Vaahdon huohotus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ranchilainen, 8.3.2011.

  1. Ranchilainen

    Ranchilainen 1st gear

    Rupes foordin 302 huohottamaan valkosta vaahtoa, eli vettä pääsee jostakin öljyjen sekaan. Vaihdoin tossa taannoin imusarjan kaasarinvaihdon yhteydessä, ja siinä kävi sitten sillai, että kun olin saanu uuden imarin kiristettyä ja kaasarit yms. kiinnitettyä, huomasin imarin takatiivisteen(korkkitiivari) pulpahtaneen pois paikaltaan - vaikka olin käyttänyt kyllä tiivisteliimaa. Vitutti sen verran, että en enää jaksanu ruveta irrottelemaan ihan kaikkea, vaan löysäsin imusarjan ja nostin hieman ylöspäin ja työnsin takatiivisteen takasi paikalleen ja kiristin siihen.

    Nyt sitten rempan jälkeen on huohottanu jonkun verran vettä koneesta ulos. Tässä on se, kun en ennen tota imariremppaa ole kyseisellä koneella ajanut metriäkään, joten en tiedä huohottiko se aikasemmin. Ostotilanteessa tarkistin öljykorkit, tikut, yms. mutta mitään vaahtoa ei näkynyt. Nämä tietenkin on aina pestävissä, mutta mutta...

    Olisiko imusarjasta voinut tippua vettä öljytilaan tuon "pikakorjauksen" yhteydessä, vaikka tyhjensin syylärin tyhjennysropusta vedet pihalle ennen kuin lähdin imaria uudestaan nostamaan ylos? Eli tyhjeneekö imari kuinka perusteellisesti jos pelkästään syyläristä niitä vesiä poistelee?

    Toinen mikä tuli mieleen, että olisko tuon idioottimaisen pikakorjauksen tuloksena mennyt jompi kumpi kannen ja imarin välinen tiiviste huonosti ja nyt sitten vesikanavan kohdalta vähän tiputtaa nostajalaaksoon? Tätä kyllä vähän eipäilen, aika hellävaroen sen imarin uudelleen nostin ja tiivisteet oli aivan uudet ja vielä liimattu kiinni osittain kannen pintoihin.

    Vai rupeenko suoraan rykimään kansia ylös? Vedot on tallella ja hyvin lähtee käymään, ei siinä mitään.

    Ja vielä tähän samaan, onko mitään haittavaikutuksia jos ottaa huohotusletkut irti kaasarin korokepalasta ja laittaa esim. johonki pulloon - kuten tällä hetkellä, että näen vähän mitä huohottaa ja kuinka paljon. Jostakin luin, että huohotus ei pelaisi kunnolla, jos sen antaa vapaasti hönkiä vaikka moottoritilaan? Tällä hetkellä huohottaa jonku verran myös öljytikun ympäriltäkin, vaikka on kunnolla painettu kiinni, ja roiskii sitä kautta aika ikävästi konehuoneeseen.
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kannattaa selvittää ihan ekana millainen alkuperäinen PCV-system moottorissa kuuluu olla. Se tuulettaa kampikammiosta sinne päätyviä ohivuotokasuja pois, samoin kosteutta öljystä. Talviaikaan sitä kosteutta sinne muodostuu itsestäänkin lämpötilavaihteluista johtuen.

    Yleensä se systeemi menee siten, että kaasarin alla on paksuhko letkuliitin johon tulee letku ventiilikopassa olevalta PCV Valve -virtaussäätimeltä. Virtaussäädin kuuluu olla oikeinpin, alunperin siinä on läpivientikumi johon se sopii vaan yhteen asentoon.
    Toiseen venttiilikoppaan sitten tuloilma ilmansuodattimen puhtaalta puolelta, eli kaasarin puolelta. Tämä takaa sen että kun tulee kovilla kierroksilla kuormitettaessa takaisinpuhallusta, se höyry menee kaasariin, eikä haise ja likaa konehuonetta.

    PCV Valve ja ventiilikopan tiivistekumi ei monta euroa maksa ja niitä saa moottorikohtaisena jenkkivaraosliikkeestä.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Joopa... Vähän vaikuttaa että olis imusatsintiiviste vuodon syynä, ei oikein ole mahdollista testata sitä vuotaako siitä.
    Kaasarin altako meinaat letkut laittaa pulloon?????
    Ne taitaa olla alipaineletkuja..

    Huohotukset tulee yleensä venakopista, fordeista en ole kyllä ihan varma.
     
  4. Ranchilainen

    Ranchilainen 1st gear

    Sen verta mä nyt jostain jotaki kuitenki tiedän, että huohotus on venttiilinkopissa, ja taisin sanoa että "..jos ottaa huohotusletkut irti kaasarin korokepalasta ja laittaa esim. johonki pulloon" ja puhuin siis tosiaan huohotinletkujen siitä toisesta päästä - letkuisa kun tuppa yleensä olemaan kaksi päätyä. Alipaineletkut lähtee ainakin mun foordissa imarin päältä, ei kaasarista eikä sen korokepalasta. Huohotus sen sijaan tulee alkuperäsessä kaasarin korokepalaan - ja vissiin tässä tapauksessa kun edelbrockin kaasari ja lämpöeriste vaihdettu, niin kaasarin edessä alhaalla olevaan liitokseen.


    Täytyy vähän googletelle tuota PCV-systemiä mimmonen kuuluis olla. Ja täytyy vissiin tuo imarikin rykiä näin aluks ylös - huohottaa meinaan sitä vettä tossa 30km matkalla desin verran.

    JOS se ny sattuis olee sillai, että vaikka kansipahvi falskaa, ni kärssiikö tolla koneella ajella sen aikaa, ku saan toisen koneen valmiiks tuoho vehkeeseen? Meinaan, että kuis vaarallista se vesi tuolla öljytilassa on jos meinaa autoa käyttää päivittäiseen ajoon? Tietty jos öljyt rupee näyttämään enemmän kermavaahdolta ku mämmiltä, ni sillon stoppia.
     
  5. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Onkos sulla termari siinä koneessa ja toimiva??? Saavuttaa normi käyntilämmön?? Jos näin EI tee niin taatusti kuohaa huohottimesta...

    Ja näkyykös öljyssä vettä? Meinaa jos desi tulee huohottimesta/30km niin luulis öljynki olevan kuraa mikäli kyse vuodosta...

    Mun mielestä vaikuttas sille että käy alilämpösenä ja huohottelee kondensaatiovesiä. Ja olihan se öljy ns kunnon kamaa, ei mitään Eurolii tms paskaa.
     
  6. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ja onkos sulla pelkkää vettä jäähdyttimessä?? Nimittäin, jäätyy jäähdytysjärjestelmä jos ei ole, ja taas jos on jäähdyttimessä pakkasnestettä, se tappaa kiertokangenlaakerit aika nopeasti, jos sitä pääsee öljytilaan!
     
  7. Ranchilainen

    Ranchilainen 1st gear

    On termari, mutta en oo kokeillu keittää sitä. Viimeksi kuitenki ku vilkasin, ni ei ollu jumittunu auki ja ylävesiletku on lämmin ajon jälkeen - ja työntää kabiiniinki ihan kuumaa ilmaa. Lämmötkään ei nouse liian korkeelle, eli kyllä se vissiin toimii niin ku kuuluu.

    Kondensoi vettä desin/30km? Tuskin... Ton imariremppahässäkän jälkeen koneella ajettu ihan maksimissaan 100km. Varmaan lähempänä kuitenki 50km.

    Öljyks tuli heitettyä halvinta mahdollista mitä sillon löyty - AD 5W-40 täyssynteettistä. Meni koko auton hankintaan, uuteen imariin, tiivisteisiin ja uuteen kaasariin sen verran rahaa sillon, että joutu näkkärillä elämää loppukuun.

    Jäähdyttimessä on jotai 80% jäähdytinnestettä.
     
  8. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Älä käytä sitä moottoria, sulla menee kiertokangenlaakeri(t) muuten seuraavakas, pakkasneste ei voitele, öljykalvo katkeaa ja kampuran kaula ja kiertokangenlaakeri kohtaa->leikaa kiinni!!
     
  9. Ranchilainen

    Ranchilainen 1st gear

    Roger!
     
  10. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Niimpä, kysymys kuuluikin saavuttaako se normaali käyntilämmön???

    Ja jos sä ajat tommosella paskaöljyllä vajaalämpösellä koneella lyhyttä pätkää, taatusti kuohaa huohottimessa... Ne noi halvat "täyssynteettiset" ei vaan toimi Suomen talvessa pätkäajossa.

    Yli 50% pakkasnestepitoisuudella ei saavuteta juurikaan hyötyä, voi olla jopa päinvastoin... Raaka pakkasnestehän "jäätyy" samoin kuin vesi.

    Mutta varmahan ON varmaa ettei käy kuten Jamant sanoi :rotfl: . Ota imari irti ja tarkasta...
     
  11. Ranchilainen

    Ranchilainen 1st gear

    [​IMG]
    Kuuluukos imarin sisustan näyttää tuolta alle 100km ajon jälkeen, vai onko vuotanu öljyä jostaki välistä?

    [​IMG]
    Ja tästäkö se nyt sitten on vuotanut? Tiiviste oli ton näkönen suoraan imarin pois noston jälkeen, ja luulis että ei noiden keskimmäisten kanavien ympärillä sais öljyä tolleen olla, eikä sitä oikeen siinä noston yhteydessäkään siihen pääse.

    Ite oon vissiin ryssiny ton homman, ni kärsitään nyt sitte kantapään kautta... Eli otan kannetki ylös samaan räikän heilautukseen. En tossiaan tiedä miten imari olis pitäny kiristää, mutta ilmeisesti aika reippaasti ylikireellee on tullu vedettyä - päätellen seuraavasta kuvasta:

    [​IMG]

    Eli tehään kaikki uusiks, ja tällä kertaa jos sen tekis sitte kunnolla.

    Kannet ylös --> plaanaukseen - pitääkö noi imukanavien pinnatkin plaanata? Ja vissiin imarista siivut kansa pois, jos kannet plaanataan? Vai onko noissa toleransseja sen verran, että ei tarvii imariin koskea.

    Kannet otan ylös sen takia, koska en tosiankaan jaksa sitten enää tehdä enää kolmatta kertaa, jos vika ei olekkaan imarien tiivisteissä.

    Kuinkas tommonen imari nyt sitten oikeaoppisesti kiristetään? Tota kun kiristin, ni tottakai ilman momenttiavainta ja näppituntumalla keskeltä sivuille pikkuhiljaa kiristellen, kunnes tuntuvat olevan kaikki "sopivan" kireellä. Nyt kun irrotin, tuntu osa pulteista olevan ihan löysällä.

    ..ttusaatana :mad: Nää on just näitä, ku eteenpäin myydessä uudet ostajat kirroo ku on tehty ihan vituiks vasemalla kädellä. Tässä tapauksessa tietää kattoa peiliin.
     
  12. Ranchilainen

    Ranchilainen 1st gear

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    No kannatti vissiin toi kansien irrottaminen.. Ja ärsyttävät saastemännätki vielä.
     
  13. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    ettei vaan olis ollut kuitenkin imarin pultit vaan löysällä, eikä kansissa mitään vikaa... itse olen aina vetänyt tiiviste liiman molemmille puolille myös sinisiin reuna tiivisteisiin. ja Korkki tiivisteet on kyllä AINA aivan hanurista... eikö tohon saa kumisia pääty tiivistetä? ja sit pääty ja reunatiivisteen "saumaan" kunnolla liima massaa. ja oon antanut yön liima massan kuivua ja nesteet sisään vasta seuraavana päivänä ja kun konetta on käytelty ja jäähtynyt niin olen sit vielä jälki kirstänyt muttereita jos tuntuu löysältä! ja en oo ikinä pistänyt omia momentti avaimella kiinni, on 4kpl sellaisia mihin ei pääse edes momentti avaimella. mut tietysti oikeassa järjestyksessä.
     
  14. Ranchilainen

    Ranchilainen 1st gear

    Täytyy muistaa ens kerralla jälkikiristää se imari.

    Eikös noista männän kiillottuneista kohdista ole vettä vuotanu sylinteriin, vai huuhtooko palamaton seos noin paljon?

    Jokatapaukessa tää mopo karkas taas vähän lapasesta, ja mulla on moottori jo pukissa :lol: Laitan nyt sit samalla kaikki kuntoon kerralla. Pääsee tosta kampiakselin vuotavasta takatiivisteestäki samalla eroon. Huomenna lähtee lohko koneistamoon :)
     
  15. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    niinhän niillä on yleensä tapana karata! :D näkykö kansi tiivisteissä mitään palo tai vuoto jälkiä?
     
  16. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    niin ja huohotus asiaan vielä... itellä SBC koneessa niin toisessa vena kopassa on huohottava"reijällinen"korkki ja toiselta puolelta lähtee sen PCV venttiilin kautta letku kasarin alle imu sarjaan. eli toiselta puolelta koneeseen tulee ilmaa ja toiselta puolelta alipaine Imee höyryt. mullakin silloin kun oli PCV venttiili jumissa niin heitti öljyä tikusta ja korkin täyttö reijästä.
     

Kerro tästä muillekin!