Sitkeävetoinen pulttipyssy?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja hezekiel, 18.4.2011.

  1. hezekiel

    hezekiel 1st gear

    Viikonvaihde sujui rattoisasti fiksaamalla patonkimaan tuotteen takakynkän laakerointia. Kyseisessä autossa on takajarrusatulan pultit liimattu koko matkaltaan satulaan ja ne liikkuvat erittäin tahmeasti.

    Asiaan: Huomasin että tuollaisen nihkeästi liikkuvan pultin irrottamiseen kaksoisvasaralla varustettu Würthin (sinänsä asiallinen) mutterimopo on melko turha, pitkällä jatkovarrella pyörittää itse nopeammin ja vähemmällä metelillä. Millaisia sitkeävetoisia paineilmatoimisia pyssyjä löytyy harrastajaystävällisessä hintaluokassa ja kokemukset näistä?
     
  2. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Onkohan semmosia ollenkaan, eikö ne semmosia koputtajia oo kaikki?
    Ootko paineilmaräikkää koittanut tuommoseen?
     
  3. mke77

    mke77 Gearhead

    meil o töis 850nm vääntävät IR:n 1/2 "karalla olevat pyssyt kyl nillä aukee...

    mut kyl lämpö o kaikkeen paras lääke niin ranskalaisten kuin ooppelin satulan pultteihi!! se liima ku hiukan ämpee nii ei juur tartte avainta käyttää...
     
  4. hezekiel

    hezekiel 1st gear

    Kyllä meilläkin töissä on ties mitä, paremmissa laitteissa jopa omalla kärryllä kulkeva koneikko. Ääntä ei lähde juuri mitään mutta momenttia irtoaa koko lailla paljon. Mietiskelin vain, että onko noita olemassa suurin piirtein kädessä pidettävän mallisina (mahdollisesti erillisellä jatkovarrella) ja ilman että hinta on €£$€
     
  5. VesQ

    VesQ 1st gear

    Itsellä Berner merkkinen (Berner pultista, suora kopio Boschin koneesta) pulttimopo 1/2" vääntiöllä. Niitä vääntölukemia en juuri jaksa edes vilkaista kun ei ne ole sinnepäinkään edes "hyvissä" koneissa mutta hyvin tuntuu tuo jaksavan, 10mm 8.8 pultti menee poikki kevyesti ja 12mm 8.8 lähtee vielä kierteet, koko on ihan kätevä, pienempiäkin on olemassa mutta ei mikään kohlo. , hintaa oli muutama vuosi sitten luokkaa ~250e

    Pyssyllä kun paukuttelee niin kannattaa muistaa että jatkovarret vie tolkuttomasti "tehoa" pyssystä vaikka olisi voimajatkoja, samaten lyhyillä hylsyillä saa enemmän voimaa kun pitkillä, monessa paikkaa on auttanut kun ei ole pitkällä hylsyllä auennut niin vaihtanut lyhyen
     
  6. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

  7. mke77

    mke77 Gearhead

    juu kyl moni kiertää jaksaa...mut patonki maan (kute pööppöleiski) on liimaa satula pulttien välis....niin kysymys onki täs tapaukses siittä lyönti tiheydest!! se liima siel jengassa toimii joustavana, jolloin kaikki voima hukkuu tuohon edes takas liikkeeseen...vähän kute koittais kierro jousta ampuu pultti pyssyl suoraks.... :eek:

    ...ja kute jo mainittin..ei liimaan auta kuin lämpö....jahka liima rupee sulaa... nii ei tartte yhtää naputtaa...lähtee kute ei olis ikän liimaaa ollukaa..
     
  8. VesQ

    VesQ 1st gear

    Juu tuo sitikka-etusatulanliukutappi-liima-hässäkkä tuli kokeiltua haljenneen liukutapin muodossa, eikä tahtonut ihan helpolla uutta löytää :D
     
  9. smuige

    smuige Gearhead

    noissa sitikan takasatuloissa ei oo kyllä liimaa korkeintaan kun kierteesä, se on vain se että teräspultti on 10cm matkalta alumiinin sisällä. Tuohon yhdistelmään kun lisää vielä maantiesuolaa niin soppa on valmis. C5:ssa vielä kaiken lisäksi porattu reiät sivusta sinne pultin läpeen että menee suolat koko pultin matkalta sisään. Lisättynä boonuksena vielä kun tukivarsi on terästä niin hapettuma satulan ja tukivarren välillä on sen verran voimakasta että satula painuu vinoon sen verran että rupee levyyn ottamaan kiinni. Pahimmillaan on joutunu rälläkällä satulan paloittelemaan että saa irti :rotfl:
     
  10. VesQ

    VesQ 1st gear

    Eikun joo takasistahan se oli alunperin puhe. No sama homma itsellä niidenkin kanssa, ihmettelin kun kirskuvaa ääntä piti takajarrut, satula oli hapettunut niin paljon ja vääntynyt vinoon että tosiaan hankasi aika lujasti jarrulevyyn. Pitkä pultti tosiaan eikä siellä mitään liimaa ole, pultti on vielä varrestaan kevennetty satulan osuudelta mutta silti on paksusti yhtä puuta, reilusti CRC:tä, lämpöä ja edestakaisin nitkuttelua, väkisin vääntämällä melko varmuudella poikki

    Eli siis tuohon tyyliin
    http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... arrut3.jpg

    http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... arrut5.jpg
     
  11. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  12. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Teoriassa pitää paikkansa. Käytännössä kone tekee sen voiman millä sitä pulttia liikutetaan, tietenkin toi toimii jos on hilkulla ja vaihtaa isomman letkun mistä ilmaa tulee enempi läpi.

    Kokemus kertoo, että jos on isompi kone mikä jaksaa sen pultin avata niin siihen ei niin paljoa sitä ilmaa välttämättä tarvitse ajaa.

    Parhaimmillaan käyttänyt pitkää linjaa(n.30m) ja vain n.10mm sisähalkaisijan letkua, millä käytin isoa kuorma-autoihin tarkoitettua Bernerin tuuman karalla olevaa konetta ja pyöränpultit pärähti trukista mukisematta auki. Pulttikoko oli 32mm ja käytössä sattu olemaan vain 34mm kokoinen hylsy, hyvin lähti irti. Näitä pultteja ei ollut avattu ainakaan 5. vuoteen.
     
  13. transport01

    transport01 3rd gear

    Paineilmaräikkä sopii noihin usein paremmin, kuin pulttipyssy ja jaksaa vääntää aika hyvin.

    30€ Einhell räikkäsarja on työkalu, josta en enää hevillä luopuisi.

    Tämä ei sitten ollut vitsi :wink:, tosin jos on rahaa, niin kannattanee sijoittaa hiukan parempaankin. Tuolla halpiksellakin on kunnon letkulla ja 10 bar painella vääntöä ihan kivasti.
     
  14. virta

    virta Gearhead

    Tuli siinä irrotettua Opelista kampiakselin pultti pulttipyssyllä stefan vaihtoa varten.Eipä meinannut aueta,kuumailmapuhaltimen lämpö ja paineen lisäys lopulta auttoi ja lähti!
     
  15. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    ööö mikäs vika on akkukäyttösissä putltti koneissa ???

    Mulla on tuo makitan kone väntää 440 nyyttöön metriä... kyll nyt normi auto/pyörä käytöss... ollut ihan riittävä... ei moiteen sanaa... ;)

    Makita BTW450Z 1/2" pulttipyssy

    Suuritehoinen 440Nm 18V akkupulttipyssy.

    440 Nm iskuvoimaa!

    Erinomainen työskentelyote.
    Uusi tärinää vaimentava akun kiinnitysratkaisu -ei virtahäviöitä.
    Keinukytkin - nopea suunnanvaihto.

    Paino: 3,4kg
    Jännite: 18V
    Latausaika: 22min
    Kierrosluku Nopea: 1,600 min-1
    Mitat pituus: 266mm
    Mitat leveys: 82mm
    Mitat korkeus: 281
    Iskuluku Nopea: 2,200 min-1

    Suosittelen... ei tarvii raahata mukanaan kompuroita yms... Jos ei halua...
     
  16. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

Kerro tästä muillekin!