Peräkärryn valmistus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Melukone, 22.11.2008.

  1. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Jos ne "mittamiehet" nostaakin peräkärryn niin ylös ettei renkaat ota maahan ja punnittevat sitten :odroll: kärryn kulmista eikä renkaista jos se akselisto ei kuulu kokonaispainoon niin eihän siitä voi mitata :rotfl:
     
  2. cenote

    cenote 1st gear


    Ruotsissa ei tunneta jarruttomia peräkärryjä. Kaikki ovat jarrullisia, ja saadakseen tällaisen peräkärryn Suomessa rekisteriin, tarvitaan vetopään ja jarrujen yhteensopivuustodistus, näitä voi kysellä maahantuojilta.
     
  3. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Ruotsissa ei tunneta jarruttomia peräkärryjä. Kaikki ovat jarrullisia, ja saadakseen tällaisen peräkärryn Suomessa rekisteriin, tarvitaan vetopään ja jarrujen yhteensopivuustodistus, näitä voi kysellä maahantuojilta.[/quote]


    Ainakin ennen löytyi valmistajien kotisivuiltakin vapaast iladattavana noita yhteensopivuustodistuksia. Eli sitänyt en ihan hirveenä ongelmana pitäis...
     
  4. transport01

    transport01 3rd gear

    Tuossa yllä puhuttiin minun ymmärryksen mukaan kantavuudesta. Kokonaispainossa on tietysti akselit mukana. Tienpäällä poliiseja ei varmaan kiinnosta mikään muu kuin kärryn senhetkinen paino, joka siis punnitaan renkaiden alta. Tuota punnittua painoa sitten verrataan kärryn ja auton papereihin papereihin ja katsotaan onko laillinen.
     
  5. jyrsis

    jyrsis 3rd gear

    Herätellään tätäkin aihetta vähän.
    Onko kansalla tietoa onnistuuko millään rakentaa jarrulista koneen kuljetustraileria nykypäivänä. Tuntuu vaan maksavan maltaita valmiina kun katselee.
     
  6. mke77

    mke77 Gearhead

    ? koneen kuljetus..noin niinku kaivinkoneen vai?

    jos kaivinkoneen niin hinaa sitä traktorilla tai moottori työ koneella niin ei tarvii rekisteröidä sitä kärryä ollenkaan, vaan moottori työkoneela tahi traktorilla(pois lukien tieliikenne traktori) saa hinata "hinattavaa laiteetta" ns.ritilää!!

    autolla tai kuormaautolla tai linjaautolla hinattaessa yli 750kg painoinen täytyy olla aina rekiterissä, tai sit hyväksytty hinattavaks laitteeks(max.nopeus 60km/h) ..eli tahtoo sanoo et kallista tulloo noinki!!
     
  7. v 100

    v 100 1st gear

    Juu näin on kyllä saa vetää työkoneella kuhan ei kovin lujaa vetele,
    kaverinkans käytiin joskus alastaros linkkarin peräs lentokentän kokoonen
    traileri pelkkä pöllöön kolomio peräs ja ees taas tuli varmaan 600+ kilometriä eikä kukaa kiinnitäny minkään moista huomiota.
     
  8. pantera

    pantera Double Gearhead

    Uudet hinattavat laitteet on rekisteröitävä 1.1.2011 alkaen. Käytetyt eli 31.12.2010 tai sitä ennen käyttöönotetut hinattavat laitteet on rekisteröitävä viimeistään 31.12.2014.
     
  9. v 100

    v 100 1st gear

    Jos näin on niin sitte loppu pelleily kolmioittenkans, ei oo kyllä ollu
    tuuria oikein minkäänmoisten kolmioitten kans.
     
  10. jyrsis

    jyrsis 3rd gear

    Ajatuksena ja tarkoituksena olisi repiä tuollaista minikaivuria. Ihan kilvitettävällä ns.peräkärryllä. Joo tiedän et niitä saa uutena, mutta kun hinnat liikkuu n.5t€ :x
    Enkä millään viitsi alkaa kiskomaan sitä tuollaista n.320km/sivu, matkaa tuolla dextalla mikä on tontilla kun vehje pitäisi saada välillä mökki tontillekkin.
    Pitää käydä katsarilla utelemas kun kotiutuu että mitä ne on siellä mieltä nykyään.
     
  11. cenote

    cenote 1st gear

    Ostat jarrullisenvetopään, aisan ja jarrullisen teliakseliston samasta kaupasta ja pyydät näiden vehkeiden yhteensopivustodistuksen samaan kauppaan.
    Sitten vain rakentamaan.
     
  12. mke77

    mke77 Gearhead

    mites noi erottelee traktorin peräkärryn, ja hinattavan laitteen?
    :eek:
     
  13. signet

    signet Gearhead

    Raktorilla hinattavaa hinattavaa laitetta ei tarvii rekisteröidä,eikä myöskään raktorin peräkärryä,eli kai lähinnä siten että millä hinataan...
     
  14. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Niinpä "taukokoppi" Santra milläpäs sen rekistöröit kun vuosikymmenet ollut koppina ja joskus siirtotarvetta valot toimivat ja löytyy koukku ja lenkkivetopää (kyllä se viranomainen on luotu kansaa palvelemaan :wc: )
     
  15. pantera

    pantera Double Gearhead

    täyttää kupongin ja rekisteröi
    http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/2DABE7BD ... ksynta.pdf
     
  16. Ali Koo

    Ali Koo 1st gear

    Jossain myytiin ainakin vielä puoli vuotta sitten tällaisten tukevampien (>750kg)peräkärryjen tee-se-itse -sarjoja, joissa akselit ja hyväksytyt vetoaisat ym.
    En vaan millään saa nettiosoitetta mieleen...
    Sellaselle olis itelläkin käyttöä.
     
  17. transport01

    transport01 3rd gear

    Ei ne nyt ihan 5 tonnia uutenakaan maksa:
    esim tällaisella jos väsää itsae rampit voisi pärjätä

    http://www.trailerman.fi/fi/karry/12060902629842

    Tai sitten kalliimmalla sisarmallilla, jossa integroidut rampit. Molemmat alle 4000€ alveineen. Muitakin löytyy.

    Jos jaksaa hakea itse euroopasta, niin pääsee halvemmalla.

    Jos rakentaa itse, niin täältä saa valmiita osia tai jopa valmiita alustapaketteja, joihin saa myös yhteensopivuustodistukset. kokemusta ei ole, mutta pitäis mennä helposti kilpiin.

    http://www.teohydrauli.fi/PublishedServ ... roups=1012
     
  18. Ali Koo

    Ali Koo 1st gear

    Just tota tehohydraulia tarkoitin. Kiitos!
     
  19. SamiL

    SamiL Gearhead

    Eikös kaikille itsetehdyille pidä vielä ennen rekisteröintiä teettää se Hyväksytyn Asiantuntijan tarkastus, joka maksaa €€€€€?
     
  20. kuutio

    kuutio Gearhead

    Toi ^ on totta, ite aikanaan tein 2-aks. trailerin kok.massa 2.7t tolle teo hydraulin rakennussarjalle, eikä leimalla mtn onkelmia kun on e-hyv. aisat ja akselit ja kaikki jarrulaskelmat ja paprut
     

Kerro tästä muillekin!