Rosterin hitsaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja osilpi, 24.3.2011.

  1. osilpi

    osilpi Gearhead

    Olisi traktorissa rosteripönttö, joka on murtumaisillaan eräästä saumasta. Todennäköisesti ei ehjänä saa pakosarjan pultteja auki, joten mielelläni korjaisin paikoillaan. Traktori ei myöskään ihan helposti ole vietävissä muualle korjattavaksi (on Sipoossa, mutta ajettavuus ei kovin miellyttävä).

    Itsellä on Kempin MIG/MAG hiilidioksidilla ja ikivanha Kempin puikkokone, jota olen käyttänyt tasan kerran.

    Ikinä en rosteria ole hitsannut eikä korjauksesta tarvitse nättiä tulla. Kunhan pysyy kiinni. Onnistuuko em vehkeillä korjaus, ja mitä puikkoja tarvitsen, jos puikolla koitan turata? Vai saisiko tuolla migillä turattua mitään?
     
  2. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    siittä vain migillä kuntoon
     
  3. Paukkulaakeri

    Paukkulaakeri 1st gear

    rosteri

    puikolla vaa jos yhtään homma o hallus esabi OK 63.20 tai OK 67.75ja tulee nättiä jälkeä 8)
     
  4. MeanMan

    MeanMan 1st gear

    Puikolla tekisin itse. OK63.30 on tullut käytettyä, malttia vaan niin kyllä se siitä.
     
  5. olliola

    olliola 1st gear

    yleensä ekakertoja hitsaava käyttää liian pientä virtaa jolloin ei sula nätisti,jos on vähänkään paksumpi materiaali niin tarpeeksi virtaa.testaa ensin virta sopivaksi johonkin rosterikappaleeseen.oikeilla virroilla tulee nättiä jälkeä.ja tämä siis puikolla.
     
  6. kippis

    kippis Gearhead

    elgan 316 L on kans hyvä rosteri puikko
     
  7. Paukkulaakeri

    Paukkulaakeri 1st gear

    pakoputki

    tuli vaan mieleen et onko se rosteriänkkä hitsattu mustaan rautaan ?? ja siitä murtunu
     
  8. osilpi

    osilpi Gearhead

    Se on murtunut äänenvaimentimen ja itse putken saumasta. Ilmeisesti tuo itävehje tärisee niin paljon ja putki on aika raskastekoinen. Jos jostain sopurahaan saisi pari puikkoa, niin voisi sitä puikkoa kokeilla.
    Tuleeko pk-seudulla (Espoo) mieleen paikkoja, joissa ylipäätään myydään laajaa valikoimaa puikkoja? Muutamat, jotka tiedän, ovat lopettaneet...
     
  9. kippis

    kippis Gearhead

  10. Paukkulaakeri

    Paukkulaakeri 1st gear

    änkkäri

    eiku meinasin et jos siin o yhistetty mustaa ja ruostumatonta ni kannattaa kysellä rajapuikkoja ja joku tuki hitsata änkkäri ja putke väliin ettei tärinä tee kiusaa
     
  11. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Puikollahan se kannattaa hitsata kun kerran kone on, turha sitä on migillä lähteä räkimään. En tiedä mistä Espoosta löytäis puikkoja sopivasti, tuskin montaa tarttet. Ainakin Lahdessa paikallisessa halpamarketissa ( eli Kärkkäisellä) on myynnissä pikkuisia, 5 kpl paketteja jos jonkinlaista puikkoa. On rosteria, alsaa, rajapuikkoa, kovapuikkoa yms. Ei maksa paljoa ja ihan hyviä tuntuis olevan hitsata ja tulee hyvä sauma. Omat kokemukset rajoittuu rosteri ja rajapuikkoihin. Muistaakseni Würthin nimellä myynnissä, ja Würth myy Lincolnin hitsaustavaraa, ties vaikka olis Lincolnin tekemiä. Sama se, hyvin tuntuis toimivan.
     
  12. rapis

    rapis 1st gear

    ok 63.20 ja 2,5 mm tai 1,9mm
     
  13. fury poika

    fury poika 3rd gear

    o

    Rajapuikkoja tietty tarttis olla, mut kyl rosteripuikko siihen käy ihan hyvin. Ongelma ehkä on epäpuhtaus ruoste ja ynnä muu ja tietenkin asento jossa joutuisi hitsailee. Jos kerran suurinpiirtein on nähnyt hitsauskoneen niin paree sitte mikil vaan heppailla 8)
     
  14. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    www.hitsitalo.fi Tattarisuolla.
    Siellä myös tiedetään mitä myydään ja miten niitä tuotteita käytetään.Esabin rosteripuikkoja saa tikku kerrallaan ja neuvot kylkiäisinä.
     
  15. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Puikko halkaisijat ovat 1.6mm,2.0mm,2.5mm,3.2mm,4.0mm ja 5.0mm
     
  16. koo koo

    koo koo 1st gear

    Hitsitalo Tattiksella on hyvä paikka.
    Itse oon ostanut Karamalmilta Agalta rosteripuikkoja. Nyt en oo varma onko sitä myymälää enää.
     
  17. Gutless

    Gutless Gearhead

    onko hitsauspuikolla parasta ennen -päivämäärää? Minulla on autotallissa kuivassa varastossa vanhoja, siis tosi vanhoja 63.30 puikkoja. Varmuuden vuoksi ne toki voisi kuivattaa ennen käyttöä. Mikä on hitsauspuikon kuivatuslämpötila ja aika?
     
  18. Korson Welles

    Korson Welles 1st gear

    RST-puikot

    Mulla oli muutama paketti 2,0mm ESABin OK 63.30 rosteripuikkoja joutilaana. Ks. Huutonetistä, hakuna vaikka hitsauspuikko ESAB, tai yyveetä.
     
  19. osilpi

    osilpi Gearhead

    Tuli tuolla Karamalmin Agalla käytyä www.hitsaustarvike.fi

    5kpl myyjän suosittelemia 2-millisiä 63.20-puikkoja oli reilut 4€ (1.6mm olisi kuulemma ollut parempi tähän, muttei ollut hyllyssä). Samalla myyjä kauppasi rosteriharjan, jolla voi putsata pinnat ennen hitsausta. Itse olisin käyttänyt normaalia teräsharjaa, mutta myyjä opasti toisin.

    Varsin asiallisen oloista palvelua.
     
  20. Gutless

    Gutless Gearhead

    63.20 asentohitsaukseen (putkihitsaus), sillä voi hitsata pystysauman ylhäältä alas. 63.30:lla vain alhaalta ylös.
     

Kerro tästä muillekin!