Laturin kytkennöistä jälleen.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Ranchilainen, 16.2.2011.

  1. Ranchilainen

    Ranchilainen 1st gear

    [​IMG]

    Mites helvetti, kun mulle tulee laturille vaan kaks piuhaa - akulta, ja ilmeisesti jännitteensäätimeltä - ja uudessa jostain moparista repästystä laturissa on paikat kolmelle piuhalle? Laturi on ton kuvan mukasilla liittimillä, ja mä en tosta laturin sielunelämästä oikeen.. Pitääkö mun toi kolmaski johto jostain repästä, vai toimiiko kahdella - ja kumpaan mä sen yhden lattaliittimen noista field terminaaleista oikeen tökkäsen? Vai onko mitään väliä? Vanhassa laturissa ei ole mitään merkintöjä, ja siinä on ollu joskus paikka kolmelle liittimelle josta yks lattaliittimelle tarkotettu paikka on tukittu sikafleksillä jälkeenpäin. patenttiviritys ilmeisesti kyseessä.
     
  2. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Kaikki kolme on kytkettävä, ei toimi muuten...
     
  3. ville81

    ville81 Gearhead

    sulla on varmaan tuo vanhempi mekaaninen säädin?
    ja laturi on uudempi elektroniselle tarkoitettu.
     
  4. Ranchilainen

    Ranchilainen 1st gear

    Ei mitään hajua. Auto on vm74 Ford Ranchero, ja vakiohimmelit varmaan aika pitkälti paikoillaan. Jotain sähköjä jouduttu virittelemään lähetyslaitteita varten, kun toiminut raviradalla lähetysautona koko ikänsä, mutta niitäkään ei kauheasti erota, kun ne on tehty sillon vuonna 74 joten näyttävät samoilta kun alkuperäisetkin.

    Tässä autossa ei oikeasti ole kovin paljoa noita sähköjohtoja, että ei kyllä mikään mahdoton homma ole vetää kaikkia piuhoja uusiksikaan konehuoneen puolella. Tai ainakin jos nuo laturin piuhat laittais.

    [​IMG]

    -Vihreellä merkityt ovat noita "field" paikkoja
    -Punanen on se liitin joka vanhassa laturissa oli kiinni
    -Keltasella viivalla merkitty akulle menevä kaapeli
    -Sinisellä merkitystä ei ole mitään hajua mikä on. Näyttää vähän joltain lämpöanturin piuhalta, mutta on kuitenkin laturin johtosarjassa kiinni.

    [​IMG]
    Ekassa kuvassa punasella merkitty johto menee tämän näköseen härveliin, onko nyt sitten se jännitteensäädin? Kaksi muuta piuhaa lähtee ihan ylhäällä oikealla näkyvän liittimen kautta kohti tulipeltiä, ja ilmeisesti jonnekkin kojelaudan syövereihin.

    [​IMG]

    Ekassa kuvassa sinisellä merkitty liitin menee taas tämän näköseen liittimeen, joka ei ole missään kiinni. Tässä näyttää muutenkin, että on jotain purkkapatentteja tehty, kun kahdesta pinnistä katkastu johdot ja liitetty yhteen.

    Mitäs tässä nyt pystyy sitten tekemään, vai meneeko piuhat uusiksi? Tossa olis kaverilla ylimääräsenä ihan tommosen ensimmäisen viestin kuvan kaltanen jännitteensäädin, joten jos sellasen kytken kiinni, niin mitä kaikkea mun pitää sitten repiä noista sähköistä irti? Ja meneekö kytkentä ihan tuon ensimmäisen viestin kuvan mukaan? Tuleeko tuo "ignition switch":iltä tuleva piuha ihan vaan virtalukon taakse?

    Perkule kun menee ihan silmät solmuun näiden kanssa.. Vaikka pirun yksinkertaset näyttäs olevan!
     
  5. ville81

    ville81 Gearhead

    jos tuota moparin laturia käytät, niin varmaan helpoin kun laitat tuollaisen
    moparin elekrtonisen säätimen. kytkentä menee niinkuin tuossa sun ekassa
    kuvassa. "ignition switch" piuha virtalukolta, eli kun virta on päällä niin siihen
    pitäis tulla virta, varmaan jompi kumpi noista nykyiselle säätimelle tulevista.
    jos tuossa autossa on latausvalo niin sen kytkennästä en tiedä, omassa on
    amppeerimittari.
    muistaakseni jossain kirjassa oli kuva kun noita uudemman mallin latureita
    oli laitettu mekaanisen säätimen kans niin toinen noista "field" navoista oli
    vedetty laturin runkoon, mutta tuon virityksen toimivuudesta en tiedä.
    oliko se vanha laturi samanlainen kun tämä?
     
  6. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    "ignition switch" piuha laturilta puolan +12v nastaan. Samaan piuhaan laita myös sen jännitteensäätimen toinen nasta. Ainakin näin on Dustrerissa, Dartissa jne. käytettäessä tuota elektronista jännitteensäädintä.
     
  7. Ranchilainen

    Ranchilainen 1st gear

    Vanha laturi on ihan semmonen perus mitä näissä yleensä on. Laakeri vaan jurnuttaa niin paljon, että ei kehtaa laittaa kiinni - ja muutenkin näyttää tiensä päässä olevalta. Joo, en mä tolla latausvalolla mitään tee - ampeerimittarin voi aina laittaa.

    Onkos noilla "field" liittimillä nyt sitten mitään väliä kumpaan kumman laittaa, kun ei ole numeroitu mitenkään?
     
  8. ville81

    ville81 Gearhead

    laita field piuhat niinkuin tuossa ekassa kuvassa, elituo mikä lähempänä
    battery napaa siihen säätimen ylempään napaan samaan mihin ignition switch piuha.
     
  9. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    On taas sen näköstä johtosarjaa...suosittelen ainakin konehuoneen johdotusta uusiksi. Asiallisesti tehtynä takaa toimivuuden kymmeniksi vuosiksi.
     
  10. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    edit: siis ei puolan +nastaan, vaan puolan etuvastukselle, sille puolelle johon tulee virrat päällä 12V
     
  11. Ranchilainen

    Ranchilainen 1st gear

    Tosiaan, laturin sain toimimaan jo jonkin aikaa sitten, mutta nyt on ilmenny uus ongelma. Ajovalot rupes eilen välkkymään - oikeastaan kaikki auton valot - ja välkkymisen taajuus nousee kierrosten mukana. Akulta mitattuna jännite heittelee välillä 14v-17v. Menikös nyt sitten tuo moparista ottamani vanha jännitteensäädin rikki? Eikös nää laturit ole vaihtovirtalatureita, jonka jännitteensäädin sitten muuttaa tasavirraksi? Nytkö työntää vaihtovirtaa akulle?
     
  12. tabs

    tabs Gearhead

    Jännitteensäädin rikki, vaihda ennen kuin ylijännite kypsäyttää akun tai muun sähkölaitteen...
     
  13. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Mittasitko lataus jännitettä heti remontin jälkeen? Jännitesäädin säätää vain jännitettä. Tasasuuntaus tapahtuu jo laturin sisällä. Nuin iso lataus sitten rikkoo akun aika pian..
     
  14. Ranchilainen

    Ranchilainen 1st gear

    Rempan jälkeen oli sellanen 14,5 tienoilla eikä heijannu paljoa. Juu, en oo paljoa käytelly noilla jännitteillä, ku ei uutta akkua haluis heti keittää.

    Tohon käy varmaan mikä tahansa hessumobiilin elektroninen jännitteensäädin?
     
  15. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Voi olla myös johdoissa vika. Mittaa paljonko on jännitettä säätimen +12V nastassa, silloin kun lataa akulle 17V. Ja siten että kaikki johdot on kiini. Jos siellä on sama 17V, niin säädin rikki, jos sielä on 13,5V, niin johdoissa vikaa.

    Itellä oli huono liitos tulipellin liittimessä ja säätimelle kun tuli tuo 13,5V, niin lataus akulle oli 16V.

    Tuon näkönen osa pitäs olla.
    [​IMG]
     
  16. Ranchilainen

    Ranchilainen 1st gear

    Tohonko ei muut käy ku moparin säätimet? Laturihan taitaa olla ihan yleismallin laturi, ja auto ei oo moparia nähnykkään. Liittimien muokkaus ei oo ongelma. Eipä löytyny hessusta ainakaan mitään säätimiä. Prkl, nyt jos jollain on ylimääräsenä käypiä vehkeitä, ni saa hyvän hinnan. Tänään pitäis päästä tien päälle, eikä noi jenkkipuljut ole auki lauantaisin.

    Täytyy mittailla kohta paljon tulee navoille.
     
  17. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    En osaa sanoa käykö muut.. :-?
     
  18. Ranchilainen

    Ranchilainen 1st gear

    Luulis ny että kaikissa latureissa toi toimintaperiaate on suht samanlainen? Jos ei oo johdoissa vika, ni täytyy nykästä yhestä boschin laturin perseestä säädin irti ja kokeilla sillä.
     
  19. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Moparin laturi tuo kyllä näyttäs olevan.
     
  20. Ranchilainen

    Ranchilainen 1st gear

    Juu, niin näköjään oliki. Ei tässä auta ko lähteä paikalliseen ottaa muutama lohduttava - maanantaina saa vasta uuden säätimen. Miks näiden pitää hajota aina viikonloppuna prkl.
     

Kerro tästä muillekin!