...keleen freonit #%¤/&%¤#

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja KarvaTurpa, 30.6.2011.

  1. KarvaTurpa

    KarvaTurpa 1st gear

    Notta mikäs mehu tuollaisen RS12 freonin tilalle kävisi? Sen verta sain tietoa(?) ettei täyttö onnistu 134:lla kun vääränlaine täyttöventtiili :eek:
    Mitähän kompura tykkää uudesta jäähd.aineesta?
     
  2. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Tuossa on aika hyvä juttu aiheesta. Eli järjestelmä pitää ensin tyhjätä vanhasta aineesta ja sitten vaan uutta tilalle. Varmaan helpointa hankkia tuo uusi täyttöventtiili.

    http://www.aa1car.com/library/retrofit.htm
     
  3. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Isecon49 "suoraan" korvaava R12:lle. Alan liikkeissä kertovat tarkemmin.
     
  4. KarvaTurpa

    KarvaTurpa 1st gear

    ...alan liikkeissä kertovat tarkemmin...

    jep, jep, ja yksi parhaista kommenteista tänään alan liikkeissä oli,
    ettei kukaan noin vanhoihin enään ilmastointia uusi :eek: melkoisen asiantuntevaa :poff:

    mutta muutama muu sitten osasikin juur tästä R134a retrofit sovitin venttiilistä sanoa että sellainen vaan paikalleen ja eikun uudet mehut sisään!
    Nyt onkin sitten uus probleemi, mistäs pirusta nytten tuollasen venttiili hässäkän löytää???? Kun ei tämä mun KVG taito näjemmä kovin häävi ole, niin jos nyt jollain sattus tuollanen olemaan tai tietäs mistä saa, niin ilmoitelkaa.

    Ku on niin hikiki... :rotfl:
     
  5. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

  6. rakkari

    rakkari 3rd gear

    eti käsiis semmonen paja joka korjaa/huoltaa näitä raskaankaluston kylmäkoneita,kylmäkontteja ym näitä koneikkoja mitä on jakeluautoissa. rekan umpikaapeissa ym vempaimissa... on löytynyt apu monen vanhan auton ilmastointi murheisiin... 8)
     
  7. jadeville

    jadeville Gearhead

    Tommoinen Oulussa, jos ymmärsin suunnan oikein...

    http://www.mekaner.com/index.html

    Ei missään tapauksessa R-134 ainetta R-12 tilalle, RS-24 tai Isecon49 käy.
     
  8. GTC

    GTC 1st gear

    Itsekin jouduin kyselemään monesta mukamas asiantuntijaliikkeestä ja lopulta Turun seudulta löytyi yksi ainoa paikka (thermohuolto) josta RS-24:ää sai ja vielä suht edullisesti (100€ kilohinta)
     
  9. rakkari

    rakkari 3rd gear

    joo thermohuolto on täällä turun suunnalla kova sana.. :)
     
  10. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    EI missään tapauksessa 134a:ta suoraan R12-järjestelmään. Kylmäaineen mukana liikkuvat voiteluöljyt ovat aivan erilaiset => voitelu ei toimi.

    JOS välttämättä haluaa täyttää 134a:lla, niin järjestelmä tyhjäksi, kompura irti, öljyt pois, tiivisteet uusiksi ja uudet 134a:lle sopivat voiteluöljyt sisään ja kylmämömmöt perään.

    Painekytkimetkin saattaa joutua vaihtamaan uudelle töhnälle sopiviksi.

    Helpointa on tyhjätä systeemi ja pistää R24 tilalle.
     
  11. KarvaTurpa

    KarvaTurpa 1st gear

    Jep, tuollasta infoa nytten viikolla tulikin. Vaan kun yx sanos ettei tarvi vaihtaa kuin joku POO öljy, ja toinen sanos että kaikki uusiksi, ja kun ite ei noista jummarra juurikaan mittään... :eek: :poff: :rotfl:

    Mutta Mekaner tekee R24 huollon/täytön mistä jadeville vinkkaskin ylempänä eikä hinnatkaan ole mitään ihan ûber luokkaa. Tää ShitOMaticin linkki http://www.aa1car.com/library/retrofit.htm on kanssa hyvä, niin sai edes vähän tolkkua tuohon ilmastointitsydeemiin.

    Notta tänks taas vastanneille!

    ps. lisää sarjassa "tyhmiä kysymyksiä" on tulossa, älkää viel huokasko helpotuksesta :poff:
     
  12. puolimiljoonaa

    puolimiljoonaa 1st gear

    tmi:ari mellin. mäntsälä.. onnistuu täytöt näihin vanhuksiin.. ite kävin lisäämäs kylmäainetta ku oli vähis.. kyl tulee taas kylmää.. ku eka uusi hihnat.. luisti niin perk...ti ku sai kompuralle vastusta..
     
  13. belvedere-64

    belvedere-64 2nd gear

    järjestelmään voi laittaa r134a litkut sisään mutta silloin joutuu tyhjäämään kaikki vanhat litkut järjestelmästä tarkkaan ja uusimaan kaikki tiivisteet ja mahdollisesti myös letkut(+kuivain), koska r134a on huomattavasti ohuempaa tavaraa kuin r12. ja yksi syy tuohon tiivisteiden vaihtoon taisi olla että r12 järj. käytetään mineraalipohjaista öljyä ja r134a järjestelmien PAO yms öölit on synteettisiä. antakee armoo jos oon vääräs :)
     
  14. hezekiel

    hezekiel 1st gear

    Itsellä on vuoden 1987 ranskalaisvalmisteinen henkilöauto, jonka ilmastoinnista ei talviseisonnan jälkeen enää kylmää tullut. Järjestelmän edellisestä huoltokerrasta ei mitään tietoa.
    Soittelin Tampereen Autokylmään ja suhtautuminen oli todella asiallista, ei mitään kuittailua auton iästä, mallista tai ilmastoinnin kuluneisuudesta. Tässä siis tehtiin muutos R12 -> RS24 ja ehdottivat jopa oma-alotteisesti että hankin kuivainpatruunan itse kun sen saatavuus voi olla heikkoa. Varsinainen leipä taitaa heillekin tulla raskaan kaluston kylmäkoneista mutta vilkaisu henkilökunnan parkkipaikalle osoitti että harrasteautoihin suhtaudutaan lämmöllä (Vai pitäisikö sanoa firman toimialan huomioiden että kylmyydellä) :rotfl:
     
  15. Fordhomo

    Fordhomo Gearhead

    Jep, asiallinen kaveri ja kohtuuhinta. Suosittelen
     
  16. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Sitä huoltonippaa ei tartte vaihtaa miksikään 134a nipaksi jos on oikea huoltoliike joka tekee muutakin kuin 134a täyttöjä. Normi huoltomittarien liittimet käy R-12 nippaan ja kylmäainepullossa käytetään samaa nippaa.... Mutta tosi on etten missään tapauksessa suosittele tekemään mineraaliöljy(r-12 öljy)/134a koktailia ja kuten jo ylempänä todettiin niin korvaavia aineita löytyy ja ne toimivat hyvin. Tahtoo olla että nämä "parkkipaikkahuoltomiehet" ei tajua lämmön siirtämisestä yhtään mitään.
    Viime vuonna eräässä autotapahtumassa kyselin tyhmiä eräältä "autokylmä huoltoporukalta" ja olihan tietotaito jotain muuta kuin mitä oikeasti tarvitaan vanhojen ja uusien laitteiden kanssa. Pikkasen poijat kiroilivat minua kun sanoin tehneeni kylmähommia reilu 16vuotta ja totesin heidän tietotaitonsa olevan säälittävää.........
     
  17. Kylmä-Mika

    Kylmä-Mika 2nd gear

    Niinpä, tähän törmää valitettavan usein että puuttuu ymmärrys itse kylmätekniikasta, ja ei liity pelkästään autohuoltoihin.... löytyy noita "lämpöpumppuasentajia" kanssa vähän joka paikasta :poff:
     

Kerro tästä muillekin!