Mitä moott.öljyä vanhaan chevyyn

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Nikson, 3.9.2011.

  1. Nikson

    Nikson Gearhead

    Mitä Moott.öljyä suosittelette vanhaan chevyyn 350 cid
    kokemuksia?
     
  2. Sunnuntaikuvaaja

    Sunnuntaikuvaaja 1st gear

    Mineraaliöljyä.

    Ensin Mobil Delvac 15W-40. Elleivät öljynpaineet pysy yli 1Kg/cm2 tyhjäkäynnillä (lämpimällä koneella) niin sitten 20W-50.

    Mutta siis mineraaliöljyä.
     
  3. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Mikäs siitä mineraaliöljystä tekee sitten niin ihanaa?

    Ja jos ne öljynpaineet ei kestä tyhjäkäynnillä, niin kyllä vika on sitten muualla kuin öljyssä. Toki öljyllä siihen voi vaikuttaa, mutta se ei ole se varsinainen ongelma.
     
  4. Sunnuntaikuvaaja

    Sunnuntaikuvaaja 1st gear

    Pysyy vanhojenkin tiivisteiden sisällä.

    Aivan. Jos on intoa, aikaa, rahaa ja fasiliteetit niin voi tehdä konerempan öljynvaihdon sijaan. Muussa tapauksessa voi laittaa paksumpaa öljyä ja nauttia ajelemisesta vielä monta vuotta.
     
  5. -TH-

    -TH- Gearhead


    no se sehän siinä on tärkein pointti, että vanha kone on luultavasti sen verran pikeentynyt sisäpuolelta, jotta jos sellaseen pataan laittaa synteettiset pesevät öljyt, alkaa lika irrota koneen sisällä ja siitä seuraa laakerivaurio ym.
     
  6. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Vaan mulla ku on sellanen käsitys että kaikki nykyöljyt on peseviä...

    Eri asia jos joku Jenkeistä tuotu vehe joka on 30.vuotta siellä seissy romiksella ja tuodaan sitten tänne Härmään... Ja laitetaan RallyFormulat sisään. Se on morjens herkästi se mosa.

    Toi kyllä totta että mineraali pysyy paremmin vanhojen tiivisteiden sisäpuolella ja toiki totta että paksummalla öljyllä voi siirtää moottori remppaa täältä ikuisuuteen :rotfl:

    Eli vastaus kysymykseen: Ihan mitä vaan lompakon ja fiiliksen mukaan. Itse olen todennut Teboilin Gold S öljyn pelittävän hyvin vähän vanhemmissa vehkeissä. Eikä ole edes kallista.
     
  7. 8 3/4

    8 3/4 1st gear

    Höpö, höpö, höpö, höpö, höpö, höpö, löpö, löpö löpö, pöpö, pöpö, ja pöööööö :wc:

    Maa on litteä kuin pannukakku ja maa kiertää kuuta, joka on juustoa.
    Tämä on ihan ihan samaan sarjaan kuuluva toteamus, kuin yllä esitetyt väitteet.

    Kuka tuollaisia väittää ei itse tiedä voiteluaineista muuta kuin kuulopuheissa kerrottua ja levittelee ympäriinsä muunnettua totuutta.

    Tosiasia ja kylmä fakta on, että mineraaliöljy on luonnostaan "pesevämpi". Sen liuotuskyky on parempi kuin synteettisen perusöljyn, esimerkiksi polyalfaolefiiniinin, mineraaliöljyn sisältämien aromaattisten hiilivetyjakeiden vuoksi. Ja tämä on faktaa, jonka voi ymmärtää jokainen keskikoulun/peruskoulun kemiankurssit hyväksyttävästi suorittanut "puistokemisti".

    Mobil Delvac on mineraaliöljypohjainen dieselmoottoriöljy, jonka sisältää puhtaana pitäviä lisäaineita, detergenttejä ja dispersantteja, enemmän kuin "tavallinen" kevyen kaluston moottoriöljy.

    Jos siis haluat saada moottorille "sisäisen pesun", niin käytä raskaan kaluston öljyjä, joiden puhtanapitävät ominaisuudet sekä likaa jakauttavat ominaisuudet ovat paremmat kuin kevyen kaluston moottoriöljyillä.

    Jaa, miksi ne ovat paremmat? Siksi, koska dieselmoottori tuottaa öljyn joukkoon enemmän nokipartikkeleja kuin bensiinimoottori ja nokipartikkelejä pitää estää yhdistymästä toisiinsa, jottei moottoriiin alkaisi syntymään lietettä. Lietteen syntymisessä myös sinkillä on vaikutuksena.
    Liika sinkki ei ole hyväksi moottorin puhtauden kannalta, koska sinkki yhdessä epäpuhtauksien kanssa saa aikaan myös lietekerrostumia. Sinkki muodostaa polaarisen molekyylisidoksen epäpuhtauksien kanssa. Tästäkin syystä, ei pelkästään katalysaattoreiden elinikä, voiteluaineteollisuus on vähentämässä sinkkipitoisuuksia moottoriöljyissä ja ne korvataan muulla AntiWear-lisäaineistuksella.

    Toistaiseksi jokainen normaaleille kuluttajille myytävä tavallinen auton moottoriöljy sisältää edelleen sinkkiä. Ei sitä ole vielä kokonaan vielä korvattu muilla AW-lisäaineilla mm. vaihtoehtoisen lisäainekemian korkeiden kustannusten vuoksi. Tosin eräissä muissa moottoriöljyissä sinkki on jätetty kokonaan pois, esimerkiksi tietyt GE:n rautatiekaluston dieselmoottorit vaativat niissä käytettyjen laakerimetallien vuoksi kokonaan sinkittömiä moottoriöljyjä.

    Ylenpalttinen sinkkihypetys on tiettyjen amerikkalaisten öljyvalmistajien mobilisoimaa, jolla kuluttajia ohjataan käyttämään vanhoille autoille räätälöityjä "erikoisöljyjä", joista öljy-yhtiö tekee isomman katteen. "Money talks." Lisäksi on huomoitava, että Pohjois-Amerikassa kevyen kaluston moottoriöljyjen valmistuksessa käytettävät lisäainepaketit poikkeavat eurooppalaisista formulaatioista mm. amerikkalaisen API ja eurooppalaisen ACEA luokituksissa olevien erilaisten kulumistestien vuoksi. Eurooppalainen ACEA on tiukempi Antiwear-ominaisuuksissa.

    Jokainen voi työntää moottoriinsa ihan mitä liukastetta hyvänsä, vaikka banaanimuusia, mutta soveltavan fysiikan, kemian ja mekaniikan peruslakeja ei edes OD:n turpakäräjät voi muuttaa. Jokaiselle tribologiaan liittyvälle ilmiölle on olemassa oma selityksensä. (Tribologia tieteenala, joka tutkii kitkaan, kulumiseen ja voiteluun liittyviä ilmiöitä ja sovelluksia). Alaan ei sisälly rajatiedon alueelle meneviä ilmiöitä, kuten täällä on joskus ilmassa, vaikka rajavoiteluakin tribologiassa kyllä joskus tutkitaan. :)
     
  8. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Itse olen laittanut wanhaan jenkkiin Gulf 20W-50 ZDDP (sinkkilisäaine mukana).
    Hyvin toimii 8)
     
  9. ilu

    ilu 1st gear

    Tärkein on vielä sanomatta tässä keskustelussa, purkki STP:tä sekaan :D
    Mä oon kätttänyt Teboilin 10w-40 ja hyvin on koneet kestäny.
     
  10. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Ja tämä perustuu mihin fysiikaaliseen ilmiöön???

    Joo, jos nauttii ajamisesta jännäkakka housussa että milloin napsahtaa ja veivi kurkkaa pihalle, niin varmaan ihan ok meininki. En kuitenkaan lähtisi suosittelemaan varauksettomasti muille.

    Kun sen konerempan tekee ajoissa, niin saattaa säilyä hyvässä lykyssä pelkällä laakerin vaihdolla, sen sijaan että vaihtaa/koneistaa kampuran, veivit, lohkon, männät, yms.
     
  11. caprice307

    caprice307 Gearhead

    Komeesti pelittää omassa Capricessa:

    Valvoline MaxLife 10W-40

    Synteettinen moottoriöljy paljon ajetuille autoille

    Ainutlaatuinen lisäaineistus elvyttää moottorin tiivisteet ja säilyttää niiden elastisuuden

    Vähentää öljynkulutusta

    Puhtaanapitävät lisäaineet vähentävät saostumien muodostusta säilyttäen moottorin maksimaalisen suorituskyvyn

    Pidentää moottorin käyttöikää

    API: SL/CF. ACEA:A3/B4, TüV hyväksyntä
     
  12. kime2

    kime2 Gearhead

    Samoin ja on nokat kestäneet :wink:
     
  13. tapio

    tapio Gearhead

    Minulta myös ääni Delvacille. Toimii.
     
  14. Aako

    Aako 1st gear

    Mää Panin tuota 302:seen! Siihen loppui öljynpaineet, eikä ole tulleet takas
    Jännä sattuma...Eipä oo sitte valvolineä mun moottoreissa ollu, vaikka tuskin öljy tuota teki...
     
  15. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    kesät lykätty 20w50 raasinki valvolinellä ja talvet joko 5w30 tai 10w40 maxlifellä, valvolinen kamoja siis kaikki. Hyvin ainakin pelanneet tähän asti.


    Siskollakin vähän enempi ajettu ja vanhempi avensis, tahtoo syödä rallivormulat sun muut suht äkkiä, toi 10w40 maxlife tuntuu pysyvän parhaiten sisällä, tota 20w50 raasinkimämmiä en oo uskaltanu ees noin nykyaikaseen koittaa :rotfl:
     
  16. caprice307

    caprice307 Gearhead

    Olisko tuo Max Lifen synteettisyys tehny tuon? Jos aikasemmin ollu mineraalit, niin saiko jotain lietettä liikkelle ja tukki jonku paikan?
     
  17. Ck

    Ck Gearhead

    Satuitko lukeen edellistä sivua?
     
  18. Aako

    Aako 1st gear

    Sitä ennen mentiin mobilin rally formulalla 200 000 km :D
     
  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    SAE30 yksiaste mineraali. Moottori on kesäkäytössä. Valmistajan suositus, miksipä siitä poikkeamaan? Tosin kyllä sen verran että on dieselmoottorilaatua.
     
  20. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tuosta öljyn pesevyydestä on jauhettu ihan kuin se olisi joku vasta synteettisten mukana tullut asia. Tosiasiassa jo ainakin 50-luvun alusta, jollei aiemminkin, on eri öljyjä mainostettu juuri niiden moottorin puhtaanapitävyyttä korostaen.
    Joka tapauksessa, kokemus on osoittanut, että mineraaliöljyt pelaavat näissä vanhoissa amerikanvehkeissä paremmin.
     

Kerro tästä muillekin!