Kenworth ja Jenkkirekat!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja kenworth78, 6.9.2010.

  1. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    Eikä "rahtitollot" vttuile tarpeeks toisilleen vai mikä siinä ei sun mieltä miellytä?
     
  2. DamnNoNamesLeft

    DamnNoNamesLeft 2nd gear

    Tuossa kuvia Porvoon Cruisesta.. 8)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. Remu63

    Remu63 1st gear

    Komee Freightlineri 8)
     
  4. MadMike

    MadMike Gearhead


    Kyllähän vanhan ratsun voi korjata harrastemielessä mutta pääseekö niillä normitöihin enään kun eurostandardeja ja muuta paskaa vaaditaan. On esim maansiirtopuolelta hävinnyt jo käpykeula Sisutkin tyystiin.

    Ongelmahan on lähinnä tässä kun koulutukseen otetaan kaikki. Kriteerit kun alalla on aina ollut sitä pohjamateriaa koulutusvaatimuksilla eli järjenkäytöllä .Itsekkin olin kun kurssi omalta osalta ohi päätösjuhlia vailla ollut 2vk jo ajossa ulkomailla muut pakersi loppuun asti, sen jälkeen oon pyörittänyt rattia pohjoismaissa, Jenkeissä, Venäjällä ja Briteissä. Eniten alalla vituttaa se että saa hävetä kotimaisten kollegoiden käytöstä maailmalla varsinkin kun ei osata käyttäytyä eikä mitään kieliä ja se olemuskin on mitä on.. sais edes suihkussa käydä, totta suomalaiset kuskit on niitä paskasimpia sikoja maailmalla kun ensin tuntuu maistuvan olut ennen suihkua esim. ja monesti se suihku siinä unohtuu ja vaatteiden vaihto koko viikkona.
    Toiseksi vituttaa tää surkea palkkaus per menetetty aika poissa kotoa..
    Itsellä lähes täydet lisät ja öljykuskina viimeksi ja silti olen suoraan pakasta otetusta kaivinkonekuskista ja timpurista noin 5 euroa tunnilta perässä. Mutta jos kuskit jatkaa olemaan samoja törkyturpia niin eihän sellaisille mitään palkkoja nosteta.

    Onko siis mikään ihme etten uusinut enään digikorttia (jokia sekin on aivan turha rahastus) ja huomenna alkaa merialan opiskelut notta saa pyärittää rattia vähän isommalla vehkeellä. Plus Kipparin pätevyyskirja on globaali, jenkkilään pääsee kuinpäin vaan mikä taasen ei oikeen onnannut rekkakuskina saatikka että ois kannattanut muuttaa.
    Tosin kippariksi opiskellessa funktiolaskin tulee yhtä tutuksi kun lukioaikana laajaa matikkaa päntätessä...toisin kun jollain hv kurssilla rahtariksi.
    Sanoisinkin että vuoden kone-ahtaajaana opit hommat paremmin. Tiellä nyt pysyy sokea apinakin, ei se maantiellä ajo mitään tiedettä ole.

    Palataksemme vanhoihin vehkeisiin;
    Sama vaiva se kaluston suhteen jenkeissäkin on ...vanhoilla autoilla ei pääse töihin kun Epa ja Cafe normit ei täyty tarpeeksi vihreinä ja korvaukset työstä neekerin tasoa. Silti veneitten veturiksi Jenkkirekka COE mun makuun kelpaa siellä ja täällä kun toi Venefirman teollisuustonttikin yhden marinan rannasta on varattu nyt suomessa.
    Mä en suostu siihen samaan tasapäisyyteen mitä nää normivatipäät suostuu palkkauksen ja muun suhteen alalla eli pakko ostaa uusi joulukuusi alle ja olla korvia myöden veloissa siihen sidoksissa ja sitten haukkua kuinka paskoja kaikki muut paitti oma merkki on tai sitten haukutaan sekin kun peukalo on ei edes keskellä kämmentä vaan pyyhkimättömässä persereiässä hereillä ollessa ja nukkuessa suussa.

    Arvostuksen on noustava jotta alalla olisi kotimaista jatkumoa mutta näillä näkymin ei täälläkään enään aja kun ryssät ja muut piraatit aka halpakopiot ja mun puolesta näillä korvauksilla saa ajaakkin.
    Sattumoisin samanlailla ajattelee yksi vanha "legendaarinen" rahtari joka oli ensimmäinen suomesta joka ajeli Iraniin ja Afghanistaniin niitti Sisullaan...miehestä on juttuakin useammassa aviisissa. Tunnen miehen hyvin ja hän totesi että perseelleen on ala mennyt viimeksi tässä heinäkuussa. Tämä mies osti rekkarahoilla aikanaan 77 Corveten verottomana vaihtoi sen kaksioon päisin ja oli fiksu hankinnoissaan palkkakuskina, huvikseen ehtoopuolella kunnosti metsäliiton ja ajeli sillä muutaman vuoden kunnes totesi että pillit pussiin ajoissa...asuu nyt Isossa omakotitalossa tyytyväisenä ja tilillä on sopivasti että voi aina muutaman pilsun ottaa....ja soittaa häirikköpuheluita ;)
    Kävin tämän 111 Scanian ehostusta seuraamassa tiiviisti aikanaan ja komea siitä tuli..perusteli myös nasevasti miksi ei V8ia..." ei sillä mitään tee eikä jenkitkään kaseilla aja kun ne kuluttaa liikaa"
     
  5. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ei nillä riitä rahkeet tasokkaaseen vittuiluun...mä voin olla sairas monen mielestä, mutta en tyhmä ja mauton... :rotfl:
     
  6. MadMike

    MadMike Gearhead

    Kuhan siinä on Cummins ja Fulleri niin sellaisella normipaketilla on hyvä harrastella. Mä olen aina sanonut että valitse harraste rekan esim moottori sellaisesta mitä käytetään marinepuolellakin....ei voi mennä pieleen ja osia löytyy. Taasen Caterpillari on noissakin poikkeus joka vahvistaa säännön..tuntuu että ne porsii sielläkin ainakin heti kun lyödään hiukan päähän.
    Sisuissahan on paljon samaa kuin jenkeissä tekniikan puolella ...harrastemielessä pitää muistaa että jarrurempat ja renkaiden/vanteiden hankinnat rokottaa lompakkoa reilusti eritavalla mitä yleensä kumipyörillä on tottunut.
     
  7. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

     
  8. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Itse en ostaisi sähköohjattua moottoria harrastevehkeeseen (enkä mihinkään muuhunkaan), esim Cummins Celect, tuli vissiin jossain 90-luvun puolessa välissä, ellei erityisesti tykkää paneutua sähköön ja bitteihin.. nyt mulla on Sisu jossa on sellainen ja tuntuu että vanhemman jenkkivehkeen kanssa olisi päässyt vähemmällä.

    Olis mulla kysymyskin. Huoltoaseman tietotoimisto sanoi että vaikka jenkkivetureissa on teliveto, niin ei useinkaan ole mitään lukkoja, pitääkö paikkansa? :eek:
     
  9. kojo

    kojo Gearhead

    taitaa olla urbaani citylegenda...
     
  10. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Kuinka kauan menee "Silicone II" pesuun ja hieromiseen näyttely kuntoon rapakelin jälkeen? Huomasin noista uusista kuvista että olet kone osastonkin hieronut kiiltoon :eek:

    Joskus tuntuu ylivoimaiselta oman pikkuauton pelkkä pääli pesu..
     
  11. Hullunen

    Hullunen 3rd gear

    [​IMG]

    talvea odotellessa :)
     
  12. kenworth78

    kenworth78 1st gear

    Pihassa on työn alla yks vanha vehe mikä menee heti töihin kun valmistuu! Ja useampi on niitä hankkinut tai alkanut harkita semmosen hankkimista.

    Kyllä Jenkeissä vanhoillakin töihin pääsee ja paljon niillä edelleen tehdään töitä, tunnen useamman pien autoilijan joka näin toimii. Tosin isommat kuljetusliikkeet ja rahdin tarjoajat pitävät esim. 5-vuoden rajaa.
     
  13. kenworth78

    kenworth78 1st gear

    Auton hankinnassa on muitakin kompastuskiviä kuin pelkkä koneen merkki tai laatikon malli. Oman kokemuksen mukaan vanhempien koneiden osien saannin suhteen ei ole mitään ongelmaa olipa merkki mikä tahansa (CAT, Cummins, Detroit, Mack). Vanhat CAT:t on vahvoja koneita, mutta vievät enempi ainetta kuin Cummins ja jotkin osat ovat hintavampia.
     
  14. kenworth78

    kenworth78 1st gear

    Radio Novaa kun kuuntelee ei se maantiellä ajaminenkaan tunnu helppoa olevan :D . Vai liekkö Nukku-Matti apparina toisinaan :rotfl: .
     
  15. kenworth78

    kenworth78 1st gear

    Pitää ja ei :D . Niin sanotuissa maantievetureissa jotka on läpivetäviä on perinteisesti pelkkä "ristilukko", jos auto on varustettu pohjoisiin oloihin tai Kanadan liikenteeseen on niissä myös "täys-lukot". Sama homma jos auto on ollut raskaassa/vaativassa työssä (lavetin veturi, tukkiauto, sora-auto jne.). Ilmoituksissa monesti maninta "Full Lockers" jos on täys-lukot.
     
  16. kenworth78

    kenworth78 1st gear

    Meikän autolla on "vesikauhu" eli vältän sateessa ajamista kuin ruttoa. Ei sillä että se ei toimis tai kutistus, vaan just tuon pesuhomman takia :D .

    Pelkkä pesu ja kuivaus 5-6h, koko näyttelyyn puunaus 16 - 20h. Yksin kun yleensä tekee niin olutta kuluu ja hiki virtaa :D .
     
  17. General_Lee

    General_Lee 3rd gear

    Vahvoja lapsuudenajan takautumia luvassa...Eletään 80-luvun alkua ja kun kävimme usen sukuloimassa isäukon kotopaikassa Ylöjärven naapurissa niin vaadin aina että pitää ajaa "isoa" tietä,Vaasantietä siis siitä Laminon/Huurteen ohitse.
    Tärkeitä oli se että jos sattuisi näkemään Kulmakorven Einon GMC Generalit siinä elementtitehtaan pihassa.
    Jotenkin ne vain tuntuivat hienolta peleiltä vajaan 10-vuotiaan pojan mielestä.

    Jos nyt oikein muistan niin vanhempi oli -77 mallinen ja Detroit Diesel V8 + 13 sp Fuller ja kuulemma nykyään mr-kilvissä Lammin suunnalla.

    Uudempi oli V6 koneella ja Allisonin laatikolla jotka kuulemma asennettiin suomessa.
    Nostotelit rakennettiin myös täällä ja oliko vanhemmassa Volvon akselit ja teli tms.

    Uudempi tuhoutui onnettomuudessa vain muutaman vuoden käytön jälkeen.Huhun mukaan ajoivat elementtejä johonkin itä-rajalle ja kokeilivat kuka ajaan menopaluun nopeiten...General kyljelleen ja elementit hytinpäälle...

    Törmäsin romuun joskus vuonna 92-93 Kulmakorven kuljetusliikkeen (Maisematie,Hämeenkyrö) hallin seinustalla,ensin ihmettelin mitä pressun alla on kun on oudon muotoinen,vähän kun sitä raotti niin Generalin keula tuli esiin..Vähän tuli rytmihäiriöitä,oli vieläkin vaikuttava näky vaikka oli päreinä.Sitten joitain vuosia siitä se hävisi jonnekkin,kuka tietää minne?

    Tässä joitan jenkkivetureita Toytruckerin verkkoalbumista:

    https://picasaweb.google.com/1135257157 ... uormaAutot
     
  18. Remu63

    Remu63 1st gear

    Tuo General joka löytyy mun kuvista on se vanhempi,sitä uudempaa en tainnut ehtiä näkemään.Kyllähän tuo General oli sykähdyttävä näky siihen
    aikaan 8) Onneksi toinen edes säilyi.Forsbergillä(nyk. Ykköskuljetus) oli
    Helsingissä pykälää pienempi Brigadier vaihtolava-auto.Mikähän sen kohtaloksi koitui?
     
  19. kenworth78

    kenworth78 1st gear

    Selailin sattumalta vanhoja Ajolinja lehtiä eilen ja silmiin osui kuva juuri tuosta Kulmakorven Generaalista kärry perässä :D . Sen verta on tietoa, että se Detroit-koneinen on tosiaan Lammilla yhdellä tutulla kuorma-auto harrastajalla. Auto oli viimeksi kun kävin (muutama vuosi sitten) kilvissä ja täysin ajokunnossa. Perässä on museo lavetti, ja omistaja ulkoiluttaa yhdistelmää silloin tällöin. Jos en ihan väärin muista tuossa Detroit koneisessa Generalissa on alkuperäiset jenkki Rockwell:t taka-akseleina. Mutta se uudempi/tuhoutunut oli ilmeisesti Suomi-nostotelillä.

    Suomessa on myös muutama Volvo White GMC COE, joista yksi on tuhoutunut kolarissa vuosia sitten, tuo auto jonka kuva on tuolla postaamassasi albumissa on mielestäni sama joka on Oulun liepeillä nykyään punaisena. Vesannon suunnalla on kolmas joka on nousevalla paripyörä-välitelillä, erittäin hyvässä kunnossa (näin viime syksynä). Tämä auto oli aikanaan elementtiautona Keski-Suomessa. Jossakin arkistossa on kuva siitä kun tuo elementtejä Palokan Citymarket työmaalle joskus '97.
     
  20. General_Lee

    General_Lee 3rd gear

    Kummatkin Kulmakorven Generalit olivat valkoisia,ainoat erot teippauksessa.
    Toisessa (-77?) vaaleansininen/sininen teippaus ja toisessa keltainen/oranssi.

    Muistaakseni jollain porakaivofirmalla Tampereen seudulla oli/on Ford Louisville tms. poranalustana.Tais olla jossain Ajolinjassa juttuakin.
    Myös jossain Lappeenrannan/Savitaipaleen suunnilla oli Jenkki-Ford soranuppina,joka ilmeisesti kivitettiin/rikottiin herranlahjojen toimesta kun omistajasta aika jätti...

    Ehkä mun muistelot vähän offtopic..
     

Kerro tästä muillekin!