AC Cobra replican rakentaminen mielessä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja arska82, 23.3.2011.

  1. SporttiJanne

    SporttiJanne 3rd gear

    Noita koopra-rakennussarja autoja olen tullut vuosien mittaan tehneeksi aika monta. Ensimmäinen taisi olla 90-luvun alkupuolella. Koneina ollut nelosta, kutosta ja kasia. Koneita on piristetty turboilla, remmiahtimella ja vaparinakin on menty, niin kaasarilla kuin ruiskullakin. Yhdestä tuli niin pirteä, että katsastusmieskään ei sitä kesyttänyt - se tuli katsastustoimiston nosto-oven läpikin...

    Tuon Spinnerissä olleen auton rungon tein takavuosina ja
    omistaja teki viimeistelyt. Kyseiseen autoon laitoin kaasarin tilalle ruiskun ja suorasytytyksen konerempan yhteydessä, niin menee pienemmällä bensalla ja taisi tehoakin tulla hiukan.

    Tällaista tänään tallilla:
    http://jannenr1.kuvat.fi/kuvat/Projektit/L+003.jpg
     
  2. arska82

    arska82 1st gear

    Sporttijannella löytyy varmaan faktatietoa , että kuinka leveä runko tuohon pilgrimin valmistamaan koriin mahtuu? Netistä kaiveltujen kuvien perusteella esim capricessa käytetty runko olis 1462mm leveä vs. malibun runko n. 1400mm. Molempiahan noita joutuu pätkäisemaan, mutta sattuisko passaamaan muilta osin? Kun nuo malibut ja monte carlot on aika suolaisia hinnaltaan ja kun oon kattellu Suomen, Ruotsin ja Saksan nettikauppoja, ni eipä noita kauheesti oo myynnissäkään?! Isommasta luokasta esim. Oldsin deltoja sais jo kohtuu hintaan, mutta juuri tuo rungon istuvuus vaivaa?!
     
  3. B 50

    B 50 Gearhead

    Kannattaa ottaa huomioon myös ero raideleveydessä, Caprice on n.10cm pikkukoppaista Malibua, Caminoa, tms, leveämpi.
     
  4. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Selviskö se nyt koskaan mitä siinä oli tarkkaan ottaen käynyt?
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Onkos 80-luvun alun fordsonit kaikki itsekantavia? Ne "isot" country squire farkutkin?
     
  6. Pojalta löytyy sitten semmonen 1,3metriä pitkä lasikuitukori ,jos jollakulla sellaisen tarvetta , hommatttin tuo cobra-kori kun 32 roadster rodikorin kaupat meni ensin sivu suun mutta järjestyi myöhemmin ja cobra jäi nyt ylimääräiseksi...

    Voisi olla myynnissä tän toisen projektin rahoittamiseksi.
     
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tuskin minun osalta asia tämän pidemmälle etenee mutta ihan pakko kuitenkin kysyä, että paljonkohan tuolla olisi hintaa?
     


  8. Pyydetään omakustannehintaa 250€ , en oo toista nähny täällä ,enkä muuallakaan.
     
  9. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Kalixista saa tämmösiä.

    [​IMG]
     
  10. arska82

    arska82 1st gear

    Eikös 70-luvun lopun ford crown victoria/mercury marquis ole omalla rungollaan?! Näiden rungosta kun saisi kuvia?! Yritin googletella, mutta vesiperä tuli vastaan?!
     
  11. M.K.

    M.K. Gearhead

    Jep. Crown Victoria on rungollinen. Ja runko on aika sama 1979 - jotain 2000...
     
  12. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Panther alusta tuli 1979.

    Vuonna 1990 tuli joitain uudistuksia. Runko lienee säilynyt melko samana? Vuonna 2003 tuli kokonaan uusi painevesimuovattu runko.

    Tässä 1994 Victorian rungon mittapiirustus
     
  13. arska82

    arska82 1st gear

    No hittolainen! Fordin pohja on sen 10-15cm leveempi ku malibun?! Kun vaan joku kertois miten levee sinne pilgrimin koriin mahtuu?! Tai tietty jos nykyisin sais runkoa myös kaventaa ni sit ei olis probleemia?!
     
  14. Anssi

    Anssi Gearhead

    Sinne menee täsmälleen sen Malibun rungon levyinen runko. Jos on yhtään leveämpi, niin pitää alkaa leikellä koria alareunasta ja sen jälkeen se runko tietty alkaa paistaa ulospäin. Kori lopsahtaa juuri sopivasti runkoaisojen alapintaan kiinni. Malibun raideleveys on myös just passeli.

    Jossain syksyn veekasissa (olisikohan loka-marraskuuta) oli juttu Malibu-pohjaisesta replikasta.
     
  15. arska82

    arska82 1st gear

    Joo, tuota juttua tullut jo monesti kateltuakin. Lehdessä mainittiin myös, että kanta-auto kannattais olla valmistettu ennen vuotta -81 osien sertifikointien takia?! Mitä tämä käytännössä tarkoittaa?!
     
  16. Anssi

    Anssi Gearhead

    Se tarkoittaa sitä, että tuolloin tuli katsastusvaatimuksiin lisäpykäliä joiden mukaan tiettyjen osien pitää olla e-hyväksyttyjä. Ainakin tankki on tällainen. Tuon osalta homma hoituu turvatankilla. En tiedä mitä kaikkia osia tuo koskee. Ilmeisesti kuitenkin muutkin vaatimukset pystytään täyttämään jollain keinolla, koska ainakin yksi -81 jälkeen käyttöönotettu auto on parhaillaan muuttumassa Cobran replikaksi. Ko. autoa tosin ei ole vielä muutoskatsastettu. Ottaisin aika tarkkaan Trafista selvää ennen kuin alkaisin uudemmasta pykäämään.
     
  17. JariV

    JariV 2nd gear

    Ei rungon kaventamiselle ole estettä. Ainoa asia mitä Trafista olen tähän aiheeseen kuullut on, että katukiihdytysautoissa takarunkoaisat eivät saa olla lähempänä toisiaan kuin 1.0 metriä.

    Tossa kohtaa kun rungon kylkiosuuksia siirretään sisemmäksi ja enemmän linjaan akselistojen leveyssuuntaisten kiinnityspisteiden kanssa niin rakenne muuttuu jäykemmäksi ja siten lisää myös laitteen kestävyyttä, eikä ne taatusti tuu tässä tapauksessa liian kapealle. Kannattaa jutella aiheesta puhelimella Trafiin, ne on ihan ihmisiä siellä vaikka valtion virka muokkaakin kieliasua välistä vaikeaselkoiseksi. Mutta jos puhelimessa tulee asia jota et ymmärrä niin siinähän se henkilö on luurin päässä jolle voi sanoo sen ettei mennyt jakeluun, voisitko selventää lisää.

    Kannattaa tehdä tarkat muistiinpanot siitä keskustelusta ja lähettää yhteenveto ja sovitut asiat sähköpostille ko. henkilölle tarkastettavaksi ja kommentoitavaksi. Siitä se lähtee. Sen jälkeen alat muotoilemaan lupahakemusta annettujen ohjeiden pohjalta ja soitat sinne uudestaan tarvittaessa.
     
  18. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    No tuonpa omankin näkökantani mukaan; unohtakaa ne donorit. Aina kompromisseja. Parhaimman rungon saa kun tekee itse. Katsokaa esimerkiksi miten yliopiston sähköauto meni läpi papereihin EU:n pientuotantosarjan perusteella. Tästä ei vaan julkisuudessa puhuta. Varmaan ettei kaikista pohjanmaan zetoreista tule yhtäkkiä formuloita...

    Orggiskobrassa oli tikapuurunko jossa kaksi paksua pyöreää pääputkea. Se ei ollut suinkaan paras ratkaisu. Vähän metallikehikkoihin perehtyneenä voin kertoa että Mr. Shelbyn suora lainaus 50-luvun Bristol 6 cyl. konstruktiosta oli vaan liian heikkoa valuuttaa jopa viilatulle 260/289:lle. Saatikka sitten kun joku keksi istuttaa siihen isolohkon...

    Eikä siinä vielä kaikki: Eräs Mr. Bill Cosby käsketti Mr Shelbyä tuplaturbottamaan sellaisen. Tuloksena auto jota Le Mans voittajakin (eli Shelby) piti hengenvaarallisena. Mr Cosby palauttikin auton myöhemmin Shelbyn pajalle "mahdottomana". Auto myytiin ja uusi omistaja tappoi sillä itsensä.

    Legendaarinen, moraalinen Le Mans voittaja Ken Miles testiajoi sellaista isolohkoa ja kieltäytyi kilpailemasta sillä. Ironista kyllä, kuoli myöhemmin testatessaan Riversidessa isolohko GT MK nelosta.

    No niin, päätössanoina neliöputki ristikkona alkuperäiseen malliin on vääntöjäykin ratkaisu. Sen totesi ERA replicoidessaan pilkuntarkasti orggista, paitsi tätä faktaa. Aikaisemmin viitattiin www.erareplicas.com
    Jolla on mielestäni paras kopio. Etenkin koskien GT40:ä. Cobra superformance kirja kertoi vuonna 1984 että ERA vastaa hinnaltaan alkuperäistä laatunsa ja viimeistelynsä sekä teknillisten parannustensa myötä, valitettavasti ei enää.

    Omistin aikanaan space-frame GT40:sen ja uskallanpa väittää että vääntöjäykkyydeltään spaceframe pieksää monocoquen.

    Spaceframesta vielä sen verran että jos katselette Maserati TIPO 61:n "birdgage" runkoa, se on taidetta!!!
     
  19. Le Mans

    Le Mans 1st gear

  20. JariV

    JariV 2nd gear

    Totaaa,
    lujuusopillisesti vääntö- ja taivutusjäykin putki on kyllä pyöreä. Mutta toisaalta totuus on teoriaa ihmeellisempää niin monesti. Joten kumpikin putkityyppi on varmaan hyvä ratkaisu.
     

Kerro tästä muillekin!