Aspen asiaa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja Perniö, 23.9.2008.

  1. max69

    max69 1st gear

    Täytyypä pitää silmät auki jos sattuu törmäämään.
     
  2. max69

    max69 1st gear

    :mad: nyt ois laakeri vaan meni tallialta ennen kun kerkesin vaihtamaan.
    Oisko vinkkejä missä/kuka vaihtais suht sutjakkaasti (lue edullisesti) tuon laakerin täällä Tampereen seudulla. Olis kiva saada liikenteeseen, ettei kesää tarvis odotella :cry:
     
  3. kotr

    kotr 3rd gear

    Tässäpä tämä oma perskynä[​IMG]

    Ja sitte myytävänä ois pyöreälamppusen SE aspenin osia ja muutaki aspen ryönää.
     
  4. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

  5. 69

    69 Gearhead

    Nyt kun Vaimon Aspenin pohjan hitsaus alkaa olla hyvällä mallilla, nii kysellään tyhmiä, kun keuhkokuumeessa makaan ja talliin ei pysty.

    Maalaus: pian ajankohtainen. Onko -80 thermoplast, vai mikä se maali oli? Onko pakko hioo pellille, ny olis kuitenki suorapeltinen. Mikä maali kävis tohon?

    Kattovinyyli: jenkeistä tilata ja laittaa ite, vaiko verhoomossa teettää, suosituksia

    Penkkienverhoilu: mistä sais viininpunaista plyysiä, mitä se saabinplyysi olisi?
     
  6. L.P.

    L.P. Gearhead

    Tietääkseni kyllä. Ainakin maalikaupassa kun kyselin, niin suosittelivat 80-luvulle asti jenkkien alkup. maalien päälle eristyskerrosta tai pellille hiomista. Alan ihmiset korjaa jos meni väärin.

    Kuvittelisin, että vinyylikatto on helpompi asentaa kuin avon rätti. Factory Service Manualissa on tarkat ohjeet vinyylin asentamiseen. Mopar Musclen nettisivuilla oli joskus artikkeli kun itse asensivat. Mikäpä siis estää kokeilemasta itse.

    Jos haluat varman päälle kalliimmalla, niin verhoomoon.
     
  7. max69

    max69 1st gear

    No niin laakeri vaihdettu ja suht helpostihan tuo kävi. Kiitos hyvien ohjeiden.

    Eikä todella ollu paha hinta 40,- Tommin Autohuolto jos saa mainostaa. Tampereen ruskossa.

    Varmaan toisenkin vaihdatan siellä sen verran laiskistunu iän myötä ettei tuolla rahalla jaksa reuhata :oops:
     
  8. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Tiedän tunteen. :rotfl: Itsekin ratkaisin ongelman ostamalla 7vartti perän kuoret missä oli vetarit laakereineen paikallaan, ja toinen laakeri jopa ehjä, joten vaihdoin koko vetarin. Oli halvempaa ja nopeampaa ku vaihtaa se vanha lakru uuteen. :rotfl:
     
  9. 69

    69 Gearhead

    Maalit oon ajatellu tilata tuolta http://www.automaalit.net/ Pohjamaalina käyttää tätä http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... cts/840085

    Vinyylikaton laittaa Eugen Helminen

    Penkit verhoilee vaimo viininpunaisella plyysillä.
     
  10. 69

    69 Gearhead

    Moottori tilataan täältä http://www.mopar-crate-motors.com/ erikoisvalmisteinen alumiiniHEMIslant. -80 Nascar Rikhard Petty edition III Aspenissa käytettiin kyseistä myllyä, joten käynee museorekisteriin.
     
  11. max69

    max69 1st gear

    Jaahas, taas tarvitaan viisaampien neuvoja.
    Kuinkas nuo takavalot oikeen menee? Reunimmaiset vilkut sitten tulee jarrut? ja lähinnä toisiaan olevat parkit?
    Onkelma sellainen kun lyö virrat päälle syttyy keskimmäiset valot (jarrut?), laittaa ajovalot syttyy ne sisemmät (parkit?), eikä jarruvalot toimi.
    Onko tuo jarruvalokatkaisia missä, koska epäilen sitä syypääksi tässä.
    Tosin joku on vetänyt sähköt joskus kaikki uusiksi joten :eek:
     
  12. L.P.

    L.P. Gearhead

    Jarruvalokatkaisin sijaitsee jarrupolkimen varressa. Olisiko viallinen tai säädetty väärin.
     
  13. max69

    max69 1st gear

    Juu sieltä koitin hätäseen vilkasta muttei vielä silmään osunu.
    Täytyy huomenna könytä kunnolla kattoo missä se siellä on.
    Joku putkiklemmari siinä varressa oli ja kotitekoinen jousi :-?
     
  14. perskynae

    perskynae 1st gear

    nonnihin nyt saatiin taas harrastuksia lisää kun ilmesty tollane -80 vuosmallin aspeni pihalle. pitkään sitä mietti ameriikkalaisen hankkimist ja kun autokuume tarttu alkukeväästä niin näin siinä sitten kävi 8)

    ensmäine jenkki siis kysees, että terve vaan!

    ja heti perään pari märkäkorvan kysymyksiä :rotfl:

    jonkuu aikaa tuo on tainnu seistä, suodatin öljyineen lähtee ainakin
    vaihtoon, mietin vaa millasta tuonne tyrkkäis.. hetken kun tääl etiskelin
    ja lueskelin niin 10W/40 mineraaliöljy taitas olla passeli?
    tulpat kannattais kuulemma kans vaihtaa, millaset näihin menee?
    koneena siis 225 super six näin välihuomiona.. viikonloppuna
    muutenkin tarkotus käyä tarkemmin läpi letkut yms, kelpaa sit ruisailla 8)

    pientä häikkääkin löytys, lähinnä tyhjäkäyntipuolel, tuppaa sammahtelemaan liikennevaloissa ja hiljaksee peruutellessa. kaasarin säädöissä jotain mättää ilmesesti?

    eipä muuta tällä erää, jos joltain löytyy aspenin korjausopasta turhan panttina niin voin ostaa pois 8)
     
  15. L.P.

    L.P. Gearhead

    Öljyistä vois keskustella ja on jo keskusteltu vaikka maailman sivu. Oma mielipiteeni on, että Slanttiin kuhan on öljyä. Joku ajaa jopa jäteöljyllä. Tuo mainitsemasi on hyvä. Talveksi 5W-jotain niin on hyvä.

    Tulpat löytyy helpoiten kun menee varaosakauppaan ja sanoo tiskillä "Sytytystulpat: Dodge Aspen 1980 6-225". Tässä mallissa on ne pienet kartiolla tiivistyvät tulpat, jotka on 1975-on kaikissa. Esim. Rockauton catalogista voi vielä tarkistaa, mitkä osat ja osanumerot sopii.

    Säädä tyhjäkäyntinopeus alkajaisiksi noin 750 rpm:ään - vaihde vapaalla. Tämän lisäksi sytytysennakko Emission Info Labelin ilmoittamaan arvoon. Korjausopas kertoo lisää kunhan saat sen käsiisi.
     
  16. perskynae

    perskynae 1st gear

    nyt sai aspeni uuvet tulpat ja öljyt filttereineen, ei sammu enää liikentees mut joutuu taistelemaan käynnistämisen kans, tää tosin ollu ominaisuutena alunperinkin :D

    hämminkiä siis kun päivän ensimmäinen käynnistys kyseessä, sit kun pääsee liikkeelle ja hetken ajelee niin ei mitään ongelmaa vaik välil välillä ois tuntitolkulla parkissa..

    alkuun pärähtää kyllä käyntiin mutta sammuu muutamassa sekunnissa. pari kolme neljä kertaa joutuu ainakin koittaan ennenku pystyy sit kaasulla pitään kierrokset niin ettei sammu, ekoilla yrityksillä sammuu kaasun polkemisestakin.. sitten kun saa piettyy kaasulla käynnis ja kerkiää tarpeeks nopeest vaihtaan vaihteen niin auto kulkee normaalisti. eikä siinä vielä kaikki :D sit kun auto on liikkeessä ja ekan kerran polkee reilummin kaasua niin yskäsee/"tuntuu" sammuvan.. tämän jälkeen auto kulkee siis normaalisti, ei yski eikä muutenkaan mitään ongelmia.

    kaveri veikannu et saattas kaasarin säädöis olla jotain häikkää, ite ku sen toiminnast en mitään tiedä niin en ole niitä ruuveja ja nippeleitä näpräillyt.
    letkutkin kävin äsken läpi eikä niis ollu mitään vuotoja tms häikkää..


    mistä toi sytytysennakko muuten säädetään, kellään noita arvoja? korjausopas tilattu viikko sit mut ei oo saapunt viel.. :x viikonloppuna ois lappeenrannan reissukin eessä, saa nähä mitä perskynä on matkasta mieltä :lol:
     
  17. L.P.

    L.P. Gearhead

    Tarkista / korjaa automaattiryyppy.

    Sytytys säädetään jakajan kiinnitysruuvia löysäämällä ja kääntämällä jakajaa. Autosi vuosimallia en tiedä, mutta säätöarvo löytyy sitten korjauskirjasta tai konehuoneesta emission labelista. Jos ei löydy arvoja niin kokeile säätää tyhjäkäyntiennakoksi vaikkapa 5 BTDC alipainesäädin irtikytkettynä.
     
  18. perskynae

    perskynae 1st gear

    ryypyssähän toi vika taitaa olla..
    tää on vissiin alunperin ollu automaattiryypyl, sittemmin laitettu käsiryyppysysteemi, joka sekin heivattu näköjään vekeen.. kahva vaijerineen löytys pienen etsinnän jälkeen, mut kaasarista puuttuu se ryypyn läppä kokonaan. eli tää ongelma ratkastu, sit vaan ettimään sitä läppää tuohon :D
     
  19. L.P.

    L.P. Gearhead

    Kaikki ovat alunperin automaattiryypyllä.

    Mikä on vuosimalli ja kaasuttimen tyyppi? Tieto auttaisi, jos vaikka joltakulta lukijalta löytyisi varaosakaasutin.

    EDIT: Salapoliisityöllä selvisi, että 1980 vuosimalli = Carter BBD jos ei ole kötöstelty mitään omia.
     
  20. perskynae

    perskynae 1st gear

    vuosmalli taitas olla 80, ensirekisteröinti 00.00.1981 tosin.

    carter siin vissiin pitäs ollakin vaan eipä ollutkaan kun kävin kurkkaamassa :D
    holley siinä lukee, mallista en löytänyt mitään tarkempaa mainintaa..
    [​IMG]

    nappasin toisenkin kuvan josta näkyy tuo käsiryyppyviritys ja sisällä näkyvä litteä tanko jossa läppä joskus ollut kiinni kahdella niitillä muttei enään..
    [​IMG]

    iloisena sivuseikkana auton alta pilkisti tumma lätäkkö :D
    vuotanut vissiin huolella kun tikku näytti alle minimirajan vaik vasta vaihoin ja lisäilinkin..
    huomattiin tosin jo lappeenrannas et tiputtelee jostain koneen ja laatikon väliltä. tuli silloin mieleen että autoon vaihettiin laatikko viikkoa ennen kuin ostin sen, että koneen ja lootan kiinnittävät pultit saattas olla löystyny ja olihan osa niistä melkosen löysäl. huomenna pääsee nosturille kiristään loputkin, toivottavasti loppuu sit vuotaminen :odroll:
    mitä nyt kattelin ni yks isompi ja kolme pienempää lätäkköö mut taitaa johtuu siitä kun auto ylämäes parkis niin pakoputkee pitkin oli ainaki valunu alemmas, mut selkeesti siitä koneen ja lootan välistä on tiputtanu kyl.. vinkkejä mistä muualta saattas vuotaa?
     

Kerro tästä muillekin!