kiillotus ????

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 31.7.2002.

  1. prostreet

    prostreet 1st gear

    pientä alipainetta käytetään kun ei oo varaa saman firman tehokkaampiin penkkeihin :smile:
    isommalla tulee tarkemmat tulokset

    jos kansi on hyvin tehty voi virtaustehosta päätellä paljon tulevan moottorin tehosta
    katuvirinokilla ja -viri-imusarjoilla se on n 80-90% virtauksesta, kisaosilla usein 90-110% (jolloin syke on jo niin kohdallaan että vaparimoottori hieman ahtaa itse itseään)

    mutta on myös monta esimerkkiä joissa max virtaus on isompi mutta IRL tulee sama tai pienempi teho, ja varsinkin taisteluvetoalue on kapeampi
    ts teho kärsii ala- ja keskikierroksilla jos haetaan vain max virtausarvoja mutta ei muotoa
    kunnon kansigurut kuten sakke keskittyvät ensin muotoon ja vasta sitten virtaukseen

    virtauspenkki on myös hyvä apuväline imusarjojen, läppärunkojen, imutorvien, ilmamäärämittarien jne tutkimiseen

    kolmekulmaseetit on 80-lukua, nykyään käytetään pyöreitä tai kiristyvällä radiuksella olevia ns venturiseetejä

    lisätietoja http://www.prostreet.fi "tekniikka"-sivulla
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    en nyt kaikkea jaksanu lukea tossa mutta eikös kanavien "peiliin" asti kiillottaminen kaasarikoneissa tee hallaa mutta ruiskuvehkeissä sillä ei taida ollla niin väliä?
     
  4. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Jos vaan materiaalin puolesta on tilaa niin voihan siitä ottaa esim puolmilliä halkaisiaa isommaksi niin pinta pyörteilyn kanavaa pienentävä vaikutus on samaa luokkaa kuin kiilloitetullaeli kanava näyttää ilman mielestä saman kokoiselta ja saa karhean pinnan hyödyt kun ei bensa pisaroidu kanavaan niin helposti. (pinta ala ~2% isommaksi), hyvällä tuurila kanavan virtaukset kasvavat yli 2% ja olet saanut nostettua kanavan hyötysuhdetta.

    ..kyllä ne noita imukanavia ruisku laitteissa kiillottelee.
     
  5. cmro85

    cmro85 Gearhead

    ainakin paikallinen kansipaja tekee kanavista lähes kromipintoja nykyään ja näillä kansilla on kyllä hyviä tuloksia saatu. 10v. sitten sanottiin että mm. hiekkapuhaltamalla kanavat tulee siitä liian sileä ja pisaroittaa seoksen. tieto muuttuu . aikoinaan kun kisatouhuissa käytettiin noita alkuperäisiä hi-po kansia niistä sai tosi hyviä virtaukseltaan mutta koneetkin toimivat vasta yli 7000rpm:n . nykykansien taika onkin niiden kanavien muodossa. kanava ei näytä kummoiselta mutta silti toimivat tosi laajalla kierrosalueella ja tehotkin on toista luokkaa kuin silloin.
     
  6. Muki

    Muki Gearhead

  7. blown540

    blown540 1st gear

    esim.remmiahdetussa koneessa imukanavan kiillotus eli pinta-alan pienentäminen vähentää lämmön siirtymistä kannesta seokseen joka saisi kyllä olla mahd. kylmää.lisäksi ei remmin kans ei tarvi pelätä pisaroitumista.roottorit"hakkaa" seoksen aika homogeeniseksi eli se atomisoituu huomattavan hyvin.yleisesti ottaen kanavan virtaus tehokkuus on lähellä sataa kanavan alkupäässä ja laskee 45-50 prosenttiin venttiilin taakse mentäessä.joten lienee selvää mistä se voima porttauksessa osin tulee.
     

Kerro tästä muillekin!