Öljynjäähdytin/lauhdutin asennus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja juha., 27.3.2011.

  1. juha.

    juha. 3rd gear

    Seuraavaa funtsin:

    Harrastekiesin, ooppeli :oops: , öljypohja pienenee noin 30% eli öljyn tilavuus pienenee myös. Olisi öljynlauhdutin/jäähdytin hyllyssä, mutta mitens sen tohon ymppäis. Lähinnä tulo- ja menoletkujen sijoituksia mietin.

    Helpoin lienee sellainen ryöstölaippa, joka tulee putsarin koipeen, mutta mahtaakohan sellainen toimia? Toinen olisi laittaa öljypohjaan tulo ja meno liittimillä, sähköinen pumppu ja öljyn lämpötilan mittari, mutta tämä onkin sitten jo kovasti työläämpi vaihtoehto.

    Mielipiteitä ja lähinä kokemuksia tuosta ryöstölaipasta ihan normaalissa käyttö-ooppelissa ( :oops: )
     
  2. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    tuo ryöstö laippa on paras ratkasu mutta normi arkikäytössä kannattaa laittaa öljyn kiertoon myös termostaatti ettei ole öljyt liian kylmiä.ja letkuissa ei kannata säästää kun kerran ovat tuossa ryöstölaippa asennuksessa paine puolella niin paras letku on teräspunosletku ja kattoo asentaessa ettei hinkkaa mihinkään eikä tule tiukkoja mutkia
     
  3. Coronet -73

    Coronet -73 3rd gear

    Ei moottoriöljyn jäähdytyksestä ole juurikaan hyötyä normaalissa käyttöpelissä, muutenhan olisivat sellaisen jo tehtaalla siihen laittaneet :-?. Kireämmässä katupelissä alkaa olla sellaisesta sitten enempi hyötyä..
     
  4. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    turbo vehkeissä nuita öljyn jäähyttimiä on ihan vakiona miltei kaikissa,ja onhan chevy vanissaki moottori öljyn lauhdutin vaikka ei sitä välttämättä tarvikkaan
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Öljyn jäähdytyksellä ei kyllä korvaa menetettyä tilavuutta, ja se monesti tulee ensin ongelmaksi eli kierroksilla horii tyhjää kun voitelua eniten tarvitsis.
    Eikö pysty pohjaa laajentaan johonkin muuhun suuntaan että tilavuuden sais ennalleen? Tai jos ei pysty niin sit ainakin panostaisin huolella imusihtiin, loiskelevyyn, öljyn paluukanaviin ym.

    Jos laipan laitat jäähdytyksen takia niin ehdottomasti termostaatilla jos muutakin ajoo kun lappu lattiassa. Kylmästä öljystä on yhtälailla haittaa kuin liian kuumasta, ja voi aiheuttaa jopa laakerivaurion.
     
  6. juha.

    juha. 3rd gear

    Alkuperäinen loiskelevy ja sihti mahtuu juuri tuohon pienennettyyn ö-pohjaan.

    btw, kuinkas toi termarilla toimiva laippa sitten oikein toimii.
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Öljyn lämmetessä alkaa se termaripatruuna aueta ja ohjaa öljyä jäähdyttjän kautta kiertoon. Kylmällä öljyllä termari kiinni ja öljy menee vaan kiertoon.

    Lisäisin silti tilavuutta jos mahdollista, litrat on taas eriasia kuin lämpötila niinkuin edella mainitsin.
    Minkälainen Oopeli-sovellus kyseessä niin joku muukin voi arvailla että riittääkö vai onko liikaa :rotfl:
     
  8. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ne mitä minä olen nähny toimii juuri toisinpäin eli kuumalla öljyllä termari menee kiinni, jolloin öljy pakotetaan kiertämään jäähdyttimen kautta. Kylmänä öljy pääsee suoraan suodattimelle avoimen termarin kautta, jäähdyttimelle silloinkin linjat auki mutta jäähdyttimen ja letkujen virtaus vastus luonnollisesti suoraa reikää suurempi joten öljyä ei juurikaan jäähdyttimen läpi kulje.
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Vaikka ongelma ilmeisesti onkin tilavuus eikä lämpö, mainitsen vielä yhden vaihtoehdon
    moottoriöljyn jäähdytykseen: lämmönvaihdin. Sellainen löytyy mm jokaisen natikan 6.9IDI/7.3IDI/7.3PSD riisselin kyljestä. Kyseessähän on putkenmuotoinen esine missä moottoriöljy ja jäähdytinneste kiertävät lähellä toisiaan. Etuina kompakti koko, eikä vehje tarvitse ilma kiertoa, joten voi laittaa melkeen mihin vaan. Se myös lämmittää moottoriöljyä kylmäkäynnistyksen jälkeen. Marine osastolta ainakin saa jälkiasennuksiin soveltuvia.

    esim: http://www.ejbowman.co.uk/products/EngineOilCoolers.htm

    Monet vakio vaihteistoöljyn jäähyt toimii samalla periaatteella, siis ne mitkä on syylärin sisällä.
     
  10. juha.

    juha. 3rd gear

    Kiitokset vastanneille, lisääkin kokemuksia saa toki kertoa.

    Moottori on siis 20SE, Omegan motti.
     
  11. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Noissa lämmönvaihtimissa on vaan se riski, että muilut sekoituu. Glykoli tekee höpöä laakereille nopeasti.
     
  12. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Mulla on mocalin termarilla oleva ryöstölaippa, siinä on pieni kierrätys öljynjäähdyttäjälle silloinkin kun moottori kylmä. Mutta lämmetessään lyö termarin/kanavan kokonaan kiinni ja öljy menee vain jäähdyttäjän kautta.

    Moposportti ainakin jossain vaiheessa myi letkun väliin tulevaa termostaattia, en tiedä olisiko sellainen mistään kotosin? Tämä voisi toimia sillä tavalla että 50/50 öljystä menee molempien kautta, eli suoraan koneeseen ja jäähdyttäjälle.? Tiedä olisiko parempi vaihto ehto kadulla?
     
  13. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    mulla on taunuksessa tuo letku termari ja hyvin on toiminu,ei ole liian kylmät öljyt ollu koskaan eikä liian kuumat
     
  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mulla B&M termari letkujen välissä volvon koneessa, sama toiminta kuin tossa roverin mainitsemassa mocalissa. Samalla laitoin öljynlämpömittarin ja oli mielenkiintoista nähdä kuinka hitaasti ölpät lämpenee suhteessa mottorin vesiin. Eli jos haluaa säästää moottoriaan kylmillä öljyillä rallailusta, niin öljynlämpömittari ois hyvä olla.
     
  15. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Onko kellään kokemusta tollasen B&M Supercoolerin käytöstä moottorin öljynjäähdyttimenä?
    Valmistaja ainakin lupaa sen toimivan myös moottoriöljyn kans, mutta kuinka hyvin sellainen mahtaa virrata? Ainakin amatöörin silmiin kenno näyttää aika ahtaalta...
    Vaihtoehtoja olis oikeastaan kaksi : http://kuvablogi.com/nayta/2986265/
    Oikeanpuoleisen kiinantekeleen ajattelin laittaa vaihdelaatikon öljyä jäähdyttämään, vai kannattaisko ne sittenkin laittaa toisinpäin? :lol:
     
  16. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Lämmönvaihtimella öljy ja vesi lämpenee osapuilleen samaan tahtiin.
     
  17. buick8791

    buick8791 1st gear

    Ei o vielä suoranaista kokemusta, muttaa kommentteja olen kuullut paljon.

    Eli yksi parhaista varsinkin kestävyyden suhteen kivisateen kannalta, mikäli tulee käyttöpeliin ja asennuskohta altistaa tommoselle ulkoiselle haasteelle. Käypi sekä laatikko-että moottoriöljyn jäähdytykseen.

    Mikäli käyttää hienoja kierteellä olevia letkuliittimiä, nii on ihan hyvä valita semmosia, joissa ei sit ole kovin pientä sisäreikää rajoittamaan nesteen kulkua.
     
  18. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Moottoriöljyn letkut on tulossa 12AN liittimillä, eli siitä virtaus ei ainakaan jää kiinni.
     
  19. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Mulla on tuollaanen bm jäähdytin joka oli kuvassa vasemmanpuoleinen laatikko ja moottoriöljylle samanlaiset ja hyvin on öljy riittäny mopaarin pikkulohkos
     
  20. buick8791

    buick8791 1st gear

    Hyvä tuloo!
     

Kerro tästä muillekin!