remmiahdin valtakunta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 22.2.2003.

  1. macer

    macer 1st gear

    juu,nyt sit pitäs viedä muutoskatastukseen toi 360 dusteri missä onneton 3-71 pumppu.teholappu on valmiina ja kyselin tosta konttorilta et mitäs muuta tartteis.....ei sieltä mitään tietoa saanu.eli minkämoista dokumenttia kannattais valmiina olla mukana?
    tehot on lapussa287,2hv(213,4kw) 543,9Nm.
    ja onnistuuko katastus rumpujarruilla vai tarviiko ehdottomasti olla levyt edessä??
    eli tehonlisäys jää lapun mukaan alle 20%
     
  2. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Mitäs tuohon dusteriin saikaan koneita tehtaalta? Periaatteessa alusta pitää muuttaa vastamaan sitä tekniikkaa mihin vertaat. Eli jos vertaat mallisarjan tehokkaimpaan moottoriin niin alustan pitää myös vastata ko mallia.
     
  3. macer

    macer 1st gear

    340 tais olla tehokkain kone,275heppaa.ja oli levyillä.
    eli ilmeisesti sitte alkaapi levyjen asennus....
     
  4. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Kyllä mulla lykkäs mittarinkin mukaan yli 14psi:tä kun oli 1:1 välitys.

    Kiilahihnalla varmaan pärjää kun ei haaveile mistään isosta ahdosta.Remmiluisto rupeaa olemaan sitä luokkaa että esim 6-71 pumppua ei varmaan 0.1 ahdon yli pääse.Jollakin pienemmällä 4-71 vois ehkä päästä 0.3 ahtoon ehkä?

    Plus reagointi hidastuu kun se remmi vaan luistaa.
    Nähnyt parissa kiilaremmiahdetussa että vaikka mitä teki niin luistaa kun pitäis saada edes pikkasen ahtoa.

    Moniura hihnalla varustettu pärjäs paremmin,kun oli ahtimen rullan vieressä toinen rulla joka pakotti remmin kiertämään 80% ahtimen hihnapyörästä.

    Hammashihnalla ei ole ollut mitään ongelmia.Ja kyllä sen hammaspyörän saa kun koneistajien kans vähän juttelee.
     
  5. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Oon aatellu tehä vedon neljällä v-ura hihnalla vintage lookin takia... Saas nähä miten luistelee, varsinki jos hihnoissa on pienen pieniä mittaeroja. Ahdinkaan ei kyl oo ku 4-71.
     
  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Ahtopaineen määrään vaikuttaa monta asiaa:

    1 vai 2 kaasaria, niiden koko, millainen imusarja, ilmanputsarit, millainen ahdin (R- vai V-sarjaa), kuin vanha (remontoitu monesti), tehty dieselille vai bensalle (välykset)

    Tästä on ollut NIIIIIN monesti jo puhetta mut Roots EI ole kompressori vaan ilmapumppu, se EI tee itse painetta vaan vuotaa lävi/takaspäin kuin seula. Paineen nosto yli ihannetuoton aiheuttaa vain ongelmia: lämpöä, hyötysuhteeen laskua, lämpöä, nakutusta, lämpöä jne. Jos haluaa enemmän niin hommaa isompi ilmapumppu.

    En suinkaan ole mikään antiroots-mies vaikka äkkiä vois kirjoituksista niin luulla. Olen pelannut näiden kanssa jo 15 vuotta.

    Hihna-asiaan: Jos jättää hammashihnan pois niin eipä kuulu tarunomaista ujellusta enää.
     
  7. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Kertoisitko noviisille miten tuo imusarja vaikuttaa ahtopaineeseen? Noi muuthan on ihan "päivän selviä" asioita.

    Ja eikos nokka-akselikin vaikuta jonnii verran paineisiin kans.
     
  8. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    No näin:

    Roots on ilmapumppu se ylitäyttää imusarjaa ja siitä syntyy ahtopaine.

    Imusarjoja on eritilavuuksisia, esim. norm. R6-71 eli yleisin markkinoilla oleva on tilavuudeltaan noin 7 Litraa.

    Eli kaksi ääripäätä: jos imusarja on tehty normaalista 4reikäisen imarista asentamalla ahtimen drivelevy kaasarin "paikalle" niin sen tilavuus on pieni ja jos taas mallia "laatikko" jossa ei ole ollenkaan kanavia vain kannenlaipat, pohja, etu- ja takaseinä ja kantena drivelevy. Sen tilavuus on tietenkin iso ja sellaiseen imariin joutuu 6-71 tekemään ylitöitä että saa painetta.

    Imusarjan aukko ei saisi olla yhtään pienempi kuin ahtimen purkausaukko koska silloin lämmitys lisääntyy...

    Toivottavasti selvitti yhtään, jos ei niin jatketaan. Nyt lähden ajamaan Motoparkkiin.
     
  9. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Ja jos asennat imusarjan jossa kanavat on kuin mehupillit niin ahtopainemittari näyttää vaikka mitä, kun imusarja (ja kannet) on hyvinvirtaavat niin ahtopainetta ei välttämättä ole mutta koneesta saa 100varmasti enemmän tehoa.
     
  10. rodhot

    rodhot Gearhead

    Onko V6 "bolt on" ahdin sarjoissa käytetty B&M ahdin tyyppiä 142 vai joku pienempi ?
     
  11. Ranchilainen

    Ranchilainen 1st gear

    Pikainen kysymys Eatonin E90 ahtimen mahdollisesta viasta. Ahdin on ihan tehdasasenteinen brittiauton keulilla oleva. XJR Jagge.

    Ahdot ei enää nouse kunnolla(ei mitattu, mutta pestuntumalla). Alhaalta vetää vielä jotenkin, mutta kun kaasua painaa vähänkin enemmän, niin ahdot tuntus tippuvan kokonaan pois pelistä ja meno on aika vaivalloista. Jos ahdot saa jotenkin pysymään rauhallisesti kaasua painamalla, niin ne tipahtaa ja heilahtelee aika rankasti kun laatikko vaihtaa vaihdetta. Paikallaan kun vapaalla kierrättää, niin ahtimesta rupeaa välillä kuulumaan jotakin kolkotusta, ja kuuluu siitä kyllä sellasta ihan pientä kolinaa tyhjäkäynnilläkin, mitä ei ennen ole kuulunut.

    Hihnat ja hihnapyörät vaihdettu - ei vaikutusta. Avasin ahtoputket ja kattelin ahtimen lapoja, niin siellä ei nyt ainakaan näkynyt tai tuntunut mitään kummallista. Ei ahtovuotoja, eikä imuvuotoja. Ilman ahtimen hihnaa auto toimii ihan normaalisti - on vaan niin helvetin laiska! Uusi vaihtoahdin maksaa noin 900-puntaa, että ei sekään nyt niin mahdoton ajatus ole, mutta mikäköhän vanhassa mahtaa olla. Käsittääkseni aika yksinkertasia laitteita nämän remmiahtimet? Lukitsin manuaalisesti ahtimen hukkaportin kiinni, eikä silläkään ollut mitään vaikutusta mihinkään. Saako tätä korjattua, vai laitanko uuden ahtimen tulemaan?
     
  12. sbc350

    sbc350 Gearhead

    ettei olis vetopäästä tollanen lätty rikki

    [​IMG]
     
  13. gto69

    gto69 Gearhead

    Se on lyhyempi= pienempi tilavuus kuin 142/144 ahtimissa. Vetopään osat ovat samoja.
     
  14. Ranchilainen

    Ranchilainen 1st gear

    Hyvin todennäkösesti - mitä oon tässä vähän googletellu, mutta kuinka tollanen voi vaikuttaa sitten niihin ahtopaineisiin sillälailla, että välillä ahtaa ja välillä ei? Luulis että tommosen hajoomisen seurauksena ahdin ei pyöri enää ollenkaan, tai sitte "voimansiirrossa" on vaan ihan järjetön välys.
     
  15. BlackBird90SC

    BlackBird90SC Gearhead

    Pitäis Eaton m90 huoltaa kun tuntuu pitävän aikamoista rapelia,onkos joku löytänyt laakerit ja stefat ihan kotomaasta vai pitääkö tilata rapakon takaa.

    Vetopäähän on skf:än osanumerot tiedossa,mutta miten mahtaa takapäähän löytyä neulalaakereita?

    Coupleri eli juuri tuo muovilätty pitää kuitenkin tilata,muut osat vois ostaa laakeriliikkeestä niin pysyisi rahdit ja ennenkaikkea tullit kurissa.

    Hyvin kyllä vielä ahtaa vaikka meteli on välillä melkoinen jos vetää lappu lattiassa,tyhjänä kun kierrättää niin tuntuu rapeli alkavan aikaisemmin,kuuntelin stetoskoopilla niin vetopää kuulostaa aika hurjalta.

    Tässä vielä noita osanumeroita,jos joku niiden päälle ymmärtää:

    Snout
    Front Bearing Part Numbers:
    * MRC - #203S
    * NSK - # NC6203C3X28
    * SKF - #6203

    Rear Bearing Numbers:
    * MRC - #204S
    * NSK - NSKNC6204C3X28
    * SKF - #6204
    ------------------------------------------------------------------------
    Rotor Pack

    Rotor seals - Chicago Rawhide Part# 8522
    Front rotor bearings - NSK Part#NC6203C3X28
    Rear rotor bearings - INA part #FC65477

    Onkohan mitään vertailutaulukkoa millä vois etsiä skf:ältä noita NSK ja INA laakereita? :odroll:
     
  16. B 50

    B 50 Gearhead

    Roottorien etulaakerit on yhtä tusinakamaa kuin vetopäänkin, löytyy joka kaupasta. Takalaakerit on harvinaisempaa tavaraa, piti hommata ulkomailta. Tota roottorien stefojen numeron oikeellisuutta vahvasti epäilen koska molemmissa roottoreissa on erikokoiset stefat joita ei myydä kuin valtuutetuille Eaton-korjaamoille. Itse päädyin jyrsimään pesät isommiksi normikokoisille stefoille. Miten ajattelit kasatessa hoitaa roottorien ajoituksen? Rattailla ei ole booreja, suoraan krympattu akseleihin. Mulla pitäis vielä pari joutilasta coupleria olla jossain, niitä muutamia askartelin. 20€/kpl.
     
  17. B 50

    B 50 Gearhead

    En usko. Jaggessa ei pitäis olla tollasta, vaan jousikuormitteinen kehittyneempi versio. Tietysti, voihan sekin rikki olla. Tai väärin kasattu. Huomasvat kai parinkymmenen vuoden jälkeen tehtaallakin että toi "kova" coupleri on ihan paska. Sitä uudemman mallista löytyy ainakin Nissaneista ja Jaggeista, saatto olla Mustang/Lightningissakin, sopiivat vanhempiinkin. Eikös Jag pitäis olla M112?
     
  18. BlackBird90SC

    BlackBird90SC Gearhead

    Minäköhän vuonna coupleri muuttui jousikuormitteiseksi,mun ahdin on vm -95,onkohan siinä vielä se kova systeemi käytössä?

    Roottorien ajoitus taitaa tosiaan olla aika kinkkinen homma,taidan tyytyä pelkän snoutin kunnostukseen,käyttöauto kyseessä niin ei ole aikaa seisottaa sitä sen pidempään,eikä tuohon ole kauheesti kertynyt kilometrejä,ahdin oli pari vuotta aiemmin rempattu ennen kuin se mulle tuli jenkeistä.

    Muutenkin on tarkoitus talvella hommata parempaa puhallinta tohon,ei tähän enää viitsis kauheesti uhrata...

    Jos se coupleri sopii tohon -95 malliin,niin otan yhden jos sulla niitä on tallella,pistätkö vaikka yv:llä infoa miten edetään.

    Tässä vielä linkki mistä voi tilata korjaussarjoja noihin,lähettävät mielellään myös suomeen:
    http://spinningwheels-sc.com/superchargersandmore.aspx
     
  19. B 50

    B 50 Gearhead

    Siellä ne näyttävät roottorinstefoja kauppaavan, olisko senverran maailma muuttunut.. Ne jousikuormitteiset couplerit tuli 2000-luvun alussa. Jotkut ripiltti-firmat käyttää niitä vanhempien ahtimien peruskorjauksissakin. Mulla pitäis jossain olla cnc-jyrsitty prässijigi rattaitten paikalleen puristamiseen. Joutaa lainax. Mutta työläs homma se purku & kasaus silti on. Varsinkin kun Eatoneiden ongelmat on vähintäänkin 95%:sti väljässä couplerissa ja kärsän etulaakerissa/stefassa. Kun irrotat kärsän itse ahtimesta, mittaa se vetoakselin syvyys siellä kärsän sisällä. Tarvitset tätä tietoa kasatessa.
     
  20. BlackBird90SC

    BlackBird90SC Gearhead

    Hyvä tietää... Nyt meinaan tosiaan jättää roottorit sikseen ja vaihtaa vaan couplerin ja kärsän laakerit,varsinkin se etummainen pitää aikamoista rahinaa.

    Sitten kun saan toisen ahtimen niin vois perehtyä koko paskan huoltoon,jos antaa rattaille vaikka vähän lämpöä ja upottais akselit nestemäiseen typpeen,mahtaisko siihen saada rakennettua jonkinmoisen astelevyhässäkän että sais ajoituksen kohilleen,no,pitää miettiä sitä sitten myöhemmin...

    Heitän sulle yv:llä yhteystietoja,jos pääsis ens viikonloppuna ton snoutin kimppuun...
     

Kerro tästä muillekin!