Maakaasut vanhaan autoon!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karva, 30.4.2006.

  1. nixon

    nixon 3rd gear

    Miten jengi meinaa mahtua tuonne, eihän tossa ole minkäännäköistä parkkipaikkaa ellei jätä Iskun pihaan? :p
     
  2. rane58

    rane58 Double Gearhead

    -Onhan siinä tien toisella puolella parkkihalli... :wink:
     
  3. mikkoravi

    mikkoravi 1st gear

    Friisilän asema

    Mä kyllä mietin hieman tuota mahtumista kanssa. Siis lähinnä kaasuhärpäkkeiden kannalta. Tuolla ei juuri tilaa ole ja kai ny ihmisten pitäis mahtua tankkaamaankin vaikka tommonen tilaisuus on. Tuolla on kuitenkin ihan normipumputkin kaasun lisäksi.
     
  4. chevy76

    chevy76 1st gear

    Täällä kun on näitä asiantuntijoita, niin mitä maksaisi esim: tälläiseen perus bensavaniin kaasulaitteisto avaimet käteen periaatteella tai sitten itse leimattuna..?? nm: Kaikki ajot edullisesti..

    http://www.nettiauto.com/chevrolet/chevy-van/3889632

    Janiluo..Astro meni, joten riihikuivaa kehiin ;)
     
  5. chevy76

    chevy76 1st gear

    http://www.compressorb2bchina.com/produ ... large.aspx

    Onko tämä tälläinen kotitankkauslaite jolla saadaan paineistettua itse tehty maakaasu..Kiinassahan on yli 8miljoonaa biokaasulaitosta ( ilmeisesti pienempiä) joten sieltä kai tuota tegnologiaakin saisi..Siis jos itte meinaa valmistaa ja paineistaa...Puhdistus lie kai vielä ongelma vai onko?? ;)
     
  6. janiluo

    janiluo Gearhead

    Re: Kaasuautojen kokoontumisajot 21.6.

    Huomennakos tää jo oli...?
    :odroll:
     
  7. MGB GT V8

    MGB GT V8 1st gear

    Maksoin 3140€ Oragas katsastettuna - "go" sisältäen katsastuksen.
    Edulliseksi sen teki 2% laina jolla kuukausittain tuli säästöä heti 120€ ja nyt pääoman kuoletuksen jälkeen 260€/kk / 33tkm/v.
     
  8. jakezzz

    jakezzz 1st gear

    Re: Kaasuautojen kokoontumisajot 21.6.

    valitettavasti ei pääse paikalle...lähdettiin lomareissulle...pitää käydä testaamassa mennessä laukaalaista sianpierua ja ruåttalaista kaasua takasin tullessa tukholman kautta...
     
  9. jakezzz

    jakezzz 1st gear

    ruåttin puolelle jos matkustelee niin pohjoisessa bodenissa maksaapi kaasu 8,49kr/m3 (0,92€)...panssarimuseon vieressä asema...saa hyviä kuvia kulkineesta tankin vieressä kun tuolla tankkaa...
     
  10. jakezzz

    jakezzz 1st gear

    Kaasuautoilun ihanuutta ruotsinmaalla.

    Bodenissa kaasu halpaa ja asema toimii...

    Skellefteossa hinta n.12kr/m3 mutta pumpun pistooli paskana.

    Sundsvallissa n.13kr/m3 mutta kompura asemalla paskana eikä antanut kuin 80baria painetta. (täällä oli just pari kymmentä kappaletta tehtaalta tulleita kaasubusseja tankkaamassa ja aikoivat norjaan mutta reissu tyssäs niillä aseman toimimattomuuteen)

    Uppsalassa googlemapsista löytyneeltä asemalta ei saa kuin uppsala vattenin kortilla mutta sinne oli aga tehnyt uuden aseman kungsgatanin ja 255 tien kulmaan. 14,49kr/m3

    Statoil Uppland-Vässby toimi hyvin 13,59kr/m3

    st1 frihamnen tukholma 14,50kr/m3 (pumppu paskana)


    Aika paljon paikalliset kiroili kun koskaan ei kuulemma kaasuasemat toimi niin kuin pitäisi. Ja ei näköjään kannata laskea reissua pelkän kaasun varaan.
     
  11. Ali Koo

    Ali Koo 1st gear

    Minkälaisia säiliöitä noissa tehdasvalmisteisissa uusissa henkilöautoissa on, joissa säiliö(t) on auton alla? Ei luulis kovin isoja mahtuvan kun maavara loppuu.
    Mittailin, että oman Grand Voyagerin taka-akselin taakse/varapyörän paikalle runkopalkkien väliseen poteroon mahtuisi korkeintaan 2kpl tuollaisia 279 halkaisijalla olevia. Vesitilavuutta olisi yhteensä n.40-60 litraa eli aika vähän.
     
  12. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Passatissa taitaa mennä 24kg eli noin 150 vesilitraa, Volvossa 16 kg eli noin 100 litraa ja Puntoon taitaa mennä joku 10kg eli noin 60 litraa mutta se on takakontissa. Tällähetkellä ei taida olla paljon muita henkilöautoja tehdastekosina ainakaan Suomessa.

    Miksei Grand Voyageriin voi laittaa sen lisäksi vielä takakonttiin yhtä 100 litran säiliötä niin alkaa olemaan vähän enemmän toimintasädettä, kyllä siellä ainakin kontissa pitäisi olla tilaa.
     
  13. transport01

    transport01 3rd gear

    No mulla on Chevrolet Transport jossa on tilavampi kontti, kuin Grand Voyagerissa ja silti se on usein täynnä. Sinne kun tarttee saada 7 henkilön matkatavarat. Mistään hinnasta en sinne enää kaasupulloa huoli.
    alustaa en ole vielä mittaillut, mutta vararenkaan korvaaminen paikkauspullolla on käynyt mielessä. En ole vielä mittaillut paikkoja, mutta aika monta litraa sinne saa, jos tuon vararenkaan paikan uhraa.

    Ongelma täälläpäin on tankkauspaikkojen vähyys, joka on pienentänyt intoa ko muutokseen.
     
  14. Ali Koo

    Ali Koo 1st gear

    Yksi syy tuon bensakrematorion pitämiseen on juuri sen tilat ja monikäyttöisyys. Takakonttiin mahtuisi kyllä 100 litran pullo, mutta siinä menisikin sitten käytännössä koko kontin käyttömahdollisuus ja pidempien tavaroiden kuskausmahdollisuus.

    Alustassa ongelmaksi muodostuu lähinnä maavara >28cm. pulloilla. Leveys/pituussunnassa voisi ehkä järjestää tilaa.

    Nurkka-ajossa tuo 3.8 vie luonnollisesti eniten ja sitä sillä pääsääntöisesti tehtäisiinkin Riihimäki-Hyvinkää -akselilla. Molemmissa kylissähän on kaasuasemat, eli siinä mielessa pärjäisi pienemmälläkin tankilla.

    Mitenkäs esim. nuo Bi-fuel Volvot on toteutettu kun ei niissä näytä olevan säiliötä kontissa?
    Ja veikkaisin, että maavara on pienempi, kuin tossa mun nelivetoVoikussa.
     
  15. transport01

    transport01 3rd gear

    Eikös tuo aikaisemmin linkattu doku sanonut, että saa olla pienempi, jos säiliö suojataan kolhuilta.
     
  16. Ali Koo

    Ali Koo 1st gear

    Luki, joo ja sillä lailla se varmaan täytyisi tehdäkin. Pohjasta maahan taisi olla n.50cm. mikäli oikein muistan. Eli 35cm. pullolla+ pohjapanssarilla maavaraa jäisi TYHJÄNÄ n.10cm. joka on jo vähän hiinä ja hiinä.
     
  17. audiq

    audiq Gearhead

  18. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Niissä uudemmissa 2001 ja ylöspäin Volvoissa on alustassa ne säiliöt, yksi taka-akselin takana n. 12kg ja kaksi pientä n. 2kg/kpl takapenkin alla.

    Entäs jos laittaisi noita komposiittisäiliöitä halk. 26cm pit.98cm vaikka takakontin lattiaa vasten useampia ja vielä vaikka alustaan jos sinne sopii.

    Ja sit jos on kova tilan tarve niin vaihtaa vaniin ja laittaa sinne ne kaasut.

    Kyllä tolla kaasulla ajaminen on niin paljon halvempaa että kannatta oikeasti harkita sitä.

    Itsellä toi Astro vie kaasua n 7.6kg/100km ja bensaa n.12l eli säästän kaasulla ajettaessa 9.5€/100km!! Kelpaa mulle!
     
  19. Karva

    Karva Gearhead

    Laitetaan vertailun vuoksi kulutus tietoa, 4x4 Astro bussi vie pitkäaikaisen kultutus seurannan mukaan, keskiarvo 13,86 L / 100 Km.

    Eli cityssä menee kaikki se minkä polkee jopa 20 L / 100 Km, maantiellä pääsee jopa alle 12 L / 100 Km.

    Keskiarvo kulutuksen mukaan 1 Km bensalla maksaa 0,22 €. Joten 100 km lenkki maksaaa 22 €.

    Maakaasulla ajaminen on lähes tasan tarkkaan 50 % halvempaa.

    Käytännössä tarkoittaa sitä että 4x4 Astron bussi tulee yhtä halvaksi käyttää kuin nämä nyky nissanit.
     
  20. AVRO

    AVRO Gearhead

    Gasum näyttänyt taas nostaneen gaasun hintaa. Tattiksen asemalla näytti olevan 1,30e/kg kun aiemmin oli 1,28e/kg.

    ST1 ei ollut ainakaan pari päivää sitten koskenut hintaan. Sama 0,965e/kg pysynyt jo hyvän aikaa.

    EDIT: on sittenkin, tolpassa koreili 1,095e. No, halvempaa kuin Gasum:lla siltikin.
     

Kerro tästä muillekin!