AOD 351 clevelandin jatkoksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja jukkis83, 10.8.2011.

  1. jukkis83

    jukkis83 3rd gear

    1971 vuosimallin 351C 4V:n jatkona oleva C6 on jenkkilästä tuotaessa...tai sitä ennen saatu rikki. Olen ostamassa tätä: http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... eb655d6482 302 perästä otettua 80-luvun AOD-laatikkoa tilalle kun tuon C6:n korjaaminen tuntuisi tulevan huimasti arvokkaammaksi. Osaako joku kertoa sopiiko laatikko, mites muut härpäkkeet (esim. vetolevy, turbiini), kestääkö miedosti piristetyn koneen?

    Täällä puhutaan Windsorista ja sivutaan hieman Clevelandiakin: http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... d3a4f4650e
     
  2. jukkis83

    jukkis83 3rd gear

    Vastailen hieman itselleni mutta apua kaipaan edelleen. Tässä keskustelussa: http://www.jalopyjournal.com/forum/show ... php?t=2111 puhutaan kickdown-vaijerista ym. kaasuttimen ja laatikon välisistä vaijereista. Osaisiko joku kertoa oikeita pituuksia, säätöjä, jne. vaijereille vai pitääkö auto kärrätä ns. ammattilaiselle säädettäväksi ennen koeajoa? Tai löytyykö joku joka olisi kyseisenlaisen vaihdon tehnyt ja viitsisi hieman jelpata? YV:tä voi laittaa. Edellä mainitussa keskustelussa ainakin kehutaan yhdistelmä ja AOD maasta taivaaseen....
     
  3. 74

    74 Gearhead

    Turbiini, kardaani ja laatikon kannatinpalkki on erinlaisia.
    TV cable adjustment googleen niin pitäis selvitä et säätämisessä käytetään öljynpainemittaria ja varmaan ohjeet kuinka.
    Todennäköisesti vakio AOD on aika kovilla varsinkin jos se on käytetty eikä tarkastettu.
    Veikkaisin et C6:n korjaus on vähintään kaks kertaa halvempaa ku AOD:n laittaminen asiallisesti tohon 351c perään. Tosin sit sais ylivaihteen.
     
  4. speedy

    speedy Double Gearhead

    Mikä perävälitys? C6 remppa tonnin pinnassa, jos ei itte jaksa tehdä. käytetyn laatikon ostamisessa on aina riskinsä, eli voi olla että kohta joudut senkin rempata ?
     
  5. jukkis83

    jukkis83 3rd gear

    Käytetty on kyllä riskihomma ja voi olla aivan turha investointi. C6:n korjaussarjoja ja oppaita on sen verran hyvin tarjolla, ettei itse remppaaminenkaan hullumpi idea ole. Vaatii vaan hieman aikaa. Perävälitys on 3.00 eikä lukosta tietoakaan.

    Eli 74 on ainakin sitä mieltä että melkoinen savotta on lähteä vaihtamaan? Keskustelupalstoilta saa aika helpon kuvan hommasta, mutta olen itsekin sillä kannalla ettei se ihan bolt-on homma voi olla. Säätäminen palstoillakin suositellaan jätettäväksi ammattimiehelle. Se ylivaihde ja tehonsäästö houkuttelisi vaihtamaan. C6 kun tuntuu olevan aika raskas ja suorastaan täysin pölvästi välityksiltään....voi tosin olla makuasia.

    Mitäs kuulkaa kun katsoin että laatikossa taitaa olla liikaa öljyä ja tikussa lukee että "Don't add if between arrows". Ja taitaa olla sentin yli nuolien. Häpeäkseni täytyy sanoa etten ole kiinnittänyt siihen aiemmin huomiota sen kummemmin. Katsoin vaan että öljy on ok ja homma pelaa. Mutta voiko se aiheuttaa nykimisen josta puhuin täällä http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... highlight=
    Jos näin on niin peruskorjauksella ei välttämättä olisi niin kova kiire ja voisi vielä kruisailla suht kevein mielin.
     
  6. Marski

    Marski 1st gear

    Tere,

    Oletkos itse vaihtanut ne öljyt siihen laatikkoon, meinaan, että jos et niin saattaa sen lisäksi, että öljyä on liikaa niin olla myös väärät öljyt!!

    Eli vaihdappa ne ensin Type F:n joko Valvolinea tai Us Partsista GULF Type F!

    T.Marski

    http://torinogt71.kuvat.fi/kuvat/
     
  7. sbf

    sbf Gearhead

    Muistaisin että takapalkin kiinnitys on sama.Ainakin c4 on samalla.
    Toki lootissa on pituuseroja eli pientä modausta vaatii.c4 vaihto aod:hen vaati palkin siirtoa noin 25mm taaksepäin.
    nopeusmittarin vaijeri pitäisi käydä suoraan.
    kardaanit käy aod-c4 päikseen eli etsit c4 sopivan kardaanin.
    niissäkin oli vissiin puoltuumaa pituuseroa mutta sopivat silti.
    c4 aod turbiini pulttijako on sama.

    sit se kestävyys...
    jos on aivan vakio laiska 351 niin voi jopa kestää mutta jos yhtään on vetoja koneessa niin ehdottomasti kannattaa vahvistaa ennen kiinnilaittoa.
    useempilevynen direct pakka ja iso pantaservo.Ynnä siihen etummaiseen vapaakytkimeen spirolock lukkorengas niin kestää jo aivan eritavalla.
    näitä hipo-osia saa mm jn-tradingilta suoraan hyllystä.
    omassa lahnassa pelaa 3.00 perän kanssa mainiosti .tosin tolla kolmosen ruuvilla 80kmh loikkarilla kone kiertää melkein tyhjäkäynnillä.
     
  8. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Olihan sulla kone käynnissä ja P:llä??? 8)
     
  9. Futurage

    Futurage Gearhead

    Joo ton AOD:n kestävyyden kanssa on vähän niin ja näin.Se kestää kyllä vakio 5.0 perässä mutta ei enää yhtään piristetyn 351 perässä. Toki hommassa on monta muuttujaa, mutta ne Fordin laatikkospesialistit Suomessa , ketkä 90-luvulla innostuivat AODstä ja sen ylivaihteesta ja tekivät niitä silloin, hakkasivat päätä seinään muutaman vuoden jonka jälkeen totesivat lopulta että ei saatana nyt loppui usko.

    Jenkeistä jos ostaa sellaisen 2000 usd maksavan AODn niin alkaa kestää.

    Itse teetin -93 AODn 400 heppaisen 351 perään.Kesti noin pari kuukautta ennen kuin ylivaihde antautui.

    Toinen kokemus AODstä: ostin 1996 1990 Thunderbird SC:n ahdetulla V6:lla. Laatikko kesti 6 päivää,sen jälkeen täysremontti Nätkinillä.Kesti sen jälkeen kyllä sen loput 8 kuukautta / 40 000 km jotka vielä autolla ajoin.Tää SC:n AOD on muistaakseni vahvin versio.

    Summa summarum- en suosittele hiperf käyttöön / ajoon.
     
  10. jukkis83

    jukkis83 3rd gear

    Nykimisen syy löytyi; vika oli käyttäjässä. Eli juuri kuten Ana67 kirjoitti niin lämmitin kyllä vaihteistoöljyt huolella, mutta sammutin koneen tarkastaessa. Käynnissähän sen pitää olla. Lukee siinä tikussakin "while idling" kun oikein tihrusti. Öljyä oli siis liian vähän ja lisäämisen jälkeen ainakaan lyhyellä koeajolla nykimistä ei ollut yhtään.

    Se tosin ei muuta sitä tosiseikkaa että ainakin se parkki on paskana, joten jonkinlainen remontti laatikkoon pitää tehdä. Tuo AOD:n tilalle vaihtaminen taitaa olla sen verran työläs ja arvokas projekti ettei kannata. Halvemmalla ja paljon helpommalla saa tehdaskorjatun C6:n. Lisäksi jos se kestävyys on siinä ja siinä niin huonoa on. Nyt on hieman isompaa kaasaria ja peltisarjat+putkisto. Tehoa luonnollisesti kaipaisi lisää ja talven aikana sitä haetaan :)

    Kiitos avusta ja tiedoista!
     
  11. Ana67

    Ana67 Gearhead

     
  12. sbf

    sbf Gearhead

    Minun muistaaksein toi parkkilukkomekanismi on aika yksinkertanen ja pitäis olla helppo korjata ihan lootan paikallaan ollessakin.
    eli öljypohja pois ja tutkimaan. saattaa mennä ihan vivuston hienosäädöllä tai sitten pitää hammaskehään vastaavaa nokkaa terottaa.
     
  13. jukkis83

    jukkis83 3rd gear

    Se olisi hyvä saada korjattua. Itse muistan aina polkaista seisontajarrun päälle, mutta muut kuskit eivät ellen muista sanoa. Jarru pitää ihan loivassa mäessä, mutta ei sen varaan uskalla autoa jättää muuten kuin tasaisella. Pitää katsoa mekanismia öljynvaihdon yhteydessä.
     
  14. Granaatu

    Granaatu Gearhead

    Kuten tuossa jo kerrottiinkin ensin kannattaa katsoa vivusto lootan sisältä. Jos parkkia on kohdeltu kaltoin, luulis että vivusto taikka se tanko joka parkkikäpälää liikuttaa, siellä ekaksi vääntyy.
    Sitten jos vivusto on kunnossa, niin parkkirattaan kunnon todetakseen tarviikin sitten jo purkaa laatikkoa paljon enemmän eikä se onnistu auton alla. Tuommonen ratas ja käpälä siellä on http://public.fotki.com/Granaatu/c6/c6-3.html

    Vaihteistomallin vaihdossa uusiksi menee kardaani joukkeineen, jäähyttimen linjat, turbiini, vivustotkaan tuskin menee sellaisenaan. Vetolevystä en tiedä C6 vs AOD. Esim. FMX ja C6 on erilainen, C6n levy tuo enemmän taaksepäin ( voiko tässä tapauksessa puhua offsetista?), niin paljon että kun pulttasin C6n levyyn FMXää turbiineineen, oli turbiini niin ahdingossa että vaadittavaa pelivaraa turbiinin ja vetolevyn välissä ei ollut enää lainkaan.

    Käytetyn lootan ostaminen voi olla arpapeliä, minä sellaisen pelin hävisin kun aikanaan ostin tuon pitkään merikontissa säilötyn C6n. Loota oli kuulemma rempattu joskus ja vähän sen jälkeen ajettu. Minä sitten kampesin sen hyvillä mielin jo hieman väsähtäneen FMXn tilalle, vaihoin öljyt, kiristin pannan, ym monet swappiin liittyvät hommat. Eka koeajo, ei toiminu niin pitäisi. Avasin öljypohjan ja olipahan likaista. Sisällä rautaosat olivat ruosteessa vuosien ulkolämpötiloissa säilytyksen johdosta, ja öljy sitten irrotti ruostetta liikkeelle.
    Puljasin FMXn takas paikalleen, olihan kesä ja vielä piti keretä ajamaan. Tässä vaiheessa tuli ilmi tuo vetolevyjen offsettien poikkeavuus.

    Keräsin sitten tietoa miten remppa tehdään, ja myös rohkeutta. Tänä keväänä sen ekan lootaremontin sitten tein http://public.fotki.com/Granaatu/c6/. Täytyy sanoa että on hyvä mieli, opin paljon uutta ja lootakin tuntuis pelaavan:)

    AOD TV-kaapelin säätöä: http://www.youtube.com/watch?v=6L3hNzxd ... dded#at=44
     
  15. 74

    74 Gearhead

    Mä näistä mitään sen enempää tiedä, mut mä oon säätäny oman laatikon noiden ohjeiden mukaan: http://www.becontrols.com/tech/tvlinkage.htm
    Lisättäköön vielä et mulla ei oo vivut eikä vaijeri fordin tekemiä jolloin en myöskään ollu varma oikeista vipusuhteista. Eli huvitti tietää et siellä askissa on oikee määrä painetta oikeella hetkellä, eikä noin suurinpiirtein.
     

Kerro tästä muillekin!