6.2d pumpun ajoituksen tarkastus??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sievisam, 4.3.2011.

  1. sievisam

    sievisam 1st gear

    Siis siellä on jotkut merkit (ilmeisesti) , en oo vielä itse katsonu mihinkä ne tulee olla kohdistettuna ja näkyykö ne sieltä vai tarviiko jotain apu välineitä? Lueskelin tossa yhtä topikkia jossa sanottiin et menee naftaa pirusti jos pumppu ei oo kohdallaan ja mulla tota tuntuu menevän ja pako kaasut on aika väkevät :soosoo: egolookista ajattelua :odroll: .Mulla toi on ollu vasta muutaman kuukauden ja rupesin vaan mietiskeleen et olisko tossa jotain kipua ajoituksessa. ja auto on g-20 van -89
     
  2. rasse

    rasse 1st gear

    Tuolta löytyy 270 sivunen oopus millä perusteella varmaankin selviää nuo ajoitus jututkin. Periaate että jako on kohdillaan ja pyöräytetään konetta sen verran että tulee nokan ja pumpun merkit kohdilleen. Pumpussa ja pumpun kiinnitys laipassa pitäis viivat olla kohdikkain....
    (tuo siis karkeesti kun konetta kasaa)
    http://www.skylab.org/~zetan/van/9-2815-237-34.pdf
     
  3. sievisam

    sievisam 1st gear

    Juu olihan siinä sivua kerrakseen, kiitos. Mut onko jotain selkeetä jolla koti masentajat sen tällää paikalleen vai onko se aina merkki paikalleen. Jos vaikka pumpun pitää vaihtaa niin merkit häipyy niin mitäs sitte :eek:
     
  4. v 100

    v 100 1st gear

     
  5. rasse

    rasse 1st gear

    Jos jako on kohdillaan ja merkit pumpun yläosassa (viivat linjassa) niin pitäis käydä ja kukkua... Tietenki muiden arvojen pitää olla kunnossa suuttimet,pumppu yms....Pelkkä ketjun venyminen( tai jako ei kohdillaan) voi vaikuttaa asiaan jos ei koskaan vaihdettu ja ajoa on paljon... Se on sellainen summa summaarum...
    Kohta se nähdään kun tuo oma proggis saadaan paikoilleen...
    [​IMG][/img]
     
  6. sievisam

    sievisam 1st gear

    :( No nii nyt kun saatiin laatikko kuntoon ja samalla kattelin niitä pumpun merkkejä niin ne oli n.5mm pielessä eli aikasella. Kävi kylmänä vähä kolisten ,siirsin merkit kohdalleen nii käynti muuttu ja eikö prke nafta loppunu, no pienet ilma talkoot ja homma toimii 8)
     
  7. HaaHuu

    HaaHuu 1st gear

    No niin,sen pumpun ajoituksen näkee pakokaasun väristä hyvinkin tarkkaan.
    Kun kone on lämmennyt niin kaasu pohjaa n 4-6 s ja samalla katsoo minkä väristä pakokaasut on.
    Jos putkesta tulee mustaa savua pumppu on liian aikaisella ja jos taas valkoista niin myöhäsellä.
    Normaali savun väri on harmaa.

    Pumppua käänetään edestäpäin katsottuna oikealle jos halutaan lisää ennakkoa ja vasemmalle jos myöhäisemmälle.Jos moottoriin on vaihdettu uusi jakoketju niin kannattaa aloittaa säätäminen noin 1-1,5mm ennakkoa,eli pumpun merkki "viivan paksuuden"verran oikealle siitä lohkon merkistä.

    Vanhalla ketjulla ehkä noin max 3.5mm,jos ei tunnu auttavan niin pumppu remonttiin. Ikinä en ole nähnyt että pumpun merkki olisi myöhäisen puolella (lohkon merkin vasemmalla puolella) Ennen vanhaan ainakin Atoy oli ainoa paikka missä roosamasterin punput tulivat kerralla kuntoon (en ole siellä töissä).

    Edit: ei se Atoy taida enää pumppuja korjata??
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Pitäisköhän ainakin tuo kohta miettiä uudestaan?
     
  9. HaaHuu

    HaaHuu 1st gear

    Joo,olet oikeassa. :oops:
     
  10. sievisam

    sievisam 1st gear

    Kiitos vinkeistä. Täytyy viikonlopun jälkeen ruveta tutkimaan kun kerkiää. Eli talla tiskiin ja säätämään 8)
     
  11. rasse

    rasse 1st gear

    Omassakin uusi jakopää ja kyllä tuntuu että joutuupi tuota pumppua säätään kun ei juurikaan savua tule ja polkastessa aikas vaaleta.
    Käyntikin on hiukka sellaista puputtavaa ja pikkusen tuntuis käynti aaltoilevan...
    Tuossapa esim. konerempan jälkeisestä käynnistä...
    http://www.youtube.com/watch?v=yvaR6Ue-ZxA&feature=related
     
  12. Sturmer

    Sturmer 2nd gear

    Niin minne suuntaan pumppua pitäs kallistaa et sais myöhäsemmälle? Pelkääjän puolelle?
     
  13. coupedeville

    coupedeville Gearhead

    mää säädin korva kuulolla omasta kun eka jäi vähän myöhäselle... sininen savu siitä vähän sitten korjasin niin kävin kuin uus... oli sii kone autossa paikoillaan kun vaihdoin jakopään joku vuosi sitten... ahdasta oli saada kohdilleen...
     

Kerro tästä muillekin!