Autotalli puuttuu, miten säilytän autoani?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Chevy95, 10.8.2011.

  1. Chevy95

    Chevy95 1st gear

    Onko tee-se-itse-autokatokset (ne muoviset tmv.) ihan tuhoon tuomittuja? Olis hyvä saada autolle syksyn ja talven tullen katto päänsä päälle. Pihaa ei kyl kaunista sellainen muovikatos, mutta kun ei kai muutakaan voi. Onko nuo ihan toimivia tekeleitä?
    Paljonkohan ne vie tilaa ja mitä ne kustantaa?
    (edellinen jenkki nimittäin kärsi pahoja ruostevaurioita seisoessaan ihan taivasalla muutaman talven...)

    Kokemuksia noista "rumiluksista" kaipaan, ja onko värivaihtoehtoja muuta kuin se iänikuinen pressunvihreä?
     
  2. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Mulla on nyt musti seissy pari talvee pihalla ja ihan on OK kunnossa, mitä nyt vahaa vaatis pintaan :rotfl:

    Ekan talven oli puolipeite päällä ja pressu alla estämässä maakosteutta. Viime talven oli ihan ilman peitteitä ja pressuja (talvi yllätti). Lumisateen jälkeen vaan aina lumet pois päältä ja pari-kolme kertaa kaivetaan hangesta esiin jotta ilma kiertää alustassa.

    Tosin tommosta telttakatosta oon harkinnu, mut ku ne on saatanan rumia... :(
    Ohan mul kyl jonninmoinen "talli" mut täynnä rojua ja vähän nafti Mustille.
     
  3. hla

    hla Gearhead

    Katos on kohtalainen suoja, kunhan se on sora-alustalla eikä ruohikolla. Noi valmiit halvat pressukatokset on kuitenkin siitä pahoja, ettei ne kestä kovin suurta lumikuormaa. Niitä täytyy olla kokoajan putsaamassa lumesta, ettei ne romahda.

    Kaverille kävi juuri sillä tavalla, että oli ollut muutaman päivän poissa himasta ja myöhään illalla takaisin tullessaan unohti koko asian. Aamulla oli katos nurin ja auton katto vähän matalampi..... Onneks se oli käyttis mikä siellä seisoi ja vakuutusyhtiö korjas sen, mutta kuitenkin...

    Veneliikkeistä tms. saa kosteudenpoistajia,mitä on hyvä sijoittaa autoon talveks. Ne imee pahimman kosteuden sisältä.

    Varmasti kuitenkin tyhjää parempi suoja, kun muistat olla tarkkana lumien kanssa ja vaikka itse vahvistat sitä jollain.
     
  4. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Pääasia ettei ole nurmikolla vaan auto.. Silloin säilymiselle jo aikas hyvät puitteet.
     
  5. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Komppaan hla:ta.
    Ostin pari vuotta sitten Honkkarista tuommoisen 3 x 6 metrisen pressukatoksen hintaa 169 €.
    Eka talvi meni ihan hyvin, mutta viime talvena kävi sitten vastaava tapahtuma kuin tuossa edelläkin kerrottuna. Itsenäisyyspäivän aikoihin oli parin päivän runsas pyry ja lisäksi vielä tien auraaja auttoi lingon kanssa lumikuorman kertymistä katolle.
    Arjen koittaessa olikin sitten puolet tallista lähikontaktissa Capricen katon ja konepellin kanssa.
    Täytyy vielä syksyllä vahvistaa katosta tulevaa talvea varten ja saada se parempaan ryhtiin, koska nyt sateella kertyy vettä pressun poimuihin.
    Mulla kiertää kakkosneloset kehikkona maata vasten ja pystyputket on kiinnitetty niihin.
     
  6. Riku Rotten

    Riku Rotten 3rd gear

  7. isoatlas

    isoatlas Gearhead

    Minulla on ollut HongKongin 3mx6m hopean värinen teltta jo neljä talvea käytössä...hyvin on pysynyt pystyssä, kun olen pudotellut lumet heti pois kun on satanut vähintään sen 3-4cm.

    Nyt alkaa olla kuitenkin katto jo sen verran auringon ja pakkasen hapristama, että ei pidä enää vettä kovalla sateella...myös etuseinä jossa oviaukko on lahonnut niin pahasti, että repeilee kun käyttää vetoketjuja.

    Lattia on tehty kuormalavoista ja niiden päälle olen laittanut kevytpeitteen tiiviisti reunoja myöten, hyvin on pysynyt autot kuivina...
     
  8. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    tuolla jotain kokemuksia ja kuvia pressutalleista
     
  9. Korson Welles

    Korson Welles 1st gear

    Ei-ihan-kaikkein-huonoin hätävararatkaisu talvisäilytyshalliksi: Ota vanhat tippalistaan kiinnitettävät suksi- tai mieluummin taakkatelineet, tai vaikka 2 paria - löytyy kirppareilta muutamalla eurolla - ja kiinnitä paikoilleen. muutama autosta hiukka pidempi kakkosnelonen tukevasti kiinni telineisiin (tarvittaessa tuenta myös lankkujen päistä), ja vot: on hyvä tai ainaki kelvollisehko pressuraami! Kunhan et käytä mitään helvetin halpahallien kevytpeitteitä, niillä ei tee yhtään mitään yhtään missään! Ja muista myös se auton alle tuleva pressu. Ja voilá! Köyhän mieh...eiku henkilön talvisäilötallitalli on valmis! Eikä kai tarvi lupia, ku ehkä eukolta. :poff:

    HUOM: Ei välttämättä toimi cabriolet-mallisissa autoissa, jos niissäkään... :-?
     
  10. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    ^Ei se mitään lupia tarvii, vaikka pistäisit 100 neliön pressutallin tontilles.

    Korjatkaa toki, jos olen väärässä.
     
  11. jakke ja sepi

    jakke ja sepi 2nd gear

    Onko paras vaihto ehto hakia 24 ja siitä näpräällä runko ja kunnon peite päälle. Ei ainakaa heti romahda.
     
  12. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Riippuu kaavamääräyksistä, jonnekin ei saa laittaa minkään kokoista pressutallia
     
  13. peltsi

    peltsi Gearhead

    Tuollainen pressukatos suojaa vesi ja lumisateelta mutta suojakelillä auto on märkä sisältä ja päältä. Jos auto on harrastepeli niin kyllä se tarttis säilyttää tilassa joka on aina muutaman asteen lämpimämpi kuin ulkona. Viime talvena säilytin chevyy kaks viikkoa autokatoksessa ja siinä ajassa rupes konehuone menemään huonon näköiseks. Vettä joka paikassa. Auto oli just tuotu suomeen ja konehuone "oli" siistiä alumiini billettiä etc.

    Jos auto on koko talven katoksessa niin kannattaa laittaa renkaiden kohdalle esim. 2/4":set ja viellä joku kevytpeite niiden päälle. Ei nouse niin paljoo kosteus auton alustaan. Niin ja tietysi läpi tuulettuva teltta ettei tuu kasvihuonetta.
     
  14. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    no, ihan minne vaan voi asentaa pressutalin, siitä voi kaupanpäälle selvitä onko kyylä naapuristossa :rotfl:
     
  15. raunoh

    raunoh 3rd gear

    Oma kokemus vuosien takaa tuollaisesta metalliputki-pressu-katoksesta: myrskyssä keikahti nurin toinen, toinen hajosi ja metalliputket hakkasivat auton peltisepän ja maalarin jatkokäsittelýyn. Sen jälkeen hankin autohallipaikan/autotallin.
     
  16. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    noissa halpis rättäreissäkin lukee et ankkuroidaan ne maahan tai johonkin tukevaan kiinni et ne ei lähde tuulen mukana.
    ei se muovipussikaan kestä maassa jos siitä risu työnnetään kahvoista läpi.
    mut nää ohjeet onkin vaan amerikkalaisille henkilöille. :eek:
     

Kerro tästä muillekin!