Laturin kytkennöistä jälleen.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Ranchilainen, 16.2.2011.

  1. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Tommoisen 2-napaisen elektronisen säätäjän tilalle käy vaikka ladasta otettu.
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    2-napaisen tilalle VOI käydä vaikka Ladasta otettu, 3-napaisen tilalle ei käy kuin MoParin oma.

    Ranchilainen... Toi sun laturi on MoParin laturi... Vaikka olis kuinka kiilloitettu niin se ei tarkoita että se toimii
     
  3. smuige

    smuige Gearhead

    tähän voisi saivarrella että huonon laturivalinnan olet tehny, noi kun ei mopareissakaan kovin häävisti tunnu toimivan. Delco-romu on jo aika pomminvarma kapistus tuohon verrattuna. Miksi ei vain laitta alkuperäisen mallinen laturi ja säädin mitkä tuohon kuuluisi? Olisi ehkä helpompi ratkaisu, eikä tarvi sitten tulevaisuudessa muistella miten tuli silloin joskus patentoitua
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ei ole saivartelua, meinasin sanoa jo 3 vkoa sitten mutta pidin pääni kiinni, että heivaa nyt jo kaikki MoPaska laturit ja muut rilluttimet helvettiin sieltä, tilalle Fordin kolminapainen laturi ja normisäädin mille on näköjään vielä pistoke jäljellä. Alkaa löytymään paikat sille punaiselle kumituttiliittimellekin, siellä on ollut myös vastaava musta ja sitte ei siinä muuta okkaan kun akkuun plus starttisolenoidin kautta.
     
  5. PauliP

    PauliP 1st gear

    Niin ja moottorin maadoitus auton koriin kannattaa myös hoitaa kuntoon :odroll: Yhden monisähkövammaisen ranchilaisen kesyttäneen vinkki. Toimi ihan Fordin omalla laturilla sen jälkeen moitteetomasti eikä keitellyt akkua eikä polttanut katojankärkiä paskaksi ja olisi varmaan toiminut se alkuperäinen (ja roskikseen jonkun heittämä) elektroninen sytytyskin yms. yms.
     
  6. Ranchilainen

    Ranchilainen 1st gear

    Nuo moparin härvelit tuli sovitettua tonne konehuoneeseen ainoastaan sen takia, kun oli rahat niin perkeleen tiukalla just sillon ja auto oli pakko saada ajoon. Ja nuo sattu lojumaan tallissa ylimääräsenä. Nyt on toi rahallinen tilanne taas vähän parempi, ni ei totta tosiaan paskempi vaihtoehto ostaa suoraan fordin omaa laturia tohon. Joutuu vähän noiden kiinnikkeiden kanssa taas pelaamaan, mutta rupiaa ainaki toimimaan.
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jaa ehta redneck korjaus, hienoa. Tiukalla budjetilla olen itsekin, en ole uutta laturia ostanut kymmeneen vuoteen vaan romikselta ottanut talteen kun on ollut hyviä. Rokkiautostahan noita rempattujen hintoja näkyy, laturi ja mekaanisen korvaava elektroninen säädin yhteensä alta 100 taalaa.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ampeerimittarin värähtely/latausjännitteen vaihtelu nopeaan tahtiin saattaa esiintyä ihan ehjien, mutta toisiinsa sopimattomien osien yhteenliittymästä. Esim tässä tapauksessa relesäätimen korvaaminen jonkun muun vekottimen sinänsä toimivalla (3 johtoisella) säätimellä voi värähdellä siksi, että johtosarjassa tapahtuu (suuri) jännitteenalenema aina kun säädin kytkee magentointivirran laturiin ja vastaavasti jännitteenalema poistuu, kun magnetointi katoaa. Säätimessä on itsessäänkin joku asetettu hysteresis (lue : alkaa ladata kun jännite on esim. <13.9v ja lopettaa kun jännite on >14.5v, keskimääräiseksi latausjännitteeksi tulee 14.2v). Kun johtosarjassa (jännitteen ottopaikka säätimelle) tulee tähän esim puolen voltin ylimääräinen jännitteen lasku (magnetoinnin esiintyessä) toi hysteresis kasvaa (latauksen aloitus, latauksen lopetus -väli) ja sitten tää säätö jo värähtelee. Hitaalla yleismittarilla keskimääräinen latausjännite akulta on suunnilleen sama, mutta valot jo vähän vilkkuu.

    Mun Dartissa ne tekee just niin (tyhjäkäynnillä, ilman valoja) ja minusta se on ihan kivan näköistä (että ampeerimittarilla on liikuntaa...). Säädin on mun ihan omatekemä ja kun muuten toimii, niin saa toistaiseksi olla (ollut toistakymmentä vuotta).
     
  9. ka.va

    ka.va 1st gear

  10. Ranchilainen

    Ranchilainen 1st gear

    Tää asia on nyt kunnossa.

    Autoon oli siis jälkikäteen asennettu minua ennen sisäisellä jännitteensäätimellä varustettu laturi, johon ilmeisesti kytketty laturin rele. Alkuperäinen jännitteensäädin nakattu mäkeen, ja jännitteensäätimen liitin näkyy ekoissa kuvissa(4-napanen).

    Kävin ostamassa alkuperäsen laturin ja jännitteensäätimen, sekä vedin niille ihan uudet piuhat, ni ei jää epäselväksi noi aikasempien tekemät viritykset.

    Kiitoksia neuvoista!
     

Kerro tästä muillekin!