Akkukalluppia!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Mudracer, 24.2.2011.

  1. voittol

    voittol 2nd gear

    Niin , täällä gmc:ssä 6.2 , punaset 95 vuosi mallin optimat , olleet aika sitkeet , parina syksynä pelästyttäneet , joko ne nyt loppuu ,mutta kenkien rassaus auttanut, tänä talvena auto ollut vähä eläkkeellä , välillä 3viikkoo seissyt mutta akut ei vielä liikaa hyytyneet , niin epenprässiä ei ole. -Sitte asunto kompulassa on punaset 2003 optimat , pari kertaa menneet talvisin tyhjäksi kun virtaa vuotaa jostakin mäkeen, en usko että ne vielä 10 vuoteen hyytyvät. perässä hupiakkuina pari keltasta optimaa vasta tulee vuoden vanhoiksi keväällä jotta niistä ei vielä tiiä . - Joskus oli 6.2 supurpanissa pari pilteeman halpaa akkua kyllä niilläkin vissiin 6-7 vuotta mentiin ennen kun auto hävitettiin. - Äiten 97 vv polossa palvelee viälä alkuperänen akku.
     
  2. slant

    slant Gearhead

    Bannerista on hyviä kokemuksia. Kestää pitkään ja oli elvytettävissä purkaannuttuaan kunnolla.
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Saakos niistä vielä korkit auki? Toi mun Chevy kuivaa kesällä ainakin noita
    nykyisiä Exidejä melko hyvin. Useamman kerran jo elvyttänyt ne nestetytyksellä
    ja pitkällä latauksella sen jälkeen.
     
  4. Hairahduin mainosmiesten miinaan ja ostin oikein floridan svapista HOTROD-batteriesin pikkuakun ,kun projektissa on tila kortilla ja toiveikkaasti tein tulipellin sisäpuolelle kivan telineen ja tyytyvaisenä johtosarjankin tärväsin lyhentämällä piuhat sopivaksi ennen ekaa kokeilua :rotfl:

    http://www.tpibatteries.com/

    No sitten koestartti niin mit vit... just jaksoi solenoidia heilauttaa mutta kone ei pyörähtäny mihinkään... Oli ladattu vuorokausi ctekillä ennen käyttöönottoa niinkuin ohjeissa oli , kahteen volttiin tippui napajännite :lol:

    Hambissa oli juttua näistä ja kellään ei vielä oikein kokemusta mutta sieltä sai hyvän vinkin : nää halvat apustartterit sisältää samanlaisen patterin kuin tuo hotrod-battery , hinta on vaan kolmasosa.

    Hain biltemasta keltaisen apustartterin ja pistin pilkkeiksi ja sieltähän löytyi täsmälleen samoilla mitoilla 17ah pikkuakku joka nyt pyörittää ihan ok sen parikymmentä sekuntia jossa ajassa auton olisi syytä käyntiin jo lähteäkkin , katotaan nyt jos tuolla kesäauton kanssa pärjäisi... Manuaali vaihteisto helpottaa sitten mäkilähtöjä :oops:
     
  5. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    :eek: Eiks sieltä hyllystä olis käyny joku mönkijä nurtsileikkuriakku? Muista jättää keula alamäkeen :wink:
     
  6. Rytari

    Rytari Gearhead

    ne vahvat kabesgugge molemmat kun vaihdat uusiin koneesta akkuun välillä.... mulla ainaki pariin saanu vaihtaa ku on umpivihreitä sisältä, ja sen ny tietää mitä vihreät tykkää autoilusta.
     
  7. pekkosbill

    pekkosbill 3rd gear

    itellä kyllä bensa kone mutta ilman lämmittimiä, ja lyhyttä kaupunki ajoa, autona 70 lukunen valiant. optiman red toppi siel on joka tuli mulle käytettynä 3-4v vanhana, nyt ollu nokalla 3 vuotta eikä ole tarvinnu latailla, hyvin pyörittää -30 pakkasillaki. aiemmin vartan akut ollu käytössä, ihan ok olleet.
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Noissa kaks akkua rinnan kytkennöissä on se ikävä puoli, että jos akut on
    yhtään erilaisessa iskussa, niin keskinäinen vuotovirta tyhjää ne. Ei tarvii
    olla sähköjärjestelmässä mitään ylimääistä kulutusta.
    Se "lähempänä" starttia oleva akku kuormittuu erilailla, kun toinen. Samoin
    latauksessa se saa enemmän.
    Omassakin on jo pitkään pitänyt muuttaa akkujen kytkis "oikeaoppiseksi", eli
    yhtä pitkät paksut johdot kummallekin akulle. Kun startille lähtee päävirta jo
    valmiiksi pelkääjän puolen akusta, niin pitäisi muuttaa maapuoli lähtemään
    vain kuskin puolen akusta ja akkujen miinukset yhteen samanlaisella paksulla
    kaapelilla, kun plussat jo on.
     
  9. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Joskushan sieltä Pilteemasta saiki laatu-akkuja... Olivatten iha testiykkösiä. Ne punakantiset. Nyttemmin ilmiselvästi vaihtaneet toimittajia, koskapa kelvottomia ovat testienkin mukaan.
     
  10. Jabatus

    Jabatus Gearhead

    vanissa nyt kontissa 180Ah akku ja alkaa se virta riittämään.

    Eikä ollu edes kallis 245€ uusi ja vuoden takuu... :D
     
  11. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    itellä hyviä kokemuksia zap akuista. Omas käyttis scoprios oli 62Ah akku. seiso talvella pari viikkoa tyhjänä takapihalla, muutakun irti -> laturiin ja taas pelaa täysin. Nyt vaihdoin sen eri autoon, 3l bensakattila pörähätää tulille ongelmitta, vaikka akku on alimittanen ko vehkeeseen. Ja akulla ikääkin jo joku 4-5vuotta.
     
  12. take

    take 3rd gear

    Testailin tässä akkuja vähäsen kun tuo nokileka päätti kerran taas sanoa kev-vääm-mäl-lä. Ostaessa siinä tuli mukana joku ZAP vuosimalli tarroista päätellen 06-09. Itsellä nyt varastossa kesäpelien akkuja ylläpitolatauksessa lämpimässä. 3 Vartaa ja 2 Boschia vuosimalleja 04-05 kaikki, silloin sain niitä töistä edullisesti ja pidin hyvinä ja onhan ne bensakoneissa toiminu oikeen hyvin. Just sahattin yli 2 vuotta seissy bensakone taas elävien kirjoihin. Eikä Varta näyttäny mitään hyytymisen merkkejä vaikka sahausta kertyi aika kauan, kun ei kone oikein tykänny vanhasta bensasta.

    Mutta kun niitä löi tuohon 2.3 pikkudieseliin kiinni niin jokainen vuorollaan antoi vain yhden kerran hehkuttaa ja startata. Mutta ZAPilla saa hehkuttaa ja sahata 5 yritystä ennen virran loppumista. Toki vertailua vaikeuttaa että ZAP on pikkusen tai ehkä paljonkin uudempi. Mutta eipä ainakaan huonoa sanottavaa ZAPista.
     
  13. mxu

    mxu 3rd gear

    Jiihaaa, ylläolevista kirjoootuksista päätellen kerrankin mahdollisesti lykästi ja ostin vahingossa "laatutuotteen" :rotfl: ostin pari viikkoo sitte tohon meidän talvi-ralli asconaan ZAPIN :rotfl: Kyllä nyt tarttaa ainaki toistaseks, ei oo tarvinnu vielä työnnelllä :poff:
     
  14. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    Optima.... Oliko muita akuuja edes olemassakaan ??? HÄ... ;)
     
  15. kt9001

    kt9001 Gearhead

    Minä sitä sain keltahatunkii piloiks, oli muistaakseni -95 - -98 mulla ajokissa, sain pakkasilla muutaman kerran tyhjäksi ja aina latasin ja aina se siitä tokeni henkiin, paitsi viimesellä kerralla.
    Se kuoli sitten ihan tyystin, ei kipenätäkään napojen välillä.
    Minulla oli (jo silloin, ja vieläkii on) pikkuvikanen mörkö laturi, työntää hirmu murinalla jotain 17-18V millä ottokuormalla tahansa.
    Oikein hyvä kaveri talvisin, mutta sitä ei oisi passannu unohtaa Optimaan kiinni viikoksi, oli patterista kuoretkii sulanu ja valunu. Eikä heränny.

    Just tänään kävin hakemassa Cadillaciin kokeeksi CRX-merkkisen akun. Se on kuulemma IKH:n leimaama Exide, 89rubl 74Ah.
    Käppyrässä on ollu vuojesta -06 100Ah kiertopalkinto-Exide vuodelta ehkä late 90´s, eikä se ole vieläkää oireillut väsymistä, mutta otan sen ratkoriin ja Kaukolle piisaa tuo pienempikii.
     
  16. virta

    virta Gearhead

    Voishan tollasen Optiman ostaa jos lotossa suosii...Siihen asti menköön Bilteman akuilla kun niillä on 4 vuoden takuukin...
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Taitaa akkukiroilu siirtyä enstalveen kun ei tarvii eberiä huudattaa montaa tuntia per päivä :rotfl: .
     
  18. Nasty Pynninen

    Nasty Pynninen 1st gear

    Vanissa 6,5td -99 2 kpl Redtoppeja + Eberille oma 88ah normi Boschi,
    kaksoisakkureleen kautta kytkettynä.

    En tiedä kauanko se kestää eberiä vinguttaa enneku akusta loppuu potu ja sammuu, mutta pikkupakkasilla 7-8h käytöllä ei vielä hiipumisen merkkejä. Joku viisaampihan/viitseliäämpi sen varmaan osaa sanoa/laskea paljonko nuo lämppärit + puhallin kuluttaa ylläpidolla potkua.

    Eikä tosiaan sitten vaikuta mitään startti virtoihin.
     
  19. EddieK

    EddieK 1st gear

    Eipä taida moisissa riittää virrananto kyky.
    Täältä ääni bosch silvereille, toisaalta eipä nuilla muillakaan akuilla ole ollut autoissa ongelmia.
     
  20. hangover

    hangover 1st gear

    Bilteman akuista sellainen kokemus, että ei ikinä enään tähän taloon/pihaan mihinkään laitteeseen. Veneestä paloi laturi, kun akku päätti
    mennä oikkariin kesken ajon, Volttimittaria tuli vilkaistua vasta siinä vaiheessa, kun nenään alkoi tulla käämilakan hajua/kitkerää akkuhapon käryä. :mad:

    Sitten toinen keissi oli 6,2 d van. Tuli vaihdettua laturi, tutkittua volttimittari, uusittua kaapelointeja, ja kaikenlaista muuta tuskaa. Jännitteet vaihteli koko ajan, ja välillä ei meinannut lähteä käyntiinkään. Rimpuilu loppui, kun vaihdoin bilteman akut pois. Kummallisia oireita oli kyllä. Lieneekö ollut toisesta jokin kenno irti / välillä oikkarissa.

    Noista nykyisistä akkulatureista.. Ledivalolatureihin en oikein luota.
    Ja sitten päävirtakytkimet. Niidenkin laatu on heikentynyt kummasti. Joskus mittailin, niin jopa pari volttia jäi pävirtakytkimen napoihin startatessa. Ihme kun ei oikein starttaa..
     

Kerro tästä muillekin!