Konservointi - entisöinti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja PauliP, 3.5.2011.

  1. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tuosta Hurriganes Cadillac -juttua lukiessa alkoi pohdituttamaan että mites nämä termit oikein menevät ja millä linjalla pitäisi jatkaa oman ikuisuusprojektin kanssa. Projektilla voisi olla historiallista arvoa sen oman historian perusteella. Sen voisi myös entistää uutta vastaavaksi, mutta silloin siitä häviäisi historia ja sitä en halua.

    Onko nuo termit virallisia, käytetäänkö niitä nyt tai ehkä lähitulevaisuudessa rekisteröinnissä museorekisteröinnin rinnalla?
    Onko harrasteauton konservointi eri asia kun sen entisöiminen.
    Voiko auton konservoida enää takaisin tietyn ikäiseen kuosiin jos se on vaikkapa maalattu vuosien saatossa eri väriseksi. Vai onko kyseessä tässä tapauksessa sitten entisöinti.
    Voiko auton entisöidä tietyn ikäiseen kuosiin ja museorekisteröidä sen?
     
  2. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  3. juha.

    juha. 3rd gear

    IMHO:

    Konservointihan tarkoittanee näin lyhyesti asian pitämistä siinä kunnossa missä se nyt on; eli kaikki aiemmat käsittelyt jätetään.

    Jos mietitään jonkin auton historiaa, niin mielestäni on virhe mennä muuttamaan sen olotilaa. Tosin, jos tiedetään, että Elvis on sillä ajellut ja se on sen jälkeen värjätty tms niin onko perusteltavissa "palauttaa" se Elviksen aikaiseen kuosiin. Ehkä juu, mutta silloin olisi mielestäni kerrottava, että näin on tehty.

    "palautetaan" johonkin tasoon on termi jota käytetään, kun poistetaan esim päälimmäisiä maalikerroksia, jotta jokin aiempi kerrostuma tulee näkyviin.

    Tästähän voisi vääntää loputtomasti, mutta mikä on sitten entistämistä ja tai konservointia, jos mietitään autoja joilla on tarkoitus ajella. Itse olen vahvasti sitä mieltä, että auto on arvokas vain, jos siinä on mahdollisimman paljon alkuperäistä materiaalia. Esim, jos auto kaivetaan suosta ja tehdään noin 95 %:sesti uusiksi, niin silloin on kyse entisöimisestä. Tälläistä ei kait voi konservoida niin, että sillä saisi lakien mukaan ajaa (tai edes pystyisi...)

    niin edittiä:

    Käsittääkseni laki ei tunne museoautoissa erittelyä konservoidun tai entisöidyn välillä. Tämä on hieman harmillista, koska (edelleen käsittääkseni) entistäminen museoauto kuosiin tarkoittaa useasti juurikin historiallisten kerrostumien tuhoamista.
    Tässä voisi olla jonkinlaista tarvetta muutokselle ?
     
  4. RustyLife

    RustyLife 1st gear

    Voi kamala! :eek:
    Menin sitten pesemään kurakelin jälkeen harrasteautoni... Tuhosinko historiallisia kerrostumia? :odroll:
     
  5. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Juha tuon periaatteen jo kiteyttikin.
    Konservointi on ihan sama asia kuin mitä museoissa tehdään näyttelyesineille. Ludvig XVIII:n aikaista tuolia ei kunnostetta lapsiperheen käyttöönn vaan näyttelyesineeksi sen historia säilyttäen.

    Koko konservointi asia on käsittelyssä, ei siis lakina eikä vielä edes ehdotuksena mutta SAHK sinne sitä ajaa ennkuin kaikki autot pilataan joko rakentamalla tai entisöimällä :D
    Mobiilikerhojen jäsenille tulee Automobiili-lehti joista uusimmassa n. viikko sitten oli jo juttua määrityksestä.

    Koska konservoinnissa ei ole kyse esineen palauttamisesta johonkin tietyn ajankohdan olotilaan, niin voisin arvioida, ettei konservointi sovellu ajoneuvoille jotka ovat niin huonokuntoisia tai muuteltuja että ne vaatisivat järeitä konsteja, hiekkapuhallusta, maalausta yms. Silloin entisöiminen tai käyttökunnostaminen on ne vaihtoehdot.
    Konservointiin siis soveltuu parhaiten ajoneuvo joka on säilynyt hyvänä ja joka konservointitoimenpiteillä ehostetaan ja lopetetaan sen mahdollinen rapautuminen.

    Konservointiohjelman mukaan tehty ajoneuvo voitaisiin siis hyväksyä mr-rekisteriin, vaikka sitä ei olekkaan entistetty ajanmukaisesti kuten asetus vaatii. Tai vaikka se ei ole säilynyt uuden veroisena.
    Nyt tätä on tehty läpi sormien katsoen mutta halutaan asia kirjattavan lakiin.
     
  6. Savo

    Savo 1st gear

    Eipä oikeestaan kiinnosta pätkän vertaa koska kyseessä on vaan AUTO! kasa peltiä ja ruostetta. Tätä tarvii niin vakavasti ottaa.

    :p
     
  7. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Periaatteessa kyllä tuhosit.
    Todennäköisesti pesemäsi kuran sisältämät hiukkaset ovat hyvin vanhoja.
     
  8. juha.

    juha. 3rd gear

    Periaatteessa kyllä, mutta kyllähän sen lian saa poistaa. Tietysti jos Elvis on istunut valkoisella takapenkillä ilman housuja, voidaan taas miettiä onko ruskeahko raita tärkeä vai ei...
     
  9. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Et välttämättä, vaikka olisit pessyt sen fosforihapolla. Monia rumiluksia ei olisi pitänyt koskaan valmistaakaan eikä niiden säilyttämisessä nykyäänkään ole paljon ideaa :) Mutta kun tää on tätä että jokainen saa tehdä autolleen mitä haluaa ja jotkut haluaa muiden harmiksi niitä säilyttää jälkipolville :mad: Jotkut aivokääpiöt sitten keksii keinoja ja sääntöjä millä nämä ympäristönpilaajat kestää satoja vuosia ihmisiä kauhistuttamassa.
     
  10. rkr

    rkr Gearhead

    Voikos museoikäisen auton sitten palauttaa jonkin muun aikakauden mukaiseksi ja saada MR leiman? Vaikka 65 Mustangi perä ylhäällä, takana isot renkaat, kromi mangelsit ja tekniikka paranneltu 70/80 luvun taitteen malliin. Kait autoja pitäisi voida säilyttää jossain muussakin kuin alkuperäiskuosissa jos ne ovat jollekin auton historian aikakaudelle tyypillisiä?
     
  11. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    mulle tulee tuosta entistämisestä mieleen että jostakin tulee entinen ts korjauskelvoton. :poff: tuossa entistämisessä mä olen aika haka.
     
  12. dean66

    dean66 Gearhead

    nähdäkseni tämän hetkisten asetusten mukaan ei saisi MR-statusta tuollaiseen vaunuun.

    tästähän tällä hetkellä käydään sitä keskustelua, että pitäisikö saada =)

    alan järjestötkään ei liene täysin yksimielisiä siitä, joten tämän hetkinen MR-säännöstö jatkanee melko kauan vielä elämäänsä.

    muutokset näissä asioissa on h-i-t-a-i-t-a =)

    -a-
     
  13. Putte

    Putte 1st gear

    Auto voidaan museokatsastaa alkuperäisestä poikkeavassa asussa vain , jos sillä on todistettava kilpailuhistoria. Tähän on kyllä haussa muutos, mutta saa nähä kuinka sen kanssa käy.
     
  14. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    EI, et saa mr-leimaa!
    Mutta eihän sinua kukaan estä näin autoasi rakentamasta. Go for it!

    Mitä tulee sanaan entisöinti... valitettavasti tämä suomen kieli on mitä. Tämä sana juuri johtaa itse sanana harhaan. Restaurointi olisi ehkä parempi käsite. Yleensähän pyritään tekemään entisöinnissä pikemminkin uudenveroinen, uusi, kuin entinen jolla muissa asiayhteyksissä on merkitys päinvastainen, jopa negatiivinen. Kun on vaikka entinen kännykkä niin se on yleensä epäsiistiin kuntoon kulunut ja käyttökelvoton. tai esinnestä tulee entinen kun se särkyy. Kuka nyt autonsa haluaisi sellaiseen tilaan saattaa.
     
  15. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Jos museoikäinen auto on kilpa-auton ulkoasussa mutta sillä ei ole koskaan ajettu kilpaa, siis ei ole ollut oikea kilpa-auto, niin kyseessä on REPLICA. 2000-luvulla lättis tekniikalla rakennettu rodi on myös tavallaan replica vaikka se olsi tehty vuotta -49 aiemmista osista.

    Näin se vain raja menee ja on kai mentävä. Koko museorekisterissähän on kyse historian taltioimisesta jälkipolville ei niinkään harrastuksen tukemisesta (käyttömaksu, vakuutus ym) kuten yleisesti asia ymmärretään.
    No historian muokkaamista tai vääristelyä ei tietenkään haluta tukea tai kannustaa, jota replikoiden rakentaminen on.

    Sinällään replicoiden tai auteettisten alkuaikojen rodien rakentelu ei ole mitään alempiarvoista puuhaa vaan autoharrastusta missä mikä muukin. Itse ainakin ilahtuisin 70-luvun tyylin perä pystyssä olevasta mangels-vanteisesta Mussesta kuin alkuperäisestä.
     
  16. Judgement day

    Judgement day 1st gear

    Tälläinen jättää aika paljon jo entisestään kirjavaan museoajoneuvojen tarkastukseen tulkinnan varaa.

    Kerran entisöity mutta nyt rapistunut auto onkin nyttemmin konservoitu siihen asuun joka oli ennen entisöintiä. Halpaa ja helppoa jatkaa museoajoneuvon elinkaarta. Ja harmaapäät on innoissaan kun saavat nekin romut MA statuksen joita ei tähän mennessä ole voitu päästää läpi vaikka miten olisi haluttu katsoa läpi sormien! :rotfl:

    Hienoa! Tämä on sitä Ajoneuvohistorian vaalimista. Go For It!
     
  17. Ahis

    Ahis Gearhead

    Uusimman mobilistin matkailuauto on aika hassu mr-auto... HKL:n vanha bussi...
     
  18. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Ymmärrät täysin väärin konservoinnin. juuri noin se ei mene. Sinänsä tästä konservoinnista höpöttömisen voi unohtaa. Vain pieni prosentti mr:iin menevistä tulee saamaan tämän konservointiluvan. Konservointi on vaativampi toimenpide kuin entisöinti. Konservoinnissa vaaditaan suunnitelma joka voi merkitä sitä että auto tarkastetaan jo ennen töiden aloittamista :-?
     
    juko7 tykkää tästä.
  19. rkr

    rkr Gearhead

    Eli mulla on tuo 86 tulitintti 90 luvun alun tekniikalla (ollut omistuksessa siitä saakka), mutta museorekkarista on siis turha haaveilla viiden vuoden päästä kun autossa on tekniikka vaihdettu vaikka ulkonäkö on alkuperäinen. Pikkasen tuntuu taas olevan valikoidun porukan touhua, ajoa ei tule edes sen MR määrän verran vuodessa. Pitää varmaan sitten laitella siihen 427 pikkulohko tiukalla iskulla ja käydä stripillä joskos sitten kelpais kilpailu historian puolesta. Tuntuu tämä touhu olevan syvältä ja poikittain paikasta jonne aurinko ei juuri paista :mad:
     
    juko7 tykkää tästä.
  20. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!