Apua auton ostoon Virossa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja jenkkijussi, 4.5.2011.

  1. jenkkijussi

    jenkkijussi Gearhead

    Tietääkö kukaan luotettavaa apua auton ostoon Virossa? Lähinnä apua tulkkaukseen ja paperisotaan, sekä mahdollisesti myös liikkumiseen paikan päällä. Vastata voi myös YV:llä niin otan yhteyttä.
     
  2. jenkkijussi

    jenkkijussi Gearhead

    En nyt tarkoita mitään ilmaisapua, vaan korvauksesta neuvotellaan.
     
  3. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Vaikka minä.
    1. Unohda koko juttu ja osta Suomesta.
    2. Vai onko kyseessä joku harvinaisuus mitä täältä ei löydy?
     
  4. Bubbles

    Bubbles 3rd gear

    Löytyy apuja.
    Pistin YV:llä numeron.
     
  5. jakezzz

    jakezzz 1st gear

    Miksi pitäisi unohtaa.

    Virosta autoa ostaessa pitää vaan olla ostotarkastelu todella tarkka.

    Virossa kun katsastus saatetaan edelleen hoitaa autoa näkemättä (laitonta tosin mutta sitä tapahtuu)

    Jos ameriikin ihme niin periaatteessa virossa on E-merkintä vaatimukset kuin suomessa mutta niitä kierretään juuri tällä pelkkien papereiden näyttämisellä katsurille. Tai sitten pitämällä auto latvian kilvissä.

    Kaupankäynnissä myös muistettava että rehellistä autokauppiasta ei virostakaan löydä (ei kyllä suomestakaan).
     
  6. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Dear jakezzz. Aasinsiltana voisin mainitsemastasi E-hyväksynnästä hypätä siellä muutamaan myynissä olevaan E-bodyyn, mutta n hyppää. Mä oon asunu siellä ja vienyt satoja autoja sinne. Tuonut vaan muutman esim veljeksien leffoissa näkyviä Volgia. Normituonnit jätin väliin vieläkin vaikka vaikka mulla oli huolintaffirma tuolloin. Ja jätän vieläkin.
     
  7. jenkkijussi

    jenkkijussi Gearhead

    Kysessä on -96 USA-auto joka on tuotu Sveitsistä, mutta ie ole Viron rekisterissä. Autoliike on myyjänä.
     
  8. subu-96

    subu-96 3rd gear

    Noissa Viroon Svetsistä tuodussa pitää muistaa, että joudut maksaa tullin 10% + alvin. Suomeen tuotuna alvi 23% meillä, jos tullaat Virossa 10%+ alv. 20%. Eli tulee helposti 1500-2500e lisäkuluja noihin Svetsin autoihin riippuu tietysti ostohinnasta.

    On tullut yllätyksenä tuo tulli+alv. muutamalle kaverille. Sveitsi ei ole eu-maa!.

    Kannattas se autokauppias saada tullaa se auto Virossa pääsee halvemmalla, mutta tullaus ei onnistu varmaan yhdessä päivässä Virossa.
     
  9. Rocker

    Rocker 1st gear

    Tosiaan kannattaa selvittää että on EU-alueen tullit maksettu. Sveitsistä tuoduista saattaa sitten puuttua kaikki E-hyväksynnät valoista, ikkunoista jne...

    Kannattaa pyytää myyjältä vaikka sitten apua paperisodassa Viron puolella. Monella tiskillä joutuu käymään, leimoja lyödään ja papereita kiidätetään tiskiltä toiselle.
     
  10. LTD71

    LTD71 1st gear

    Kannattaa mennä omalla autolla, ei oo liikkumis ongelmaa, henkilö-auto, ei paku, ei kärry. Halvin vaihtoehto! Liikkuminen helpompaa, kuin Suomessa! Hotellit halpoja sivummalla.
    Tulkkia ei tarvita ja mitään paperisotaa ei ole.

    Kannattaa laittaa auto Viron rekisteriin ja vaihtaa omiin nimiin konttorilla.
    Myyjä (rek:eek:mistaja) ja ostaja ja auto konttorille, siel tarkastetaan rungon numerot ym ja saat auton omiin nimiisi! Näin ovat paperit varmasti kunnossa.
    Näin olen aina itse toiminut!
     
  11. jenkkijussi

    jenkkijussi Gearhead

    Kiitos kaikille vastauksista, mutta akuutti tarve meni toistaiseksi ohi. Sopiva kulkine löytyi täältä kotomaasta.
     

Kerro tästä muillekin!