Lasinpyyhkijän moottorin sulakkeen koko? (Chevy -55)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja drpete, 12.7.2011.

  1. drpete

    drpete 3rd gear

    Asentelin Packardiini -55 mallisen Chevroletin lasinpyyhkijän moottorin alipainetoimisen moottorin tilalle. Sähköt ajattelin ottaa näppärästi pissapojan sulakkeelta, mutta mutta: Tuo sulake on nimellisarvoltaan 7 A, ja paikassa oli 2 A sulake. Nämä ei kumpikaan taida kestää moottoria? Minkähän kokoinen sulake Chevyn pyyhkijämoottorilla on?
     
  2. JJu

    JJu 1st gear

    Onkos moottorin kylkessä viä nähtävissä tehoarvoa?
     
  3. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

    Ihan vertailun vuoksi:

    1970 Cadillacissa lasinpyyhkijän moottoria varten on 25 A sulake. Tuon sulakkeen takana on vain pyyhkijöiden moottori ja pissapojan pumppu.
     
  4. drpete

    drpete 3rd gear

    Ei tuossa taida olla tehoa annettu. Valmistaja (Delco) jännite (12 V) ja sit jotain mainoksia patenteista, muistaakseni. Täytyypä kumminkin tarkistaa.

    Johdon paksuudesta voisi päätellä, että joku 10 A voisi olla hyvä lähtökohta. 25 A on aika järeä! Vaatisi aika paksun johdon.
     
  5. JJu

    JJu 1st gear

    Okei. Hyvä kuitenkin muistaa, että koskaan ei kannata laittaa liian suurta sulaketta kaapeliin nähden. Siinä voi todellakin käydä niin, että kaapeli sulaa, koska virtaa kulkee kaapelinpoikkipinta-alaan nähden liikaa... Jos käytössä on amppeerimittari, niin mittaa sillä mikä on moottorin ottama virta ja sen perusteella valitse hiukan suurempi sulake.
     
  6. Clipper

    Clipper 3rd gear

    Ainakaan viisseiskassa ei ole sulaketta pyyhkijöille vaan virta tulee suoraan sytkän etuvastukselta, varmaan sama homma viisvitosessa.
     
  7. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Pyyhinmoottoreissa on "ylisuuri" sulake johtopaksuuksiin ja moottorin nimellistehoihin nähden siksi, että oikosulkuasennossa, eli kun moottori käynnistyessään joutuu ylittämään pyyhinvivuston ja sulat lähtökitkan, virtapiikki on huomattavan iso. Pyöriessään moottorille riittää 10A sulake, vähän riippuen mosasta.
     
  8. drpete

    drpete 3rd gear

    Mittaushan se on kaiken A ja O :D Pistin ampererimittarin sarjaan, ja pyyhkimien vispatessa virta vaihteli välillä 8 - 10 A. Laitoin sitten 15 A sulakkeen, mikä lienee just passeli.

    Hiukka ihmetytti, että noinkohan moottorin parkkiasennossa on jotain vikaa. Testatessa kävi pari kertaa niin, että sähköt katkaistessa moottori kyllä parkkeerasi ihan korrektisti, mutta virta ei mennytkään nollaan vaan nousi 20 A hujakoille :eek: Noinkohan tuo on vain ominaisuus, joka sen sisäisen lämpösulakkeen on tarkoitus hoitaa, vai ihan vika?. Noh, täytyy laittaa roimasti varasulakkeita hanskalokeroon, jos joskus sateella ajaa.
     

Kerro tästä muillekin!