Autotalli käytöön Metallisorvia... ???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Mr. Horsepower, 1.4.2011.

  1. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    Millasia kokemusia noista valovirta sorveista on porukalla... ??

    ehdoton vaatimus on valovirta !!!!

    Esim...

    seruravista koneista... ???



    http://webshop.industriacenter.fi/produ ... 40-x-500-g

    http://www.koneita.com/metallisorvit/me ... _6133B.htm

    http://www.koneita.com/metallisorvit/me ... Fx700G.htm

    http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedServ ... tan+bl280v


    !!!!!!!! niin kun otsikkokiin sanoo... AUTOTALLI KÄYTTÖÖN... ei metalli paja... !!!!!!!!!




    ei ole tarkotus sorvata jotain jarru rumpuja 8h päivässä yms.. vaan ett saa sen puslan johonkiin HETI.. eikä siiten kuukauden päästä.. :poff:

    Vai kannataako tilata tuolasta yksttäis kappaleena jostain kiinasta tai... saksasta tai muualta Ruotsista ?
     
  2. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    kuinka ehdoton vaatimus tuo 1vaihevirta on ja miksi? :odroll:
     
  3. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    Noh kun tallissa ei ole kun valovirta ja sen vetäminen edellyttäs sähö miestä jah... jah...
    paljon rahooo... ja mittari tauluta vetää syöttöö X kymmentä metriä/satoo... ja siks koska tila sattuu olemaa Autotalli eikä konepaja... sen takia siellä ei ole sitä 3 vaihe virtaa... eikä isännötsiä suostu että tuonne vedettäs kolmevaihe virtaa koska se on autotalli eikä konepaja :rotfl:

    Oliko muita perusteita miksi.... ?

    niin ja tila on viellä vuokralla mulla ;) Jos se jotenkiin tähän liittyy... :soosoo:

    Siksi... Muita kysymyksiä ?
     
  4. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Huono isännöitsijä, jos ei suostu kiinteistöä parantamaan niin että sinne viedään 1 voimavirtapistoke. Olkoon autotalli tai ei. Mut kuitenkin, noilla sun linkkien sorveilla tekee ihan vähän enemmän kun sellasella 700-900€ kiinalaisella halpasorvilla. Jotain holkkeja, puslia jne voi sorvata kaikilla niilla mutta kannattaako sijoittaa yli tonni enemmän siihen että se sorvi on välttävästä vähän parempi, kun lopputulos on 90% kuitenkin käyttäjästä, oikeista työmetodeista ja teräpaloista kiinni?

    Kyse on vaan siitä minkälaisille kappaleille on oikeasti tarvetta.
     
  5. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    1stä vaiheesta voi tehdä taajuusmuuttajalla 3 vaihetta.
    Tulee portaaton säätö samalla.
     
  6. kylähullu

    kylähullu 3rd gear

    Eikös se taajari muuta vain taajuutta ei jännitettä, eli jos syöttö on 1*240v se antaa ulos 3*240v vai miten se oli??
     
  7. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    Noh.. Niin Noh..

    mutta tonnillla mitä saa niin ne on auttamattomasti pieniä...
    pitäs saada ainakin se 11.5" tuumanen kappale pyörhätämään...
    Juu taajuus muuntaja on ensimäisiä parannuksia... sitten helvettiin noi kammet sorvista ne on korvattavissa askel/servo mootorieilla...
    siiten viellä pulssi anturi tuolle karalle että saadaan kierokset selville... mahollisesti yks servo viellä tuolle... pakkalle..ett voidaan sitä ajaa siiten vaikka 3 akselisena jysimenä...


    ja tietty sihenähn vois tehä revolveri vaihtajan yms... Mutt alkuun ihan...
    Jämerä yksilö... mikä nyt vois kestää ajaa jotain...
    noh mutt noi myöhemmin ;)
    ja teräpaloistahan on hyvin paljon kiinni miten noila pikku sorveilla pärjää..

    viimestely paloilla /terllä ajaelloopi...
    Maltti on valttia... hiitaasti hyvä tuloo :rotfl:

    Eli tuollaien terän vaihtaja mikä tuoss youben linkissä on....
    http://www.youtube.com/watch?v=Y1IDHIcyHLY
     
  8. koo koo

    koo koo 1st gear

    Mulla on ollut pari Kinkki sorvia valovirralla. Molemmista hajosi moottori aika nopeasti, on turhan pieni. Vaihdoin tilalle 3vaihe mosat (hieman isompi kokoiset)
    Terän kiinnytyspakat on vähän himpuloita, rakensin jykevämmän ja mahtuu nyt 12 ja 14 mm terät kiinni.
    Pientä lastua kun vetää, eikä ole kiire niin saa aivan kohtuullista jälkeä.
    Byggaa kunnon vesijäähdytys terille.

    Ja noi sun esimerkkikoneet on Kiinalaisia, ainakin niissä on paljon samoja osia
    kun mun käyttämissä koneissa.
    Nykyisin tulee tolla Kinkillä sorvattua pari kertaa vuodessa, ostettiin isompi (max halk 700mm, pituus 1800mm, karareikä 80mm)kone.Japanialainen, vanha, mutta oikea sorvi.
     
  9. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Jos moottori ei ole alunperin tehty taajuusmuuttajakäyttöön ja sitä aletaan ajaa taajuusmuuttajalla voi laakerit hajota aika nopeasti. Taajuusmuuttaja tekee haluttua taajuutta katkomalla jännitteen pulsseiksi ja siinä syntyy jännitepiikkejä jotka kiertävät laakerien kautta jos laakereita ei ole eristetty, tuloksena kipinätyöstetyt laakerit. Eristeeksi voi laittaa esim. kaptonteippiä tai erilliset eristeholkit. Joskus käytetään vielä maadoitushiiliharjoja akselin ja rungon välillä.
     
  10. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Joo, näin juuri.
    Mistäköhän "mustan magian" oppikirjasta tuokin kommentti on?
    Eiköhän noissa nykyisin myytävissä ole oikosulkumoottorit.

    1 vaiheisesta voi tehdä 3 vaihetta, mikä soveltuu noihin pieniin moottoreihin varsin hyvin, kun ei ole 3 vaihetta käytössä.
    Itse tein pellettipolttimen ko tekniikalla - vaihdoin Oilonin 1~ puhaltimen 3~ käyttöiseksi, jolloin sain siihen tarvittavan nopeus säädön.

    Taajuusmuuttaja muuttaa tietenkin taajuutta, mutta syöttö voidaan ottaa monestakin eri jännite/vaihe vaihtoehdosta.
    Valitaan vain sopiva malli.
    Tuolla
    http://industrial.omron.fi/fi/products/ ... fault.html
    esimerkkinä muutama syöttö vaihtoehto.

    Taajuusmuuttajalla ajetaan yleensäkin aina "tavallista" moottoria. Ei se siitä mihinkään hajoa. P*rkele, mitä juttuja.
    Jossakin vaiheessa moottorin saa tietenkin rikki, kun taajuutta nostetaan riittävästi. Asetuksista voi rajoittaa esim max 70hz.
     
  11. koo koo

    koo koo 1st gear

    Juuri näin.

    Aivan normimoottoreita oon käyttänyt ja hyvin on toiminut taajuusmuuntaja käytössä.
    Ja noi 3-vaihe moottorit voi yleensä aina kytkeä 240/380volttisiksi.

    Kipinätyöstetyt laakerit, heheh, eipä oo ainakaan mulla tullut eteen 15 vuotisen kokemuksen aikana, noita mun systeemejä käytetään päivittäin 8-16 tuntia, osa jatkuvasti muuttuvilla nopeuksilla ja kovilla kuormilla, osa 2:lla n. 30sek vaihtuvilla nopeuksilla ja osa vakio nopeudella.
    peudensäädön
    Taajuusmuuttaja on sorvissa kätevä, voi vaikka laittaa potikalla nopudensäädön, on nopea säätää vaikka kesken työstön.
     
  12. juko7

    juko7 Double Gearhead

    ^hyvä että täällä on tietävämpää porukkaa! Meillä töissä on sitten ihan turhaan kiinnitetty huomiota näihin asioihin. Sanonpa että lopettavat moiset haihattelut.
     
  13. 3/4

    3/4 3rd gear

    Laakerit on kovilla taajuusmuuttajakäytössä, se on fakta. Nykyään kun tilataan moottori ja kun tiedetään sen tulevan taajuusmuuttajakäyttöön niin siinä on suojatut laakerit.

    Ei ole iso homma myöskään laakeroida moottoria uudelleen suojatuilla lakruilla jos sattuu olemaan eristämättömät paikallaan.

    EMC-suojaus ja maadoitukset kuntoon niin helpottaa myös noita oireita, Kytkentätaajuus vaikuttaa myös, on helppo parametroida sitä tamulta. Lisätietoja löytyy vaikkapa tästä http://www05.abb.com/global/scot/scot20 ... asnro5.pdf

    Taajuuden nostamisessa kannattaa olla tarkkana. Kuorman ollessa logaritminen niin jo 55 Hz voi olla liikaa. Toki inkrementaalisen kuorman ollessa kyseessä niin voi hakea sitä kipurajaa tehon ja momentin suhteen.
     
  14. koo koo

    koo koo 1st gear

    Jos puhutaan tässätapauksessa n.1kw moottoritehosta, eikä jostain sporan tai stogen moottoreista. Kuormitukset on aivan eriluokkaa.

    Vehkeet mistä on kokemusta ovat n.2kw-9kw , toki maadoitukset on hyvät, EMC-suojaukset puolittaisia.
    Kerroin vaan omakohtaisia kokemuksia, jännä juttu että ovat meillä toimineet.


    :wc: ,tätä isompia rullia rullataan...
     
  15. MrRoadmaster

    MrRoadmaster 3rd gear

    Jep, jep.
    Jos virrat menee laakerien kautta, niin kannattaa tarkistaa kytkennät.
    Muutoin tuo taajuusmuuttajan laittaminen on ihan "normi juttu".
    Mielenkiintoista tässäkin sinänsä vielä on se, että on oikein firmoja, jotka "upgreidaa" vanhoja sorveja lisäämällä mittalaitteet ja TJMän.

    Taajuuden nostossa kannattaa toki olla varovainen. Itsellä 60-l sorvi/moottori, millä olen ajellut n 80hz max, tässä vaiheessa.
    (Ollut nyt n 10v, viime kesänä juuri tuli putsattua moottori, eikä laakereissä ollut mitään ongelmaa - maadoitukset onkin kunnossa...)

    Mutta tässä tapauksessa piti saada 3~ moottori 1~ syöttöön. Jos sille tuntuu että ei uskalla kovempaa ajaa kuin 50hz, niin asettaa sen vakiona siihen. TJM lisäys antaa myös "pehmeä käynnistin" ominaisuuden - ei pauku paikat kun käynnistää.
    Ks aiemmin laittamani linkki.

    Tuolla
    http://www.poratuuli.fi/kauppa/index.php?productID=3118
    esim sorveja (puu) TJMllä ja ilman. Puhutaan jälkiasennuksesta... eikä todellakaan ole noissa vehkeissä mitään erikois moottoreita.
    Esitteessä puhutaan myös parhaasta mahdollisesta väännöstä kaikilla kierrosalueilla... no, sen taas voi jättää omaan arvoonsa. (riippuen vähän siitä mitä ne kierrosalueet on.)
    Miksi 1~moottoreihin ei saisi TJMää, en tiedä.
     
  16. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    Jep näinhän pelkjäsinkii..... ett kiinasta :rotfl: Yllätys... ;)

    Mutt onko muita vaihto ehtoja halvan ja vältävän sorvin ostoon kun noi kiinalasiet ?


    tuossa kokoluokassa ?

    venäjäält ?
     
  17. laiska`s custom

    laiska`s custom 1st gear

    knuth dm 1000 98vuodelta.dikitaalit joka akselilla,tukilaakerit,pikakiinnikkeet ja suojat ym ym. pyöriskö joku 500mm ja toi metrin kärkiväli.paino jossain 2000kg luokkaa.ulkosilta mitoilta todella pieni siitä 5 donalla SORVI eikä mikään kynsiviila.
     
  18. Joku aika sitten tuli hankittua krasnaja proletar , painoa joku 3tonnia ja viehän se yhden auton paikan tallista....

    Muutama holkki tullu tehtyä , vielä pitäis opetella sorvaamaan :lol:

    Onhan se mukavaa kun se sorvi on aina valmiina ,mutta jos harvoin tarvetta niin ehkä kannattaa harkita sijoittaako siihen tonneja. Toisaalta liian halpa laite vaan vituttaa kun ei saa mitään tehtyä....
     
  19. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    Juu.. ei viitti kyllä siotaa monia tuhansia euroja... että saa muutaman puslan sorvattua... Mutta taaseen... noh rahalla saa ja hevosell pääse...

    ihan pikkusella ett tee kun kierteitä ja korjaat niitä :p

    ett kyyll siill pitää ainakiin se 16mm poraus tehtyä tankoon... kun tuolla pyöräpuolla on... pääsääntönen käyttö... mitä teet sorvilla jolla ett voi oikeesti tehä sorvin hommia... VAIKKAKIIN hittaasti ja pienellä lastulla.... mutt... kyllä tietokoneella on aikaa ootella milloin se sorvaa sen kapeeen valmiiksi... ei mun tarvii välittää siitä mitä se sorvaa ja mitenkä kauan...

    Jos vaikka tekisin itekiin tuon sorvin... kun nyt ei ole käytössä sorvia eikä jyrsintä jolla sais tehtyä noi tarvittavat koneistusket vekeseen...

    ja ostaa pakalle hiotut kartiolaakerit yms... niin sillä rahalla ostaa... HYVINKIIN... kiinalaisen sorvin... ;)

    vastaavassa kokoluokassa...
     
  20. sbm396

    sbm396 Gearhead

Kerro tästä muillekin!