-91 Astron outo nypyttäminen ( syy löytyi )

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Kelju.K, 1.11.2010.

  1. audiq

    audiq Gearhead

    Onhan se Biltemasta. Aika paljon noiden yleismallin antureiden kanssa tuntuu olevan ongelmia. Aina kannattaa laittaa alkuperäis-tyyppinen anturi, niin sopii pistokkeet ja on paljon todennäköisempää, että ECM saa oikeaa tietoa. Kun eihän se yleismallin anturi välttämättä siltikään toimi oikein, vaikka ei vikakoodeja antaisikaan.
     
  2. Kelju.K

    Kelju.K Gearhead

    Ihmeiden aika ei ole ohi !!??

    Tuota nykimisvikaa tuli sit haettua aivan väärästä paikasta ja tulipa siinä yhteydessä vaihdeltua yhtä sun toista tarpeellista konehuoneistoon.
    Itse vika löytyi kuitenkin vaihteiston puolelta. Lukkoturbiini pyrki kytkeytymään ilman lupaa ja rupes sitten ahistaan auton kulkua pintakaasulla. Vikavalo syttyi käsittääkseni siksi että tietokone yritti säädöillä päästä tuosta ahdistuksesta eroon sillä seuraamuksella, jotta säätövarat loppui kesken.
    Vaihteiston kyljestä on nyt asianomainen tökkeli irroitettu ja oireet ovat olleet poissa.
    Kiitokset harrastajatoverille, joka tämän oivalsi.

    Ainiin... ja tuo EGR:n kuristaminen vaikuttais perstuntumalla olleen kans onnistunut idea. Tuntuu, että vastaa ainakin kevyeen kaasunpainallukseen paljon virkeämmin kuin koskaan.
    ( Perustuu mutuun siltä ajanjaksolta kun ajokki on mun hallinnassa ollut ja havaitsin tämän välittömästi kun olin "virityksen" tehnyt ja käynyt koeajelulla ).
    Tosin silloin kun taas oireili, niin nypytti voimakkaammin kuin aiemmin.
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Minäkin tuota lukkoturbiinia hiukan aavistelin mutta omassa tapauksessa taitaa se pakoputkien yhtymäkohdan vuoto vetää lambdan laihalle ja sitä kautta tulee häiriöt.
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jaahas, palataan aiheeseen.
    Pakoputki korjattu ja konttorilla käyty. Päästöt OK ja ei myöskään vikakoodeja mutta nykiminen vaan jatkuu.
    Saattaisi olla lukkoturbiinista johtuvaa kun aika kovaa moottorijarrutusta tarjoaa aina kaasun höllätessä.
    Mutta jääkö turbiinilukko päälle sitten mistä syystä, onkin arvoitus.
    Eikös sen kuitenkin maantienopeuksissa pitäisi jalkaa kaasulta nostaessa lukko irrottaa?
    TPS:ää en ole mitannut mitenkä lie tapahtuu, pystyykö sen jostain liittimien välistä mittaamaan vai mistä se pitikään mitata? Sähkökaasarin TPS-mittauksen olen vierestä katsonut, sen verran on kokemusta. :)

    Ja kertauksena, jos ei kukaan noita vanhoja viestejä jaksa lukea, niin ihan pintakaasulla nykii, heti jos enempi painaa kaasua niin vetää ok ja kaasu ylhäällä ei tietenkään nykytä. Ja päästöt nyt siis sallituissa rajoissa.
     
  5. thomaso

    thomaso Gearhead

    Turbiinilukko taitaa vapautua vasta kun kosket jarruun tai painat kaasua tarpeeksi tai nopeus putoaa tarpeeksi. Mistäs olette hankkineet muuten noita aldl piuhoja ja käykö toi winaldl softa nykyisiin läppäreihin(mac,pc) kun löytyy vaan usb-liitin eikä sarjaporttia. Olen aiemmin harrastellut tätä tbi-touhua -87 g20 vanin kanssa jossa oli 350 kone 700 lootan kanssa. nykyään olen aivan kuutamolla kun tuli ajettua dieselillä melkein kymmenen vuotta ja nyt keväällä tuli hommattua -93 astro joten vois ihan mielenkiinnon vuoksi ruveta ottamaan taas asiaa haltuun. Heittäkää tietoa esim linkkejä ym mitä tiedätte niin jää turha kaivaminen vähemmälle.
     
  6. hangover

    hangover 1st gear

    Kaasuläpän asennon tunnistin teki saman oloisia temppuja 350:sessä. Muistaakseni uusi piti säätää kohdilleen ruuveissaan niin, että volttimittari näytti 0,7 volttia ko. vehkeen jostakin johdosta mitattuna silloin kun kaasua ei paineta.
    Sit kerran polttoainepumppu alkoi puutumaan, ja herjas laihasta seoksesta aika-ajoin. Mut tehot oli kyllä hukassa tällöin.
     
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jaahas, ei taida olla kuitenkaan lukkoturbiinivika minulla.
    Tuossa leiman kävin hakemassa ja samalla reissulla vikakoodin 44 taas kerran.
    Samalla reissulla nyt sitten viimein otin uuden happianturin matkaan sekä myös imusarjan ja TBI:n väliin uuden tiivisteen.

    Sen verran konepellin alle kurkkasin, että kaikki alipaineletkut näyttäisi olevan ok. Yhden tyhjän letkun paikan äkkäsin mutta tuossa alipainekaaviota ihmetellessä tulin siihen tulokseen, että se taitaa olla ihan tarkoituksella tyhjä. Kirjassa siinä kohti siis EGR:n vent. TUlee siis TBI-rungolta sähkömokkulalle ja siitä jatkuu toinen EGR:lle ja se toinen on vapaa.

    Vielä varmistus, voiko tosiaan se happianturi vika antaa tuollaisia nykimisongelmia, ihan hirveitä siis tässä tapauksessa?
    Kuten jo todettu, koodi 44 = laihalla yli 20sek.
    Tietystihän pyrkii rikastamaan seosta ja voisi ehkä likimain tukehtua sillä pintakaasulla. Isommalla kaasulla pelaa ihan kohtuullisesti ja tyhjäkäynti on OK. Ei siis oikeastaan pitäisi välttämättä alipainevuotoakaan olla.

    Niin ja tosiaan imarin ja TBI-rungon välissä ei näytä olevan tiivistettä vaan pelkästään jollain liimamössöllä vedetty.
    Ja jos vaikka tehostimen alipaineletkun ottaa testimielessä irti, niin kierrokset karkaa heti ylös.

    Tai no, kokeilemallahan se selviää, kun huomenna yritän anturin vaihtaa. :lol:
     
  8. +niklas+

    +niklas+ 1st gear

    Sen alipaine lähdön kuuluu olla tyhjä. Siinä mokkulossa on kaksi lähtöä pois päin moottorista. Kummassa niistä egr ohjaus sinulla on kiinni ? Taistelen itse tismalleen saman ongelman kanssa :D Ilmoittele auttoiko lambada. Omani herjaa Tps anturista mutta en sitä ole vielä kerennyt ihmetteleen. Vikavalo ei kuitenkaan syty pätkimisen aikana vaan lähinnä korkeammalla kaasulla.
     
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    EGR on alemmassa lähdössä. Jotain jäämiä letkusta oli kyllä sen toisenkin lähdön ympärillä.
    Mutta tunnin grillasin vanhaa lambdaa kaasutoholla ja viimein se suostui irtoamaan. Ruosteesta päätelleen se voisi olla jopa alkuperäinen. Ainakin putki on sitä alkuperäistyyppistä kaksikerroksista.

    Kymmenen kilsan testilenkin heitin ja ei nykinyt. Nyt joutuu kaasua painamaan enemmän, että auto liikkuu, ei siis hyökkää aiempaan tapaan heti kun poljinta hipaisee. Tien päälläkin nyt heittää vedättäessä turbiinilukkoa herkemmin pois päältä mitä aiemmin.
    Täytyy vielä heittää vähän pidempi lenkki, että pääsee paremmin selville asiasta. Toivotaan silti parasta.

    Vanha lambda kyllä helisi kuin vauvojen helistin, että saattaahan se olla jo tiensä päässä, sen lisäksi, että se oli myös melko nokinen.
     
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Parit lenkit heitetty ja ei ihan päästy ongelmasta eroon. Vaiva on pienempi ja penkilläkin pysyy mutta pientä nypytystä on havaittavissa edelleen. Mutta siinä mielessä positiivista on, että sain uuden vikakoodin, 33, elikkäs MAPin mukaan alipaineet huonot. MAPin antama jännite siis korkea meinaa matalaa alipainetta (kirjasta justiin luin).
    Se siis vuotaa jostain.
    Ostin jo valmiiksi TBI:n ja imusarjan välisen tiivisteen, joten se on lähdettävä vaihtamaan. Toivotaan, että sillä asettuu.
     
  11. +niklas+

    +niklas+ 1st gear

    Itsellänikin herjasi tuota Map anturia aijemmin. Kun korjasin egr:n ja laitoin uuden tiivisteen niin tuo vikakoodi mapista hävisi. Olisiko mahdollista että laittaisit kuvan siitä sun alipaine motista johon myös egr lähtö tulee ?
     
  12. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    EGR:n aukeaminen alentaa alipainetta imusarjassa ja jos EGR aukeaa väärään aikaan ( saa olla auki vain osakaasulla) tai jää vaikka karstan takia raolleen ->> alipaineet pielessä ja käynti sekoaa etenkin tyhjäkäynnillä.

    EGR:n magneettiventtiili voi vuotaa aavistuksen ja EGR:n alipainekellolle kertyy alipainetta pikkuhiljaa ja vetää sen auki miten sattuu esim tyhjäkäynnillä...omaa kokemusta asiasta.

    Senkin huomasin että jos tulppaa alipaineliitännän vuotavalta magneettiventtiililtä EGR:lle, niin ei sytytä SES valoa ainakaan omassa vaikka pitäisi :eek:
    Voi olla tietty vaikutusta myös mikä lastu boxissa, mulla ASDU 5.7.
     
  13. +niklas+

    +niklas+ 1st gear

    Eli toisinsanoen jos ottaa alipaine letkun irti egr:ltä ja tulppaa sen niin sulla ei syty vikavalo ? Oma egr vaikuttaa vuotavan. Eli kun käynti jumppa alkaa niin myös egr:n lautanen liikkuu itsestään edestakas.
     
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    [​IMG]

    [​IMG]

    Olipas hankala saada kelvollista kuvaa. Ei kameran näytöltä nähnyt yhtään mitään ja automaatti ei oikein kelvollisesti osannut tarkentaa.
    Tuommoinen mokkula siellä on. Tulee TBI:n etupuolelta (apumiehen puoleinen pieni lähtö) ohut ap-letku tähän ja tästä lähtee tuosta alemmasta EGR:lle.

    Eilen vaihdoin tiivisteenkin ja ajoin pienen koeajolenkin, edelleen oli nypyttämistä havaittavissa. Ajoin sitten vähän pidemmän lenkin, yhteensä vissiin 100km. Tyhjäkäyntiä käy nätisti, isommalla kaasulla käy nätisti mutta justiin siinä kun sen millin painaa kaasupoljinta, niin siinä käy epätasaisesti. Ja näillä rajoituksilla se on juuri se ajoasento kaasupolkimessa. Lukko menee lämpimänä kyllä päälle jo todella pienillä nopeuksilla: 40km/h OD:lla lukko päällä tietysti pistää nykimään koneen kuin koneen mutta myös isommassa vauhdissa nypyttää. Yritin tulla pitkän matkaa sillä tavalla, että nykii toiveena saada taas vikakoodi näkyviin mutta ei tullut enää. Ei herjaa happitunnistimen laihasta seoksesta eikä imusarjan alipaineista. Sinällään tietysti positiivista mutta... no tiistaina pitäisi lähteä käymään Tanskassa tuolla vehkeellä, saa nähdä miten käy.
    Virranjakajan otin auki ja sekin taitaa olla alkuperäinen kaikkineen hiluineen. Sakaralevy on ehjä mutta ruosteessa ja pyörijä ja kannen nastat kyllä aika karussa kunnossa. Pahimpia hapettumia putsailin pois ja pienen lenkin jälkeen saattoi olla ehkä parempi mutta ei voi ihan varma vielä olla.
    Kickdown vaijeriakin aavistuksen kiristin ja nyt saattaisi olla parempi senkin suhteen.

    Ei voinut isommalle lenkille vielä lähteä, kun tuli vaihdettua toiset renkaat alle ja niissä ei ollut paineet ihan kohdillaan. Ja se kompura on 10km päässä. :-?
     
  15. audiq

    audiq Gearhead

    Oletko jo tarkistanut, että sytytyksen ajoitus on oikeassa kohdin ja tarkistettu piuha irti?
     
  16. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jos minulta kysyit, niin en ole. Ei ole vehkeitä itsellä siihen ja nyt ei enää kerkeä käyttämään missään.

    Tämä ongelmahan ilmaantui viime syksynä ihan yllättäen ja nyt tuon happianturin vaihto vei pahimmat hypyt kulusta pois mutta sellaista pientä jäi jäljelle.
     
  17. +niklas+

    +niklas+ 1st gear

    Epäilisin että tuo johtuu siitä egr:stä. Takertuu samanlailla kun itsellä ja aiheuttaa tuon nyppimisen. Voithan sen kokeilla helposti ottamalla ohjauksen irti ja tukkimalla letkun. Jos käynti paranee niin siinähän se.
     
  18. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jaahas,
    vähän jännitti, että miten käy kun nykivällä autolla joutuu liikenteeseen lähtemään. No reilu parituhatta kilometriä viikon sisään, 240litraa bensaa ja Tanskassa tuli käytyä.
    Ei tietenkään ilman nykimistä.
    Ilmeni myös, että tämä auto taitaa olla moniongelmainen tapaus.

    Ennen reissua siis vaihdoin happianturin ja TBI:n-imusarjan tiivisteen. MAP-virheilmoituksia ei enää tullut.
    Tasakaasulla ei oikein voinut kuitenkaan ajaa, koska se nypytti.
    Tukholmasta aamuruuhkaan moottoritielle kuitenkin lähdettiin ja kyllä se suurinta sallittua hölkkäsi, jopa vähän enemmän. Satunnaisesti kuitenkin tuntui pientä voimanpuutetta mutta enimmäkseen pelasi ihan OK. Kuitenkin se tasakaasunypytys oli. Ekalla leiripaikalla päätin kokeilla sitten +niklas+ ohjetta EGR:n tulppaamisesta. Ei syttynyt SES-valo ja aika pitkään menikin hienosti. Ajattelin, että tulipa tehtyä oikea toimenpide. No alkoi sataa ja ehkäpä matkavauhti hiukan kasvoi. Sitten syttyi SES. Koodien luvussa tulos oli vanha tuttu 44. Koppa auki ja tulppauksen parantelua. Taas matka jatkui leppoisasti huristellen vailla nykimistä.
    Malmö-K:hamina sillalla syttyi taas SES mutta sammui itsekseen ja matkaa jatkettiin Ison-Beltinkin yli ihan moottoritieliikenteen mukaan mutta jossain siellä Odensen lähellä taas SES ja veto huononi dramaattisesti. Taas koodi 44. Ja tässä vaiheessa tyhjäkäynti OK mutta liikkeelle lähdettäessä ja kiihdyttäessä nyykähtämistä havaittavissa. Tasakaasu 85-95km/h haarukassa (todellista nopeutta siis) toimi hienosti, kun sinne asti pääsi.
    Kävin leirintäalueella kaikki alipaineletkut läpi ja lämppäri/cruise ohjausletkuja vähän pätkin, kun niissä liittimien paksunnosten kohdalla oli aika pahaa halkeamaa. Ja sitten siinä käynnistellessä ilman ilmanputsaria se vikakin näyttäytyi viimein. Apumiehen puoleinen suutin ei antanut bensaa juuri lainkaan. Se vähän mitä sieltä tuli, oli epämääräistä liritystä.
    Tuon jälkeen en koppaa aukaissut vaan ajettiin reissu loppuun ja kotona ollaan. Satunnaisesti, kuten se myös aiemmin teki, vetää suht normaalisti.

    Nyt vissiin pitäisi tutkailla, että mitä tuolle ongelmalle nyt sitten voi kotioloissa tehdä.
    Onkos kukaan teistä asiasta paremmin tietävistä kirjoittanut jo aiheesta kaiken kattavan artikkelin "Kuinka korjata TBI-suutin hiekkapihalla"?
     
  19. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Tilaa siihen tehdaskunnostettu suutin, ei maksa montaa kymppiä ja vaihto on vartin homma. Ebayssa on useampikin tarjokas mutta omani ostin Motormanilta: www.injectors4u.com

    Omin neuvoin noita ei pystyne korjaamaan.
     
  20. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Joo, ei niitä ehkä tuossa pihalla korjata. Täytyy kysellä tuosta "läheisestä" varaosaliikkeestä, tulisiko niiden kautta kuinka pian.
    Kyllä tuossa astrossa varmaan puoli tuntia kuitenkin menee, kun kopan irrottaa ja ensin ne työkalut katselee, mistä ne löytyy. :D
     

Kerro tästä muillekin!