Fleetside 4.3 huoltotietoja kyselen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Kormikki, 10.8.2011.

  1. Kormikki

    Kormikki 1st gear

    Tässä hiukan selanneena ja juuri auton ostaneena kyselen, auto siis 1990 vuosimallin Chevrolet Fleetside Cheyenne 1500 4.3 v6 bensakoneella ja manuaalilaatikolla.

    Kiinnostaa siis moottorin ja vaihteiston täyttötilavuudet, jäähdytysjärjestelmä, mitä pakkasnestettä sinne? Mistä kannattaa hankkia osia? (Tampere lähin iso city).

    Milläs tuossa jakopää pyörii, pitääkö siitä murehtia jos kilometrejä autossa on 200tkm (mikäli on totta)?
     
  2. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Koneeseen menee 5 quarttia eli ~4.6 litraa.

    Laatikkoon riippuu, onko normal-duty (1.8 qt) vai heavy-duty 4 vai 5 speed (4 tai 4.2 qt), yleisin on eka (RPO-koodi löytyy hanskalokerosta MG5 tai MCO, heavy-dutyllä M20 tai MT8,MW3).

    Pakkasneste sen mukaan mitä siellä nyt on, eli jos punasta/oranssia niin punaista/oranssia tai jos on vihreää/sinistä niin sitten vihreää/sinistä. Ei sekasin!

    Ketjulla, jos muuten kunnossa niin hanaa vaan :rotfl:
     
  3. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Fleetside 4,3 huoltotietoja

    Itsellä on 92 Fleetside 4,3 ja automaatilla ajettu juuri nyt 277780 km,ollut meillä uudesta asti.Jakopää kestää pitkään,juttelin kaverin kanssa,jolla oli ajettu n.375000 eikä moottoriin ollut tehty mitään isompaa.Minullakin on koko autosta vaihdettu lähinnä akkuja,pakoputkistoa,takaiskarit ja nyt keväällä alkoi vesipumppu vuotaa.Ei ollut kallis remontti.Kaiken kruunaa se,että jarruille ei ole tarvinnut tehdä koko aikana yhtään mitään.Usassa osataan valmistaa myös kestäviä autoja.
     
  4. jupe---

    jupe--- 1st gear

  5. Kormikki

    Kormikki 1st gear

    Kiitokset vastauksista. Ehkäpä tuon mun auton huonoja puoli on sitten kirjava omistajakunta, kymmenkunta firmaa ja muutama yksityishenkilö :eek:

    Kaikki vipstaakelit paitti kuskin oven lukko pelaa suunnilleen ameriikassa suunnitellulla tavalla. Jarrut hiukan pompottaa kevyellä jarrutuksella, kunnolla kun tallaa niin silloin ottaa tasasesti. Olisko rumpujen soikeutta tai pikemmin käytön puutetta.

    Mitäs öljyä koneeseen kannattaa laittaa? Korkissa lukee 5w30 - voiko laittaaa ihan delvac rattoriöljyn vai pitääkö hipistellä synteettisten kanssa? Mulla kun on rattoria ja viragoa varten delvaccipönttö tallin nurkassa, nyt parikin. Siis yleensä MXää.
     
  6. Nupa

    Nupa Double Gearhead

    Sanoisin, että käytön puutteesta pompottelee. Oma 91 tekee ihan samaa...

    Itse olen täyssynteettisten kannalla, joku toinen ei. 5w30 hyvä.
     
  7. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Itse olen käyttänyt GM:n kannussa myytävää 5W-30:stä täyssynteettistä, edullista ja hyvin on pelannut. Saa ainakin motonetistä ja puuilosta. Jos on MG5-vaihteisto, niin siihen kuuluu GM:n oma öljy, varaosanumerolla 12345349. Sitä puolestaan saa Metroautosta ja se ei ole edullista. Synkrot toimii paremmin tuolla oikealla tavaralla, kuin tavallisella vaihteistoöljyllä.

    200 tonnia on minusta aika vähän, omassa on nyt 316000 mittarissa ja moottori pelaa vieläkin täysin moitteetta, ilman sivuääniä, öljynkulutusta tai muutakaan kulumisen merkkiä. Tehoa saisi olla enemmän, mutta se ei kai noissa ole vika, vaan ominaisuus.
     
  8. Destroyers

    Destroyers 1st gear

    Jos oot ostanu 20L tönikän delvaccia, niin turha on ostella muita öljyjä - koneeseen vuan.
    Itellä on 5.7 tbi, vaccia(15w40) tuossa on tullu käytettyy ja moottoripyörissä kanssa. Eipähän tarvii ostella monia pönttöjä, kun ostaa 20L pönikässsä.
     
  9. Kormikki

    Kormikki 1st gear

    Juu onhan delvaccia mulla kahta laatua 15w40 ja 10w30. Talvella laitoin rattoriin tuon ohemman, kun kerran 18 raatia oli pakkasta ja vedin öljytikun ulos, perässä tuli pitkä roikko öljyä... laitoin ohemmat kun raktori oli ulkoruokinnassa - toivottavasti ensi talveksi sen saa talliin 10c läpöihin odotteleen lumihommia, mitään lämmitintä siinä kun ei ole.

    täytyy maanantaina varsinkin kun on tilipäivä, hankkiutua tuonne Tampereen suuntaan tarvikeostoksille.
     
  10. Kormikki

    Kormikki 1st gear

    Tuanoinniin... Onkos vakavaa kun kylmästä startatessa em värkki lykkää sinisen pöllähdyksen? Muuten pakokaasu on väritön ja hajuton.

    Onkos näissä joku diagnostiikka, onko esim OBD-1 vai joku omansa?
     
  11. EddieT101

    EddieT101 Gearhead

    Ei hätää, venttiilivarrenkumit kuluneet sen verran että päästää hieman öljyä läpi. Omassa astrossa pitkään tehnyt samaa mutta öljyä ei kone silti syö. Seuraile öljyntasoa ja jos alkaa häviämään rivakasti niin sitten tekee asialle jotain.
     
  12. audiq

    audiq Gearhead

    Jos menit kaatamaan jotain 10W-30 maatalousöljyä koneeseen, niin en yhtään ihmettele, jos vähän savuttaa. Seuraavan koneen kanssa sitten kannattaa siirtyä laadukkaanpiin öljyihin.
     
  13. Kormikki

    Kormikki 1st gear

    Ei nykyajan maatalousvärkitkään huonoilla rasvoilla pelaa, on turboahdinta sun muuta.

    GM:n omaa 5w30 öljyä laitoin.

    Traktoreissa ei muuten ole välttämättä lainkaan venttiilivarren kumeja 8)
     
  14. audiq

    audiq Gearhead

    Tutun 4.3:lla oli joku näppärä edellinen omistaja ajellut karstasta päätellen mineraalilitkuilla. Pöllytteli sitten käynnistäessä. Pöllyttely hävisi hiljalleen sen jälkeen, kun oli jonkin aikaa ajeltu täyssynteettisillä.
    Että hyvällä tuurilla saattaa lopettaa ajan kanssa sen pöllyttelyn.
     

Kerro tästä muillekin!