SCJ porttaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ford Freak Club of Finland ry', aloittaja garagektc, 24.5.2011.

  1. garagektc

    garagektc Gearhead

    Moro
    Eli simppeli kysymys: Kenelle 429 SCJ-kannet, -imusarja ja -pakosarjat portattavaksi? Moottori palasina uudelleensyntymistä odotellen, johon voi liittyä myös tilavuuden lisääntyminen, tästä johtuen pahat mielessä. Tuhoa se itse-vaihtoehto täysin poissuljettu :D

    Kyseessä on kanavien osalta koskemattomat yksilöt.

    Jos joku tarvii entisöinti/ muuhun matching numbers projektiin kyseistä settiä niin voi viestitellä,mun autolle kelpaa alumiinitkin...
     
  2. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

  3. Fastback

    Fastback Gearhead

    scj kansi on identtinen cj kannen kanssa, originaali imusarjoissa toki on eroa. Hicarissa saa sitä mistä maksaa. Pohjanmaalla on myös joku kiireinen kansiguru kuka hiplasi yhdet a429 kannet eli motorsport cj:t tosi hienoiksi ja dynamometrissä todistetusti työnsi aika hienosti..
     
  4. garagektc

    garagektc Gearhead

    Tuohon HiCariin olis oma valinta osunu jos olis omin päin pitäny päättää. Saattaa olla viisain antaa noiden olla "originaaleina" ja pitää tilavuuskin samana.
    Vois tietty kokeilla kiillotella palotilat ja männät jos hiukan sais nakutusta kuriin. Sen verta siivosti kulunut pytyt että vois mennä budjettimalliin hoonaamalla ja rengastamalla,ellei jollakin satu olemaan ylikokomäntäsatsia ihan vaan jouten :odroll:
    Veivit sentään taidan vaihtaa uusiin.
    Mikäs muuten siniristilipun alla harrastajien piirissä on mielipide pakoseeteistä? Kannattaako edes ajatella havittelevansa lyijyttömälle siirtymistä vai lirutella nöyrästi korvikkeet tankkiin?
    Sori, vähä aihe rönsyilee...
     
  5. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    mun kannet on vm -70 enkä ole ikinä lirutellu tankkiin mitään korvikkeita. hyvin on kestäny omassa käytössä parikymmentä vuotta.
     
  6. Fastback

    Fastback Gearhead

    Mihin käyttöön konetta aiot? Onko koneessa cj veivit? Jos et yli 600hv etsi, niin käytä vakioveivejä, särötarkastaa voi jos tietää että niillä on ajettu isoa kovaa stripillä tai ovaalilla. Kestävää kamaa ovat, CJ ja stanu veivin erotus on lähinnä pultin kannassa.

    Tarpeeksi häijy nokka ja 98 tankkiin, niin ei mitään probleemaa.
     
  7. garagektc

    garagektc Gearhead

    No perhana,tässähän pääsee vähällä..
    Isoa kovaa koneella on ajettu kauan sitten pätkämatkalla,kuulemma. Vanha nokka noiden aikojen perua oleva Lunatin cheater,nyttemmin jo hiukan haalistunut. Vois vaikka rullatirallatia ajatella kun muuten budjetti pienenee ihan silmissä.
    Jos tuo korvikkeen tarpeettomuus pitää paikkansa niin helpottuuhan tässä elämä kummasti. Vielä jos saa vitosvaihteen ja sitä kautta pidempiä ajolenkkejä niin kesäähän oikein odottaa.
    Ens talvena siis isolohkon kimppuun,nyt on vielä Clevor-projekti vaiheessa koskapa talvella oli motivaatio-ongelmia...
     
  8. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    veivit kestää kyllä, mutta ne pultit kannattaa vaihtaa parempiin...
     
  9. Futurage

    Futurage Gearhead

    En käyttäisi vakioveivejä. Vaikka näennäisesti ero on vain pultin kannassa ja sille CJ/SCJ-veivissä tehtyä poterossa voi materiaalissa olla eroa.
    En tiedä voiko suoraan verrata, mutta 351 W vakio/truck HD veiveissä on ihan sama juttu. Ja vakioveivi katkeaa vaikka olis ARP-pultilla.Truck HD veivi taas kesti Futurassa 7500 rpm ajoa puoli minuuttia kaasu pohjassa.
    Taiteen sääntöjen mukaan ( ARP pultit,kiillotus, särötarkastus, painotus)tehty vakioveivi taas poiki kaverin 351 W Maverickissa kun kierrokset nousi ekan kerran 6500 kierrokseen. Kokeiltiin autoa joskus 1995 Alastarolla, eka lähtö ja veivi katkes noin 270 metrin päässä...aika silti 12,7.

    Noi vakio CJ/SCJ kannet on sen verran jytkyt että porttausta ne ei katukäytössä tarvitse, toki siistiminen ja hyvät venttiilityöt kannattaa aina.
    Mulla on muuten jenkeissä portatut/siistityt CJ kannet odottamassa pääsyä Torinoon jossain vaiheessa,kuin myös imu-ja pakosarjat.Ei se vakio SCJ imusarjakaan muuten huonolta näytä.
    Ja ottaahan FAST luokassa poijaat näistä yli 800 heppaa vakio imu-ja pakosarjojen kanssa...tosin vinku on laulanut jonkin aikaa...
     
  10. Fastback

    Fastback Gearhead

    351w tai truck veivi ei ole vertailukelpoinen 429/460 vakioveivien kanssa. En ole kovin monesta 429:sta tai 460 cid koneesta kuullut että olisi vakio veivi mennyt poikki. Onko joku muu? E385-sarjan moottorien kanget ovat aika jämerää kamaa, esim. hd marine eli CJ/SCJ vastaavat ovat 650hv/6500rpm tai jopa 650hv/7000rpm riippuen lähteestä. Eräs hieman modatuilla vakio passenger veiveillä varustettu 429 puski reiluhkosti yli 1000 hv Santalan penkissä. Vakioveiveillä. Ajettiin sillä kisaakin niillä.

    Mikäli tehot säilyvät alle 600 hv niin en ihan äkkiä niitä korvaisi vakiomittaisilla veiveillä. Asia muuttuu välittömästi jos akselikin muuttuisi pitempi-iskuiseksi, sitten H-profiilit asap. CJ/SCJ kantta ei ole vakioalakerralla välttämättä järkeä portata "täysin uusiksi", mutta pakokanavaan kannattaa kiinnittää huomiota.

    Aikalailla on vakiot passenger veivitkin saaneet kengitystä vain pykälää paremmilla pulteilla, 7000 rpm vedot eivät ole niitä kypsyttäneet. 429 / 460 veivien kanssa en ihan hirveästi panikoisi, jos tarkoituksena ei ole hakea +600 hv ja + 7000 rpm. Jos moottorilla on historia pikapanopuolella, niin veivien särötarkastus ei paljoa maksa varmuuden välttämiseksi. Mikäli pikapanoa on tosiaan harrastettu, niin voi veivitkin olla kiillotettu ja varustettu paremmilla pulteilla.

    Kerrohan nyt garagektc että, minkä auton tekniikka tämä on? Onko ht torinosta manuaalin takaa? Mitä aitoa CJ/SCJ osaa koneessa on?
     
  11. garagektc

    garagektc Gearhead

    Saatiinhan sitä hajontaa :D
    Ai niin, Hekan vanhasta Torinosta on siis kyse. SCJ kamaa varmuudella tasan kannet ja imusarja. Ja männät. Tutkin veivit tarkemmin kunhan saan aikaiseksi.
    Tuo FAST on juurikin se syy minkä takia porttaamisesta kyselen, tuli hommattua meinaan valusarjat tuohon. Ellei siellä olisi vakiosarjoilla ajeltu ei olis tullut mieleenkään hankkia valusia. Paikallaan olleet Hookkerit tosin oli jo sen verran ottanut abusea vuosien varrella, ettei niistä ole iloa enään kuin takapihalla myllääville hiirille...

    Tehojahan tuossa ei ole kovin hirveästi ollut, ainakaan laskennallisesti, ainakaan 600hp. Enkä usko sellaisiin lukemiin jatkossakaan eli vaikuttais että alakerta kelpaa "as is", tarkastusten jälkeen.

    Vaihteiston osalta taidan luopua vitosesta. Vaihdellaan input-akseli vahvempaan ja käydään aski muuten läpi.
    Mahdolliselle Euroopan turneelle sattuu yks 2.75 suola-aavikko ruuvilla varustettu murikka löytymään...
     
  12. Futurage

    Futurage Gearhead

    Toivottavasti Jari the Fastback olet varma asiastasi. Ulkonäöltään 351 W / truck HD veivit ja 429 /460 veivit ovat lähes identtisiä, luonnollisesti niin että isomman moottorin veivit ovat isompia.Mulla on tallilla kaikkia näitä 4 veivitå-Kun aikanaan tätä 351 w veivihommaa selvittelin www.fordmuscle.com foorumilla parikin kaveria ilmoitti ajavansa kovaa "vakioveiveillä".Mutta loppujen lpopuksi kummallakin olikin truck-veivit.Nämä 429 cj/scj veivithän ovat samat kuin 429 hd/truck veivit, eli niitä voi löytää lähes mistä motista tahansa. Ja silloinhan on mahdollista että kaverit ovatkin kierrättäneet 7000 rpm vakioveiveillä, jotka ovatkin siis näitä cj/scj/truck/hd 429 veivejä.
    Itse en edelleenkään ottaisi riskiä koneen täystuhosta parin satasen takia.
    Mulla oli 80-luvulla kyllä omassa 460ssa passengercar veivit mutta moottorin max rpm oli se 6000 ja tehoa noin 470 heppaa.Ei poikinut.
     
  13. Fastback

    Fastback Gearhead

    Mun mielestä jos vertaillaan kahden täysin eri moottorin veivejä keskenään, niin asiat jotka pätevät toisen veiveihin ei välttämättä päde toisen eri moottoriperheen veivien ominaisuuksiin kuin ehkä nimeltään.

    429/460 HD/Marine/CJ/SCJ veivit ovat kutakuinkin identtisiä ja tollaisella HD Marine veiveillä minäkin ajelen. Saahan sitä H-profiilikanget laittaa niin kestä kaiken möyhyn tai jotkut laadukkaat I-beamit niin säästää painossakin. Henkilökohtaisesti en vain ymmärrä parempia veivejä, jos koneesta on tulossa tollainen perusmoottori ~500hv tienoille, koska vakioveivit eivät ole mitään paskoja, kunhan ovat ehjiä ja mitoissaan. Mikäli kyseessä on Hekan ex. Torino niin siellä on melkovarmasti CJ tason veivit ja hyvät pultit. Niin kauan kun pysyy alta 650hv/7000rpm niin en veivejä vaihtaisi. Alkaa 650 hv olemaan vakiokokoiselle 429 cid moottorille jonkun verran pauhua, alkaa mukavuus jo kärsiä jos tuosta mennään ylitse. Mun mielestä HD/Marine/CJ/SCJ veivi on aika pitkälle riittävä jos pysytään 429/460 vakioiskutilavuudella vapari katumottina. Viritetyissä moottoreissa on aina sokka irti, eli takuuta ei voi kukaan antaa minkään kestosta, ainoastaan taivaan iso hiperformance herra tietää, mutta hänkään ei kerro.

    Suhtautumiseni veiveihin muuttuu välittömästi, jos ahdetaan mekaanisesti tai kemiallisesti tai iskutilavuutta kasvatetaan stroukkaamalla. Stroukkimoottorille H-kanget ehdottomasti, tollaisella +500 cid koneella tulee "herkästi" +700 hv, joten siellä H-kanki on tarpeen ja kumminkin tekee mieli lisää joskus.

    7000rpm kajautuksista vakio passenger veiveillä saa mestari itse kirjoittaa lisää mikäli kiinnostaa. En hänen moottoriaan halua enempää "aukaista", jätän isännän päätettäväksi mitä kertoo.

    Omalla kohdallani tuo 650/7000 rpm ei kauhistuta niin kauan kun katiskani kannet pysyvät koskemattomina ja keppi laahavana hydraulina. Porttaamalla kannet ja siirtymällä mekaaniseen rullaan, niin lähestyisin tai ylittäisin moottorini HD veivien niille annetun suosituksen ja se asettaa koko moottoritouhuni uuteen valoon. Noin lähelle myötörajaa mentäessä tuskin on järkeä räjäyttää konetta, joten veivien vaihto toisi mielenrauhan. Veivien vaihto tarkoittaisi myös alakerran puntittamista. Jos alakerta täytyy puntittaa, niin pienellä n. tonnin lisäsatsauksella alkaisi olemaan 521-557 cid stroukkisarja tallissa. Vois sitten myydä nodular 3.850" akselin ja HD marine veivit pois ja taas SÄÄSTÄISI kun voi myydä vanhoja osia pois!!! :) Tähän asiaan tulen törmäämään tulevaisuudessa, kun mietin katiskan jatkojalostusta.


    AAAAH, tuollaista Euroopan turneeta ollaan pienellä porukalla (mm. Futurage) mietitty toteutettavaksi, kunhan asiaan kuuluva kalusto alkaa olemaan kohdallaan. Sille tourneelle tuo 2.75 ruuvi kuulostaa oikein sopivalta. Vanha Nürburgring ja Le-Mans. Le-Manssissa on myös Claasin traktoritehdas, jossa kaverini on töissä, eli voitaisiin vierailla myös voorttiäijille kotoisassa raktoritehtaassa :rotfl:
     
  14. garagektc

    garagektc Gearhead

    Täytyypä siis aloittaa projekti sillä että mittaa ja särötarkastaa nuo olemassaolevat veivit. Kiillotettu niitä ei ole, vielä. Jahka saan aikaiseksi niin kaivan valunumeroiden perusteella tietoa mitkä ovat. Pultithan vaihtuu joka tapauksessa, oli ne sitten mitä hyvänsä, sen verran aikaa ovat nytkyneet.
    Pienistä venttiilin merkeistä jos ei liikoja stressaa niin menee nuo männätkin rengastuksella paikalleen. Toki pieni putsaaminen on paikallaan, mutta muuten vanhaa hyvää TRW korvauskamaa ovat, yhdellä venttiilisyvennyksellä.
    Taidan nostalgiasyistä pitää kannet koskemattomana, mutta pakosarjoihin voi hiukan hiomakiveä näyttää, jahka nyt saan ne meidän ameriikan konttorilta kotia. Ens viikolla pari typyä menee siellä käymään ja jos saavat pakattua ne stringiensä sekaan niin tulevat rahtivapaasti :D
    Periaatteessahan tässä ei nyt sitten ole muuta valinnan vaikeutta enään kuin nokka. Täytyy varmaan kaivaa tuon Lunatin nostot selville niin saa jonkun ohjenuoran.
     
  15. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    AA-AAA-AAAA Toveri Fastback?
    Kirjoitelmissasi on VARMASTI vinha perä osien tehokeston suhteen, mutta
    toisaalta on myös Futuragen varoituksen suhteen oltava vakavasti kuulolla !
    "Suuresti ihailemasi koneenrakentaja Barry Crabotnick jenkkilästä" kirjoittaa teoksessaan näin: Missään tapauksessa moottorin heikoin lenkki ei saisi olla veivit ! Tarkoitti sitä, että nimenomaa KÄYTETYISSÄ veiveissä on esiintynyt suunnattomia määriä kulutuksen tuomia näkymättömiä aineen väsymisiä, joita on ollut lähes mahdotonta nähdä edes ultraäänikokeissa. Olkoonkin, että ko. Mr. kirjoittaakin FE-moottorien
    osista mutta käsittääkseni homma pysyy metallurgian puolella samana moteista riippumatta?
    Jos ja KUN (ajatellen, että omistaa CJ/SCJ auton) veivi/t ovat käytössä saaneet kovaa tennaria aikojen saatossa, niin missä niiden lopullisen murtumispisteen voi tunnistaa??? Siksi allekirjoittanutkin kyllä ottaisi "varmemman päälle" ja tilaisi uudet veivit. Toki hlö.koht. rahatilanne vaikuttaa asiaan jne.
     
  16. Fastback

    Fastback Gearhead

    ugh, olen sanottavani sanonut. Jokainen tekee omat valintansa.
     
  17. Fastback

    Fastback Gearhead

    Lukekaa tämä topic, "vakio vs. CJ/SCJ veivi", niin voitte lopettaa ihmettelyn 351w tai FE veiveistä.

    http://www.460ford.com/forum/showthread.php?t=132209

    Veivien vaihto on vähän varmuuden maksimointia ja turha kulu, jos ei kisamoottori ole suunnitteilla ja 7000 rpm pitkäkestoista huudatusta. Noi trw:n männät ekana pisti silmään, ne ovat perinteisesti painavaa tavaraa. On muuten mullakin trw männät ja ns. "double dimple" veivit. Crapotnick on varmasti oikeassa siinä, että jos moottori rakennetaan, niin veivit eivät saa olla heikoin lenkki. Kaikessa pitää katsoa kokonaisuutta, jos sulla on CJ tason osat kätösessä ja tavoite on 500hv. Korvaatko sen takia 650hv kestävät veivit esim. Scatin uusilla 800 hv H-profiileilla jos ne ovat koneen heikoin lenkki??? Samalla periaatteellahan pitäisi olla Nascar tason kalikat koneessa, jotta uskaltaa ulosmitata 400hv koneesta ja silti on sokka irti.


    Iso moottori kun on kyseessä niin 6000-6500 rpm riittää melkoisen pauhun tuottamiseen, ei näitä tarvi kierrättää kuin ompelukoneita - se on kuutiotuumat mitkä puhuvat.
     
  18. garagektc

    garagektc Gearhead

    Heh,kierrokset nousee keskustelussa kuin 429 motissa ainakin, kohta räpsähtää vaihtovalo :D
    Kyllä mä uskon edelleenkin siihen että tarkastan nuo olemassa olevat hilut. Jos ovat mitoissaan ja muuten ok niin ehkä kevyt kiillotus ja puntille, uusilla pulteilla. Toki jos veivirikon myötä kilahtaa niin saa tulla osoittelemaan.

    Eihän tolla tuu oikeesti pitkiä siivuja 6000+ (edes 5000+) kierroksilla ajettua ja satunnaisia 7000 rykäsyjä kestää varmasti, kuten tähänkin asti ja niinkuin on kestäneet täysin vakiot 429:kin mitä aiemmin on autoissa ollut.
    Ikäväähän tässä on se että tuo moottori kiertää niin helposti ja kauniisti...
     
  19. Fastback

    Fastback Gearhead

    Palataas hieman asiaan. Olen pitänyt tätä veivi asiaa mielessä aina sopivan hetken tullen ja tässä pari pointtia.

    CJ&SCJ veivien ns. korvausveivi eli aikaisemmin mainitsemani double dimpel veivi A75 on hieman parannettu painos CJ veivistä. Pysyn silti kannassani CJ/SCJ veivien suhteen - loistavat veivit. Niillä on ajettu kotimaassakin dynamometritiedon mukaan karvan alta 700 hv tehoilla katuautossa ja tuhansia kilometrejä. Omistajan tuntien 7000 rpm rykäisyjä on tullut tappavan tasaisesti.

    A75 eli CJ/SCJ updeitt veivi on hieman raskaampi, sillä ainepaksuutta on lisätty muutamilla paikoilla. Selviää mm. aikaisemmin laittamastani linkistä.
     
  20. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    parikymmentä vuotta jo, eikä veivit uusia ole olleet kun minulle tulivat. kiillotettuhan ne on ja arp pultit laitettu.

    katkeamista odotellessa :rotfl:

    tosin ei mulla mitään 7 sataa heppaa olekkaan.
     

Kerro tästä muillekin!