Chevy 305 tbi vittuilee osakaasulla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja helppoheikki, 10.6.2011.

  1. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Auto on 350 tkm ajettu -91 Chevrolet Caprice Classic 305 tbi:llä, ongelmana on ollut jo pitkään hyytyminen osakaasulla. Auto lähtee käyntiin hyvin, käy tasaista tyhjäkäyntiä ja toimii pintakaasulla. Siitä sitten suurinpiirtein siihen asti kun laatikon kickdown tulee mukaan ei oikeastaan tapahdu mitään, tuntuu että kone tukehtuu. Jonkun verran nykimistä havaittavissa myös. Sitten täyskaasulla kirmaa kyllä iloisesti. Vaihteisto ei vaikuta tähän mitenkään, sama ilmiö myös lukkovaihteilla.

    Mystiseksi vian tekee se, että se ilmenee vasta kun moottori saavuttaa käyntilämpötilan ja siirtyy closed loopiin. Open loopissa toimii täysin normaalisti. Aikansa kun ajaa tasakaasulla niin antaa vikakoodin 45 (liian rikas pakokaasu) ja tämän kyllä huomaa myös bensalaskussa. Siinä missä härveli meni aikoinaan 10-14 litralla, nyt satasella palaa lähes poikkeuksetta 18.

    Handen sivut on kahlattu läpi moneen kertaan ja ainakin seuraavat palikat on vaihdettu:

    - Pyörijä, kansi, tulpat ja tulpanjohdot
    - Tehdaskunnostetut suuttimet ja tbi:n tiivistesarja
    - Bensaregun korjaussarja
    - Polttoainesuodatin
    - Lambda
    - CTS jäähdytinnesteen lämpötila-anturi
    - TPS kaasuläpän asentotunnistin

    Vaihtaessani lambdan oli joku pätkäissyt alkuperäisen johtosarjan liittimen jälkeen ja juottanut tilalle kaksipiuhaisen anturin jossa siis erillinen maajohto. Pistin tilalle hyllystä löytyneen yksijohtoisen volkkarin anturin jonka juotin edellisen liitoskohdan paikalle. Voiko tuo juotosliitos tuottaa niin paljon jännitehäviötä että se vaikuttaa moottorin käyttäytymiseen? Alkuperäinen liitin on siis edelleen paikallaan joten siihen voi laittaa vaikka merkkikohtaisen anturin mutta vaikuttaako se asiaan?
     
  2. Häkä

    Häkä 3rd gear

    Mulla oli Pontiacissa samaa vikaa jota etittiin kirveen kanssa ja haulikko menetelmällä. Ja meillä oli vikana tankkihöyryjen kierrätys letku TBI yksikön juuressa murtuma höri ilmaa... Pa-pumppu tankissa väliletku paskana. Ja paluuletku tankkiin oli pikkasen tukossa. 3 vikaa ja samat oireet kun sulla.

    Toiv jotain hyötyy.
     
  3. WTF

    WTF Gearhead


    Lampaanpatahan tulee kuvioihin vasta kun se lämpenee tarpeeksi.
    Tuo Volkkarin saattaa antaa vääriä arvoja.

    Tinaus tuskin vaikuttaa mitään.

    Egr saattaa kans temppuilla, mutta se vaikuttaisi varmaankin jo tyhjäkäyntiinkin, mutta se ei toimi kaasu pohjassa.

    Tuollaiset epämääräiset viat on just hyviä selvitellä, kun voi olla vika taas jossain ihan muualla mitä edes epäilee.
     
  4. Wanaja73

    Wanaja73 3rd gear

    Mulla oli TBI:ssä EGR jumissa.Teki juuri samat oireet.Lisäksi lämmitettävä lambda ei ole huono investointi.Paranee "puolilämmin"-toiminta huomattavasti.
     
  5. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Kiitoksia vastauksista, täsmennetään tosiaan vielä että kaikki viat tulee vasta kun moottori on käyntilämpöinen - kylmänä open loopissa toimii ihan normaalisti kun ruisku toimii pelkällä kompuutterissa olevalla kartalla. Jos kyseessä olisi mekaaninen vika niin eikös se tulisi silloin sekä kylmänä että kuumana?

    Käsittääkseni sillä ei ole merkitystä, haisteleeko lambda saksalaisia vai amerikkalaisia pakokaasuja. Samaa virkaa se anturi toimittaa samalla tavalla kaikissa autoissa, haistelee pakokaasun seassa olevaa happea jonka tiedon muuttaa sitten sähköiseksi jännitehäviön muodossa. Merkkikohtaisten antureiden ero on lähinnä liittimissä. Täytyy joskus tulevaisuudessa harkita tota lämmitettävää anturia, tosin Chevyssä lambdan paikka on heti kuskin puolen pakosarjassa joten se lämpiää varsin nopeasti ilmankin.

    Täytyy tota EGR:ääkin ropata, onpahan jotain tekemistä uutta ECM:ää odotellessa. Tuli maksamaan postikuluineen noin 50 taalaa purkupelistä, ei siinä isompia menetä vaikka vika ei siinä olisikaan.
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Open Loop:ssa käytetään PROM:lle ohjelmoituja arvoja ja Open Loop:ssa käytetään moottorin antureilta saatua tietoa sekä jo opittua...päätelmäsi on ihan oikea.

    Oletko varma että se "Volkkarin" Lambda on silti oikeanlainen ?

    Oikeanlainen 1-johtoinen Lambda maksaa n. 40 eur ja hyvä TBI:n kanssa toimiva 4-johtoinen lämmitettävä BOSCH LSH-25 n 90 eur.

    Kannattaa tarkastaa myös ECM:n maadoitus moottorista, pikkarin koneessa johdot tulee termarikopan luokse, useita musta/valk ja beige johtoja nipuissa.
    Sinne maadoittuvat kaikki anturit mukaan lukien LAMBDA (yleensä beige)...jos huono maadoitus, niin se aiheuttaa pahan poikkeaman esim lambdan kehittämään max 1V jännitteeseen.

    Jos EGR jäisi raolleen niin tyhjäkäynti ei olisi normaali...EGR saa olla auki vain osakaasulla, mutta ei tyhjäkäynnillä tai täyskaasulla.

    Jos vaihdat ECM:n niin muista vaihtaa sitten PROM vanhasta boxista uuteen ellei ole sattumalta samalla Proad Cast koodilla, ne neljä kirjainta kannessa esim ABCD...en usko että boxissa on mitään vikaa, aika idioottivarma laite.
     
  7. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Lambdan maadoitus? Kun laitoin sen volkkarin lambdan niin alkuperäisestä johtosarjasta tuli yksinapainen liitin ja pakosarjassa olleelta anturilta oli vedetty "ihan itse" maajohto jonnekin tulipeltiin itseporautuvalla. Päättelin siis että alkuperäinen anturi on ollut yksikarvainen ja sellaisen sinne laitoin - eikö se sitten saa kunnolla maita runkonsa kautta? Voishan sitä nelijohtoista kokeilla kun oireet selkeästi viittaa johonkin anturivikaan. Mites sellainen kytketään? Signaalipiuha tietysti auton alkuperäiseen johtosarjaan ja molemmat maat (hyvään) maadoituspisteeseen, lämmityspiuhalle otetaan kytkentä ilmeisesti sulakerasialta jostain virtalukon takana olevalta sulakkeelta?
     
  8. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Saipa tämäkin ongelma ratkaisunsa - joskin ehkä hieman odottamattoman sellaisen. Olin jo aikaa sitten hommannut uuden pakoputkiston kun vanha hieman vuoti, en vaan ollut saanut sitä asennettua. Pakettiin kuului myös uusi katti. No, vanha putkisto kun saatiin irti niin kävi ilmi että katin sisuskalut olivat irti. Uusi paketti paikalleen ja nyt pelaa niin puikki.

    Vielä jäi korjattavaa, pakosarjan ja alkuputken välinen liitos vuotaa. Pitäis keksiä millä Ne pinnapultit saa auki - taitaa jäädä johonkin kesäiseen viikonloppuun koska suurella todennäköisyydellä pultit napsahtaa poikki ja pakosarjat pitää irrottaa porausta varten.
     
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tuo vikakuvaus sopii täydellisesti minun astroon (4.3TBI), jonka ongelmiin olen kysellyt tuolla vastauksia.
    Minulla vaan näkyy vika olevan nyt toisessa suuttimessa.
     
  10. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Muuten sama vika mutta mulla se esiintyi ihan säännöllisesti koko ajan, härveli ei ikinä toiminut lämmettyään kunnolla.

    Muistaako kukaan virranjakajan kannen kiinnitysruuvin kierteen kokoa? Näköjään korkkas toinen puoli ja ei varmaan haittaisi vaikka vetäisi siihen helicoilin...
     
  11. rb

    rb Double Gearhead

     
  12. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    rb, nyt tarkkana:

    Musta signaali lambdalta ohjainlaitteelle
    harmaa maadoitus (ohjainlaitteen maadoitukseen)
    valkoiset lämmitysjohtoja, ei väliä kumpi maihin, kumpi plussaan.
     
  13. rb

    rb Double Gearhead

    Kiitos RockHQ.

    Taas olisi poltettu koko paska. Mä en ymmäerrä sähköstä mitään ja mulla on varaa myöntää se. Mutta ei ollut lamdan omistajakaan näköjään yhtään sen viisaampi.

    Kuten sanottu se varsinainen vika tuskin tuossa lamdassa on, mutta kokeillaan nyt sekin.
     
  14. montego

    montego 1st gear

    Kannattaa mitata yleismittarilla tuo lambdan johto konehuoneesta boxin liittimelle asti, jostain syystä näissä kamppeissa tämä on myös yksi potentiaalinen vikapaikka.
     
  15. rb

    rb Double Gearhead

    Okei, aloitan alusta jos jollakulla olisi hyviä ideoita.

    Kundi haki keväällä ruttutukusta 91 Firebirdin 305 tbi. Auto tuotiin ihan ajamalla Tampereelta vantaalle ja siinä keulapeltejä potkiessaan suoraksi se vaihtoi siihen samalla uuden jakajan kannen, pyöriän, piuhat ja tulpat.

    Viimeviikolla vihdoin leimaan mutta muutaman päivän ajelun jälkeen se sammui kylälle kamalan paukkeen kera lieskojen lyödessä putkesta.

    No... Sitten ihmettelyä!! Bensaa tulee, kipinää tulee mutta ei edes lupaa. Vaihdetaan jakajan moduli.. Ei apua. Vaihdetaan koko jakaja kun vanha on sisuskaluiltaan melko ruosteinen ja säätösysteemin ympärillä oleva kuparirenkulakin heiluu hervottomana.

    Jipii.. Se käy. Haen max ennakon 36 ja kokeilemaan. Isolle tielle päästessä huomaan ettei auto siedä kaasua vaan pauke alkaa pakoputkessa. Lopulta se ei siedä kaasua enää ollenkaan vaan sammuu ja lyö pakokaasut ilmansuodattimeen.

    Imusarjasta pakokaasun kierto tukkoon. Parempi mutta ei edelleen siedä kiihdytystä. Bensafilsun vaihto; Ei vaikutusta. Sytytystä aikaisemmalle / myöhäisemmälle ei vaikutusta.

    Nyt se vaihtaa himassa sitä lamdaa, mutta jotenkin musta tuntuu, että vika on jossain muualla.

    Ai niin; Onko noissa sellaista törmäyksen tunnistin anturia niinkun eurokikottimissa, mikä katkaisee bensapumpun virran kolarin sattuessa?
    Mietin vaan jos siellä on semmoinen joka nyt kuitenkin antaa virtaa mutta ei anna virtaa, niin voisihan senkin tarkistaa...
     
  16. 496SS

    496SS 3rd gear

    Puolan vaihtoa vois kokeilla, jos siis ette ole sitä jo vaihtaneet.
     
  17. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Noissahan pitää sytkä säätää diagnostiikka päällä? Jos säätää käydessä, menee vituiksi? En mä enää muista, edellisestä TBI-autosta on jo vuosia.
     
  18. rb

    rb Double Gearhead

    Joo, vituiksi tämä menee muutenkin.

    Nyt se alkoi lämpimänä käydä selkeästi paksulla, joten kävin Partsista hakemassa "pässin kiveksiin" tiivistesarjan.

    No eilen illalla romut paikalleen ja kaikki toimi hienosti lukuunottamatta sitä että paikaltaan lähtiessä auto halusi sammua mielusti.

    Aamulla kundi ajoi sillä kuitenkin työhaastatteluun ja kertoi että koko menomatkan auto toimi moitteettomasti. Lähtiessä se oli käynnistynyt hienosti mutta stumppasi heti ekaan risteykseen, eikä siitä enää käyntiin kirveelläkään.

    Puoli tuntia se oli antanut sen jäähtyä ja jäähdyttänyt puolaa vielä kylmäspräylla ilman toivottua tulosta.

    Että joku saatana siellä edelleen mättää, kun vaan tietäisi mikä.
     
  19. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Ainakin 4.3 tbi:n sytkä säädetään nollaennakkoon moottorin takapäässä sijaitseva diagnostiikka(?) Johto irti, sitten auto käyntiin ja johto kiinni ja auto itse hoitaa loput..jos en väärin muista! :odroll:

    Ja tuo ropleemi kuulostaa miun silmään lämpöanturilta (taas) :lol: Mut se on helppo kokeilla nykäsemällä anturista (termarin kotelon vieressä) johto irti. Jos kestää käynnissä niin lähikaupasta uusi lämpöanturi, maksaa kympin luokkaa..anturi jos on pimeänä niin se kertoo ohjausyksikölle moottorin lämmöksi -27 fahrenheittia ja syöttää siten aika raakasti pensiiniä.
     
  20. rb

    rb Double Gearhead

    Lämpöanturi vaihdettu; Ei apua.

    No... Bensapuolta on leikitty ja kipinää tulee joten jakopää auki, josko nailonihampaat olisi antanut periksi ja nokan ajoitus missä sattuu.

    Ei ollut kun F korisissa 91 ylöspäin on rullanokka niin jakopääkin on varustettu ihan teräs hampailla tehtaan toimesta, mutta olihan ketju venynyt jo noillakin maileilla niin laitettiin ThruRoller tilalle.

    Sillä vika ei tietenkään korjaantunut, joten ajattelin että kerta vielä himaan Partsin kautta ja kokeillaan vaihtaa uusi puola, vaikka vanhallakin näyttää kipinää tulevan.

    Kundi ruuvasi puolan paikoilleen ja.... Se toimii!!!!

    No ei pidä liikaa riemuita vielä tässä vaiheessa. Kunhan se muutaman päivän sille rullailee niin nähdään mitä sitten tapahtuu..
     

Kerro tästä muillekin!