automaatin tehohävikki?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja raceman, 4.9.2011.

  1. raceman

    raceman Gearhead

    paljonko on hävikki seuraavissa laatikoissa?
    tf 727
    tf 904
    pg
     
  2. raceman

    raceman Gearhead

    tuommosen listan löysin netistä. kiitos vaan itselleni :D

    Powerglide_____18 hp
    TH-350________36 hp
    TH-400________44 hp
    Ford_C-6______55-60 hp
    Ford_C-4______28 hp
    Ford_FMX______25 hp
    Chrysler_A904__25 hp
    Chrysler_727___45 hp

    että kylläpä se 727 hukkaa aika paljon tehoja jos pg vertaa.
    pitääköhän laittaa pg.
     
  3. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    muista että pg on kaksivaihteinen (siitä puuttuu ykkönen)
     
  4. raceman

    raceman Gearhead

    tota mää oon miettiny että oisko tuosta pg:stä mulle hyötyä varttimaililla. vaikka se vieki vähemmän tehoja kuin 727, mutta siitä puuttuu se yks vaihde.
    mää oon ajanu 10.7/210kmh noin 1500kg autolla 727:llä.
    pg on kyllä varmasti kestävä loota, mutta oisko siitä muuta hyötyä?
     
  5. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    paljonkohan o hävikki th200r4 ?
     
  6. B 50

    B 50 Gearhead

    Melko viihteellistä luettavaa tollaiset taulukot. Vai ei 50hp moottori jaksa pyörittää C6:sta?
     
  7. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    paljonko noi laatikot tarvitsee ulkoista vääntömomenttia pyöriäkseen eri kierrosluvuilla ja eri vaihteilla käyttölämpötiloissaan?
     
  8. PasiK

    PasiK 1st gear

    Vaikka en oo autoinsinööri enkä asiantuntija automaateista, niin en malta olla kommentoimatta:

    Nuo tehohävikit on varmaankin ravistettu siitä, minkä verran pitää olla tehoa enemmän varttimaililla, jotta päästään samaan aikaan. Ei laatikot matka-ajossa tehoa noin hukkaa.

    Tehohävikki laatikossa koostuu lähinnä turbiinin luistamisesta ja kitkoista. Turbiiniin jäävä teho on laskettavissa kaavasta Teho=luisto X momentti.
    Samoin vaihtohetkellä hukkuu tehoa pantojen hetken luistaessa.

    Hammasvaihteiden hyötysuhde on jotakin luokkaa 0,9XX ja jos voima välittyy useamman hammasvälityksen käpi, on hyötysuhteet kerrottava keskenään (esim kaksi 0,9 hyötysuhdetta puottaa koonaishyötysuhtee 0.81:een)

    Kiihdytytettäessä, voidaan ajatella, että pyörivien massojen kiihdyttäminen vie tehoa (ns hitausmomentti). Muistaakseni joskus joku oli redusoinut VW kuplan vauhtipyörän painon auton koriin, eli 1. vaihteella kiihdytettäessä 1kg painonsäästö vauhtipyörästä vastasi 80kg kevennystä auton korista!!! Oikeasti tehoa ei huku fyysikoiden mielestä tuossa, teho vaan varastoituu ...

    Uskonkin, että tuo tehotaulukko koostuu tuosta pyörivistä massoista, ja tuosta luisto tekijästä. Hammasvaihteen hyötysuhde on mitä on...
     
  9. raceman

    raceman Gearhead

    meneekö se teoriassa niin että mää tarvin 27 hevosvoimaa vähemmän pg:llä mitä 727:llä saavuttaakseen saman ajan varttimaililla mitä nyt
     
  10. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Ehkä mutta tarvit vitusti enemmän stallia että paikaltaanlähtö on yhtä ripeää pg:n pitemmän ykkösen kanssa.
     
  11. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead


    Powerglidestä EI PUUTU yhtään vaihdetta !! :D :D .....siinä on niitä ihan tarpeeksi; ykkösellä satasta, kakkosella kahtasataa.... :lol:


    ...siis oli ihan pakko...
     
  12. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    voishan sitä laittaa turbiinin suoraan kardaanin päähän?
     
  13. raceman

    raceman Gearhead

    tällä hetkellä stalli on 5000, mutta lähtökiekkoja oon käyttäny 3600-4000.
    Paljoko enempi pg vaatii stallia?
     
  14. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    tossa tapauksessa et välttämättä tarvi lisää stallia.

    Noissa kolmivaihteisissa tomaaterissa on ykkösen välitys jotain 2.5 luokkaa ja pg muistaakseni 1.8 luokkaa, eli momentti pyörällä putoaa noin neljänneksen.

    Se että paljonko toi huonontaa varttimaili aikaa riippuu muusta setupista. Ei se ainakaan parane = Älä rupea toosaa vaihtamaan ton oletetun pienemmän tehohäviön takia.
     
  15. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Nyt ei puhuta tehovehkeistä. Mutta kertokaa mulla joku toki mielellään mistä johtuu esim. Neonin suoritusarvot manuaali vs. automaatti? Automaatti hukkaa 0-100 välillä aikaa reippaan 13 sec ja manuaali 8,8 :eek: Nojoo se on vaan 144 hp neonen mutta silti! Aikoinaan oli moinen manuaalina ja se oikeesti oli ihan ripee laite. Nipponi ois kutsunu sitä gti nimellä ja eurooppalainen gsi.. Pointti siihen, että nelisen sekuntia samassa autossa, samalla koneella ja eri vaihteistolla eroa suorituskyvyssä. Kulutusero siihen päälle useita litroja :rotfl:
     
  16. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    suurempi osa energiasta muuttuu lämmöksi liike-energian sijaan :eek:
     
  17. raceman

    raceman Gearhead

    oishan tuossa vaihtoehtona 904, aihioitaki löytyy muutama tallista, ois tiheempi ykkönen ja kakkonen kuin 727:ssa ja ois kevyemmät pyörivät massat, mutta voi tulla kalliiks tehä semmonen 904:nen joka kestää, ettei tavi koko ajan olla lootaa ruuvamassa. tähän mennessä 727 on kyllä pelannu ihan moitteetomasti, ajettu noin 20 lähtöä. Eikä laatikossa oo mitään erikoista, etupakka 5 levynen, turbo actionin vanhan mallinen brake koneisto ja iso öljypohja ja lauhdutin, Mutta eikös pg oo oikeen tehtynä aika huoltovapaa loota. ja vielä sen voi tehdä halvemmalla kuin 727 tai 904:sen. Mutta jos tosta pg:stä ei paljon hyötyä oo, taidan pysyä 727:ssa :eek:
     
  18. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Paljonhan ne pg:tä kisa-autoissa käyttää, tuskin syyttä?
     
  19. Ck

    Ck Gearhead

    Riippuu tehonkestosta mutta ei PG:tä kyllä "halvalla" tee. Lisäksi tietysti sovitelevy koneen ja lootan väliin sekä turbiini. Ja kardaani.
     
  20. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    tohon neonin tapaukseen voisi kommentoida että niissähän oli ainakin alkuun kolmepykäläinen automaatti vs 5 vaihteinen manuaali. toi selittää ton eron suurimmaksi osaksi.
     

Kerro tästä muillekin!