Ajoneuvovero rästissä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja jepujee, 23.7.2006.

  1. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Niin ja tulee kans mieleen, että miten ostaja on voinut ostaa auton "vilpittömällä mielellä" ihmiseltä, jos se tuli perseen alla kiikuttaa autoa näytille ja ojentaa vielä katsastuskonttorin printterinlämpimät auton paperit käteen :rotfl: :rotfl:

    -JJ-
     
  2. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Ajoneuvoverosta tuli myös mieleeni, kun tota Jaappanin ihmettä katsastelin keskiviikkona, niin odotellessa luin konttorilla noita tiedotteita. Osuipa silmiini ajoneuvoverosta tommonen ohjelämiskä ja mua melkein olisi huvittanut yksi kohta siinä, ellei asia olisi vakava:

    Nimittäin lapussa huomautettiin, että VEROVELVOLLISEN on itse huolehdittava noista lapuista eli jos verovelvollinen ei ole saanut verolippua jostain syystä postissa, niin verovelvollisen on itse huomattava tilata uusi ja maksaa silti ERÄPÄIVÄÄN mennessä se vero.

    Rupes vaan mietityttämään, että jos jollakulla on enempi kuin yksi auto, niin millä ketulla se muistaa joka kottosen verojen eräpäivät? Ja mietin myös, että rupeiskohan tuolla verolipun "asiakaspalvelussa" ihmisiä vituttamaan, jos esim. pari-kolmekymmentä jannua soittelisi päivittäin: "joo moi, kuule, kun ei tullu verolippua tänään, niin laitatko tulemaan taas yhden"...tota jatkaa läpi vuoden :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    -JJ-
     
  3. Ahis

    Ahis Gearhead

    Multa vietiin pari vuotta sitten -60 letukasta kilvet, edelliseltä omistajalta oli kanssa jäänyt veroja maksamatta, olin kyllä tietoinen että oli maksamatta ja lasku oli jo mulla. Kävin maksamassa laskun ja hain tunnin sisällä kilpien viennistä kilvet takaisin poliisilaitokselta. Ei siitä kyllä sakkoja tullut... Kilpien vienti oli poliisin mukaan pakko tehdä, ei siinä lupailut auttaneet.
     
  4. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tolleen se on kyllä varmaan kohta alettava tekemään :rotfl:
    Laskeskelin tossa että itelläkin on ollu lähinnä vaan harrastamisen takia viimeisen viiden vuoden aikana noin 15 eri autoa ja mm. tällä hetkellä 4 laitetta kilvissä niin ei siinä millään meinaa pysyä ajan tasalla. Yleensä oon arponu noikin laskut eli niiden maksamisen rahatilanteen mukaan ja jos oon myynyt/vaihtanut autoa niin oon yrittäny varmistella että noi olis ok mut melkosta lottoa se on. Ihan persiistä koko systeemi :mad:
     
  5. Jake Hammer

    Jake Hammer Gearhead

    Onpa hyvä että asiaa puidaan täällä. Nimittäin just muistin että käyttiksestä verot maksamatta. Soitin AKE:een ja kysyin eräpäivää..31.7.2006 huups :oops: Ei kun maksuun äkkiä!

    Aina kun noi laskut tuppaa unohtamaan helposti kun ei oo ikinä rahaa.
     
  6. tammercity

    tammercity Gearhead

    Jäi sitten eilen kaverin auto tulliin kun EDELLINEN omistaja oli jättänyt vuoden verot pystyyn.
    Yleensä ovat eestiin päästäneet päivä reissulle jos on luvannut verot maksaa saman päivän aikana ja toimittaa kuitin tullille mutta eipä käynyt sitten eilen ja auto jäi siihen.
    Eipä vaan aikasemmin ole veroista mitään tulli maininnut kun ollaan kahdesti ennenkin samalla autolla jo eestissä käyty.
    Ottipa tullimies siinä sitten kopiot passeistakin ja takavarikoi auton rekisteriotteen jonka saa sitten kuittia vastaan maksetuista veroista.

    Mitäpä siinä sitten muuta kuin jalkamiehenä laivaan ja reissuun ilman autoo.
    Verot maksatettiin matkan aikana kaverilla puhelimen kautta suomessa ja kuitti toimitettiin faksilla tulliin.

    Laiva saapuu takasin suomen 21.30 aikoihin ja kiiruhdetaan autoa hakemaan niin siellähän on sitten portit menny kiinni kello 21 aikoihin ja kuulemma aukeavat vasta aamulla.
    Tampereella kun asutaan ja rahat on mystisesti hävinnyt eestin päässä niin ei sitä paljon Helsingin päässä nukuta hotelleissa, korkeintaan ojassa.

    Eipä siinä sitten muuta keksitty kuin että äijät aidan yli ja startataan auto kohti Tamperetta.
    Papereita ei edes kysytty enään tullissa kun oltiin siellä n.30 minuuttia myohässä muista autoista (passit vilautettiin jo jalkamiehinä kertaalleen tullilla) niin ei muuta kuin tullista läpi autolla kenenkään katsomatta ja ajeltiin Tampereelle.

    Nyt sitten vaan ollaan mietitty päivän ajan kyrpä otsassa että mitäkohän paskaa tästä vielä niskaan sataa :odroll:
    Kirjottelen tätä vaan vittuunnuksissani samalla kun miettii kuinka hyvin tämäkin systeemi on suomessa taas suunniteltu.

    Tarttis sinne tulliin ilmotella etta postittavat sen perkeleen teknisen osan takasi Tampereelle ja tunkevat sen faksin maksetuista veroista sinne minne aurinko ei paista...
     
  7. chevystw

    chevystw 1st gear

    Mulla oli kans yhdessä käyttiksessä edellisen veroja perässä 20€. Kun kävin laittamassa auton omille nimille, ei huomautettu.
    Katsastin auton, ei huomautettu.
    Poliisit pysäytti maksamattomien verojen takia, näytin kuittia hanskalokerosta ja päästivät jatkamaan. Ei mainintaa edellisen veroista.

    Myin auton pois ja uusi omistaja laittoi nimilleen. Ei vieläkään huomautettu.
    Seuraava katsastus keskeytettiin maksamattomien verojen takia :rotfl:
    Vasta tässä vaiheessa sain tietää verojen olevan perässä...

    Tänään, 2 vuotta myöhemmin sama auto tuli kummittelemaan... Seisoo tossa pihalla ja on mun nimissä. Kaikkea paskaa sitä nurkkiin vetää :poff:
     
  8. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Sama tilanne. Poliisi soitti sinne akeen ja edelliseltä 14€ maksamatta. Sanoin etten tienny, mistä olisin voinu tietää kun olin käyny katsastamassakin kyseisen auton. 160€ sakkoo, kilvet lähti, jouduin viä katsastusasemalla maksamaan kun hain kilvet takas ja kun valitin sakoista niin jouduin käräjille. En välttyny sakoilta, mut kyllä ne pieneni
     
  9. ramman

    ramman Double Gearhead

    Vanha topikki, mut tuli ite nyt törmättyy tähän ongelmaan eka kerran.
    Ostin jobbarilta talviauton 20.11 ja rekisteröin sen konttorilla normaalisti omiin nimiin, mitään rästejä ei pitäny olla.
    Eka autoveron maksoin tosta 31.12. Nyt tuli eilen verolappu jossa luki, että auto käyttökiellossa veroja maksamatta 10 egee edellisen omistajan ajalta. Vittu. No soitto trafiin ja täti sanoo siellä, että "joo tää sun autos on ollu ajokiellossa 22.12 lähtien ". Tulipahan kurvailtuu sitten reippa parikuukautta ajokiellossa olevalla autolla. Yhden kerran jopa ajanu puhallusratsiaan tona aikana, onneks eivät selvitelleet auton tietoja :odroll: Ihme touhua tolta trafilta. Oishan tota saatanan 10 euron verorästiä voinu karhuta vähän aikasemminkin :mad: Summa ei ollut suuri, mutta Vitutus sitäkin suurempi :mad:
     
  10. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Tämä on huono systeemi. Eihän siinä autossa ole välttämättä rästejä ollutkaan silloin kun ostit sen. Edellisen omistajan ajoneuvoveron eräpäivähän on voinut olla myyntihetken jälkeen, eikä edellinen omistaja viitti sitä maksaa kun ei se vaikuta mihinkään. Se kymppihän on ulosottokelpoinen, mutta tuskin viittit odottaa niin kauan, että se summa on ulosmitattu edelliseltä omistajalta ja ajot voi jatkua.
     
  11. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Kyllä tuo "rästi" pitäisi lukea autoverolipussa, normilaskussa siellä kääntöpuolella punaisella.
    Näin ainakin mulla teki, kun ed. omistaja oli ottanut auton käyttöönsä reilun viikon ennen kuin sen ostin.
    iFarTissa sanottiin, että odota eräpäivän yli 3 päivää (pankkisiirrot) ja soita uudelleen, jos siellä näkyy, että on edelleen rästi niin sitten on auto ajokiellossa, kunnes maksetaan.
    Ja rästihän pitää itse maksaa, sitten voi hakea ulosmittausta edelliseltä.
    -e- ja ostopäivänä tuli vielä tarkistettua, ettei ole rästejä. Eikä ollut.

    Samainen kympin rästimaksu tuli siitäkin kun mulla oli auto leimaamatta seisonnassa ja sen otin seisonnasta, ajoin leimalle ja myin - kaikki samana päivänä. Kympin lasku tuosta päivästä, samaisella punaisella kirjailtuna.
     
  12. ramman

    ramman Double Gearhead

    Ensimmäinen verolippu tosta autosta tuli mulle joulukuussa ja siinä ei ollut mitään mainintaa rästeistä ja ton maksoin ihan normaalisti. Eikä sanonut konttorin tätikään mitään rästeistä kun kävin auton pistääs omiin nimiin marraskuussa.
    Nyt vasta eilen tulleessa toisessa verolapussa oli tuo maininta ajokiellosta ja viitteet rästeille ja tälle uudelle verolle.
    Sehän tässä just vituttaakin, että trafin ei tarvitse ilmoitella mitenkään näistä edellisen omistajan rästeistä ennenkuin on jo myöhäistä.
    Ja mitään ulosottoja ei tosiaan viitsi odotelle. Helpommalla pääsee kun maksaa vaan kiltisti ja jatkaa ajeluja.
     
  13. virta

    virta Gearhead

    Tää ongelma tietty pahenee kun poliisi alkaa liikenteessä seuloa noita rekisterejä:Nythän voi ajella ihan säkälläkin kun ei kymmeneen vuoteen joutunut kuin puhallusratsiaan,pokka vaan pitää vaikka katsastamattomallakin ois liikenteessä :)
     
  14. ramman

    ramman Double Gearhead

    Jep. Hyvin meni miullakkin ihan tuurilla. Reippa pari kuukautta ja abaut 6000 km ajokiellossa olevalla autolla. Onneks en ite tienny niin ei osannu ees jännitää :D Onhan sitä tietysti kaikenlaisilla sukkuloilla tullu ajeltuu, enempi tai vähempi katsastetuilla laitteilla, mutta sillon on aina osannu vähän varoo :rotfl:
     
  15. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Eipähän noita laskuja näy tulevan ollenkaan. Viime lauantaina loppui edellinen "ajokausi" eikä uutta kateusverolappua näy. Vuosi sitten oli sama juttu ja piti soittaa Trafin apinoille että missä se viipyy. Mitenkähän tulli uskoo selityksen jos huomaavat?
     
  16. MudMax

    MudMax Gearhead

    ^Kummasakahan päässä puhelinta se apina oli? :lol:
    Eikös tuo ole aika selvästi sanottu:
    http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Ajoneuvov ... aminen.htm
     
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mikä päiväys siinä laskussa on ollut minkä maksoit 31.12?

    Jos lasku on lähetetty sulle 21.12 tai aiemmin niin silloin siinä ei ole pystytty ennustamaan sitä edellisen omistajan maksuhaluttomuutta, koska hänen omistajuusaikainen veronmaksuaika on ollut 22.12 asti.
     
  18. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Onkohan tuo ollut pitkäänkin noin, eikö ne ennen tulleet jo etukäteen? Koska minkään valtiollisen instanssin toimintaan ei enää ole luottamista niin eipä tullut luotettua tuohonkaan.
     
  19. take

    take 3rd gear

    Täällä samoin tuli tämä ongelma eka kertaa vastaan. Marraskuun lopussa ostin auton ja nyt vasta toisessa verolapussa oli maininta verorästeistä. Hyvä ettei ole posliinit pysäytelleet, on meinaan vähän huomiota herättävä ajoneuvokin kyseessä. Laittelin myyjälle sähköpostia, saa nähdä vastaako.
     
  20. sbc350

    sbc350 Gearhead

    ei saa muuten siirtokilpiäkään rekisteristä poistettuun autoon jos on veroja maksamatta, itte pulitin viiskymppiä et sain siirtolaput!
     

Kerro tästä muillekin!