Luotettava alle 2000 euron talviauto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja arrakis, 22.9.2011.

  1. arrakis

    arrakis 1st gear

    Kokemuksia, mielipiteitä?

    Pitäisi emännälle jokin halpa talvikulkine ( miksei kesäkin ) ostaa.

    Asiallisia ehdotuksia? 8)
     
  2. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Tästä on kyllä varmaan ollut ennenkin keskustelua (?) mutta onkos lisätoivomuksia tyyliin:
    - paljonko tulee kilometrejä
    - pitääkö olla kuljetuskapasiteettia (lastenvaunujen tms takia)/onko ovien määrällä väliä/onko kokotoivomuksia
    - onko turvallisuus tärkeä (kuljetetaanko vaikkapa lapsia)
    - voiko itse huoltaa vai teetetäänkö
     
  3. arrakis

    arrakis 1st gear

    Yritin etsiä, mutta ei nyt ihan vastaavaa topiccia löytynyt...

    Ei lapsia, ei eläimiä, ei muutakuin kaksi aikuista. Koolla ei niin väliä, ei nyt kuitenkaan mikään ihan älytön lahna. Farkkukin voi olla.

    Kilometrejä tulee vähän, vain noin 5000 vuodessa max. Bensakone, ei dieseleitä. Mieluummin 2L -kone tai alle.

    Itse voi huoltaa pääsääntöisesti.

    Piuhan päähän ei saa talvisin, kun ykkösauto vie ainoan paikan. ABS on plussaa, jos sellainen löytyy.

    Näillä kriteereillä lähdetään liikkeelle.

    Olen itse nyt pari viikkoa yrittänyt pähkäillä, mutta jos täältä tulisi uusia ideoita. :)
     
  4. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

  5. ido59

    ido59 Gearhead

    Omasta kokemuksesta suosittelen 240/740/940 volvoja. iskunkestävää, luolamiehen aikaista perustekniikkaa. Helppo ja halpa huoltaa sekä halpoja ostaa. lähtee pakkasella käyntiin ja on lämmin. noilla kilometreillä lähes jenkkimäinen pa-kulutuskaan ei liene ongelma. näissä myös sen aistiville pikkaisen klassikkoauton fiilistä. tojotia ja nissaneitakin ovat monet kehuneet kestäviksi, mutta itsellä ei kokemusta, sillä omat autokriteerit ovat takaveto ja automaatti.
     
  6. arrakis

    arrakis 1st gear

    Siitä aikaa, kun viimeksi tuollaista Volvoa ajanut... Ovatko kuinka "kankeita" naisen käsissä? :lol: Hyvää olen kuullut kyllä niiden talviominaisuuksista.

    Nizmoja olen kyllä katsellut ja tällä hetkellä jokin sellainen taitaa olla vahvin vaihtoehto... :oops:

    Opelia emäntä tuskin haluaa, tai tiedä häntä, pitää kysyä...
     
  7. dean66

    dean66 Gearhead

  8. hlappis

    hlappis Gearhead

  9. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ruosteeton -80 luvun Toyota lienee luotettavimmasta päästä. Yksinkertaisia ja halpoja korjata.

    Eri asia mistä löytää ruostevapaan....
     
  10. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Noita Volvoja itsekin ajattelin ehdottaa, polttoaineenkulutukseltaan eivät ole aivan pienimmästä päästä mutta noilla kilometreillä sillä ei ole juuri merkitystä. Ovat sitäpaitsi kohtuullisen yksinkertaisia rakenteeltaan (eiksö niin?).

    Itse etsiskelin pari vuotta sitten muuten samoilla kriteereillä paitsi että kahden lapsen kanssa piti olla kuljetuskapasiteettia sekä perheelle että vaunuille. Kävin koejamassa mm. useita W124-Mercedeksiä ja olisin yhden ostanutkin mutta hinta pompsahti sitten kymppitonnilla. Ihan off-topiccina sanottakoon että se nyt se on taas myynnissä, hinta on laskenut nyt useita tuhansia alle sen mitä tarjosin:
    230E
    Oli muuten hyvä auto ajaa eikä ruostetta sitten missään. Nyt kävisin katsomassa tätä, tosin tuon kyytiin eivät vaunut oikein sovi:
    190E
    Anteeksi nuo Ruotsin linkit, oletan että vastaavat ovat jotakuinkin samoissa hinnoissa sielläkin.

    Jos en haluaisi jotain klassikkostatuksen tapaista niin hyvin vakavasti miettisin Toyota Camrya, niitä on ollut parillakin tutulla ja ovat olleet varsin luotettavia. Vaan se ruoste kun vaivaa niin pitäisi etsiä hyväkorinen. Mutta esim. tällä voisi päästä pitkälle:
    Camry

    Mitenkäs Mondeo? Tai Saab, siinä ainakin talviominaiduudet ovat asialliset.
     
  11. arrakis

    arrakis 1st gear

    Hei nyt menee vaikeaksi, hyviä vaihtoehtoja sekä Volvot, että mersut. Tojoja olinkin katsellut jo aikaisemmin... Yksi mondeo onkin tuossa tyrkyllä ja Saabitkin on tsekattu...

    Täytyy kysyä välillä :pinup: mielipidettä, kun tulee kotiin. Taitaa vaan olla niin kaikkiruokainen, että jos on siisti auto, niin melkein kaik käy. :lol:
     
  12. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Äläs sano, niin minäkin luulin. Tai että mikä tahansa kyllä kävi PAITSI sitten tuli ehdoton ei:
    - Volvo (kun jollain samalla kylällä olleella ääliöllä oli ollut sellainen)
    - "liian iso auto"
    - automaattivaihteinen (on kuulemma niin vaikea ajaa, sain puhuttua koeajamaankin muutamaa mutta oli vieläkin liian vaikea)
    - erilaisia ulko- ja sisävärejä, en enää edes muista

    Sen takia noita Mersuja tuli käytyäkin katsomassa, tiedossa kun oli että minä sillä kuitenkin enemmän loppujenlopuksi ajelen...
     
  13. arrakis

    arrakis 1st gear

    Tuo voi olla totta sitten loppupeleissä, kun sitä autoa ihan oikeasti ollaan ostamassa. Jaguarilla hän ei suostunut ajamaan, kun on kuulemma liian hieno ja kallis eka autoksi.
    Tämä on itselle uusi tilanne, kun emäntä sai vasta kortin ja exän kanssakin oli muinoin sama tilanne, että ajokorttia ei ollut.
    No, katsotaan, mitä hän tuumaa vaihtoehdoista... :wink:
     
  14. ido59

    ido59 Gearhead

    noi ehdottamani takavetovolvot voi olla ajokortin saaneelle :pinup: :lle liian ... "vanhanaikaisia ja kömpelöitä"... selviää tietysti kysymällä.. hyviä vehkeitä kuitenkin :) ...heikkisj:n ehdottamat c ja e meset voisivat hyvin toimia naisen käteen.. niissä vaan on tarjontaa laidasta laitaan, kun "kaikki vanhat saksan taksit" on roudattu tänne... hyvä yksilö voi olla todella hyvä ja edullinen tai vähän arvokkaampi aivan kauhea pommi, tuossa hintaluokassa kaikissa kelattuna todnäk todellisia kilsoja ainakin 400tkm, joten ostaessa pitää olla tarkkana ja coolina
     
  15. ls1978

    ls1978 Gearhead

    Jos sattuu sellainen onni käymään että jostain löytäisit RUOSTEETTOMAN viimesen korimallin Escortin, ns. papan helmen niin ne on yllättävän mukavia käyttiksiä. Riittävän tilavia neljällekin aikuiselle, kaikissa korimalleissa kunnon tavaratila. Ja yllättävän monissa 96-00 Eskoissa on mm. ABS, ilmastointi ja jopa luistonesto. Osat on halpoja ja ajo halpaa 1,6 / 1,8 Zetec ei paljoa bensaa haukkaa ja 1,8 on jopa ripeä kulkemaan. Ja ajo-ominaisuudet ja ohjaus on aika kivat, jopa sporttiseen vivahtavat. Oli nimittäin aikanaan tuommoinen 98 farkku 1,8 käyttiksenä noilla mainituilla varusteilla ja jätti erittäin positiivisen muistijäljen. Mätiähän noi vaan tuppaa olemaan ja mittari ei miljoonamittari, todellista ajomäärää vaikea todeta
     
  16. Granaatu

    Granaatu Gearhead

    Autolistauksen mukaan et hyljeksi Foordeja, joten suositan Mondeota :)
    Itel 97 farkku kolmatta vuotta/50000km, 1.6 Zetecillä ei paha kulutuskaan. Automaattivaihteisista Mondeoista vähän huonompaa kuullu.
     
  17. tammercity

    tammercity Gearhead

    L A D A

    Oikeesti hyviä autoja talvisin.
     
  18. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    hittoku jostai sais tietoon et paljonko nuo dieselverot on vuodessa.

    tässä itselläkin nyt hätä jo ostaa toinen käyttis jolla pääsis työmaalle ja takas kotia ~100km päivä :odroll:
     
  19. arrakis

    arrakis 1st gear

    Jep, eli escot on tsekattu jo aikaisemmin ja ruostejutut tiedossa.

    Emäntä tykkäs noista 190 mersuista. 8)
     
  20. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    eiköhän se oo noin pitkällä matkalla ihan sama paljonko joku dieselvero on. Kun diesel on vähän halvempaa ku bensa ja sit dieselkoneiset kuluttaa yleensä vähemmän kuin samankokoiset bensakoneiset
     

Kerro tästä muillekin!