WinALDL tietäjiä..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Havu, 3.6.2011.

  1. Havu

    Havu 1st gear

    Juuh. Tuli tuo datajohto rakenneltua ja datakin liikkuu, mutta tuosta itse ohjelmasta muutamia kysymyksiä.

    1. Mitä nuo ohjelman välilehdet BLM/INT kertoo? Nehän alkaa tallentamaan dataa vasta kun ECM on closed loop:ssa. Sama tuosta Spark counts välilehdestä.

    2. Rich flag. Käykö kone rikkaalla, vai laihalla ja ECM yrittää rikastaa seosta?

    Yritän tässä tänään tai huomenna kerätä dataa tänne analysoitavaksi, saattaa tämä topiikki kiinnostaa muitakin.
     
  2. thomaso

    thomaso Gearhead

    Mitäs ohjelmaa muuten käytät ja millä alustalla (win xp, win7, joku muu)?
    Itse ajattelin tilata tollaisen piuhan suoraan usasta ja sitten pitäis hommata myös joku läppäri softalle
     
  3. janiluo

    janiluo Gearhead

    1. WinALDL-ohjelman BLM tauluun tulee lukuja sen mukaan miten closed loop ehtii toimia kun ECM pyrkii toteuttamaan lastuun määritettyä AFR:ää joka on vakiona 14.7.
    128 on ideaali seos, jos luku on yli sen on laihalla ja jos luku on alle sen niin rikkaalla
    Yleensä nuo tehtaan lastut on tehty tarkoituksella kovin rikkaalle seokselle.
    Jos TBI:n asentaa vaikka johonkin vanhempaan autoon niin lastu kannattaa tehdä uusiksi, laskea BPW-arvo moottorin koon ja suuttimien mukaan, laittaa haluttu AFR, poistaa EGR ja lopuksi hienosäätää polttoainekartat tuon BLM-taulun mukaan ajamalla. BLM-välilehdeltä saa tallennettua korjauskertoimet joilla bensakarttaa saa Excelissä korjattua tai erillisellä ohjelmalla. Tuo INT-taulu kertoo lähinnä oliko seos menossa rikasta vai laihaa kohti sillä hetkellä kun BLM arvo on muodostunut...
    Tietoa on paljon netissä ja täälläkin on asiasta keskusteltu hyvin ja huonoin tuloksin...
    :odroll:
    - Jani -
     
  4. Havu

    Havu 1st gear

    Win XP pro on käyttis. Minul on vanha IBM thinkpad, käytettynä ostin makso muistaakseni 70e. Johdon komponentit oli jotain 4.5e Bebek:llä.. :lol:
     
  5. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Se heittelee niitä erilaisia flägejä vähän väliä, ei tarkoita että olis ongelmaa, kompuutteri vaan tekee duuniaan. En nyt muista/tiedä just mistä tuo rich flag tuli, ehkä joku tietää.

    Kun keräät dataa niin ilmastointi aiheuttaa käyriin kaikenlaista ihmeellistä piikkiä ja flägiä, kannattaa ehkä pitää poissa jos haluaa koneen perusdataa, ainakin ensin.

    Imuroi jostain ALDLView ohjelma, muuten sitä numerosaastetta on mahdoton hahmottaa, paitsi nuo belmi taulukot.
     
  6. Havu

    Havu 1st gear

    Tälläisiä käppyröitä tuli aikaiseksi. Käsitinkö nyt oikein noista BLM/INT taulukoista, että seos on aika optimi?? Dash board näytti TPS:n arvoksi tyhjäkäynnillä -0.7 Liian pieni jännite? Tuota TPS:ä ei näemmä pysty säätämään, jollei TPS:n kiinnitysreikiä viilaa isommaksi.. :-?

    Linkki. https://picasaweb.google.com/harrivuori ... directlink
     
  7. janiluo

    janiluo Gearhead

    [​IMG]
    Aika optimilta näyttää ja ihmettelen jos on tehtaan lastulla???
    Yleensä kun olen tehnyt ALDLtoBIN-ohjelmalla WinALDL:n korjauskertoimilla niin arvot on olleet 125(+-3)

    Vakiolastuissa ollut yleensä 115 paikkeilla eikä huutele edes rich flagiä.
    Ettei boksia olisi huijattu jollain vastus lambdassa virityksellä tms???

    - Jani -

    PS. Siitä alimmasta napista vasemmalla saa talletettua taulut pienempinä kuvina.
     
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Samalta mun belmit näyttää, 100% vakio peli.
     
  9. janiluo

    janiluo Gearhead

    ... jaa puhutaankohan me vielä alkeellisista TBI-moottoreista vai jostain uudemmista systeemeistä?
    :eek:
    - Jani -
     
  10. Havu

    Havu 1st gear

    PITÄIS olla ihan vakio peli, ei ainakaan edellinen omistaja ole tehnyt mitään modifikaatioita.. :eek:
     
  11. thomaso

    thomaso Gearhead

    Perkl..pitää munkin nyt saada hommatua noi aldl kamat että pääsee tutkailemaan koneen sielunelämää. Jatkuva kulutus ollut viimeiset 6 tankkausta mitattuna 16-17l / 100 km kaupunkiajossa. Härvelinä -93 awd astro. 100% orkkis, ei vikakoodeja tietsikassa, kaikki kulutusosat sähköissä ja filttereissä vaihdettu. Tiedä onko sitten normaalia toi kulutus?
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    tuo sigun -89 subu 5.7 tietty. Onks Havun peli sitte erilainen, en tiedä. Vastaa mikä on rich flag.
     
  13. Havu

    Havu 1st gear

    Tuo Caprice on -92, 305 Tbi. Voisko tuo Rich flag tulla jos BLM/INT arvo putoaa enemmän, kuin prom:iin on määritelty??
     
  14. rasse

    rasse 1st gear

    Tuo Flag(vaikkapa rich) silloin kun jokin ennalta asetettu raja-arvo on ylitetty elikkäs menee jostain syystä arvo liika rikkaalle (seos)..
    Elikkäs Flag eli "liputtaa" kun on virheellinen arvo.
    Itse kun aikoinaa Astrossa tuota ohjelmaa käyttelin niin antaa aika hyvin tietoa arvoilla ja väreillä milloin on seokset kohdillaan (vihreä =OK)
    Ihan hyvä perusohjelma jota ei kannata alkaa liikaa "tuijottaa" koska arvot elää koko ajan ja saattaa alkaa ahdistaan onko kaikki OK...
    Vianhaussa käypänen ohjelma...
     
  15. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mulla kans 91 Caprice heitti rich flagia mutta syy vielä selvittämättä kun jäi seisomaan pariksi vuodeksi muiden projektien takia.

    92-93 Capriceissa on BCDU lastu joka näytti mullakin olevan ja siinä oli BLM rajat sen verran suuret ettei ainakaan se ole voinut laukaista sitä rich flag:iä.

    [​IMG]

    Osaako kukaan suoraan sanoa mikä raja sen rich flagin yleensä laukaisee?
    :odroll:
    - Jani -
     
  16. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Mun tulkintani on siis ollut se, että Rich Flag ei ole merkki siitä että joku asia on pielessä. Onhan siellä erikseen MALFFLG eli Malfunction Flagit, mitkä taas mun tulkintani mukaan osoittaa että jotain on mahdollisesti pielessä. Muita Rich Flagin tapaisia normaaleja flageja on mm Closed Loop Flag, Old High Gear Flag, Asyncronous Fuel Flag, BLM Enable Flag, Clear Flood Flag..jne. Eihän kenenkään järjen mukaan vaikkapa juuri "BLM Enable Flag" voi olla osoitus viasta, ja sille asialle pitäis tehä jotain, eihän? Se on vaan ilmoitusluontoinen toiminto että belmit on käytössä. Voisin kuvitella että Rich Flagin saisi aikaan nostamalla nopeasti kaasun kovasta kiihdytyksestä, pitääkin jossain vaiheessa leikkiä.
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Minustakin tuohon Rich Flag kytkeytymiseen riittää jo käyntilämpötila tai jokin muu tarve rikastaa, ei se mihinkään vikaan viittaa.

    Käytän vain 180F termaria 195F sijaan ja ainakin sen kanssa se vilkkuu heti kun lämpötila vähän tippuu.
     
  18. janiluo

    janiluo Gearhead

    Poverstroukki kirjoittaa ihan asialogiikkaa ja nyt tuntuu että itse sekotan rich flagin tuohon koodi 45:seen kun tuossa 91 Capricessa vilkahteli myös service-valo... No palaan siihen asiaan kun saan etuakseliston paikoilleen ja pääsen oikeasti etsimään sitä vikaa siitä, jonain kesänä...
    :oops:
    - Jani -
     
  19. sixmachine

    sixmachine 1st gear

    Oisko tietäjillä ideoita millä sais -91 305tbi (lo3) capricesta jotain tietoo ulos kun tosta winaldl ohjainlaite luettelosta ei löydy 16136965 lootaa??
     
  20. ViLU

    ViLU Gearhead

    Onko tosta jotain apua? Eli toimisko 16144288 numerolla?
     

Kerro tästä muillekin!