6.1 Hemi vanhaan koppaan=sikasiisti menopeli!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Kari Sallinen, 18.8.2011.

  1. Kari Sallinen

    Kari Sallinen 1st gear

    Onko kokemusta vanhan tekniikan vaihdosta uuteen Challengeriin / Barracudaan? On hankittu 6.1 Hemi moottori 2009 Challengerista 7000mailia.
    Mukaan tuli kaikki johdot ko. autosta, rattiputki, polkimet, mittaristo, kardaani, taka navat ja muuta mukavaa sälää. Moottori on turn key versio.
    Mutta hyvät neuvot olisivat kalliit ja miksei apukin. Haussa on avo Challenger 70/71 tai avo Barracuda/Cuda ( mikä on Barracudan/Cudan ero kertokaa viisaat ? ).
    Mitä tulisi ottaa huomioon ennen aloitusta ja mihin törmää työn edetessä.
    Olisiko kenelläkään kuvia etenevästä tai tehdystä tekniikan päivityksestä.
    Ajatuksena olisi myös päivittää tukirakenteet erillisjousituksena ja kaikkiin
    pyöriin levyjarrut. Siis varsin kattava uudistus....mitäpä ei tekisi todelllisen rakkautensa tähden? Kertokaa ihmiset minkä polun alkuun olen itseni laittanut?

    Kari
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    On Suomessa tehty tekniikan vaihtoja uudella Hemillä jo useita. Hommaa helpottaa et voit käyttää pikkulohkon 727 laatikkoa, jos haluaa.
    Mäntsälässä HemiSimolla on milloin 5.7 ja milloin 6.1 Cudassa.

    Ero Barralla ja 'Cudalla on varustelussa.

    Alusta muutoksista saat näkemyksen kun käyt lukemassa aiheesta seuraavista:
    protouringmopar.com, lateral-g.net ja pro-touring.com.

    Useimmat rakentaa GM;n tuotteita mutta seassa löytyy helmiäkin.

    Jarruja saa valmiina sarjoina, raha vain ratkaisee...

    Tässä kaverini ' Cudan jarruista juttua/kuvia:
    http://www.jani-immonen.net/cuda/summer2011.html

    Mielenkiintoinen projekti on edessäsi, onnea ja menestystä.

    Toivoo nim. hengenheimolainen
     
  3. budweiser

    budweiser Gearhead

    Moro, ensin valitettavasti huonoja uutisia, jos sulla ei ole täydellisiä sekä moottorin että korin johtosarjoja se ei ole enää "turn key" eikä sellaiseksi tule ilman sähkötöitä.... mikäli sulla ei ole kokemusta noiden johtosarjojen ja ecm: ien kanssa pelaamisesta väittäisin että 6.1 Hemin käynnistämistä varten voi olla helpointa hommata stand alone johtosarja sekä vaijeritoiminen kaasumekanismi ja jos haluat käyttää vanhaa 727:aa niin silloin kannattaa ostaa myös sopiva ecm...joka on tässä tapauksessa 2004 tai uudempi manuaalivaihteisen, takavetoisen Hemi pick up:n ecm. (=se ei tajua mikä vaihteisto autossa on... ) sekä 5.7 tai 6.1 ecm käy...2005 ja uudempi on siitä parempi että siihen saa myös muutettua asetuksia vielä jälkeenpäin kun hommaa johtosarjan mukana lisävarusteena saatavan aparaatin.


    Näitä osia käyttämällä et tarvitse sitä nykyajan virtalukkoa, sähkökaasupoljinta eikä johtosarja ole ämpärillinen ylimääräisiä piuhoja konehuoneessa...yms. virityksiä.
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Suosittelen myös ton alkuperäisen johtosarjan jne hyödyntämisen unohtamista. Meillä on meneillään 5.7 Hemin istutus hivenen klassisempaan koppaan, siihen tulee lootaks 904 jollainen käsittääkseni on myös Simon cudassa. Haaveissa olis et parin viikon sisään laite olis käyntikunnossa. Boxi, johtoasrja, kaasupoljinboxi jne tulivat Bouchillon Performancelta
     
  5. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Miks sinne uuden koneen perään pitää tunkea noita aatamin aikasia 904/727 sarjaa? Onhan Chrysler tehnyt jo 25v vuotta ylivaihde askeja. Ja nimen omaan pikkulohkon jaolla......tee siitä E-kopasta saman tien neliveto, alusta rakenteet vaikkapa Jeepistä 8)
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Niin. Vaihtoehtojahan on noiden lisäksi joko nelivahteinen ylivahdeloota, eli A500 tai A518, mikä ei ton ohjausjärjestelmän osalta muuta tilannnetta. Tai sitte noissa alunperinkin käytetty viisvaihteinen malli. Kumpikin vaihtoehto käsittääkseni vaatii korimuutoksia, vähintäänkin vääntösauvapalkkeihin. Omassa tapauksessa toi ratkas lootan, ko häksättimeen tuskin olis muuta kun 904 mahtunut. Ja vaikka aataminaikasia ovatkin, ninoi raukat tuppaa kuitenkin toimimaan. Voi olla et ylivahde olis ollu mukava, mut tokkopa tolla mitään miljuunaan kilsaa tulee maantietä muutenkaan vedettyy.
     
  7. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Joo, ehdottomasti helpommalla pääsee kun hommaa toiset johdot ja ecun. Sellaiset jotka on hot rod hommiin tehty.

    Simo laittoi ekas 5.7 suoraan kolaroidusta '04 Durangosta ja kaikkineen sähköineen, siis ihan kaikki sähköt puskurista puskuriin Durangosta. Mut tää tapahtu jo vuosia sitten. 6.1seen hommas sit standalone boxin johtoineen.

    Simolla ON 904. Laatikoksi vanhaa koulukuntaa siksi et ne kestää/kevyet. Moparin ylivaihdelaatikot eivät ole hirveen suosittuja rakentelukohteita.

    Kadulle vaan Tremecin manuaali.

    Jos olis '05> 5.7 ja ihan vaan cruisailuvehkeestä kyse, niin laittaisin koneen oman boxin et sais MSDn käyttöön. Ihan vaan huvin vuoks.
    Pintakaasulla menis 4llä pytyllä. Onhan niissä niitä ohjausventtiili/nostaja ongelmia mut ehkä silti kuitenkin.

    Muuten varmaan laittaisin Mega3sen. Laittaisin sen nytkin omaani mut ei viel ainakaan onnistu. Ei siitä sen enempää.

    PikkuHemien perässä on mersun automaatti ja se vasta huono onkin hot rod käytössä. Särkyy ihan vakio 300C hemissäkin.

    Nelivetotekniikka kannatas ottaa 300C stä (tai siis C-sarjan Mesestä) sen pohjalevyhän siinä on.
     
  8. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Cuda/Challenger foorumilla monella työn alla. Vaatii sis.kirjautumisen että kuvat yms aukenee.Olikohan joku nimimerkillä "Travis72" tms joka teki siistin näköistä muutosta omaan Cudaansa(projektiosiossa) ja joka on juurta jaksain selittänyt mitä osia homma vaatii. Ja laittanut joka osan numerot yms esiin jotta toisilla helpompaa ko homman teko.
     
  9. Kari Sallinen

    Kari Sallinen 1st gear

    kiitos ohjeista...

    Mulla on siinä moottorissa 6 vaihteinen laatikko kiinni se on orkkis 2009 challengerista. Voisko sitä käyttää ilman suurempia korimuutoksia? Jotenkin vaan haluaisin ajella manuaalilla vaikka automaatti on jossain määrin mukavampi. Meinaatteko että alkuperäiset johtosarjat ovat liian sekavia löytää tarpeelliset. Miksiköhän ne tyrkyttää mukaan niitä kokonaisuuteen.
    Miten tänne saa liitettyä kuvia mukaan voisin laittaa kuvat moottorista.
    Turn key sillälailla että siinä on kaikki tykötarpeet moottorissa kiinni, eli se on varusteltu ja niitä olisi tarkoitus käyttää ellei joku keksi jotain mahdotonta sen estämiseksi. Ehkä se nelivetokin joskus e koppaan mistäs sen tietää mistä huomenna tuulee :lol: Tuossa moottorissa on varmaankin vielä atk ohjelmat sisällä, olisko niille tarvis tehdä jotain ja mistä siihen löytyisi laitteet tai/ja taito? Olisi tarkoitus kyllä ihan mukava käyttis laittaa tuosta avosta ja ajaa sillä mahdollisesti paljonkin, toiveena hieman edullisemmat käyttökulut ja luotettavuus ja mukavuuskin.
    Olen tässä kevään ja kesä aikana saanut 70 Challengerin peltityöt tehtyä ja massattua alustan ja lokasuojien sisustat. Alustan osat ovat tulleet lähes kaikki ja niitä pääsee asentamaan paikoilleen niin pian saisi Challen pois vartaasta pyörilleen. On se vaan tuo puhaltaminen ja hitsaaminen ja hiominen pölyistä puuhaa mutta onneksi ne alkaa olla kaikki takana. Lukuun ottamatta pintojen kittien hiomisia. Mutta ruokahalu kasvaa aina syödessä kun edellinen ei ole edes valmis kun pitää jo uutta alkaa.
    Vaikka osto hetkellä aihiosta puuttui paljon varusteita autosta on ne löytyneet kuitenkin kohtuu hyvin. Vielä puuttuu sisäpuolen ikkunoiden viimeistely listat.
    Ai niin onhan hankittuna ollut myös "naapurin" auto Corvette -80 johon ilmeni tarvetta vaihtaa syksyn/talven aikana alusta kaikkine puslineen ja puhdistuksineen ja maalauksineen. Ehkä myös harvempi perä välitys olisi tarkoitus tehdä. Löysin USA:sta alustan joka siellä puhallettiin ja maalattiin pulverilla. Se pitäisi saapua tänne ensi kuun lopulla. Olisiko jollain kokemusta alustan vaihdosta Corvetteen? Niin se oli kolaroitu ja hieman kiero= ulkonäkö kysymys lähinnä. Kyllä auton pitää autolta näyttää.
    Kerrassaan mukavaa puuhaa..
     
  10. Bowhill

    Bowhill 3rd gear

    Katso myös For A bodies only-foorumi, siellä on varmaan kattavin keskustelu aiheesta, new hemi swaps nimisen topicin alla.
    Se kuusivaihteinen tosiaan vaati aika reipasta kardaanitunnelin leikkelyä, jotta älä ainakaan sisustaa niputa ennen tekniikan sovittelua 8)
     
  11. MudMax

    MudMax Gearhead

    Aika lennokkaalta kuulostaa, että aitoon avocudaan laitettaisiin tuollainen tusinamotti sähköhimmeleineen ja vielä erillisjousitus jne. :eek:
    Niitä on kuitenkin valmistettu ainoastaan n. 550 kpl vm. -70 ja n. 300 kpl vm.-71, hintakin on sen mukainen.
    Jenkeissäkin tyytyvät yleensä käyttämään rakennelmissaan 225 tai 318 Barracudia.

    Barracudan ja 'Cudan erona on, että Barracuda (BH) on perusmalli 225 tai 318 koneella, johon optiona sai myös 383 isolohkon 2 tai 4 kurkkuisella kaasarilla.
    Gran Coupe (BP) on paremmin varusteltu Barracuda samalla tekniikalla.
    High Performance versio 'Cudan (BS) peruskoneena oli 383 Super Commando, optiona 340, 440, 440-6 ja 426 Hemi.
    Nämä vuodelta -70, eroja on vuosimalleittain, esim. -71 ei ollut 440-4V konetta, myöhemmin ei enää ollut isolohkojakaan kuten ei avomalliakaan jne.
    Myös alustassa, varusteissa ja ulkokuoressa on eroja, niistä tarkempaa tietoutta esim. tästä: http://www.hamtramck-historical.com/dea ... k-01.shtml
     
  12. jokumuu

    jokumuu 3rd gear

    sit muutoksia tarvii öljypohja,startti, pakosarjat,öljynsuodattimen paikka,vetolevy jos 904/707.
     
  13. Kari Sallinen

    Kari Sallinen 1st gear

    lennokasta...

    varmaankin oikeassa olet, ykkösvaihto ehto muunnokselle on kuitenkin avo Challenger joka on ehdoton suosikkini. Jotenkin vaan pidän sen tyylistä enemmän. Ja kaikessahan on arvostuksesta kysymys. Yksi tykkää yhdestä toinen toisesta ja omien unelmien mukaan pitää elämässä marssia, asutaanhan sentään vapaassa maassa. Ja ainahan uudistetun voi tulevaisuudessa joku palauttaa ennalleen niinkuin nytkin paljon tehdään.
    Kiitos kuitenkin muistutuksesta autojen vähäisyydesta..
     
  14. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Re: kiitos ohjeista...

    Offtopikkia tässä ketjussa joten mainitaan vain nopsasti että Veten alustan muutoksista ja parantelusta on loputtomasti tietoa allaolevan linkin C3-osiossa. Rekisteröinti palstalle ohjeitten mukaan.

    http://finnshark.com/

    http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=12675
     
  15. iivar1

    iivar1 Gearhead

    tähän pieni korjaus-ei laitettu kaikkine johtoineen,vain koneen johdot ja pari purkkia liittyen ajonestoon,sekä virta avain ja virtalukossa oleva nuusku joka tunnistaa oikean avaimen ja kone jää käyntiin.ja koneen perässä on jo pari vuotta ollut ylivaihde "904" lukkoturbiinilla.
     
  16. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

  17. laakkius

    laakkius Gearhead

    niin, muttei Simon Cudassa... :rotfl:
     
  18. laakkius

    laakkius Gearhead

    on se hieno moottori kun vakiona vie Cudankin 11.11@193 aikoihin vartilla.... :eek:
     
  19. C-barge

    C-barge Gearhead

    Pötypuhetta että olis vakio. Kuskin puolellahan oli aivan selvästi peltisarja.
     
  20. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Heh heh. Käyköhän Simolla niin kuin vanhalla 426 Hemillä kävi? Käy käy käy aina meni kovempaa kun Simo entisöi sitä ja laittoi org palikkaa viriviripalikoiden tilalle. Siis päinvastoin kuin me muut. Kun vaihtoi valusarjat peltistsien tilalle se tais silloin mennä alle 13sek.
    Heh toi menee alla 11sek kun kaima laittaa taas valusarjaa takasin heh heh
     

Kerro tästä muillekin!