Harrasteautolehtien tilaushinnoista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja spinneri, 22.8.2011.

  1. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Hmmm... mä haistan selkeän markkinaraon tuossa... pitäis vaan miettiä mitä kaikkea tarvitaan.
     
  2. spinneri

    spinneri Gearhead

    Sinullahan on omakohtaista kokemusta lehtimaailmasta, joskin hieman jo kellastunutta... Maailma on siltäkin osin muuttunut. Tekniikka on tosiaan kehittynyt ja helpottanut osittain työntekoa. Tietokoneiden ja kuvankäsittely-, vektorigrafiikka- sekä sivuntaitto-ohjelmistojen hinnat ovat laskeneet – jos toki tällä hetkellä suunta on taas ylöspäin. Samaan aikaan tekniikan kehitys on kuitenkin tuonut mukanaan muun muassa internet-sivujen aineiston tuottamisen ja päivittämisen. Ja niihin tarvittavien ohjelmistojen, laajakaistayhteyksien, palvelintilan yms. kustannukset.

    Työtä yksityisyrittäjän elämässä tosiaan riittää. Ihan kuten nimim. Putte mainitsikin, on itse tuotteen lisäksi monta muuta asiaa mitkä pitää hoitaa kuntoon. Omaan työnkuvaani kuuluvat artikkeleiden toimittamisen ohella lehden sivuntaitto (= lehden ulkoasun luominen), tilaustenhallinta, taloushallinto (= laskutus ja reskontra), postitus, siivous (jäänyt aika vähiin...), tapahtumaorganisointi (mm. näyttelyt), osittain myös markkinointi ja niin edelleen. Käytännössä monen ihmisen työmäärä yksin hoidettavana. Lomalla olen ollut viimeksi vuonna 1999. Rehellisesti sanoen... Ei tässä mitään järkeä ole, mutta eipä sitä aina tarvitse kaikessa ollakaan. Tietynlaista talkootyövoimaa kuitenkin tuekseni kaipaisin ;-)

    Jos tarkoitat lehtien sähköisiä versioita, niin tarkkaan olet haistellut. Itselleni ei tuollaista tuoksua ole vielä nenään tarttunut. Suomalainen lukija – autoharrastajat mukaan lukien – tuntuu olevan näissä asioissa hyvin vanhakantainen. Huussiin halutaan viedä jotain paperista, eikä se ole siellä jo valmiiksi odottava Embo...

    Tähän johtopäätökseen olen tullut vertaamalla aiempien numeroiden painettujen ja sähköisten versioiden myyntimääriä keskenään. Digilehtien kauppa on ainakin Spinneri Magazinen kohdalla nappikauppaa. Ehkä tilanne vielä muuttuu – itse sitä ainakin toivon.


    Mies joka tarvitsee vessaan vain sen Embon

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  3. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kyllä se sähköisen lehden kauppa vaatii ainakin sukupolvenvaihdoksen, nykyiset <20 v vois sellaista lukeakin ja lisäksi laitekehitystä, joka on kyllä tainnut edetä aika vauhtia. En tiedä tarkkaan kun ei ihan hirveästi kiinnosta. Itse olen sitä ikäpolvea joka tuskin koskaan vaihtaa pois paperisesta versiosta, ainakaan vapaaehtoisesti. Päivän uutiset voin vilaista netistä, mutta kyllä kaikki vähänkin enemmän syventymistä vaativa pitää olla paperilla.

    Mutta haluaako nykyteinit (tai kukaan muukaan) maksaa mitään siitä nettiversiosta onkin toinen ja hankalampi kysymys. Netistä kun on totuttu kaikki saamaan ilmatteeksi.
     
  4. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi

    Taitaa lehtien myyntialalla toimia sarasvuosairaus.
    Eli Tärkeintä on Uusien asiakkaiden hankinta.
    Vanhoista tilaajista EI niin väliä.

    Kannattaakin katkatkaista lehtitilaukset !
    Nimittäin seuraavalla viikolla myyjä soittaa
    ja tarjoaa samaa lehtä PUOLEEN HINTAAN !
    Ja muutaman näytenumeron muista lehdistä päälle.

    Nimimerkillä Kokemusta
     
  5. spinneri

    spinneri Gearhead

    Tuo taktiikka toimii vain isojen lehtikustantajien julkaisemien lehtien kohdalla – ei Spinneri Magazinen, Mobilistin, Retro Auto Moton ja Ridin' & Drivin'in kaltaisten omakustannelehtien. Spinneri Magazine ei harjoita puhelinmarkkinointia lainkaan.


    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  6. willalande

    willalande 2nd gear

    itse mieluimmin ostaisin tämän spinnerin netistä.en lehtimallia enää viitti lukea.hienoo olis sähkömallilla kattoo jos olis samanlaisesti tuotettu.
    20 eur vuos ei olis paha.
    siis netti saitti spinneri,mutta maksullinen.?
     
  7. willalande

    willalande 2nd gear


    joo todellakin uusi tilaaja/entinen saa vuoden lehdet jopa alle puoleen hintaan,ja alle.
    plus lisäksi ledvalon tai ketjulompakon.
     
  8. Putte

    Putte 1st gear

    Tän ovat kyllä kustantajat itse mokanneet, kun ovat laittaneet nettisivuilleen ilmaisia juttuja ja kuvia, joiden pitäisi olla saatavilla vain paperisena versiona tai netissä maksullisena.
     
  9. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Miksei se nettikin voisi olla ilmainen, saahan mainoksia ympättyä sinnekkin..? :-?
     
  10. Putte

    Putte 1st gear

    Perusideahan on, että lehdet maksavat joko tilattuina tai irtonumeroina ostettaessa. Miksi niiden pitäisi netissä näkyä ilmaiseksi. Fiksut lehdet eivät tähän nettihuumaan ole lähteneetkään, mutta monet lehdet itkevät netin pudottavan kannattavuutta, kun ihmiset eivät enää osta irtonumeroita tai tilaa lehtiä.
     
  11. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Myy niitä mainoksia lehteen ja nettiin, eikö se kata kuluja...? :eek:
     
  12. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllähän se kuluja kattaa, mutta ei välttämättä kaikkia. Toi mainosten myynti kuulostaa äkkipäätä helpolta, mutta ei se sitä oikeasti ole. Tuotakin on vuosien mittaan tullut tehtyä useammankin lehden osalta ja välillä se onnistuu helpommin, välillä heikommin. Tohon asiaan kun vaikuttaa monet seikat.
     
  13. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Hyvin sanottu, täytyy panna asiat tärkeysjärjestykseen. Toisaalta ei toivoisi lehtialan ja journalismin näivettyvän. Jotenkin tuntuisi kuitenkin, että tuo korotus sinänsä ei keskivertotilaajaan tilauspäätökseen hirveästi vaikuta.

    Itselläkin on kyllä v8:n tilauksen lakkauttaminen ollut vähän harkinnassa, mutta lähinnä nykyisten mielenkiinnon kohteiden ja lehden sisällön kohtaamattomuuden takia... Ei vain ole sitä oikeaa lehdykkää vielä löytynyt. Tuo veronkorotus ei kuitenkaan tulevaan päätökseeni vaikuta, vaikka kaikenkaikkiaan täytyisi kaikenlaista turhaa rahanmenoa karsia.
     

Kerro tästä muillekin!