Buick 300 cid

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jopotti, 23.2.2011.

  1. jopotti

    jopotti 3rd gear

    Mitä eroa on 2bbl vs. 4bbl ?. korkeammat puristukset/männät ?.onko lohko, kampura ja kannet samat ?.
     
  2. Jupe

    Jupe Gearhead

    Männät + imusarja + kaasari, nokasta en ole ihan satavarma. Siis niitä eroja...

    Jaa, paitsi että huomasinhan lohkoissa sellaisen eron että HP- koneen lohkosta oli nokan yläpuolella oleva valu avattu oikeastaan kokonaan ja sitten taas "perus" koneen lohkossa nokan yläpuolella oli vain reiät öljyn paluuta varten.
     
  3. olle

    olle 3rd gear

    Nokkakin on sama.Bensapumpussa eroja,4v tuottaa enemmän,kuten myös bensalinja on 3/8 paksu.Virranjakajassa keskipako painojen jouset erilaiset.Kannet kanavat venttiilit öljypumppu samat.
     
  4. Traveler

    Traveler 3rd gear

    Ainakin tuossa vm. 67 lohkossa on avattu, eli ei ole varma HP koneen
    merkki.
     
  5. Traveler

    Traveler 3rd gear

    4v kannet eksoottista materiaalia 8) kuitenkin pienemmät kanavat ja venttiilit, imusarja alumiinia muttei mikään kevyt.
     
  6. olle

    olle 3rd gear

    Uudemmissa 300 koneissa ko osat valurautaa ja isommilla kanavilla ja palotiloilla.Koneesi on 64 malli jos alu kannet ja imusarja.Ei kannata yrittää laittaa 65-67 koneisiin ko osia...eivät sovi.
     
  7. jopotti

    jopotti 3rd gear

    Auto -64 mutta kannet rautaa,imukansi alumiini.
     
  8. Jupe

    Jupe Gearhead

    No sitten siihen on tehty jokin kikka kakkonen. Kuten olle tuossa äsken mainitsikin, vain vuonna 64 sekä kannet että imusarja oli alumiinia riippumatta koneen versiosta. Uudemmat kolmesataset oli valurautaisia kautta linjan, jälleen tehoversiosta riippumatta.

    Eihän kellään muuten olisi ylimääräistä valurautaimusarjaa nelireikäiselle?
     
  9. Traveler

    Traveler 3rd gear

    Olen kyllä luullut ettei sellaista ole olemassakaan? Vai onko 340 koneen
    tarpeeksi lähellä?

    Koneen/lohkon vuosimalllin näkee vastaavasta tasopinnasta johon öljytikku tulee, "mutta toiselta puolelta".
     
  10. Jupe

    Jupe Gearhead

    Toki 65 ja uudempiin on myös valurautainen imusarja nelikurkkuiselle. Tosin se vähän sellainen "kanan hammas", melkoisen hankala löytää ja tahtoo olla myös arvokaskin.

    pikku edit: jos muistan oikein, valuratautaista imusarjaa nelikurkkuiselle tehtiin vain vuonna 65, siitä harvinaisuus.
     
  11. Jupe

    Jupe Gearhead

    Vuosimalli? Miten se tästä tulkitaan?

    [​IMG]

    edit: Mun service manuaali vuodelle 64 kertoo koodeista vain seuraavaa:

    The production code numbers are prefaced as follows for 1964:

    KH - 225 Cu.In V-6 Standard
    KJ - 225 Cu.In. V-6 Low Compession
    KL - 300 Cu. In. V-8 Standard
    KM - 300 Cu.In. V-8 Low Compression
    KP - 300 Cu.In. V-8 High Performance - 4 Barrel
    KR - 300 Cu.In. V-8 High Performance - 4 Barrel (Export)
     
  12. olle

    olle 3rd gear

    KL koodi kertoo koneen olevan 9:1 puristuksilla olevan 210hp.Wildcat 310 tyypin.Vuosimallia en kyllä osaa kertoa.Koodeista lisää:KM vientimalli 7,6:1 puristuksilla.KP 11:1 250HP.Wildcat 355.KR 7,6:1 edellisen vientiversio,matalapuristeisten tehoa tehdas ei ilmoita.Ymmärtääkseni kuitenkin kaikki Suomeen maahantuodut ovat ns.normipuristuksilla olevia.Wildcat koodin perässä olevat lukemathan ovat vääntö jalkapaunoissa eikä kuutiotuumia,kuten Buick miehet tietävät.
     
  13. Jupe

    Jupe Gearhead

    Aha, ollekin jo ehti saman asian kirjoittamaan sillä aikaa kun omaa viestiä muokkasin...

    Hei olle, mistä olet löytänyt tuon KR koneen puristukset? Onko se oikeasti noin matala puristeinen?
     
  14. PauliP

    PauliP 1st gear

    Eikös tuo K nimenomaan tarkoita että silloin moottori on vuosimalli 64. Kirjain kasvaa aakkosissa eteenpäin vuosimallin mukaan, muistaakseni.
    edit; oliko Jupe "sen" koneen koodi tuo KR? "Se" kone ainakin oli jenkkipurkaamotuontia.
     
  15. Jupe

    Jupe Gearhead

    Mitäs muiden lohkoissa lukee, olle, Traveler, jopotti?

    "Siinä" koneessa on on joko KP tai KR. Voin huomenna napata kuvan ja linkittää, muistaakseni se näyttää siltä kuin R- kirjaimen meististä olisi koitettu saada tukijalkaa pois, mutta pikku nysä olisi vielä jäänyt.
     
  16. olle

    olle 3rd gear

    Joo pakko palata asiaan,jäi vaivaamaan.K alkuiset koodit ovat vuosimallin 64 koneita.Selasin raamattuani joka on Buickin assembly manual.Tehtaan työntekijöille tehty opaskirja kokoonpanoa varten.Myydään nykyäänkin Ebayssa edullisesti,hyödyllinen opus kertakaikkiaan.65 300 koneiden koodit alkavat L kirjaimella,66 vuosimalli M.
     
  17. Jupe

    Jupe Gearhead

    Pahus, pitäisihän tuo assembly manual multakin jostain löytyä! Mihinkähän mä olen sen oikein survaissut... tietysti johonkin hyvään talteen ettei se huku :oops:
     
  18. olle

    olle 3rd gear

    Vahvasti kyllä luulen että se on KP.Sitäpaitsi jos on omasta koneestasi kyse niin siinähän on jo oikea 11:1cr männät.Palotilathan näissä vehkeissä oli aina vuonna 64 samat.Alennettu cr saatiin aikaiseksi männän "ammetta"syventämällä.65 valurauta kansissa palotilat olivat suuremmat ja cr on 10,25:1.näin asian näkisin.
     
  19. PauliP

    PauliP 1st gear

    Lisäksi ainakin KP-moottorissa oli orkkiksena myös ohuet peltiset kannentiivisteet.

    OT; mikä oleellinen ero on 350-koneissa? Vastaus; imu/pakoventiilit ovat eri järjestyksessä keskimmäisissä sylintereissä. 215 ja 231 koneissa jatkui tuo sama järjestys kuin 300-koneissa.
     
  20. olle

    olle 3rd gear

    Hyvin on Pauli asiaan paneutunut:)Yhteistä näille Buickin koneille on huono öljynpaine ja kevyt paino.Väittävät kuitenkin Flintin väki että se on riittävä.
     

Kerro tästä muillekin!