GM 6.5td Vanit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Bomber#1, 27.12.2006.

  1. flstc

    flstc 2nd gear

    Kyselin huollosta kennon vaihtoa sanoi että siellä apparin jalkatilassa on merkitty paikka josta leikataan auki ja letkun liittimet konehuoneessa. Pitää varmaan purkaa laturi ja ilmastoinnin kuivain et saa irti. N.6h sanoi työ ajaksi
     
  2. hoge

    hoge 1st gear

    Ok. Luulen että nyt saa odottaa parempia kelejä että voi ulkona ruveta tekemään. Meinaan kyllä ensiksi huuhdella kennon ennenkuin lähtee sitä vaihtamaan.
     
  3. sami

    sami Gearhead

    Älä turhaan ala vaihtamaan kennoa. Pelkkä huuhtelu auttaa kun laitat jotain kunnon pesuainetta eka muhimaan ja sitten valutat pari tuntia kuumaa vettä läpi. Toimii kuulema.
     
  4. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    jahka saan tännään tämän viinan kiskomisen vähän sestymään niin laitan hogelle, savalojhalle, ja muille munamiehille ja hampaidenkalistelijoille vanin sisälämmityksen tehostusohjeet tänne muutaman kuvan kera. kippia1 sorry ei jeksa nyt oikolukea 8)
     
  5. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    tässä jotain lupaamaani ohjetta hoge ja savaloja + muut 6.5td-hampaidenkalistelijat :D kaatakaa jäähdytysjärjestelmän puhdistusainetta järeä annos (2-3 krt annostus) ylävesiletkun kautta järjestelmään ja täyttäkää järjestelmä paisunnan kautta ylärajaan vedellä. antakaa moottorin lämmetä rauhassa ja puristelette samalla ylävesiletkua reippain ottein ja varmistatte, että järjestelmässä on tarpeeksi nesteitä. ajakaa motit kuumiksi, myös korkeilla kierroksilla, että pumppu luttaa kunnolla, monta tuntia ajoa, älkää antako jäähtyä missään välissä, ettei mm. vesilasia saostuisi mihinkään. 1) laskekaa nesteet alavesiletkun kautta pihalle ja sitten pelkkää tislattua vettä tilalle (tarve n. 10-12 litraa laaki). pyörittäkää koneessa kunnes kone kunnolla kuuma, myös suuremmilla kierroksilla ja 2) sitten taas nesteet alavesiletkun kautta pihalle ja sitten vielä uudelleen tislattua vettä tilalle ja taas kuumaksi, mutta nyt varotte jo ettei mikään paikka jäädy, mikäli on kovia pakkasia, ettekä rasita konetta ihan helvetisti, ettei vaan kannessa tule missään kohtaa paikallista kiehumista, sillä jäähynesteen osuus on tässä vaiheessa koneessa enää reilu 10%, mikäli se alunperin oli 50%..

    3) laskekaa nesteet alavesiletkun kautta pois ja irrottakaa termarikopasta lämppärin kennolle lähtevä letku sekä jäähdyttäjään lämppärin kennolta tuleva letku. pumppailkaa vastakarvaan ja edestakaisin jäähdyttimen pesuun tarkoitettuja aineita väkevinä pelkän kennon lävitse esim. ämpäri kennolle menevässä päässä (kennon yläpuolella ja välillä alapuolella) ja toisessa päässä n. 2 litran vetoinen käsikäyttöinen pumppu, jolla voi liikutella nestettä systeemissä molempiin suuntiin. antakaa välillä vaikuttaa, vaikka puoli tuntia ja sitten taas huuhtelua jne. huuhdelkaa monta kertaa. sitten huuhtelette kuumalla vesijohtovedellä verkon paineella avoin letku kennolle menevässä päässä (viemäriin tms.) ja kuuma vesijohtovesi sisään kennolta jäähdyttimeen tulevaan letkuun. lopuksi käsipumpulla kennon huuhtelu tislatulla vedellä. tämän jälkeen irrotatte termarikotelosta kuristimen ja poraatte sen sisältä paskaksi sen 8 mm muovikuristimen ja putsaatte krämmäleet pois..
    [​IMG]
    ..sitten teflonteippiä kuristimen kierteeseen ja osa takaisin kiinni. letkut kiinni paikkoihinsa uusilla kunnollisilla klemmareilla eikä niillä leluilla, mitkä siellä oli. sitten täyttelette järjestelmän jäähdytinnesteellä (oranssi/pinkki, seos n. 9 osaa raakaa nestettä 1 osa tislattua vettä, sillä moottorissa on valmiiksi n. 10%-seos, mikäli alussa oli 50/50). annatte ilmautua kunnolla koneen käydessä ja varmistatte ylävesiletkua puristelemalla, että nesteet lähtevät kiertämään. sitten käytte nauttimaan todella kuumasta lämmöstä.. kesällä vaihdatte sitten nesteet vielä kerran..

    mikäli tuntuu, että moottori ei lämpene (mittarin mukaan) tämän toimenpiteen jälkeen kunnolla tai riittävän nopeasti, mutta sisälle tulee kyllä höökää niin pistäkää viestiä niin kerron miten tuo asia ratkaistaan hyvin yksinkertaisella tavalla ilman mitään purkamista tai jäähynesteiden kanssa luttaamista.. työn iloa 8)

    ps. jos kenno on kivettynyt umpeen / lähes umpeen ja sen ulkopinnalla on hillitön määrä paskaa niin yo-konsti ei tietenkään auta, silloin kennon vaihto on lähes ainoita keinoja :oops:
     
  6. sami

    sami Gearhead

    Johan tohon menee pidempään kuin kennon vaihtoon... :wc:
     
  7. Panze

    Panze 3rd gear

    Joskus tuon huuhtelun/puhdistuksen jälkeen on kuukauden päästä kenno alkanut vuotaa kun se kasassa pitävä lika on poistunut.
     
  8. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    so what, kellokalle?

    - tämä ei ole kaikille aikakysymys.. samassa ajassa veistää monta pajupilliäkin tai ostaa kokonaan uuden auton, mikäli se ei ole rahakysymyskään :wc:
     
  9. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    joskus tuon uuden kennon vaihtamisen jälkeen on uusi kenno mennyt tukkoon, kun kanavista on tullut pannukivi-, ruostemuju- ja muuta moskakylvöä uuteen kennoon, kun järjestelmää ei huuhdeltu ennen uuden kennon vaihtamista.
     
  10. Panze

    Panze 3rd gear

    Hyviä syitä miksi se jäähynestekkin kannattaa ajoittain vaihtaa.
    Vähän niinkuin jarrunestekkin vaihdetaan vasta sitten kun se absiyksikkö on jumissa :)
     
  11. sami

    sami Gearhead

    Re: .



    Kenno esim rock autossa n.40€.
     
  12. hoge

    hoge 1st gear

    Pakko se on kennon oltava tukossa. Muutaman tunnin ajon jälkeen apparin jalkatila hohkaa lämpöä niin helvetisti. No kesää odotellessa ja asennuskelejä....
     
  13. Panze

    Panze 3rd gear

    Paljonkohan ne siellä rokkibiilissä ottais vaihtotyöstä :rotfl:
    En oo uudempikoppaseen vaihtanu kennoa mut vanhempikoppasen kennon vaihto on työläs ja siitä ei tarvinnu edes tyhjentää ilmastointia.
     
  14. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    jos et ryhdy huuhtelemaan niin kokeile vielä yhtä heiveröistäkin heiveröisempää oljenkortta.. laita puhallus asentoon lo ja säädä, vaikka lasille ja jaloille. käännä lämmönsäädin puoliväliin. sitten irrotat molempien akkujen miinuskaapelit vartiksi. sitten auto käyntiin ja lämpimäksi. suuntaa puhallus kasvoille (edelleen lo) ja kuuntele, että läpät kääntyy. tämän jälkeen rupea kääntämään lämmönsäädintä pikku hiljaa pari pykälää kerrallaan kuumemmalle, samalla toivot utopistisesti, että askelmoottorin kalibrointi oli vain mennyt jollain mystisellä tavalla vituiksi ja nyt rupeaakin tulemaan lämpöä :eek: 8)
     
  15. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    niin totta :poff:
     
  16. lollipopchevy

    lollipopchevy Gearhead

    Meikäläisen autoon kesti kennon vaihto n. 5h ja ilmastoinnin joutui "tyhjentämään", oli siis mulla jo valmiiksi tyhjä.

    Teetin tämän homman korjaamolla joka ehjää työkseen amerikkalaisia päivittäin. Ei itsekään napannut tehdä hommaa ulkona. Homman tehneen kaverin mielestä varsin vmäinen homma :)

    Rokkiautosta olisin itsekin tilannut kennon jollei olis ollu kiire, suomessa muistaakseni 140e...

    Ja tämä homma kannatti todellakin vaikka maksoi maltaita. 25 asteen pakkasillakaan lämpöä ei voi pitää täysillä. Tätä ennen ei tullut lämpöä edes 0-kelillä. Myös termarit ja hana menivät vaihtoon.
     
  17. hoge

    hoge 1st gear

    Re: .

    Tämähän pitää kokeilla. Ei haittaa pikku pakkaset tällaista operaatiota. :) Tosiaan kaverin vanisssa toimii lämppäri ja todellakin lämpöä piisaa...

    Edit. Siis joutuuko tosiaan ilmastoinnin tyhjentämään jos kennon vaihtaa??
     
  18. Panze

    Panze 3rd gear

    Ei jos saat sen vaihdettua irroittamatta ilmastoinnin kuivainta :D
     
  19. hoge

    hoge 1st gear

    Kuivain on tietysti lämppärin letkujen edessä? :mad:
     
  20. JakeOutlaw

    JakeOutlaw 1st gear

    ei ihan suoraan kennon edessä mut letkujen edessä hiukan. Taitaa ko. Junttibussi-mallissa kenno purkaantua sisäpuolelta... Luulisin... Ainaki näyttäs hiukan siltä. Kun tuo oma oli niin levällään et näki sen sisälmyksetkin...
     

Kerro tästä muillekin!