Järkevä mattapinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja retro, 9.3.2011.

  1. retro

    retro Gearhead

    Terve!

    Jatketaan maalausaiheesta, ja mattamaaleista. Aika paljon löytyis topikkia, joissa etsittiin maalaria mattamaaleille, sekä edullista konstia saada lauluautoon mattapinta.

    Nyt on kuitenkin kyse käyttöauton maalauksesta, jolta vaaditaan kestävyyttä, pestävyyttä ja helppoa paikkausta (kiitos kauppakeskusten). Ei oikein tähän aiheeseen löytynyt vastausta, joten päätin siis perusteellisesti perustaa uuden topicin.

    Eli mahdollisimman matta pinta pitäisi saada. Käytännön syistä epäilen, että puolikiiltävä on realistisempi vaihtoehto, mutta kokeneemmat kertokoon. Sitten vähän kysymystä, kuinka mattapinta olisi parasta saaavuttaa? Ensin maali alle ja sitten lakalla mataksi, vai suoraan mattamaali, kuten akryyli?

    Käyttöauton kustannuksissa tulee tietenkin aina säästää, että jäisi rahaa itse harrastukseenkin, niin maalari suositteli raskaan kaluston maalia pohjalle ja siihen lakka päälle. Hänelläkään ei ollut kokemuksia mattapintojen maalauksesta, tai käytännön hoidosta, joten hän vain arveli, että puolikiiltävä lakka olisi helpompi pitää kunnossa (pesu jne.).

    Kuitenkin erikseen maalattu ja lakalla matattu pinta voi taas olla hiostavampi paikkamaalata, kun kuitenkin leasingperheet hakkaa auto(illaan, kun ei ne kuitenkaan ole omia) kyljet mutkalle.

    Eli näitä asioita puntaroimalla pitäisi löytää paras vaihtoehto, joka on siis helppo pestä ja paikata. Kiitoksia jo kokemuksien jakajille. Mahdolliset kokemukset myös mattavahoista, on tervetulleita. 8)
     
  2. Maali alle ja mattalakka päälle.

    Viimeinen sumutus etäämpää ja antaa laskeutua , tulee täys matta ja kestääkin kohtuullisesti ,mutta tietysti kynnellä saa jäljen tehtyä jos yrittää.

    Nykymaalit pyrkii kiiltämään melkein väkisten ja tuolla konstilla oon omat harraste autoni tervaillu , maalaamiseksi en toimiani luokittele :lol:

    ja ei vahaa , pesu fairyllä kerran vuodessa pitää kiillon poissa.
     
  3. BigMonsterBlock

    BigMonsterBlock 3rd gear

    Mites tää puolikiiltävän pinnan viimeistely onnistuu, jos on tullu pintaan appelsiinia tai muita hedelmiä, jotka häiritsee silmää läheltä katottuna? :lol: Kiiltävällä pinnalla homma ois simppeli. Kalja, hionta, kiillotus, vahaus.

    Mut mitenkäs puolikiiltävällä pinnalla hionnan jälkeen saadaan se puolikiiltävyys takasin? Itellä kävi joku suhteellisen karkee hiomavaha mielessä. Täytyy varmaan lähinnä kokeilemalla testata milllä saa halutun kiiltoasteen takasin. Saa laittaa parempia tapoja, tai kokemuksia eri vahoista ja niiden kautta saavutettavasta kiiltoasteesta.
     
  4. kipa76

    kipa76 3rd gear

    minun mielestä tuohon hommaan käy hyvin uretaani maalit, on puoli himmeetä ja puoli kiiltävää ja myös epoksi pintamaalit joista löytyy aikalailla himmeetä pintaa...

    ja on helppo maalata ja vaikka jälkeenpäin korjailla
     
  5. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Onko autossa jo oleva maali (+lakka) mahdollista matata vain vetämällä mattalakka vanhan päälle?
     
  6. s.vainionpaa

    s.vainionpaa 1st gear

    elä ainakaan vedä vanhan maalin päälle uutta lakkaa. jos sattuu kyseessä olemaan amerikan ihme, niin luultavasti maali on thermoplastia ja jos siihen akryylilakan vetäset, ni voep olla, että tulee onkelmia..
    ite on tullu, jos ei ole pellille asti hiottu, ruiskutettua ensin tavan filleri ja senkin jälkeen vielä ennen ylimaalausta "märkäfilleri".
    automaaleja saa joistain paikoista vielä tinneri ohenteisena 2k akryyleina ja sellanen sun kannattas ehkä tossa tapausessa valita.
    muistat vaan sanoa maalikauppiaalle, että lisää matan valitsemaasi värisävyyn.
    onnistuu toki vesiväreilläkin mutta vaatii taas erikseen lakan ja aika hyvän uunin kuivatukseen..
     
  7. retro

    retro Gearhead

    Joo uusi maali tulee joka tapauksessa ja alle epoksi, ettei heti kuki. Eli viimeisen pinnan vedosta on kyse.
     
  8. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Mattalakkaakin löytyy eri matta-asteella, kuvassa vasemmalla ns. satiinipintainen, puolimatta lakka ja oikealla super matt, eli täysin mattaava.
    On muuten juuri tuota super mattia tuossa sekoituspurkissa, näyttää tapettiliisteriltä :rotfl:

    http://kuvablogi.com/nayta/2964319/
     
  9. Bat

    Bat 1st gear

    Eli siis jos jostain vielä onnistuu löytämään 2k akryylia, niin se ei tarvii välttämättä sitä mattalakkaakaan jos siihen väriin on sekoitettu jo mattaa??
    Mites noi vesivärit, tarviiko ne aina uunin kuivuakseen?
     
  10. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Ei tarvi, varsinkin uusimmat "mallit" ovat todella nopeita kuivumaan ihan autotalliolosuhteissa, esim. Spies Heckerin Hi-Tec sarja
     
  11. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Ite jättäisin epoxin myös pintaan... (no okei... Vaikeempi paikata)
    Panssarimaali tai joku muu peltikattomaali runsaalla bensalla ohennettuna on matta... Ja helppo paikata :)
     
  12. hara64

    hara64 1st gear

    miten olis joku sadotex,miranol,ym. puolikiiltävänä ja siihen 1/1 mattapastaa sekaan.
    tulee todella ultra mattaa pintaa.
    mattapastaa saa esim.dekoväristä.
     
  13. -TH-

    -TH- Gearhead

    unoha kaikki lakat ja muut hienoudet, niiden kanssa jos alat pelaamaan niin tuo ideasi halvasta ja helposti fiksattavasta palaa pohjaan.

    hommaa peltikattomaalia, se vaan sen kummemmin hiomatta vanhan päälle. kestää järkyttävän hyvin ja helppo paikata tarvittaessa.
     
  14. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Jos tälle linjalle lähdetään niin Ferrexi on vielä helpompi maalattava ja on 100% matta. Kestävyys ei liene samaa luokkaa mutta halpa maalata vaikka joka kevät uudelleen... :lol:

    Viime kesänä piti itsekkin omakohtaisesti kokeilla tuota Panssarimaalia kun oli jäänyt pari purkkia nurkkiin pyörimään. En tahtonut löytää ohennussuhdetta, jolla olisi saanut telalla tasaista pintaa, kuivui helvetin kauan ja oli puolikiiltävyydessään mielestäni aika ruman näköinen, vähän kuin olisi kiiltävää tai mattaa yritetty mutta vituiksi mennyt. Ja sitten kun se mattaantuu ajan oloon ja tarvitsee paikata, niin taas tulee sävyero.

    Ferrexillä tuntuisi täystumpelokin saavan tasaista pintaa vaikka maalaisi lattiaharjalla. :rotfl:
     
  15. -TH-

    -TH- Gearhead


    juu, no kattomaalihan jää hiukan appelsiiniksi, mutta silleen hyvällä tapaa... tokihan klassinen mastonin musta levittyy hyvin ja on helppo paikata, vaan se ei kestä niinkuin kattomaali.
    ferrexiä olen koittanut välttää aina, se jotenkin kalskahtaa edelleen korvaan pahasti, aikoinaanhan ferrex oli PASKIN maali mihin tahansa, samoin kuten hornat ym. maalit joille EI tee mitään, ellei tahdo tieten tahtoen pilata jotain..
     
  16. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    No ite lähinnä ajattelin jonkun uudehkon 0-15 v käyttöauton mattaamista. Kun sellaiseen nyt ei ainakaan viitsi lähteä koko maalausta teettämään, jos muuten maali on ok.
     
  17. hara64

    hara64 1st gear

    tuli mieleen tarina ennen internettiä:

    kaverilla auto kepössä myynnissä ja poka soittaa.
    -sul on tollanen auto myynnissä?
    -joo,on
    -onkos jotain vikoja?
    -onhan siinä sitä ja sitä pientä,mut on hinnassa jo huomioitu
    -onkos huoltoja/remontteja tehty?
    -öljyt ja suodattimet vaihettu ja hiukan pohjaa hitsailtu
    -mikäs se vimonen hinta on?
    -tuu paikanpäälle tinkaamaan
    -niin joo, minkäs värinen tää auto on?
    -matta musta
    -TUUT TUUT TUUT TUUT......
     
  18. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Juu en tuon ominaisuuksista muuten tiedä, mutta kaippa se jossain lintassa värinä menee. Pari kolme vuotta sitten maalasin telalla ko. tökötillä kaverin pikkarin, pohjatyöt käsitti enimpien paskojen pyyhkimisen rätillä ja irtoavien ruosteiden repimisen käsin pyöränkaarista... Välillä seiso vuoden hangen alla, eikä se maali oo irronnu siitä vieläkään. :lol:

    Eikö Miranooli ollutkaan se paskin maali ikinä? :)
     
  19. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Toi ferrex (aktivoitu lyijymönjä lukee purkin kyljessä) on juuri siitä hyvä "korjausmaali" että se pysyy paikoillaan kun pelti ruostuu alta pois... Siis ainakin tuollaisena äkkiä ja ohentamatta sudittuna/ telattuna.
     
  20. Selli

    Selli Gearhead

    Meikän kamarontti vedettiin Tema Prime ee pohjamaalilla ja jälki oli tällanen parin yön jälkeen


    http://sellin.1g.fi/kuvat/Camaro/takakulma2_1.jpg

    Erittäintyytyväinen olin. Maalihan ei sitte kestäny keliä ku tuon yhen kesän ja rupesi liituuntumaan. Nyt tulevana olisi tarkoitus vetää uusi Tema mutta milläs hemmetillä ton vois suojata ettei liituuntuisi? Tikkurilassa sanottiin että Temalac päälle mutta sitä ei saa täysin mattana.Se kestäisi kelit ku on teollisuusmaali. Tuo Primehän maksoi kuutisenkymppiä/3litraa Joten melkoedullinenkin on.
     

Kerro tästä muillekin!