Money Bracket 2004

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja SG440, 5.5.2004.

  1. SG440

    SG440 3rd gear

    Lisätietoa FHRA:n keskustelufoorumilla. T:HF
     
  2. triniemi

    triniemi Gearhead

    Pistetääs suora linkki niin ei tarvi ihmisten plärätä. Varmasti hieno tapahtuma, missä muualla voit ajaa 15 sekan valiantilla 8 sekan funny caria vastaan?!
     
  3. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Meikeläisen kaali ei osaa pitää tuota kunnollisena kiihdytysautoiluna :odroll:
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo; se olis todellista kilpa-autoilua, että se 15 sekan fanikaari ja 8 sekan valiantti (koska näin päinhän se menee tosielämässä) ajais toisiaan vastaan heads uppina. Se se vasta on tosi kilpa-autoilua. Toi braketti kuuluu kanssa siihen osastoon josta ei kannattais lausua mitään ennenkuin on itse ajanut. Ja siihen se tarjoaa mahdollisuuden lähes kenelle tahansa. Eikä siinä vielä kaikki; pärjääminen ei ole kiinni rahasta, ei tiukimmasta tekniikasta, vaan ihan pelkästään ratin ja penkin välistä. Se kai siitä niin vastenmielistä tekeekin?

    t; nimimerkki "en oo itekään koskaan brakettia ajanut", mutta heads uppina kaks sekuntia nopeempaa tai kaks sekuntia hitaampaa autoa vastaan ei mitään hillittömiä onnistumisen tunteita anna sekään.
     
  5. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Kai nyt mielipide saa olla vaikka en ole ao. lajia harrastanutkaan. :smile: Ymmärrän täysin mopemanin ajatukset, en vaan koe että itse saisin kiksejä "tarkkuusajosta".
    Tarkkaan rajoitetut malli tai vakioauto kiihdytykset olis aika kivoja mutta riippuen mistä roikkuu raha pelaa sielläkin.
    Pelkkä kiihdytys osaamisen kilpailu olisi sekin ihan ok, ainakin harrastaja puolella. Olisi käytössä x kpl samassa kunnossa olevia autoja joilla kaikki sarjan osanottajat kisailisi.

    Noh, nää on tämmösen sivustakatsojan ajatuksia vaan :smile:
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuota tuota... Eihän bracketissä oikeastaan raha ratkaise yhtään mitään. Kuten Mopeman toteaa, on kaikki kiinni kuskin osaavuudesta, sama se onko siellä 5s Nitrodragsteri vai 28 sec transit. Kuskin pitää osata lähteä tasaisesti, tuntea autonsa, ja vielä ajaa lähtö toisensa jälkeen samalla tavalla, ml. vaihteenvaihdot, jos on manuaalilla liikenteessä.

    Tai no sen verran voi raha ratkaista, että voi tehdä tekniikasta sellaisen, että se toimii varmasti samalla tavalla uudestaan ja uudestaa, esim. vaihteisto vaihtaa tarkemmin, jne.
     
  7. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Mopeman kirjoitti 2004-05-05 10:10:
    Joo; se olis todellista kilpa-autoilua, että se 15 sekan fanikaari ja 8 sekan valiantti (koska näin päinhän se menee tosielämässä) ajais toisiaan vastaan heads uppina...

    :grin:
     
  8. Muki

    Muki Gearhead

    No esimerkiksi mun kaltaiselle rookielle toi bracket vois hyvin olla mukava juttu. Kun on täysin selvää että omilla taidoilla, tiloilla, budjeteilla, moottorivalinnoilla jne. ei tulla kuitenkaan koskaan hätyyttelemään missään "oikeassa" ryhmässä mitään kärkipaikkoja. Kuitenkin pääsisi ajamaan ja oppimaan aiheesta. Eihän toi bracket ole pois muista ryhmistä, nehän täydentää toisiaan.
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Juu, mielipiteitä saa ja pitääkin olla, ja vahvimmillaanhan ne yleensä kaikessa on silloin kun tietoa ja kokemusta on vähän. Niin mulla kuin muillakin. Mutta tollasesta braketista vielä sen verran, etteihän se sinänsä mitään tarkkuusajoa ole kun ei yritetä mitään kiinteetä aikaa ajaa. Jos ajaa tasasesti, niin senhän voi laittaa dial inin pari satkua paremmaksi ja sitten huoletta ajaa ihan täysiä. Ja jos menee sitten ali, niin voi olla iloinen uudesta enkasta :smile:
     
  10. Henski

    Henski 1st gear

    Ja vielä tasasten lähtöjen ajamisen helppoudesta.
    Naapuri radalla pari sekkaa hitaampi auto; odottaminen omien valojen vaihtumista samalla kun vastustaja pakenee karkuun on aika piinallista. Yleisöä yleensä hiukkasen enemmän kun siellä teollisuusalueella, jossa joka lähtö onnistuu nappiin. Vielä kilpailupaikalla tapahtuva psyykkaus luo ylimääräistä jännitettä. Ja vielä kun ajelee kaverin yli 700 heppasella Vallulla, joka ei välttämättä ihan suoraan aina mene, niin kyllä tossa Bracketissäkin ihan tosissaan saa ajaa. Vaikka munkin mielestä se oli joskus mummojen jarrutusluokka...
     
  11. SG480

    SG480 1st gear

    Bracket on helppoa...Kesällä 2002 ajoin West Coastin Bracketin läpi 9 sekunnin Barracudalla. Tipuin joka kerran ekalla rundilla, pääsäätöisesti hermo ei pitänyt karkuun menevien autojen häipymistä horisonttiin. Lisäksi brake + pitkä kuusi ilman delay -vehkeitä ei ole maailman paras yhdistelmä. Silti oli aina hauskaa.

    Kesät 1991-1998 ajeltiin Satellitella C ja D -luokissa satunnaisia lentokenttäkisoja. 12 sekunnin möhkö Vallen ja Keken avomalibuja tai Harrin Valiattia vastaan ei ollut mikään valttikortti pudotuskisassa. Tuolloinkin tipuin pääsääntöisesti aina ekalla rundilla - lopputuloksen tiesi kyllä bracketista poiketen aina viivalla mennessä.

    Onneksi olen saanut maistaa menestyksen hedelmää SM1 ja PM1 -auton line up -työntäjänä ja voin keskityttyä vastaisuudessa hankkimaan #match -tarroja ilmaputsariin ja syylärinkorkkiin.
     
  12. kmovsh

    kmovsh 1st gear

    Joo tää autosuunnistus on varmaan ihan mukava laji harrastaa, mutta katsojille se on yhtä mielenkiintoista kuin pitsinnypläyksen seuraaminen.

    Olen monta kertaa miettinyt., että tässä tarkkuusajelussa varma voittaja-auto olisi 200:n automaattidiesel mersu, jollain 32 sekunnin ideksillä. tasainen pito, keliolosuhteista piittaamaton moottori tasaisesti vaihtava laatikko jne.

    Mutta eikö näille tarkkuusautoille voitaisi pitää enemmän tälläisiä omia tapahtumia?? Ettei oikeissa kilvanajotapahtumissa esim. EM-kilpailuissa turhautuisi aikaa näihin ”täytelähtöihin”. Näin pystyttäisiin keskittymään luokkiin jotka oikeasti ajavat kilpaa absoluuttista aikaa vastaan
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Edelleen suosittelen, että jos tolta tuntuu, niin käy kokeilemassa. Se on tosiaan sairaan helppoa, ja hyvät rahatkin siinä voi tienata :grin:

    Ja tää Pori Brackethan on vaan tätä "autosuunnistusta", joka totisesti on hermopaineeltaan kuskille jotain aivan muuta kun heads up kisa. EMmissä ja muissakin olis kiva jättää nää luokat autosuunnistuluokat pois, niin jäljelle jäis....niin, mitä? 20 lähtöä päivässä?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Mopeman 2004-05-06 14:08 ]</font>
     
  14. Fireball

    Fireball Gearhead

    Mikäli ylipäätään yhtään mikään moottoriurheilulaji tuntuu verrattavalta pitsinnypläykseen on kyseisen henkilön kesän kohokohta ja ainoa suositeltava matkakohde epäilemättä Rauma. Niillä pitsiviikoilla ei täytelähdöt häiritse. Ja sen verran vähän on noita hienosti kehittelemiäsi teorioita mukaillen 32 sekan autoja eliminaattorin kärjessä näkynyt että joko olet keksinyt jotain uutta ja braketmaailmaa mullistavaa, tai sitten olet väärässä. On taivahan tosi että pakkohan se on helppoa olla koska tuon EeÄmmänkin jopa minä olen kahdesti voittanut tosin vain sinne kuulumattomassa täytelähtöryhmässä. Miksiköhän jokapuolella maailmaa suurimmat kaaviot on poikkeuksetta bracket eikä heads up ryhmissä vaikka niitä ei niin monen kotimaisen asiantuntijan mukaan tarvita lainkaan? Kantsii kyllä kokeilla, siihen herkkuun on moni hurahtanut.

    Nimim. Cuda 70:lle hedelmät tarjonnut
     
  15. kmovsh

    kmovsh 1st gear

    En yhtään epäile lajin haastavuutta. Onhan shakin peluukin varsin haastavaa, mutta aika harva sitä jaksaa intensiivisesti seurata…

    Ajattelenkin lajin mielenkiintoa noin yleisellä tasolla. En tiedä voiko kiihdytysurheilusta Euroopassa puhua ammattiurheiluna. Puoliammattilaisuudesta on ainakin oltava kysymys rajummissa luokissa joiden pyörittäminen vaatii jo varsin suurta budjettia. Ja totuushan on että EM-kilpailuihin ihmiset tulevat seuraamaan juuri näitä luokkia Joten mielestäni tälle ”ammattiurheilulle” tulisi antaa suurin painoarvo EM kisoissa. Nyt tuntuu että leijonanosa ajasta menee näihin edullisempiin luokkien ajattamiseen, jonka moni kokee tapahtuman ”pakkopullana” .

    Tiedän että rajummissa luokissa tulee olla varsin pitkiä huolto/jäähdytys taukoja, mutta on varmasti keinoja viihdyttää yleisöä väliajalla. Niin että aina kuin radalla jotain tapahtuu niin se olisi seuraamisen arvoista…

    Niin onhan F-ryhmän ralliautojakin jo yksistään Suomessa enemmän kuin F1:ä koko maailmassa.
     
  16. Käkö

    Käkö Gearhead

    Voi hyvää päivää...
    Kyllä noissa kisoissa missä bräkettiä ajetaan on kuuluttajat pitäny huolta et suuri yleisö pääsis jyvälle.
    Olen itse ollut seuraamassa nimenomaan yleisöä mmutamassa kisassa koska tästä aiheesta on ennenkin väännetty, ja kommentit on ollu aika hyviä, kyllähän se headsup-kisax menee väkisinkin tosin maalin päässä, katsomossa on jopa lyöty vetoja tyyliin "ei toi camaro saa tota valianttia kiinni"...
    Ite en aja ku perheestä löytyy nopeampikin kuski mut ei noi bräkettilähdöt ainakaan viime kesänä mitään jarruttelua ollu paitsi ehkä Forstenin hopalla se kun nyt oli nopeempi ku sallittu alin raja ja lyön vaikka vetoa et niitä "jarrutuksia" kukaan nähny...
    Osa katsojista lähtee aina baariin ku luokka vaihtuu, suurin osa jää kuitenkin katsomaan mitä siellä tapahtuu...
    Ja kuitenkin sun pitää voittaa kilpakumppanis joten kauheesti ei jää aikaa ryssiä mitään...
     
  17. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Brakettiä kannatan vaikka lähtöäkään ei vielä ole takana kun auto on kesken, mutta kesän 2005 aikana pitäis ekan kerran kennoihin ajaa :smile: Toimii musta hyvänä ponnahduslautana ja voi olla että ei koskaan sen "oikeempaa" kilpa-autoa aja, mutta varmasti on hauskaa ja omaa ennätystä saa jahdata kun ottaa hiukan kireän dial-in ajan :smile:
     
  18. SG440

    SG440 3rd gear

    Ilmoittautumisia on alkanut jo tulemaan.
    Huippukisa tulossa.
    Kaikki tähänmennessä ilmoittautuneet katuautoja.

    T;HF
     
  19. Japi

    Japi 1st gear

    Toivottavasti sää suosii. Lämmin ja kuuma, mutta kostea ilma. Jonka myötä pakka on oikein sekaisin.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minä en tajua näitä "tarkkuusajoja". Rahan haaskausta rakentaa autoa viimeisen päälle kiihdytyspeliksi, jos sitten kuitenkin tarkkuus ratkaisee. Sama ajaa pappatunturilla.
    Jos oikeasti haluaa "tarkkuutta ja taitoa", kannattaa varmaan ajaa kiekkoa suoran sijaan.
    Oikeat kiihdytysajot on sentään mielenkiintoista seurattavaakin.
     

Kerro tästä muillekin!