Karstaa rajusti yhdessä pytyssä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja katsastusonperseestä, 27.6.2011.

  1. 305 marine moottori karstaa lyhyehkön ajon jälkeen pytyn nro1 ja tulppa on musta ja lakkaa toimimasta. Kone toimii muuten ok noin 3000rpm mutta täydellä kaasulla 4000 - 4500 rpm yskii ja kuulostaa siltä että yksi pytty tippuu välillä pois.

    Kärjellinen sytytys ja tulpanjohdot uusia tosin urospäät itse pihdeillä liitettyjä (semmonen kaikkipitäätehäite sarja)

    Mikä voi aiheuttaa moisen karstan? ennemmin venttiilivika vai nouseeko öljyä männän päälle? Vaihdoin just kansipahvit ja pytty 1 oli selvästi mustempi kuin muut ja tämän jälkeen venttiilit säädetty uudelleen eli tuskin itse säädössä vika...

    Kumpi parempi venemoottorissa, HEI jakaja vai tuo kärjellinen? Paljonko muuten kärkivälin tulee olla? Silmällä katsottuna nyt noin 0.3mm.
    Ois tuolla tallissa uusi accel jakaja joka makso 100e ja jätkät sitä tais tohon veneeseen koittaa mutta ei tainnu toimia sen paremmin..
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mittaa siitä huonosta pytystä puristukset ja mahdollisesti ohivuodot, näkee että missä mennään noin surinpiirtein. Mittauksia kannattaa verrata muihin mukeihin, jos selkeesti huonompi niin remppaa tiedossa.
    Sytkänä piäis kyllä pelata kumpi vaan noilla jengoilla, hei tai kärjellinen. Koita nyt siihen huonoon mukiin vaikka uutta tulpanjohtoo. Senkin vois koittaa että laittaa piuhoja pykälän eteenpäin ja säätää sit sytkän, saa poissuljettua virranjakajan vian, käyntihäiriön pitäis pysyä edelleen samassa mukissa.
     
  3. peltsi

    peltsi Gearhead

    Tainnu painua yhdestä männästä renkaat pohjaan tai muuten kuolentuneet.
    Avasin viimekesänä venemoottorin jossa samat oireet. Renkaat sai vääntää meisselillä irti männästä. Kone oli kuitenkin suht vähän ajettu Volvon gxi320hv, mutta oli saanut lämpöä kun pakosarjat oli tukossa eikä vesi kiertänyt kunnolla.
     
  4. KALE

    KALE Gearhead

    Ohivuodolta vaikuttaa, käytä koneessa öljynsekaan laitettavaa
    puhdistusainetta. Vois irrottaa jos on öljyrenkaat jumissa .
     
  5. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Ja eikös yks vanha juttu ole että kierroksia joku 3000-4000rpm, kone kuumaks ja sit vettä kaasariin. VOI irrottaa renkaat, jos ovat jumissa. (tulee niin rajua lämpövaihtelua)

    Tai yöks vaikka tiisseliä sylinteri täyteen, vois kans pehmittää, sit öljyt pihalle ja uutta rasvaa sekaan.


    TAI ensin vetää vetää pesuaineet öljyn sekaan, käyttelee (ainakin fortella voi pyöritellä puoltakin tuntia korkorotetulla käynnillä ilman kuormaa kuhan seuraa öpaineita) ohjeessa puhutaan jostain 15minuutista muistaakseni. Joskus pyöritetty jopa tunti. Sitten sammuksiin, mukiin tiisseliä yöks, seuraavana päivänä rasvat ja suodatin vaihtoon. Eipä siinä ainakaan paljoa häviä.
     
  6. Mahtuuko 305 chevyn lohkossa mäntä alakautta pois? ilman kampiakselin irroitusta?
     
  7. Hai

    Hai Double Gearhead

    Ei mahdu alakautta vaikka ottais kmpuran.
    Eipä meikäläisen tiedossa ole yhtään V8 konetta mistä sais mäntiä alakautta pois.
     
  8. Jos männänrenkaat ois kuoleentuneet tai jumissa pohjassa niin pitäiskö vaikuttaa puristukseen paljonkin? Mittasin puristukset tuosta ykkösmukista ja oli identtiset muiden pyttyjen kanssa.
     
  9. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Ootkos kattonut ilman koppia venttiilien liikettä moottorin käydessä että myös kyseisessä pytyssä liikkuvat yhtä paljon? Kuten 4sedan jo ehdoitti, vaihda myös tulpanjohto jostain toisesta pytystä päikseen ellet ole niitä jo uusinut.
     

  10. Sytkäpuoli alkaa olemaan aikalailla pois suljettu, täyty tsekata venttiilivarren kumit josko sieltä valuttais pyttyyn ögää ennen kun purkaa koko mottia osiin..
     
  11. Ajattelin kokeilla vielä HEI jakajaa mutta ei ummarra miten pitää kytkeä se vaihdevivustossa oleva mikrokytkin jotta saan vaihteen jatkossakin kyseisellä jakajalla pois päältä?
    Kytkin siis katkaisee sytkän kun laittaa vaihdetta silmään tai pois..

    Tsekasin tänään venttiilinvarren kumit tosta ykköspytystä missä on ollut karstaongelmaa ja pakoventtiilissä ei ollut ollenkaan varressa kumia..liekö jätetty tarkoituksella pois?
    Samalla työnsin 8bar painetta pyttyyn ja metallimiehen korvalla väittäisin ettei kauheasti ohivuotoa ole. mäntä oli yläkuolokohdassa ja sihisi paineet aika kauan öljypohjaan kun katkas paineen.. Olisiko sittenkin sytytyspuolella ongelma? Perkeleen pikkuviat...
     

Kerro tästä muillekin!