Apuva, 9/16 UNF kierteiseen reikään tulppa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Potakka, 19.7.2011.

  1. Potakka

    Potakka 1st gear

    Millainen tulppa käy 9/16 unf kierteiseen reikään?

    Tarvis olla sellainen kartiokas joka kiristyy siihen kun vääntää kiinni.

    Tulee SBC 350 koneeseen kuskin puolen kannen alle.
    Tuossa ei ollut kierrettä ennestään vaan joku tappi ja ruuviliikkeestä myivät tuon 9/16 unf kierretapin kun vein malliksi sbc koneen tulpan joita noissa yleensä käytetään.

    Tämä kierre nyt vaan on tuolle tulpalle "horo" ja tulppa ei kiristy. Saatana!
     
  2. ari vw

    ari vw Gearhead

    1/4 npt olis ollu oikea.
     
  3. Potakka

    Potakka 1st gear

    Kiitos vaan vastauksesta, nyt vain pitäisi löytää tuohon 9/16 unf kierteeseen sopiva tulppa joka menee piiloon kuskinpuolen sylinterinkannen alle.

    Se kierre on nyt kuitenkin siellä jo. Eli en saa pienennettyä sitä...
     
  4. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Mene hydrauliikkaliikkeeseen, siellä yleensä on suurimpaan osaan kierteitä tulppiakin
     
  5. Potakka

    Potakka 1st gear

    Kyllä ketuttaa kun ei ruuvikaupan kaveri tajunnut asiaa oikein kun sen tulpan kanssa kävin kierretappia kysymässä ja selitin että tuo tulppa on kartiokas ja sen pitää kiristyä siihen reikään. Hydrauliikkaliikkeeseenhän se on huomenissa suunnistettava..
     
  6. oovos

    oovos 1st gear

    eikös jenkin jarruputkien kierteet oo noita unf kierteitä. kartiollista et kyyllä mistään saa. pultti vaan ja se lukitteella kiinni. omassa taitaa olla dampperissa tollanen kierre hihnapyörille. vois jostain amerikan liikkestä löytyä joku pultti minkä sit katkasee sopivaks.
     
  7. juhe72

    juhe72 1st gear

    Pistä hamppua ja hydraulikierretiivistys ainetta, jos et saa kartiota, pelekällä liimalla ei ainakaan mulla pysyny...
     
  8. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    No osaan epäillä. 1/4 = 4/16, 9/16 suurempi kuin puolituumaa.
    Vai onko? :odroll:
     
  9. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    Nyt on kyse eri kierre tyypeistä! Mites jos sotkis tähän vielä g,r ja anp kierteet nii ja mitäs niitä muita oli!
     
  10. janiluo

    janiluo Gearhead

    Olekko tuolta katsonut/kysellyt?
    http://www.nippelit.fi/1st/html/default ... =1&p_id=63
    http://www.nippelit.fi/1st/html/default ... 1&p_id=114

    - Jani -
     
  11. sbm396

    sbm396 Gearhead

    AN 6 sinne pitäis mennä koska siinä on juuri tuo 9/16unf
     
  12. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    R-kierre on sama kuin bsp-kierre, npt on taas kartiokierre.
    1/4 npt on liian pieni 9/16 unf kierteeseen.
    3/8 on lähempänä.
    Mutta tuo an6 taitaa olla sopiva.
    On nää tuumat vähän sekavia..
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Saahan sellasen tulpan tehtyä ihan 9/16" unf pultista. Katkasee sopivasti siten että ottaa kannan pois ja jättää kierrettä sopivasti, siten että kierre loppuu ennekuin se kierreosa pohjaa, kirisrtyy siten sitä "loppunutta" kierrettä vasten....
    Huolellinen putsaus ja putkikierreliimalla/hydrauliikkaliimalla kasaan, ei mitään muuta jenkaan koska ne muut karvat jättää sen liiman pehmeäksi.
    Karvat putkikitin kans sitten lvi-hommiin.....
     
  14. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Just näin. Hae rautakaupasta sellainen messinkinen tai taräksinen holkki, missä toi kierre on. Osaavat taatusti myydä sen sulle kunhan ilmoitat koon oikein. Jos et löydä, niin multa saat YVllä pyytäen AN 6 tulpan, tosin alumiinisen, mutta jos paikka ei ole liiaan kuuma voi toikin kelvata.
     
  15. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ei se noin yksioikoisesti mene. Putkiosissa tuo tuumamitta ei tarkoita ulkomittaa vaan putken nimellistä sisämittaa. Eli 1/4"NPT ei suinkaan ole ulkohalkaisijaltaan 1/4" vaan paljon enemmän.
    1/4" NPT on jengan paksummasta päästä n. puoli milliä 9/16":aa pienempi, ainakin periaatteessa. Sillä joko on käytännön merkitystä tai sitten ei, paikasta riippuen. Kierteen nousu on sama 18/1".
     
  16. Potakka

    Potakka 1st gear

    Se tässä nyt lähinnä on ongelma kun tulee gen 1 SBC lohkoon niin pitää tuon tulpan mennä dekkitason alapuolelle että kansi mahtuu kiinni.
    Tein sellaisesta kannallisesta propusta nyt siihen tulpan josta rälläköin sen kannan irti.
    Mitä lukitetta siihen kannattaisi käyttää?
    Loctitea mulla nyt olis mikä kestää 175C lämpöä.

    T. VL
     

Kerro tästä muillekin!