Pulverimaalauksesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 24.4.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Voiko pulverimaalatun osan vahata tavallisella autovahalla?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    mikä ettei ja en ymmärrä miksi sitä pitäisi vahata tuskinpa se on sulla pintamaalina.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tarkoitatko, että esim. vanteisiin pitäisi vetää vielä pintamaali pulverin päälle?
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    miksei sitä vois vahata??? eli varmasti voi!
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siis... Osat on hiekkapuhallettu, jonka jälkeen ne on pulverimaalattu (polttomaalattu). Ja kysymys koski sitä, että voiko pulverimaalatun pinnan vahata normaalin maalipinnan tapaan? Jotkut ilmeisesti käsitti, että pulverimaali on pohjamaalia?!???
     
  6. kole

    kole 3rd gear

    nimettömien paljous :wink: eiköhän se pulverimaali toimi samalla tavalla kuten normaalimaalikin, erona "maalaus"käsittely.
    vahaa reilusti vaan.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nakkaa kepakollinen kuohuvaa ureaa siihen la illan päätteksi ni huomaat aamulla ettei se kovin tiukassa ollukkaan.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nakkaa kepakollinen kuohuvaa ureaa siihen la illan päätteksi ni huomaat aamulla ettei se kovin tiukassa ollukkaan.
     
  9. Jza

    Jza Double Gearhead

    Erona tavalliseen on lähinnä sen kesto. Jos se on polyesteriä, niin pinta on kuin lasia, erikäs jumalattoman kovaa. Jos se on epoksia, niin se on todella joustavaa, mutta helpommin naarmuuntuvaa, tai sitten se on edellisten sekoite.

    Yhteistä kaikille kuitenkin on, että pinta on pirun paljon kestävämpi, kuin tavallinen automaali, eli vahaa vaan. Ihmetyttää vaan, että miksi se pitää vahata, eikö siinä muka ole vedetty pulverilakka päälle? Pinnan pitäis olla lakan jäljiltä kuin lasitettu..

    Yhdelle nimettömälle vielä kommenttina, että mulla on fordissa lokasuojat pulveroitu (pintamaalina). Sopivan väristä maalia sattui olemaan koneessa sisällä, kun olin lokaria vaihtamassa, niin suhautin yli ennen kiinnitystä. Kyllä kestää! Pinnoittaisin koko auton sillä, jos olisi mahdollista.
    Kumiosat vaan tykkäävät kyttyrää siitä 180 asteen lämmöstä.

    Märkämaalia siihen päälle ei pidä missään nimessä laittaa. Ei tule kestämään.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    2:ND NIMETÖN KORJAA.tarkoitin pinta maalilla sitä ettei se ole korin pinta maali.pulverimaali on omien kokemuksien mukaan parasta mitä voi laittaa autoon.esim alustaan ja ja muihin osiin. vahata voit mutta se on vahan haaskausta. Maalari.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siellä missä olen omat osani maalauttanut, ei ole kukaan puhunut mitään lakkauksesta. On ollut vaan puhetta pohjalle ruiskutettavasta sinkistä. (Kaksinkertaistaa kuulemma maalauksen hinnan) Suoritetaanko lakkaus samalla tavalla kuin maalaus? Oli kyllä ihan uusi tieto mulle, vaikka olen jonkin verran kyseistä maalausmetodia käyttänyt. Viitsitkö vähän valaista tuota lakkausta...??
     
  12. Jza

    Jza Double Gearhead

    No siinä firmassa, missä itse olen hommissa ollut, niin jokainen vanne ja moottoripyörän runko on kyllä lakattu.

    Tottakai hintaa tulee vähän lisää, mutta samalla kestävyys moninkertaistuu ja ulkonäkö paranee.

    Pulverilakka on samanlaista tavaraa, kuin maalikin. Elikäs "ruiskulla" pintaan ja uuniin. Tulee TODELLA hyvännäköinen pinta ja kestää kulutusta. Itse ainakin vanteet lakkaisin ehdottomasti. Ne ovat kuitenkin melkoisen kivityksen ja paskaryöppäyksen kohteena koko ajan.

    Samanlaillahan niitä aluvanteitakin lakataan, että pinta ei syöpyisi.

    Jotainhan se kertoo myös, että tavallisessa crossipyörässä märkämaali kestää yhden kisan ennen kuin on puhki ja pulverimaalattu+lakattu kestää koko kauden!
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olisko sitten käynyt niin, että osat on lakattu ilman, että erikseen asiakkaalta kysytään... Työn tulokseen olen ollut tyytyväinen.
    Täytyy ensi kerralla kysyä liikkeestä, että miten on sen lakkauksen kanssa.
    Kiitos kun selvensit :smile:
     
  14. Hexa

    Hexa 1st gear

    Kun myyskentelin kotimaisia polkupyöriä, joissa oli poltto-jauhemaalaus niin jokunen asiakas kyseli AIKA TASAN TARKKAAN maalin pitävyydestä. Testiputket oli, ja kerran testasin, kunnes kirveellä sain putkeen vahinkoa aikaan. On meinaan maali lujassa kuin Tuuba Junttilan Tuvan Seinässä! Asiakas on muuten tyytyväinen paitti että joku varasti sen nimenomaisen fillarin. Off-Topikki, mutta kuitenkin: nykyisissä fillareissa on niin hyvin suojatut rungot, ettei niihin oikein voi tulla vikaa. Jos autot suojattaisiin samaan tapaan, niin mihin tarvittais enää AGA-liimaa...? :smile:
     
  15. Jza

    Jza Double Gearhead

    No ei kukaan nyt NIIN tyhmä ole, että asiakkaalta kysymättä tekisi. En mä missään Opelin merkkihuollossa hommissa ole ollut :grin:

    Asiakkaat vaan yleensä aina haluavat sen lakan päälle, kun niille näyttää esimerkkivannetta lakalla ja ilman...vaikka se vähän lisää maksaakin. Pinnassa on eroa kuin yöllä ja päivällä.

    Hexalle kommenttina, että samaa olen itsekin ihmetellyt.

    Maalattiin kerran teräsputkia valkoiseksi ja asiakas rappusia kävellessään oli tiputtanut vastamaalatut putket pitkin rappusia, josta ne pomppi ja kolisi monta metriä alas. No, asiakas soitti meille ja kysyi että "mitä helvettiä te niihin putkiin laitoitte"...Oltiin monttu auki, ennen kuin äijä jatkoi "...niihin ei nimittäin tullut naarmuakaan, vaikka kierivät betonirappusia alas"

    Jos helmat ja alustapalkit olisi pulveroitu, niin ei se maalipinta vaurioituisi edes tunkkaamisella.. Vähän hankalampi niitä olisi tosin maalata, mutta kyllähän osa koreista sinkitäänkin ja se on sentään paljon hankalampi homma...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Jza 2004-04-25 12:49 ]</font>
     
  16. Masi_K

    Masi_K 3rd gear

    Missä muuten hoituisi peltivanteiden hiekkapuhallus ja pulverimaalaus pääkaupunkiseudulla ?
     
  17. herrakani

    herrakani 1st gear

    Onko kukaan rullannu täällä esim. 10 vuotta happomaali-väri-lakkaa-yhdistelmällä maalatulla autonrungolla? Lähteekö semmonen ruostumaan kovinkin helposti? Jos tekee ns. kunnolla.

    Entä pulverimaalatulla? Aikanaan oli puhetta ramsimatikilla että siel onnistuis periaatteessa mirra-pulverilakkauskin, että tuskin ainakaan väsivaihtoehdot on esteenä. Mut onkohan semmosesta mitään hyötyä. Ameriikassahan ne pulverimaalaa korejakin, ainakin muutamissa rakentelujutuissa on semmosesta mainintaa. Ja olipa siellä ramsimaticillakin sillon joku rallieskortin kori loikoilemassa, kirkkaan keltaisena.
     
  18. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Kuulostaa huimalta vetää kilpurin koppa pulverilla. Teepä siihen sit paikkamaalaus...
     
  19. Juzzi

    Juzzi 1st gear

    Kun kerran pulverimaalauksesta tiedätte niin kertokaa pystyykö pulverimaaliin tekemään ns. värihionnan?

    Eli vesihiomapaperilla + hiomatahnalla sileän pinnan kun tahtoo sen pulverimaalauksen jälkeen pinta olla vähän "kumpuileva"... kestävä se kyllä on mutta kuinka siitä saa tasaisen?

    Jussi
     
  20. magi

    magi 1st gear

    Pääkaupunkiseudulla Järvenpäässä on Alu Industrial Coatings tehnyt (alu)vanteiden pulverimaalausta, tarkemmin http://www.aic.fi
     

Kerro tästä muillekin!