Pitkään käyttämättömänä ollen koneen herkistely ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Loepoe, 10.8.2011.

  1. Loepoe

    Loepoe 1st gear

    Parikymmentä vuotta seisseen wanhan kutosmoottorin herkistelyä, nyt tuntuu olevan yhtä puuta. Aikoinaan säilötty ajokuntoisena öljyillä sylinterissä, nyt tuntuisi olevan yhtä puuta. Mitens saisi paikkoja rikkomatta pyörähtämään (automaatti ei saa työnnettyä). Sylintereissä on ollut crc:tä jo viikon, ei tunnu helpottavan. Ei vielä haluttaisi nostaa konetta ulos ja purkaa, kun muu wanha koneen ympärillä tuntuu toimivan.

    Hyviä vinkkejä kaivataan
     
  2. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    wd40 saa pullotavarana. ***sota ajan konsti maitoa*** fairyä sanos työkaveri tuohon irrotus judduuun.

    mut sit kun lähtee pyöriin niin varovasti startilla veivaa ennen kuin käyntiin. sitten lyhyitä jaksoja käyttämistä (matala lämpötila) varottava korkeita kierroksia koska irtoruoste lähtee laattoina.
     
  3. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Coca-cola on myös yksi vanhan kansan konsti.
     
  4. makemydayjew

    makemydayjew 1st gear

    niin, ehkä kuitenkin ekaksi kannattais selvittää mistä jumittaa, sylinteri ei oo ainoo paikka mikä menee jumiin...onpa hyvinki pitkälti juurikin sattunu tapauksia että esim . kun irrottaa keinivipu-akselin niin johon alkaa meneen ympäri tai ainakin liikkumaan...hinaamallahan ei manuvaaliakaan juurikaan saa pyörimään jos on vähänkään pahemmin juntturissa johtuen välityssuhteista joita ilmenee voimansiirrossa..
     
  5. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Naftaa/polttoöljyä jos pytyistä jumii...
     
  6. peltsi

    peltsi Gearhead

    Riippuu tietysti koneesta mutta jos pystyt porakoneella tms. pyörittämään koneen öljypumppua niin vois koittaa pitää jonkin aikaa ö paineet yllä.

    tai sitten jostakin öljykanavaan öljyä parin kilon paineella.

    Jos koneen laakerit on tarttunut pintoihin kiinni niin sylinterien lioittelu ei välttämättä auta.
     
  7. kotr

    kotr 3rd gear

    Kone pöllö öljyä täyteen ja antaa liota? naapurin setä ainaki nuin liotteli jumittuneita maamoottoreita.tiiä sitte miten männänrenkaat? varmaan monia lyhyitä käyttöjä peräjäläkeen.
     
  8. take

    take 3rd gear

    Polttoöljyn ja ruosteenirrottajan yhdistelmällä irrottelin taannoin yhden kirjaimellisesti räystään alle säilötyn -60 luvun kuutosen. Niitä aineita saa sitten annostella reilulla mitalla. Ja aikaa meni kuukausi. :D Viikon välein vaihdoin aineet pyttyihin. Apuna käytin vanhaa ominaispainomittaria josta sisus oli rikki mutta sillä sai imaistua tulpanreijän kautta vanhat liemet pois pytyistä.
     
  9. sbf

    sbf Gearhead

    Kukahaa muistais paremmin että oliko se automaattiöölin ja asetonin seos mikä oli amerikanlehdissä todettu varsin tehokkaaksi.
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mitäs jos sen vaan kylmästi avais ja laittais ne huonossa hapessa olevat asiat kuntoon? Hoonaus/rengastus, laakerointi ja venttiilien läppäys niin on mun mielestä selkeesti paremmat toimintaedellytykset toimia kunnolla, ja kun kaikki tiivisteet uusii niin pysyy kaikki liemetkin sisässä. Samalla kun sen purkaa niin näkee kaikki palikat että missä kunnossa ne on, ja voi tehdä päätöksen että tehdäkkö siitä vai jostain muusta pörisijä :wink:

    Irrotukseen ei nyt ole vinkkiä mutta eiköhän noi sertsu/polttis liemet toimi jos on yleensä irrotakseen?

    Monesti meinaan renkaat jää jumiin mäntiin ja sit se läähättää, ei sekään kiva oo :soosoo:
     
  11. Loepoe

    Loepoe 1st gear

    Taitaa jäädä purku siksi vaihtoehdoksi, puhdetta talveksi, pienten ruostehommien lisäksi. Ei pieneintäkään elettä irtoamisen puolesta ole. Koneessa on öljyt ollut sisällä vaan eipä sekään ole auttanut.
    Kiitos vinkeistä, pannaan niksipirkka-arkistoon.
     
  12. rötvä

    rötvä 1st gear

    Keinuvipuakseli irti ja napautus joka venttiiliin, ettei vaan jumi ja väännä työntötankoja mutkalle.
     

Kerro tästä muillekin!