mistä 12v/24v vaihtorele?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Ridge, 19.10.2008.

  1. Ridge

    Ridge 1st gear

    Muistan kuulleeni jostain et olis tarvikkeena saatavana tommosia releitä jotka muuttaa akkujen napaisuuden startatessa 24v.

    Onko kellään tietoa näistä et mistä löytää ja mitä maksaa? Jos jollain ois ylimääräisiä ni voitte tajota mulle
     
  2. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    12v akku ON 12v ei sitä millään releellä saa 24v
     
  3. Tasf79

    Tasf79 1st gear

    Belaruksessa oli joskus (kuulemma) rele, joka vaihtoi tupla-akkujen kytkentää rinnasta sarjaan ja päinvastoin aina tarpeen mukaan. Eli startissa 24V, muuten 12V.
     
  4. GT-Racing

    GT-Racing 1st gear

    tuohon tosiaan tarvitaan jo toinen akku ja rele joka kytkee ne sarjaan, ja releen tarttee kestää vielä reippaasti virtaa..
     
  5. WSE

    WSE 1st gear

    Kyllähän näitä saa. Siis moninaparele joka muuttaa startatessa akkujen rinnankytkennän sarjaankytkennäksi, "salamarauta" nimitystäkin näistä on joskus käytetty. Tämmöisen löytää mm. toyota landcruiser J80 malleista, paikallinen autosähköliike voinee auttaa asiassa. Asennuksessa täytyy tietää mitä kytkee ja minne.
     
  6. Ridge

    Ridge 1st gear

    Joo tämmönen olisi hakusessa.
     
  7. RB-440

    RB-440 1st gear

    70-luvun MB 508:sistakin tuollainen rele löytyy.
     
  8. Ridge

    Ridge 1st gear

    Kitos. Täytyy metästää jos löytäs.

    Jos jollain on tollanen ni käytettykkin kelpaa.
     
  9. RB-440

    RB-440 1st gear

    Euro Telillä saattaisi olla Mersun purkuosia http://www.euro-teli.fi/

    Veholta voisi saada varaosana, joskin siinä voi olla vehomainen hintakin. Tarvikkeena voi saada halvemmalla osia tarvikeliikkeistä, joilla on Mersun osia. Kaikilla ei ole, enkä tiedä saako juuri tätä osaa.

    Belaruksesta tuli mieleen, että Porissa on traktorien varaosaliike, jossa taitaa olla vähän kaikkea ja siihen päälle hiukan lisää. Se on teollisuusalueella Porin eteläpuolella, muistaakseni Pori-Tampereen tien lähellä, joku Prisma tms on myös lähellä, toisella puolen tuota tietä.

    Muistaakohan kukaan täällä, mikä sen firman nimi on?
     
  10. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Porin traktoriosa Ky

    http://www.traktoriosa.fi/
     
  11. Ridge

    Ridge 1st gear

    Soittelin tossa yhteen autosähkö liikkeeseen ja tommonen rele kustanti siellä 200 euroo. Onkohan jossain halvemmalla vai onko noi noin kalliita?
     
  12. rustbucket

    rustbucket 3rd gear

  13. JiipeeH

    JiipeeH 3rd gear

  14. buicksuper

    buicksuper Gearhead

  15. Ridge

    Ridge 1st gear

    Nonnii. Nyt tais tärpätä.


    Kiitoksia kaikille vastanneille.
     
  16. take

    take 3rd gear

    Upitaas vanhaa aihetta. Idea olisi mielenkiintoinen jos vielä laittaisi 12V startin pyörimään 24V:lla. Alkais nokileka käynnistyä.

    Ennen wanhaan tehtiin niin että kun oli vanhemmiten käynnistysongelmai niin muutettiin 6V sähköt 12Volttisiksi, mutta jätettiin alkuperäinen 6V startti. Pikkuvalmettikin starttasi niin että kihinä kävi. :D Piti vain varovasti starttailla ettei liian pitkää pyöritä vaan ihan lyhyitä startteja ettei pala käämit. Vois kokeilla vastaavaa ideaa tupla-akulla ja salamaraudalla.

    Olisko kellään lantikan tai 508 mesen kytkentäkaaviota? Belaruksen kytkiksen löysin mutta se veli venäläisen piirros taitaa vaatia sen pari pulloa votkaa ennen kuin alkaa aueta. :lol:
    Josko mesessä tai lantikassa olis ymmärrettävämmässä muodossa piirretty kytkis?
     
  17. mke77

    mke77 Gearhead

    ei siin sen enampi mitään kytkistä oll!! siin belarukse mallis o iha umpinaine laatikko mihio tulee akkujen maat ja plussa johdot(tai ainaki toisen aku maa ja plussa , ja toisen akun plus) ...ja herä virtalukolt!!

    tos belaruksen käyttämäs "kytkentälaatikos" o se etu mersun vastaavaan verrate et siittä voi iha normaalist antaa apusähköö...mersusta kun antaa apusähköö, palaa mersusta se "kytkentärasia"...eli jos mersusta antaa apusähköö...täytyy toinen akku irrottaa siks aikaa....

    ja belaruksen puolesta sen verta viel..et sen voi aukasta, ja putsata/viilata kynnet...ja laittaa taas nippuu. ja taas starttaa :D

    ...jos et vääri muista niin siellä belatuksen laatikos o(mikä muuten o kansimaterialtaan...ylläri ylläri pakeliittii :rotfl: ) kelan voimal kääntyvä tähtilevy, mikä noita akku-kytkentä nastoja sekottaa :oops:
     
  18. take

    take 3rd gear

    No, mutta joku kytkentäohje pitäis löytää kun ei oo belarusta mistä vois kattoo.
    Ei nyt ihan yritys-erehdys menetelmällä viitsisi alkaa piuhoja sekoitella. Voisi olla sakeaa savua seurauksena. :rotfl:
     
  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kulkee nimellä series-parallel switch. mm Delco-Romu on tehnyt. Kytkentä riippuu hieman siitä onko startille erikseen rele a la Ford vai ei. Tosta opiskeleen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  20. take

    take 3rd gear

    Vau. Nyt ymmärtää tyhmäkin. Paljon kiitoksia. :)
     

Kerro tästä muillekin!