remmiahdin valtakunta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 22.2.2003.

  1. B 50

    B 50 Gearhead

    Jos tuurilla haluttu välitys sattuis olemaan 2:1, saattais huokean hihnan/hihnapyörät napata jonkun OHC:n jakopäästä.
     
  2. Kraken

    Kraken 1st gear

    Tarkoitus pitää tuon projektin budjetti kohtuullisena, että jos alkaa kaikki voimansiirto komponentit sorvauttaan ja koneistaan umpijöötistä niin rupes sitä seteliä palamaan. Se on yks vaihtoehto että lähden kiertään romuttamoilta etsimässä sopivia osia.

    Yhdestä paikasta kyselin mitä maksaa, niin painekotelo, hihnapyörät, kiinnityslevy ym. 1000€ :eek: Ajattelin että pidä perkele tunkkis, laitan ennemmin ne rahat omaan sorviin ja jyrsimeen. Kun ei mulla nyt mikään hengenhätä ole, niin pitänee vielä soitella ja kysellä noilta lähiseudun metallintyöstöpajoilta että mitä ne tuumaa.
     
  3. maxy

    maxy 3rd gear

    Jos ei kiire oo niin kandee kysellä lähiamiksen koneistamopuolelta. Ottavat mielellään vastaan harjoitus töitä. :D
     
  4. oovos

    oovos 1st gear

    ite teetätin 100mm halkasija ja 80mm leveet alu hammashihnapyörät tommi´s billetillä ja makso 100e kpl. tosin niissä ei ollu viä pultin reikiä vaan ne porasin ite.

    edit. niin ja 8mm hihnan tilasin asiansa osaavasta hihna liikkeestä. sekin oli 80mm ja makso 140e. noita hihnoja ne sahaa suoraan putkesta joten saa minkä levysenä vaan ja pituuksiakin on melko hyvä valikoima. noi hihnapyörät tehtiin niin et lähetin sen hihnan tommis billetille et ne sai halkasian sillee et istu hyvin.
     
  5. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    http://www.amazon.com/Supercharged-Testing-Installation-Supercharger-Systems/dp/0837601681
    Hyvä kirja ahdinvaltakunnallisille. Löytyy myös bookplus.fi:stä.

    http://www.bookplus.fi/kirjat/ganahl,_pat/a_complete_guide_to_street_supercharging-4886346
    Tätä ei kannata tilata. 128 sivua ja vasta sivulla 110 alettiin ylimalkaisesti puhua moottorin ahtamisesta, siihen asti käytiin läpi lähinnä 1900-luvun alun ahtimia joita käytettiin kaivostoiminnan ilmanvaihtokoneistona. Street supercharging my ass. :soosoo:
     
  6. BBC

    BBC Guest

    Hihnapyörät

    Juuri tulossa 4 ahtimeen pyörät, Idleyt (kiristin), 3 Snouttia jne.

    Kannattaa käyttää 8M -millijakoisia hihnoja, ne ovat halvempia kuin tuumajakoiset. Hihnoja saa joka kylästä ja ehkä eniten kuitenkin tarjontaa Vuorenmaa konsernissa ja leikkaavat leveästä aihiosta juuri sen levyiset kuin asiakas haluaa, jos esim. 3" leveä ei käy tms. Niin ja näissä hammashihnoissa kannattaa luottaa hyviin merkkeihin kuten Optibelt, Gates,...

    Aulis

    Onko näitä remmiahtimia 4lapaisia malleja?
     
  7. B 50

    B 50 Gearhead

    En muista 4-lapaista nähneeni. Noista hinnoista, millinen vs tuumanen, olen eri mieltä. Ja molempia saa ihan samoista kaupoista.
     
  8. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    En lähde väittämään mutta voisin kuvitella että metrisen järjestelmän jyrsinteriä löytyy koneistajilta herkemmin kuin tuumaisen. Jos siis aikoo pyöriä jossain koneistaa. Tuo kasimillinen on ainakin tosi yleinen jako että itse teen ainakin sillä ja vuorenmaasta hihnat. Hinnoista en tiedä muuta kuin että 12mm jakoinen 3m pitkä hihna oli kallis.
     
  9. B 50

    B 50 Gearhead

    Uskallatko käydä kysymässä paikalliselta konepajalta osaisvatko jyrsiä millisellä tapilla puolituumasen uran? Jätä auto käyntiin..:poff:
     
  10. BBC

    BBC Guest

    8M

    Katsoin meidän firman hintoja ja esimerkkinä

    HTD 8M-50 1280 = ulosmyyntih. 65e sis.alv
    HTD 8M-85 1280 = ulosmyyntih. 120e sis.alv

    Eli sama mitta, leveys muuttuu. Molemmat Saksalaisia, puolta halvempia
    jos ottaa englannista tai italiasta intia/kiina hihnaa.

    Kannattaako noita pyöriä tehdä itse? jos en maksaa alle 100usd kpl
    jenkeissä niin ei mahdoton pisnes ole ainakaan täällä niitä tehdä,...


    AULIS
     
  11. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Tapilla? Voin vastata paikallisena konepajana että sekä millisellä tapilla että kiekolla saattaa onnistua hampaiden jyrsintä sinnepäin jos millijakoisen hihnapyörän rullanhalkaisija on pienempi kuin sen tuumaisen joka halutaan tehdä. Tosin hampaan profiili saattaa tulla sellaiseksi että syö hihnan lyhyessä ajassa. En ihan ymmärtänyt mitä hait takaa? Tarkoitin että tuo 8mm htd-hihna tuntuu olevan niin yleinen että jos konepajalla X on vain yksi tai pari hammashihnaterää niin hyvällä säkällä 8m löytyy. Mutta jos pyörät tilaa jenkkilästä niin mitä väliä. Kunhan sieltä löytyy pyöriä oikeilla hammasluvuilla.
     
  12. c-305

    c-305 Gearhead

    Mulla olis jouten 44 hampainen 8mm urilla uusi ratas

    80€ yv:llä tavoittaa
     
  13. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

    nyt vois viä valita että ottaako kiristyspyörän samalla jaolla kuin remminkin vai ihan vaan sileällä pyörällä.
    kysymys kuuluukin että onko noilla mitään käytännön eroa, kestääkö hihna paremmin jaollisella pyörällä kuin sileällä ??
     
  14. B 50

    B 50 Gearhead

    Näin pelkästään cnc-koneella jyrsineenä kun tuntuu ihan samalta minkä sinne uranleveydeksi näppäilee. Ja siihen, onko ura vähän sinne päin vai jotain muuta vaikuttaa tietysti muutkin seikat kuin työkalu. En kiellä etteikö valmiiksi oikeaprofiilisella terällä helpompi olis tehdä, mutta ei se ainoa vaihtoehto ole. Viran puolesta askarreltiin muinoin noita hihnapyöriä, ei vaan maksanut vaivaa jyrsiä ite. Päädyttiin valmiit aihiot tilaamaan Mekanexiltä. Ja myöhemmin kun piti harrastelaitokseen hammaspyöriä hankkia, tuli halvemmaksi tilata valmiit kiillotetut hihnapyörät kuin pelkät aihiot olis ollu Suomessa.
    http://www.superchargerusa.com/drive_parts.htm
    Päivän hinta 54"x3" remmille 1/2 hampaalla näyttäis olevan $65.
     
  15. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Niinhän se on. Kun yksittäistä hihnapyörää alkaa tekemään niin tunti-pari on pirun lyhyt aika mutta silti taksa pitäis olla sen luokkaa euro/minuutti että homma kannattais. Ja melkeen samalla vaivalla tekee kymmenen kpl jolloin siihen tulis vaan raaka-aineen hinta päälle. Vierintäjyrsinkoneellekkin kun tekee tällin niin asetuksentekoon saattaa mennä kauemman aikaa kuin itse jyrsintään. Mut jos pitää saada pyörä jota ei ole listoilla tai se pitää saada nopeasti, sitten se pitää paikallisella pajalla teettää.
     
  16. JariV

    JariV 2nd gear

    Tarttis valintaneuvoa:

    318 pikku-Mopari olis tarkotus ahtaa vaan kevyesti. Motin maksimikierrokset joka tapauksessa 5000 eikä yli. Vakionokalla mentäis ja vaan venajouset vaihdettas jäykempiin. Ahtopainetta olis suunnitelmissa pauttiarallaa 0,6-0,7 bar. Tästä ei oo tarkotus tehä mitään performance-härveliä, vaan ihan vain mukavaa peruskäyttövoimaa.

    Ja se kysymys olis; M90 Eaton vai M112? Kummallakin onnistus, mutta isommalla sais ahtopanoksen pysymään viileempänä mutta tehohäviö isomman pyöritettävän massan takia olis suurempi. Pienempään olisin kallistumassa ite. Mut ei oo kokemusta näistä joten pyytäsin mielipiteitä ja perusteetkin olis kiva kuulla.
     
  17. Kylänvanhin

    Kylänvanhin 3rd gear

    Kaveri etsii ahtimeen hammashihnapyörää 8mm/3" hihnalle, hammasluku noin 52.
    Yhteydenotot suoraan 0405 115216 Janne.
     
  18. B 50

    B 50 Gearhead

    Henk koht valkkaisin Jaguarin M112:n. Siinä on melko mukavan näköiset ja kokoiset kuoret tohon. Ja niitä joku Jagge-pulju pääkaupunkiseudulla möi erittäin sopuhintaan. Yhden hyvän puolen tossa jo kerroit itsekin ja jos ajatellaan koko moottorin ja voimansiirron pyörivää massaa näissä amerikan-ihmeissä, niin montako prosenttia se massa lisääntyy parista ylimääräisestä sentistä alumiinista potkuria? :D
     
  19. JariV

    JariV 2nd gear

    Kiitti B50.

    Tuli ostettua M112.
     
  20. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Noista ahdoista, ite suosittelisin vakiokoneeseen ahdoiks turvallisempaa 0,3-0,5 bar. Vai mitä sanoo herra B50? Tai joku muu, mulla ei oo vasta ku kirja/netti tietoa aiheesta...
     

Kerro tästä muillekin!