Mopar etu jarruletkujen vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja textex, 24.5.2011.

  1. textex

    textex 1st gear

    vuosikertaa 79 ...onko iso homma ja onko jotain kikkoja tms?
    Ainakin jarrusatulan puolelle prikat eli ne kai tulee satulaan kiinnittyvän palikan molemmin puolin,ei kai tarvinne jälkikiristystä, ruuvilukitetta tms?
     
  2. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Katso että uusi tiivisteprikka on riittävän paksu liittimen ja satulan välissä ettei jarruletkun liitinpää jää kantamaa ja siten vuotamaan. Toinen tiivisteprikka tulee liittimen ja banjopultin kannan väliin. Banjopultti vedetään ihan normimomenttiin mitä 7/16"-20 kokoisella pultilla on alle 8.8 kovuusluokassa. Ei tarvita liimoja eikä jälkikiristyksiä. Vaihda jarrunesteet samalla ja ilmaa huolellisesti.

    Varmista ennen letkunvaihtoon ryhtymistä että satulan ilmausruuvi aukeaa. Hommahan tyssää alkuunsa jos ilmausruuvi katkeaa.... Jos ei ole luottoa taitoihinsa, että ehtisi vaihtamaan uuden letkun ennen kuin jarrunestesäiliö tyhjenee, niin painamalla jarrupolkimen lattiaan (avaa ilmausruuvia) ja pitämällä sen alhaalla (vaikka sopiva patikka polkimen ja istuimen väliin) pitäisi nesteen "valuminen" loppua. Ilmaaminen on yleeensä helpompaa kun jarrupääsylinteri ei hörppää ilmaa. "Lennossa" jos vaihtaa letkun, niin: vanhaan letkuun puristetaan lukkopihti estämään valumista; satulasta vanha letku irti ja uusi kiinni; sitten vanha letku putkesta irti ja uusi kiinni.
     
  3. Destroyers

    Destroyers 1st gear

    Niin ja varaudu siihen että jarruputki menee paskaksi.

    Itellä ei ole kyllä yksikään putki säilyny ehjänä kun on jarruletkun vaihto ollu edessä.

    Niin, ihan hyviä neuvoja tuossa edellä.

    Ite en kyllä ole jaksanu kikkailla vuan repiny letkut vittuun, korjaillu putket ja lyöny uudet letkut paikalleen. Sitten satuloista nipat pois kokonaan ja jarrunestettä säiliöön, vuotellu niin pitkään kun rupee neste tulemaan, sitten nippa paikkalleen ja antaa valua kunnes kupliminen loppuu, sitten muutama sykli normi ilmausta eli nippa kiinni, paine, nippa auki ja jne.....

    Eli järjestelmä on menny kyllä tyhjäksi eikä tuo oo ollu iso homma, lähinnä muutaman nortin polttanu kun vuotellu notta neste valuu ja sitten pari normi ilmailu kertoo ja se siitä.
     
  4. textex

    textex 1st gear

     
  5. textex

    textex 1st gear

    njoo

    Homma aikasta pulkassa eli letkut vaihdettu ja taisipa jopa jarruputket pysyä ehjinä.
    Mielenkiintoinen homma tuossakin tuo jarruletkulle tehty loveus korikiinikkeessä ja tuota ensimmäistä ihmetellessä sit jokunen minuutti tuhlautuikin.Korikiinnikkeeseen kun tuo jarruletku ei mene kun yhteen kohtaan ja enhän tuota hokassu.....mutterin muotoinen ei ole mutteri tuossa letkun päässä :)
    Kuten ja lähes aina,ensimmäinen kun oli vaihdettu,niin toisen laittohan olikin vain....no joo helpompi.

    Vaihdoin samalla ilmaruuvit ja ilmaa tuntui hiukan järjestelmään jäävänkin,joten sen joutunen tekemään vielä joku päivä,mutta onpa sekin nyt helppo tehdä ehjillä ruuveilla.
    Kuinkahan pirun monta kertaa tarvis ilmoja purskautella toisen ollessa polkimella? Nyt valuvan jarrunesteen otin talteen rätillä ja en nähnyt ilmojen tilannetta...

    Samalla tuli vaihdettua vaihdelaatikon takatukikumi ja sehän olikin jo pala kakkua tuon letkujen vaihdon jälkeen!


    Kiitokset vinkeistä ja pörisevää kesää!
     

Kerro tästä muillekin!