BBB outo racenokka

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja PauliP, 4.3.2011.

  1. PauliP

    PauliP 1st gear

    Huomattiin tuossa naapurin chevy-nova -tallissa Buickin 455 ex-race -nokkaa ihmetellessä yksi ainakin minulle todella outu juttu.
    Miksi 7 ja 8 -sylintereiden nokat ovat ihan eri asteissa kuin kuusi muuta? Silmämääräisesti näkee eron päivänselvästi, muissa imu ja pakonokat ovat kohtalaisen vierekkän, näissä kahdessa ne ovat todella kaukana toisistaan. Nokan 360 asteen kehällä ne asettuvat karkeasti arvioiden johonkin 90-100 asteen etäisyydelle toisistaan. Huomenna yritetään mittailla astelevyllä.

    Toinen outo asia, eli se josta se ihmettely alkoi, on se että eri sylintereissä on kahdenlaista nostoa, ero olisi 1.55 vipusuhteella yli 1.5mm eri sylintereiden välillä. Tuohon yritettiin pähkäillä selitystä imusarjan kanavien erilaisilla virtauksilla. Imu ja pakonostot ovat sylinterkohtaisesti samat.

    Mutta mikäs tuo 7 ja 8 -sylintereiden eroavuus muista oikein on?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eikös ne ole käyny kuumempina?
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    En ole ajanut moottorilla, kuulopuheiden mukaan siinä on ollut jotain vesi/öljy ongelmia kun se on viimeksi ollut radalla.
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Ja kone on työn alla, kyllä siihen voi uuden nokankin hommata, mutta vaivaa uteliaisuus vaan tuota vanhaa tekniikkaa kohtaan, autolla on kuulemma 70-luvulla ajettu joitain NHRA Stock -ennätyksiä. Ajateltiin että voishan tuolla nokalla kokeilla miten toimii, mutta mielellään kuulisin kommentteja jos tuossa on vaikka joku ajatus ollut mukana.
     
  5. PauliP

    PauliP 1st gear

    Naapuritallista tuli viestiä että siinä on käännetty työtahdit kahdessa sylinterissä, vinkkejä kaivataan jatkosta.
    Rebel58 myös sanoi että näitä käännöksiä on naulapäissä käytetty, samoin pikkulohko mopeissa.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos se on 4/7 swappikeppi? Ja jos se on stokkikoneen keppi niin taatusti tarkoituksella nostoissa ei ole eroa, koska juuri nosto on ainoa mitä stokkikoneen nokassa ei saa muuttaa!
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Nostot on siinä rajoitettu, nokat on sellaisia lättäpäisiä, en tiedä että meneekö maksiminosto vakiosta yli vai ei.
    Tuo kai edellyttää virranjakajan kanssakin ihmettelemistä?
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei tarvii kuin vaihtaa pari tulpanjohtoa. Stokkikoneen nokka on kyllä melko vekkulin näköinen juuri sen takia että asteita on perkeleesti mutta nostoa taas ei.
    Jos se nenu on aabaut 20v vanha niin se on museokamaa. Ens kesänä nähdään mitä ite suunniteltu nenu saa aikaan stokkerissa :oops: kun ihan kaikki muut kuin nosto muutetaan.
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kiitos, jos noin helpolla jakajan kanssa pääsee niin hyvä. Toivottavasti tuo on museokamaa, sitähän tässä vähän haetaankin :-?
     
  10. PauliP

    PauliP 1st gear

    :oops: eipä tuossa mitään outoa olekkaan, paitsi että se on Mudracerin olettama 4/7 swappinokka. Näköjään nokkaa pyödällä ihmetellessä saattaa unohtua sellainenkin perusjuttu, että ne vierekkäiset nokathan ei ole samalle sylinterille :oops: Taisi käydä silleen että dopingaine aiheutti ylikierroksia :odroll:
     
  11. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Juuri näin PauliP sulle kerroin. "Cheater" antoi pelivaraa, mutta et kai sinäkään niin pussihousu ole että tuollaisella museonokalla ajelisit?
     
  12. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tuossa nokassa on historiaa, ja sitä ei rahalla saa kaupasta ostettua. Mistähän löytyisi 70-luvun race-henkinen kipinöintisysteemi, mielellään ehjä ja käytetty? Ootee jatkuu, jos tuo on vanha nokka, niin on se auto mennyt stockkiluokassa ainakin 11.978 joskus kauan sitten.
     
  13. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    PauliP sai äsken puhelimessa hieman tietoa. Lunatin sivuilta voit lukea lisää? Josniin vanhat pierut vastaa suoraan. epäselvää kysy suoraan storiaa, mutta kiinnostaa sua, niin kuin kaikkia meistä.
    Nykynokista ei tietoo koska ne hys hys juttuja. hinyk jo
    Vitun näppis sikailee enkä korjaa. Nyk venajouset on päivän sana ja niistä ei nähty edes märkiä unia 29 v sitten.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos ajattelis että auto menisi vaikkapa G/SA luokkaan stokissa siis niin sen luokkaindexi on nykyään 12.00 :odroll: . Jos se olis alle -72 ja D/SA niin silloin indexi on jo 11.55 nykyään.
     
  15. Chevy_Nova

    Chevy_Nova 1st gear

    Vekkuli nokkahan se Buiceron keppi tosiaan on...
    Cheeteriä kerrakseen...luukku auki ja pidetään auki piiitkäään ja hartaasti pienellä nostolla...
    Arvoja....imu 0.050" 256 / pako 262
    Int.centerline 113
    ext. centerline 114
    LCA 113.5
    laskutikku antaa 454 hv...5500 r/min...
    Mukava luku sehvy-ukon silmin... :D
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Racehenkisen jakajan tekee ihan ite vaikkapa moparin kärjettömän osista, kun jakajan sisällä on stokissa kaikki vapaata , ulkonäköä ei saa muuttaa :wink: .
    Meijän uus nokka menee niin että tosta imuasteita vähemmän ja pakopuolelle lisää, ja asteet oli juuri samat mutta centterit aivan erit :rotfl: .
     

Kerro tästä muillekin!