Vanin sivuvilkut/ huomiovalot?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Chevy-A, 29.3.2011.

  1. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Eli miten toi systeemi on rakennettu noihin vanin sivuvaloihin/ vilkkuihin, että niissä palaisivalo ja vilkutkin toimisi (niin sanottu hyppyvilkku)???

    Näkyy vaan olevan aika monessa vanissa sellainen systeemi... :pinup: Itsellä oli kanssa edellisessä vanissa sellainen, mutta eipä tullut sitten tutkittua et miten se on tehty.... :-?

    Tällä hetkellä niissä on pelkät vilkkut. :cry:
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Yleensä ne katkotut alkuperäiset johdot löytyy johtosarjoista. Värit yhdistelemällä yleensä toimii niinkuin on alunperin suunniteltu.
     
  3. SamiL

    SamiL Gearhead

    Sivuvalo on alun perin kytketty kyseisen puolen parkkivalon ja vilkun virta(+)johtojen välille.
     
  4. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Ok kiitti neuvoista. Pitänee alkaa tutkimaan asiaa ja virittään valot toimimaan... :pinup:
     
  5. rasse

    rasse 1st gear

    Ei taida tuo alunperin kytkentä olla sellainen että sivuvalo ja etu vilkku/parkki vaihtais vilkuttaessa tahtia kuten alkuperäinen postaaja varmaan tarkoitaa...
    Omaan vaniin aikoinaan rakentelin siten että äärivalo sivulla palaa ajon aikana ja kun nakkasi vilkun päälle niin sammui aina kun etupään vilkku syttyi... Ei ollut noita alkuperäisiä valoja keulassa vaan ne opelin jälkiasennusvilkut.
    Kytkennänkin piirtelin joskus ihan Desinger ohjelmalla mutta en tiedä löytyykö enään... Ei siihen tarvi kuin jokusen releen ja piuhaa+liittimiä...
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jos GM-autossa on alunperin keltaiset etuparkit ja sivuvilkut, niin olen aika varma että etuparkit toimivat myös vilkkuina sivuvilkkujen kanssa vuorotellen orkkijohdoilla. Ainakin kaikissa mitä olen rassaillut on kytkentä ollut niin.
     
  7. SamiL

    SamiL Gearhead

    Niin se alkuperäinen kytkentä nimenomaan toimii. Sivuvalo palaa parkin kanssa, kunnes laittaa vilkun päälle. Silloin sivuvalon hehkulanka syttyy aina kun etuvilkun sammuu. Ei siinä tarvitse yhtään relettä.
    Sillä ei ole merkitystä, ovatko etuvilkut Opelista, Letukasta vaiko Talmulta.
     
  8. jallu81

    jallu81 3rd gear

    edelliseen liittyen, miten nois vaneis(oma on -89) ollu noi ajovalot kytketty? :-? ei vissiin oo alunperin valoreleitä ym. muuta..tai ainakin tossa omassa saunassa on siin akun vieressä kaksi kpl releitä ja 4 osainen sulakerasia, ja ne on ainakin jotenkin kytketty orkkisjohtosarjaan, koska valoja vaihtaessa toinen rele naksuu ja 2 sulaketta on ajovaloille ja pitkille. :eek: .lisäksi takapäästä tulevat orkkisjohdot(4kpl) on katkottu siit jarrutehostajan vierestä...niin ja löytyyhän molempien etuvalojen takaa 5-7kpl rosvoliitoksia..liityen jotenkin sivumarkkereihin, orkkis etuvilkkuihin(japarkkeihin) ja jälkiasennus vilkkuihin... :lol:

    E: olipa joo paljon teksiä, mut ajattelin hiukka kysellä, vaikka noi kaikki viritykset nyt toistaiseksi vielä toimivatkin..
     
  9. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tarkoittanet, että edessä vilkku ja parkki ovat alunperin samassa valaisimessa, jossa on kaksilankainen polttimo. Toinen lanka (5W) parkille ja toinen (21W) vilkulle. Sen parkkipuolen johto on sitten jouduttu Suomessa katkaisemaan täällä vallitsevan oranssivalofobian takia. :odroll:
     
  10. SamiL

    SamiL Gearhead

    Valoreleet on lisätty sen takia, että meikäläiset hooneloset ottavat enemmän virtaa kuin alkuperäiset täysumpiot. Silloin ei valokatkaisin joudu niin lujille.
     
  11. Chevy-A

    Chevy-A 2nd gear

    Alkuperäinen postaaja varmaan tarkoitaa...
    Omaan vaniin aikoinaan rakentelin siten että äärivalo sivulla palaa ajon aikana ja kun nakkasi vilkun päälle niin sammui aina kun etupään vilkku syttyi...


    Juuri tätä tarkoitin, et miten tällai saa noi toimimaan kun noissa on yksi lankaiset lasikanta polttimotkin.

    Omassa vanissa on vielä ajovaloille joku vetäny releet ja alkuperäiset piuhat vetästy jostai poikki... Eli riittääkö jos vetäsee parkeilta piuhat niihin sivuvaloihin???? Vai joutuuko hieroon vielä jotain patenttii???
     
  12. SamiL

    SamiL Gearhead

    Juuri niinkuin aikaisemmin sanoin: Kytke sivuvalon lasikantalampun toinen johto saman puolen vilkkuun ja toinen parkkiin. Silloin se toimii juuri kuvaamallasi tavalla.
     

Kerro tästä muillekin!