Audi 100E -86, ruisku/anturi vika?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja heinähattu, 3.2.2011.

  1. heinähattu

    heinähattu 1st gear

    Talvikäyttis audiin tuli vika: tyhjäkäynti aaltoilee. Aaltoilee siis kellon tarkassa rytmissä eikä yritäkkään sammua ja ajossa toimii normaalisti. Vika tekee moottorijarrutuksesta todella nykivää kierrosten pudotessa tyhjäkäynnin tuntumaan. Alipaineletkut tarkistin ja tyhjäkäyntisäätimen puhdistin ja tarkistin että ehjä on. Sen toiminnasta irroittaminen kokonaan vain hieman vaimensi aaltoilua. Eli vinkkejä missä vika? ensimmäinen ruiskulla varustettu auto minulla niin kokemusta ei oo. Ja kyseessä käsittääkseni muinainen K-jetronic ruisku. muutama päivä ennen vikaa vaihdettu:

    -jakajan kansi+pyörijä
    -tulpat
    -bensan & ilman suodattimet
     
  2. monitoimi

    monitoimi 1st gear

    ja pois

    japois
     
  3. 6.2vani

    6.2vani Gearhead

    kaverilla 100 audi tempuili kylmänä ei käynyt joku lämpötila anturi sökö uusi löytyi kai motonetistä :eek:
     
  4. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    K(e) -jetronic on ihan pirullinen keksintö korjata 25v jälkeen käyttöönotostaan. Pelkästään se, että syötetyn polttoaineen määrä perustuu moottorin imemään ilmamäärään kuluvan mekaanisen luistin kautta rajoittaa tarkkuutta. Lisäksi määräjakajassa on melko herkkä koneistustoleranssien balanssi, mikä vaikuttaa ruiskutusmäärään per sylinteri, tarkoittaa että jos 25v vanha bosch mekaaninen ruisku toimii lähes normaalisti siihen ei parane koskea jos ei halua sijoittaa isompaa rahaa.

    Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi on joskus pääsyyllinnen, mutta harvoin.
     
  5. heinähattu

    heinähattu 1st gear

    Oireilee vaan edelleen. Alipaine vuotoja en löytänyt ja kipinänkin antaa tasaisesti, laturilta mitattu virrat/jännitteet ja oikeita tasaisia lukemia antaa. Ja tämä oire siis ei ilmene kun käy kylmäkäyntiä rikastus päällä !! eli kaikki vinkit kelpaa edelleen. Seuraavaksi lienee ilmamäärämittarin puhdistus, katsotaan onko vaikutusta. Termari kotelolla on kaksi anturia, 2-johtoinen jonka irroitus ei vaikuttanut käyntiin ja 1-johtoinen jonka irroitus selvästi nosti kierroksia n.500 rpm jolloin luonnollisesti kävi tasaisesti.
     
  6. NymiS

    NymiS Gearhead

    Kokeileppa ottaa lisäilmaluisti irti ja putsata se kunnolla, voitelu vaikka ATF:llä.
     
  7. heinähattu

    heinähattu 1st gear

    Puhdistin jo, ja tarkistin toiminnankin, kunnossa oli.
     
  8. willalande

    willalande 2nd gear

    siellä on pakko olla jokin ilmavuoto noiden oireiden perusteella.esim öljyntäyttö korkkivuotaa/venttiilikopantiiviste,tai lohkon huohotin letku putkihässäkkä?
    hassulta kuulostaa,mutta niin se vaan on että jos esim se korkki vuotaa niin tekee tuota.
    senkin voi eliminoida tukkimalla letku, mikä lähtee imupuolelta sinne kuskinpuolelle lohkon kylkeen metalliputki hässäkkään.jos ei käyntiparane niin sitten vika ehkä muualla.
     
  9. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  10. heinähattu

    heinähattu 1st gear

    Ok, missäs tossa on tyhjäkäynnin säätö ??? Etten varmasti säätele väärästä paikasta...ja jos tuo aiemmin mainittu vuotava venakopan tiivistekin voi sen tehdä niin vaihdan huomenna varmuuden vuoksi. Nimittäin tihkuu tulipellin puoleisesta päästä.
     
  11. monitoimi

    monitoimi 1st gear

    ja pois

    japois
     
  12. heinähattu

    heinähattu 1st gear

    No tuo selvitti paljon, en oo ees nähnyt laitetta ikinä purettuna niin oletin siinä jonkinlaisen mittarin olevan. Puran kaiken niin näkyviin että se vuoto löytyy. Kysyn kyllä osia jos se tarvii, matkaa mulla on Valkeakoskelle liika nyt mutta ei enää ensi kuussa kun wildfire willie & the ramblers on keikalla siellä ;) silloinhan noita sais haettua. Nähdään huomenna lähtikö toimimaan. Mitkäs komponentit (anturit ?) tossa seosta vois laihalle vetää rikkoonnuttuaan ?
     
  13. monitoimi

    monitoimi 1st gear

    jes

    mekaaninen ruisku= ei juuri mitkään muut kun ilmavuoto tai tukos tyhjäkäyntikanavassa tai määränjakajan läppä jumittaa. pa-paineensäädin kun on kalvotoiminen niin se voi kiusata joskus. anturit tän ikäsissä ei juuri vaikuta tyhjäkäyntiin. ne voi yleensä ohittaa säätämällä ruiskua hiukan suuntaan tai toiseen.
    soittele jos oot tulossa tai tarttet osia tai apuva.
     
  14. audiq

    audiq Gearhead

    Re: tosi on

    Kyllähän K-Jetronicissa mitataan juurikin ilman määrää.

    Venttiilikopan korkin irroittaminen sammuttaa toimivassa yksilössä koneen. Että merkittävä vaikutus on joutokäyntiin korkin irroittamisella ja joidenkin huohotinletkujen/ -putkien irroittamisella myös.
    Samoin öljytikun nostaminen saa joutokäynnin muuttumaan.
     
  15. heinähattu

    heinähattu 1st gear

    Ei sammunu tämä korkin aukaisuun. Eikä toistaiseksi huohottimien ja alipaine letkujen irroittelu ole vaikuttanut joutokäyntiin. Eli saanee kokoajan ilmaa ? mutta mistä...
     
  16. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Joskus muinoin mulla Auli ampui startissa takapotkun ja jotakin irtosi jostakin... en enää muista mitä... Osat irti ja putsausta, ja niin alkoi taas pelittämään. Ja se ilmakanavassa heiluva läppä otti hieman kiinni, mutta sen pystyi säätämään...
     
  17. monitoimi

    monitoimi 1st gear

    just

    japois
     
  18. NymiS

    NymiS Gearhead

    Re: just

    Kyllä siinä muuten on ilmamäärämittari koska koko hökötyksen toiminta perustuu sen ilmamäärämittarinläpän liikeisiin.
     
  19. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Re: just

    Aivan samaa mieltä.

    Monitoimi voi käydä vaikka täältä katsomassa termistöä. Ilmamäärämittari voi olla mekaaninen tai sähköinen.

    http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=87

    [​IMG]

    2. Ilmamäärämittari - Tämä koostuu pyöreästä levystä joka nousee imuilman vaikutuksesta ylöspäin ja ohjaa mäntää määräjakajan (3) sisällä. Ilmamäärämittari on ainoa osa K-Jetronic systeemissä mikä voidaan purkaa ja huoltaa.
     
  20. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Moottorin huohotinjärjestelmä toimii esimerkiksi tämän yksinkertaisen kaavion mukaan:

    [​IMG]

    Eli jos on vuoto pcv hose:ssa tai esim venttiilikopan tiivisteessä niin tällöin imusarjaan tulee huomattava määrä happea joka laihentaa seosta.
     

Kerro tästä muillekin!