vetoauto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja dd64, 28.3.2010.

  1. dd64

    dd64 Gearhead

    Suunnitelmissa vaihtaa 86- 4.3 efi Camino paremman vetokyvyn omaavaan autoon. Vetoa tarttis olla 2700kg (trailerin kokonaispaino). Nyt vaihtoehtoja kehiin. Mieluiten kiisseli. Kaikki kelpaa ja samalla kunkin merkin hyviä ja huonoja puolia esille. Hintaluokka ton Caminon tasoa... Ja sehän rajaa paljon... Omaa kokemusta on Pajerosta (ei oma) joka oli lyhyt ja vetokykyä oli yli 3000kg. Tuli 2300 kg nätisti perässä.
     
  2. weard_racing

    weard_racing 1st gear

    Nyt on neljäs toyota land cruiser ja voin suositella kyl veturin hommiin. kolme on ollu hj61 (turbo diesel) ja yks hj60 (vapari) ja kaikki jaksaa vetää melkosen isoja kuormia. suurin mitä on vedetty oli Chevy van isolla 3 akselisella trailerilla ja hojossa oli 37" karheat renkaat jotka vastustaa melko kovasti. Mutta hyvin se tuli tuokin kuorma perässä, pari mäkeä oli mihin joutu pienempää kepittää mut ihmeen kovasti jaksaa repiä vaikka tehoa ei ole kun 136hv. Vääntöä noissa on ihan tajuttomasti.
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    90-luvun Grand Cherokee, 4 litran kuutonen kuluttaa kohtuudella ja vetokykyä on jotain 3500kg. Ja on ihan mukava ajaakin verrattuna moneen muuhun maasturiin.
     
  4. dd64

    dd64 Gearhead

    Ei osunu yhtään grand cherokeeta silmään nettiautossa, mut pidetään mielessä. Mikäs on lantikan kulutuslukema normiajossa ja kuorman kanssa? Tarttis toimitta kanssa duunimatka-auton virkaa... Noita olis ainakin tarjolla.
     
  5. impala1968

    impala1968 Gearhead

    5 GC:tä kuutosella alle 5000€ nettiromussa. En yllytä mut käy kokeilemassa jos meinat maantieajoa harrastaa. Mulla on mennyt reilu 70tkm 2 vuodessa GC:llä
     
  6. dd64

    dd64 Gearhead

    On nää tietokoneet... Just pistin haun ni anto 4 gc:tä ilman hintaa 2000- luvulta. No onhan noita näköjään. Toi täytyy kyllä tsekata. Täytyy hankkiutua Caminosta ensin eroon ennenku ruvetaan kauppoja hieroo.
     
  7. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Mulla on nykyään käyttiksenä Toyota HJ60. kai se normiajossa jotain kympin pintaan syö ja pajero menee suunnilleen samoihin......
    tota, minkä kuntosta autoa haet? kelpaako lievä rojekti? toi pajero olis myynnissä, mut jonkun tarttis vaihtaa siihen ehjä kansi. sillä saa vetää muistaakseni 2880, kyllä mää ainaki sillä oon kiskonu noita fullsize-jenkkejä trailerissa.....
     
  8. rajuriiviö

    rajuriiviö 1st gear

    No me on kovin tykästytty tohon astroon noin ainakin arkiajossa. Näppärä pikku purkki pyöritellä ahtaissakin paikoissa. Matka-ajossakin ihan mukava.
    Hintaluokka ainakin täsmää Caminosi kanssa, voipa olla, että sulle jäisi rahaakin vielä välistä.
    No sen vetokykyä ei olla käytännössä päästy testaamaan, mutta riittävästihän sillä saa vetää.
    Kulutuskulemat on nyt talvella isännän työmatka-ajossa tämmösenä pakkastalvena ollu 12-14l/100km. Mut niinkus sanottu, sitähän mä en tiedä mitä se sit kuorma perässään hörppää.
     
  9. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Vähä OT, mut sulla kun on noissa niin isoja renkaita niin lukeeko ne papereissa ja meneekö pelkällä muutoskatsastuksella? Kun mulla tossa lukee papereissa vaihtoehtoinen rengaskoko 33" Vielä isompia tekis mieli, mut minkälaiset ne on ajaa tiellä? Kun tota ajoo tulee kuitenki yli 50tkm/vuosi
     
  10. downtown

    downtown 3rd gear

    k-a chevy van 6.2/6.5d niin riittää vetopainotkin kun pakuissa tuntuvat yleensä olevan vain 2000kg :eek: vaikka oon kyllä vetäny lähemmäs 3000kg :D mielestäni paras vetoauto mitä ollu, kuljee vakaasti eikä hyydy ihan heti, miinuksenä tietenkin takaveto talvella vaikkakin pärjää ihan hyvin kun on hyvät renkaat ja pikkase painoo kontissa..
     
  11. Miki76

    Miki76 2nd gear

    Minkäslainen Astro teillä on,vuosimalli?Pakuksi vai ha rekisteröity?2wd vai nelikko?
    Tuo topicin alottaja kaipaa ilmeisesti vähintään 2700kg laillista kokonaismassaa jarrullisen kärrin vetoon?
    Mun appiukolla on -90 4wd Astro,henkilöauto_Orkkis 4.3 kutonen,nyt 305 kasi,kaasarilla.Rek.otteessa on suurin massa jarrulliselle kärrille vajaa 2300kg.

    Hyvä sillä on vetää reilua 2 tonnia perässä tuolla 305:lla,tosin 20l satkulle hörppää tyhjä kärri perässäkin ja laatikko ei tunnu monta vuotta kerralla kestävän...toinen täysremppa meneillään...
     
  12. weard_racing

    weard_racing 1st gear

    Eipä nuo 37" otteessa ollu eikä saakkaan. nykysessä on jotku loppuun ajetut 33" ja tarkotus olis laittaa 35" alle kun rahatilanne antaa myöten. Ja kyllä niitä 35" löytyy ihan ajettavia renkaita. Ite oon katellu maxxisen muddereita (ei mudzilla) ja niitä on parilla kaverilla ollukki ja ihan hyvin voi päästellä satasta.

    Ja kulutus on pyörii siinä 8-9l hujakoilla noilla 37" Tosin pitää olla ahdot nostettu että jaksaa vetää. Nykynen lintta syö matkassa about samaa noilla 33" mut voi pitää matkanopeutta myös kovempana. Ja toi edellinen söi 37" ja vani+traileri perässä 15-20l sadalla. riippuu kovasti siitä että millanen tie on, jos on paljon mäkiä nii kulutus luonnollisesti nousee kun joutuu huudattaa urku auki mäkiä ylös.
     
  13. dd64

    dd64 Gearhead

    Toi Astro onkin tuttu. Täytyy tulla koeajolle? Tossa vaan pelottaa noi kulutuslukemat kuorman kanssa. (bensa). Sama myllyhän tossa on kun mun Caminossa. Eipä ole mulla ainakaan nikotellu yhtään. Oon kuullu että noissa astroissa olis mätävikaa? Tommonen nelivetohan se pitäis olla ilman muuta. Joten nyt olis tullu esiin Pajero, Lantikka, Jeep gc, joka on vähän yläkanttiin hinnassa mut muuten himottais ja astro. Mites Nissan Patrol? Sit kanssa mites mihinkäkin toi varaosapuoli? Julmetut hinnat ja aina tilaustavaraa? Ja jos jollain olis joku sopiva ja kiinnostais camino vaihdossa...
     
  14. weard_racing

    weard_racing 1st gear

    Kyl tojotaan löytyy osia ihan varaosakaupan tiskiltä ja ihan kohtuu hinnoissa.
    Patrollista vois sanoa ainakin et vaparina on todella hengetön ku lyö vaunun perään mut kyllähän seki repii sitten kun saa vauhdin päälle. Turbo vetelee ihan kivasti ku vähän nostelee ahtoja ja syöttöjä
     
  15. lettumika

    lettumika 1st gear

    Tuli vedettyä eilen ensimmäinen hevosen kuskausreissu Ford F-350:llä. Täytyy tunnustaa että vaikka ruiseri HJ-61:n oli erittäin hyvä, niin häviää kyllä isommalle ja pitemmälle. Ainoa minus tuossa isossa neliveto fordissa on sen kääntösäde. Ei ahtaisiin paikkoihin.
    Mutta oman kokemuksen perusteella suosittelen vetohommiin lehtijousitettua peliä. Tuli lainattua kerran naapurin -94(?) Pajeroa vetoreissuun niin eipä ollut niin mukavaa kyytiä kuin ruiserissa.
     
  16. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Joo, kyllä nää on vetämiseen tehtyjä. Kyllä sillä pääsee pieniinkin paikkoihin kun vaan harjoittelee. Omaan pihaan tieltä tulee n. 6m leveä aukko josta puolet taloa vasten olevaa autopaikkaa, talonkulmaan matkaa tieltä 6m ja talon vieressä takapihalle tallille 4m leveä ajotie. Yleensä kääntyy paripyörä plus iso Eurowagonin telikärry kerralla. Pituutta yhdistelmällä n. 15m. Paitsi nyt talvella kun oli sikana lunta niin kärryn takanurkka otti penkkaan kiinni.

    [​IMG]

    On tullu hommattua multimediakeskus-systeemi kun rupes amerikan mankka nyppii kaikkine parittomine taajuuksineen, niin siihen laitoin peruutuskameran takaluukkuun. Aivan sika hyvä systeemi. Laajakuva, säädetty niin et näkyy puskurin päät ja vetokuula, helppo peruuttaa kärrylle. Nyt oon ajatellu et hommais pari kameraa lisää, toisen laittais pikakiinnityksellä/ johdoilla kärryn takareunaan et näkis peruuttaa kulman taa ja toinen eteen maskiin et näkis keulan "yli".
     
  17. lettumika

    lettumika 1st gear

    Meillä pihaan laskeutuun sellainen lähes u:n muotoinen kaarre. Talvella ei kopin kanssa ole kääntö paikkaa. (kun joku laiskimus ei ole jaksanut levitellä lumia hirvästi ja varsinkaan putsata autokatoksen katolta tippuneitta kinoksia) koppi pitää peruuttaa pihaan ajamalla liittymän ohi ja sitten z peruutus . Meinasi huumori loppua pari viikkoa sitten kun koppi meni linkkuun ja kaikki 4 kitkatonta mud terrainia pyöri tyhjää mäessä. No hiekalla ja hiellä siitä selvittiin. :rotfl:

    Itsellänikin on Pioneerin multimedia soitin, en vaan nyt muista että oliko siinä videosisääntulo. Olen tuota kamerahommaa ajatellut monasti.
    Mikä kamera sulla on ja mihin sen laitoit?
     
  18. savoa

    savoa Gearhead

    blazer vm 86

    mulla 4x4 blazer 6.2 diisel 33 renkaat 3340kg saapi vetää kulutus n,18l satasella kärryn kanssa tarkka kuormauksesta kun on lyhyt akseliväli..
     
  19. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Itse olen tilaillu tavaraa suoraan Kiinasta. Kamera on säädettävä, värikuva vaajakulma, 0.2 lux eli näkyy pakkivalojen voimalla yölläkin.

    Tein rosterista sellaisen kiinnikkeen et ruuvataan takaluukun sisäpuolelle sen irroitettavan luukun alle ja kääntyy luukun yläreunan yli luukun ulkopuolelle niin ettei tullut ulkopuolelle reikiä eikä tule hankautumia. Toimii jopa katteen kanssa. Paskautuuhan se mut ei ole iso homma pyyhkästä peukalon päällä puhtaaksi ohi mennessään.

    Toinen tapa on tilata alkuperäinen luukun kahva jossa on kameran paikka valmiina ja ostaa pyöreen kameran siihen.
     
  20. lettumika

    lettumika 1st gear

    Mitä kautta muuten vedit johdot kameralta ohjaamoon?
     

Kerro tästä muillekin!