sponsori ihmettelyä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja M-ajuri, 3.5.2011.

  1. M-ajuri

    M-ajuri 3rd gear

    tyhmä kyselee taas tyhmiä :rotfl:
    eli ajatuksena olisi joskus tulevaisuudessa (kunhan lakkaan köyhtymästä) alkaa ajeleen suoran pätkää kilpailumielessä niin tossa mietiskelin että kuinkas paljon joutuu omia pusseja kaivelemaan?
    kuvitellaan vaikka että kilpuri olis jo valmiina (esim, spet) :lol:
    valaiskaa oi varttimailin sankarit pimeydessä harhailiaa 8)
     
  2. ERT2

    ERT2 1st gear

    Pahimmassa tapauksessa maksat kaiken itse, tai ainakin suurimman osan lystistä..... Ei ole tullut summia laskettua, jos laskisi, tuskin ajaisi.... :poff:
     
  3. Jza

    Jza Double Gearhead

    Juoksevat kulut on olleet (sormien välistä vilkuilemalla varovasti katellen) semmoisen tonnin per kisa, kun spettiä ajeltiin. Tohon sitten kaikki muu päälle. Auton huollot, osat jne jne...
     
  4. Putte

    Putte 1st gear

    Kauppamiehen taidoista ja suhteistahan toi sponssirahan saanti on vaikka eipä taida kovinkaan moni enää tänä päivänä olla valmis puhtaaseen sponsorointiin vaan paremminkin rahoittajat haluavat markkinointi yhteistyötä, jossa molemmat osapuolet antavat jotain toisilleen. Hyvät neuvottelutaidot ovat kyllä eduksi sopimuksia tehtäessä.
     
  5. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Kannattaa mieltää selvä ero sponsoroinnin ja hyväntekeväisyyden välille.
    Googlettamalla noita edellämainittuja saat jo paljon tietoa.

    Mutta noin pääsääntöisesti kaikki tähän menee mitä irti saa revittyä. Jo vuodesta 1990...
     
  6. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Kyllähän Suomessa tässäkin lajissa lähes kaikilla homma menee niin että valtaosan kaikista kuluista maksaa artisti ite. Tavalla tai toisella joko palkastaan säästäen tai jotkut onnekkaimmat jonkun oman firmansa kautta.

    Mutta jos lähdet metsästämään siihen sit vähän avuks jotain sponsoreita niin aloita sillä että tapauskohtaisesti mietit valmiiks jo ennen ekaa yhteydenottoa mitä se nimenomaisen kyseisen mainostajan yritys vois hyötyä yhteistyöstä sun kanssa ja millä tavoin yhteistyötä ja yhteistä mainontaa tehtäis ja lähde siltä kantilta esittämään sitä juttuas.
    Silloin sulla on valmiina hieman sitä houkuttelevampi ajatus koko hommasta jo heti eka tapaamisella jolloin homma saattaa sit hieman helpommin edetäkin siitä eteenpäin.
    Eli asetu aina ennen yhteydenottoa ajatuksissas ite sen sponssin asemaan ja lähde siltä kannalta tekemään sille sitä ehdotustas.

    Ja sit vielä yks tärkeä pointti. Jos saat sit jonkun sponssin koukkuun niin homma ei tosiaan siis lopu siihen että saat siltä tarrat mitkä lätkit autoon ja mitä muuta mainosmateriaalia sit saatkin esillä pidettäväks vaan homman nimihän on sit yhteistyö myös varsinaisten kilpailujen ulkopuolella eli ehdota ite sille erilaisia juttuja jos joku sitä kiinnostais, esim. kilpakaluston tuomista näytille johonkin sen tilaisuuksiin, mahdollisesti jotain mainoskuvauksia kilpakaluston kanssa jos niistä on sille jotain iloa ja hyötyä, mahdollisesti jopa sen yrityksen asiakkaiden tms. kyydittämistä sillä kipurilla jossain tilaisuudessa ja mitä nyt kukin sit aina keksiikin.

    Eikä ne tykkää pahaa jos kauden mittaan kertoilee kuulumisistaan mitä oot sit touhunnu ja sit jos muistat aina kauden päätteeks vielä kiittää niitä siitä yhteistyöstä niin silleen homma on mun mielestä ja oman pienen kokemuksen perusteella ollu jo kohtuu kivasti hanskassa elikkäs tollasia yllä olevia ajatuksia itelle on tullu noista kuvioista :wink:

    Mut ei muuta kuin onnea metsastykseen ja muutenkin rahan keruuseen kilvanajon aloittamiseks, kyllä se on joka tapauksessa jokasen siihen upotetun euron arvoista 8)
     
  7. supo

    supo Double Gearhead

    Kannattaa miettiä valmiiksi ennen kuin menet kyselemään mahdollisia yhteistyökumppaneita että mitä ajat,montako kisaa per kausi,missä muualla esillä esim. näyttelyt.Sitten se homma että onko varasuunnitelmia jos tekniikka porsii eli kannattaa silloin kun neuvottelee hommasta niin kaikki asiat otta esille ettei tule jatkossa ongelmia.Laskin äkkiä meidän kulut per kisa niin ne on olleet kun on liikuttu kuljetusbussilla niin pakolliset kisakulut olleet n.800 ekua keskiarvo kun on ajettu täysi sarja.Siinä on osallistumismaksu 240e,dieselit n.200L,kisabensat 30L,varikkosähkö 20e,agrigaatin bensat 20L ja vähän tietysti ruokaa ja juomaa.Siihen kun lisätään sitten kuljetuskaluston huollot,vakuutukset,kilpakaluston huollot ja päivitykset,tallivuokrat jne. niin ei kannata laskea,Mutta TERVETULOA kisaamaan radalle ja nauttimaan varikkoelämää!!Varoitus!!!TÄHÄN voi jäädä koukkuun!!!Terv:Spet 1937 Kuopio Ps.Tule Motoparkkiin 13-15.5.2011 katsomaan kisoja ja varikolle rupattelemaan!!Mielellään autetaan jos osataan!!
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Sponsori? Onks se jotain syötävää? Ei meillä oo sellasiin ollu varaa, rahat menee kisaamiseen.

    Yks jenkki joskus kysy et paljonks te saatte rahaa noista tarroista mitä autossa on, et maksaaks vaivan ku se olis kliinimmän näkönen ilman. Siihen oli pakko vastata lähes totuudenmukaisesti, et me maksetaan noista tarroista, tulevat järjestäjän puolesta. :rotfl:

    Mut kuten sanottu, niin neuvottelutaidoista ja tuuristakin on kiinni kait tuo
    homma. Itellekin joskus taannoin tarjottiin sponssia mut kieltäydin kunniasta koska se edellyttää vastavuoroisuutta ja mieluummin sitte ajoin pienemmillä resursseilla oman halun ja mahdollisuuksien mukaan. Just tollaset asiat on hyvin tärkeitä et mitä sitten jos jotain kilahtaa; siitä pienestä tuesta voi tulla aika kallis velvote jos on tehnyt huonono sopimuksen. Ja sit jos ei tollasia velvotteita ole, ni vois kuvitella, ettei sitten oo yleensä kysekään muista kun makkararahoista.
     
  9. rb

    rb Double Gearhead

    Meillä oli aikanaan junnupyörässä reilu sponsori, ja se antoi tarrat ihan ilmaiseksi :poff: :rotfl:

    No ei.

    Tosi asiahan on että ilmaista lounasta ei ole. Jos joltain jotain apuja harrastus hommiin saa niin jossain muodossa se haluaa siitä vastapalveluksen, tai toista kertaa on turha mennä apuja pyytämään..
     
  10. triniemi

    triniemi Gearhead

    Tässä nyt joku lista mikä menee väkisinkin, kyseessä siis SPET:

    Alkuun lisenssin suoritus, 50€ tai 100€, en muista. Lisenssi voimassa viisi ajamatonta kautta.

    Joka vuosi:
    -FHRA kilpailijajäsenyys 40€
    -Lisenssi 90€

    Joka kisa ainakin nämä:
    -Osallistumismaksut 230-400, riippuen ajooko minkä kisan vai koko sarjan
    -Kuljetuskaluston polttoainekustannukset kisapaikalle
    -Kilpurin polttoaineet
    -Varikkosähkö 20-40€ tai agrigaatin bensat
    -Mahdollisesti sauna kisapäivän päälle

    Tolla osallistumismaksulla pääsee kuski + 3, muut maksaa sitten lisää. Syömiset voi laskea, mutta mä syön muutenkin, joten en laske. Päälle sitten kuljetuskaluston muut kustannukset, kilpurin kuluvat osat, huollot ja renkaat. Mahdollinen runkokatsastus alle 10sek autoihin kolmen vuoden välein, muistaakseni 40€. Ja onhan näitä.Ens vuonna tulee varmaankin HANS pakolliseksi, se on vähintään 400€ ja kypärä menee uusiksi.

    Sitten kun sulla on jonkun firman tarrat autossa, olet yrityksen liikkuva mainostaulu varikolla ja radalla, tavallaan olet itse firman edustaja koko paikalla. Kannattanee pitää mielessä kaikessa toiminnassa, lajissa kun on avoin varikko ja muutenkin hyvä näkyvyys. Toimii tietysti molempiin suuntiin eli näkyvyys on tietysti erittäin hyvä asia sponsoroinnin kannalta.
     
  11. Uoti

    Uoti 2nd gear

    Mun mielestä tänäpäivänä ainoa järkevä tapa rahoittaa ajamista oman, sukulaisten tai tuttujen lompakkojen lisäksi (missä tahansa lajissa) on tuottaa tiimilehti.
    Eli jokaisessa kaupungissa on ilmaisjakelulehtiä, esim. kouvolassa PK joiden kanssa on helppo tehdä diili jakelusta!

    Eli jos itsellä kirjoittamisen taito löytyy, niin itse kirjoittaen, muuten palkata esim. jonkun moottoriurheilu lajin tiedottaja tms. pienellä korvauksella juttujen kirjoittajaksi! Myös taittajia löytynee kohtuu halvalla usein tuttavapiiristä!

    Juttu omasta tiimistä, toki voit "myydä" lehdestä tilaa vaikka paikallisille junnukuskeille lajista riippumatta! Kuitenkin niin että ainakin 3-4 kuskia kertoo omasta touhusta, pääpaino tietysti omassa jutussa!
    Kiihdytystouhuissa myös esim. FHRA:sta, vaikka radoista ja turvallisuus jutuista juttu!
    Lehden ei tarvitse, eikä kannata olla kovin monisivuinen, ehkä max. 5 aukeamaa...
    Joka väliin sitten myy mainoksia, on 100 kertaa helpompi homma kuin autoon tarrojen myyminen! Toki voi tehdä erilaisia "pakettaja" isommista kokonaisuuksista, joihin kuuluu lehti ja automainos ja kenties mutakin!

    Tommosen paikallislehden välissä tuo lehti ei kauheasti maksa ja voi viedä lehnippuja vaikka huoltsikoiden kahvioihin ym. ym.

    Lehtien jakelu helposti 40.000kpl!

    Tommosilla lehdillä muutama tuttu ralliharrastaja tekee n.20k€ vuodessa kun ilmestyy 2 lehteä!
    Toki vaatii muutamat suhteet ja työtä myynnin eteen!
     
  12. M-ajuri

    M-ajuri 3rd gear

    Kiitos, oli hyviä vastauksia :)
    Kenties näemme joskus samalla viivalla :wink:
     

Kerro tästä muillekin!