Drifting / Roadsport Camaro 2 gen projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja MikkoV, 13.3.2010.

  1. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    F-body '67-'69 ja X-body '68-'74 samat (ohjaus takaa)

    Erillisiä kääntövarsia on myös vanhemmissa malleissa, esim.
    A 64-'72 (ohjaus edessä) ja X 62-67 (ohjaus ööö... en muista)

    Täältä kaikkea kivaa, vaikka koko keula Corvetten akseleilla ja jarruilla. Löytyy myös nelilinkkiä ym.
    http://www.detroitspeed.com/index.html

    Erillisjousitettua perää myyvät mm. Heidts
    http://www.heidts.com/
     
  2. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Nelilinkkien asennukseen vinkkejä ja linkkejä kaivataan.

    [​IMG]

    Ostin tuon Competition engineeringin sarjan lähtökohdaksi, mutta mennäkö ratakäyttöön sarjan ohjeen kulmien ja mitoitusten kanssa, lähtökohtaisesti., käytännössä voisi kuvitella että tangot melkolailla enemmän samansuuntaiseksi radalle.

    Vai onko etukiinnikkeen korkeudella (radalle) suurta käytännön merkitystä, eli missä kulmassa linkit ovat, tai linkkien pituudella (muutaman sentin lyhentäminen tekee asennuksen aikalailla helpommaksi).





    http://static.summitracing.com/global/i ... e-2017.pdf


    Tossa kuva ohjeesta, linkitys ei toimi.

    http://forum.vastaheitto.com/index.php? ... 5164;image
     
  3. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Nyt olisi aika käydä kokeilemassa tuota Roadsporttia. Drifting autohan tuo on mutta jos kokeillaan edes ennekuin rataleima menee vanhaksi, eli jurvaan ensi viikonloppuna.

    Isoja muutoksia en ajatellut tehdä, jos etuvakaajan saa paikalleen niin hyvä. JA takajouset pehmeämmäksi. Minkähänlaisia kannattaisi kokeilla, tuo painaa sen ~1400kg kuskin kanssa, painojakauma ~50/50. Ja siis nelilinkkituenta takana, siellä on nyt 110kg/cm jouset, muistelisin että muita vaihtoehtoja on 45kg, 55kg, ja 90kg mitä löytyy omasta hyllystä. Mitäköhän koittais...
     
  4. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Eipä tullut tänne kirjoiteltua keväällä mitään mitä tallissa tapahtui, laitetaan nyt hieman jälkijunassa ennen seuraavaa tallitalvea. Harmi ettei kuvien suorat linkitykset toimi, mutta tsekatkaa linkit jos kiinnostaa.

    Suurin missio oli auton etupää, driftingiin piti saada kääntyvyyttä lisää ja ohjaus toimivaksi. Eturunko taas piti kuitenkin pitää roadsporttisääntöjen takia vakiona, samoin etutuennan tyyppi. Ratkaisuksi jäi pienentää hieman vanteiden ofsettiä n. -40:sestä lähelle nollaa, kapeampia renkaita eteen ja pidentää tukivarsia tuntuvasti.

    Uudet alatukivarret, vanhoja käytetty pohjana, 7cm pidemmät per puoli. Ylätukivarsien kiinnityksen vaihdoin kiinnikkeen puolelta toiselle jolloin se siirtyi liki tuon saman 7cm. Camber "kurvi" muuttui aika tavalla agressiivisemmaksi kun alatukivarsi piteni ja ylätukivarsi ei, mutta eipä se näillä jousijäykkyyksillä niin kovin haittaa. Samalla vaihdoin orggis jouset 2.25" kynäjousiin ja alapäähän tottakai korkeussäätö.

    http://forum.vastaheitto.com/index.php? ... 5144;image

    Hammastangolle tällanen vähän erilainen toteutus.
    Simpukka huis helkuttiin, puhtaasti jo sen liikeradan takia, toisekseen tunnottomuuden ja vaikeuden saada järkevä ohjausgeometria ja ackerman-käyrä ohjaukseen.
    240 Volvon hammastangon sovittelin paikalleen, sisuskalut teetin karpiolallla uudet. Välitys 2.5 kierrosta tapista tappiin (noin periaatteessa) Tohon tehtiin kuitenkin 10cm normaalia pidempi tanko-osa, just näiden kääntyvyyksien takia ja ettei tartte ihan järkyttävän lyhkäisiä kääntövarsia.

    C Corsan sähkötehostin kaveriksi eli rattiakselissa oleva tehostin, tohon rallipiireissä käytetty boxi lisäksi millä saa tehostuksen säädettyä manuaalisesti. Tää sen takia normaalin tehostetun hammastangon sijaan ettei tule turhia vikoja, drifitingissä rattia vaivataan nopeasti ja pitkiä liikkeitä ja ei ole kovin tavatonta että tehostien remmi löytyy radan varresta tai hammasko oksentaa tiivisteet mäelle.

    Painoa lähti myös pois keulasta aika hyvin näiden muutosten ansiosta. Homma onnistui hyvin, pyörät kääntyvät liki 65 astetta suuntaansa, ackermann on nollissa noin 45 asteen kulmille asti ja siitä eteenpäin kaartoharitusta tulee muistaakseni 3-4 astetta tappin käännettäessä, on looginen ajaa.

    Yksi kämmi kävi, en halunnut alkaa silpomaan moottorin alapalkkia ja reititin rattiakselin hammastangolta kulmavaihteella. Se hajosi jo ennen ekoja testejä ja hätäratkaisuna 100 asteen kulma tehtiin kolmella ristinivelellä ja tukilaakerilla, tuo ei ollut aivan onnistunut ratkaisu ja ohjaus nyppi hieman koko kesän. Korjataan ensi talven aikana...

    http://forum.vastaheitto.com/index.php? ... 5140;image

    Pätkityt / muokatut kääntövarret, jessus että noita hierottiin monta tuntia kohdilleen ennenkuin kaikki oli mieleistä...

    http://forum.vastaheitto.com/index.php? ... 5146;image

    Tossa se epäonnistunut kulmavaihderatkaisu ja näkyy myös ylätukivarsien siirto, samoin mun hieno itsetekemä tehostimen pumpun deletointi palikka...

    http://forum.vastaheitto.com/index.php? ... 5138;image

    Tehostin

    http://forum.vastaheitto.com/index.php? ... 5136;image

    Kuitukeula kaipasi vähän levitystä em. toimenpiteiden johdosta

    http://forum.vastaheitto.com/index.php? ... 5158;image

    http://forum.vastaheitto.com/index.php? ... 5160;image


    [​IMG]

    T-56 sai pikku preppaukseuksen osakseen, allamainitut kilkkeet sisään. Tää tehtiin vähän tiukalla aikataululla ja pää / sivuakselien laakerit jätin vaihtamatta, niissä preload ja en viitsinyt riskeerata että sössin säädön. No ei vanhoissakaan mitään vikaa ollut...
    -Carbon fiber Blocking rings

    -Billet Keys for the 1-2, 3-4, 5-6 and Reverse Synchronizer Assembly, with stronger springs for keys

    -T56 3-4 Steel Shift Fork, used in Viper, standars aluminium is weak link

    -3-4 Synchronizer Assembly. Complete new.

    -Bronze fork pads for all shift forks.

    Laatikko parani tosi paljon, myöhemmin väsäsin vielä sellaisen 5-6-R lukon ettei tuu tuupattua ajossa isompiä pykäliä vahingossa tupaan.

    http://forum.vastaheitto.com/index.php? ... 5148;image

    Koneeseen tulee Accusump, muut rojut on paikallaan mutta letkut jäi puuttumaan, ja se tärkein eli ryöstölaippa putsarin päälle, ostettu laippa ei sopinut paikalleen peltisarjojen kanssa.


    Taka-akselile tuli ne nelilinkit mistä aiemmin juttelinkin, ja luonnollisesti coil-overit joille uudet iskaritornit. Tuossa linkkien speksit,näitä saa muuten kommentoida. Kovasti oli ajatus kesän mittaan kokeilla ja hakea eri säätöjä, niinpä vaan jäi...

    http://forum.vastaheitto.com/index.php? ... 5166;image

    http://forum.vastaheitto.com/index.php? ... 5186;image

    Perävälitys vaihtui 3.7 -> 4.1 ja vetarit Moserin teräsvetareihin, välityksen vaihto oli driftingiä ajatellen nappivalinta, mutta rata-ajoon ainakin Botnialle olis ollut parempi, monta turhaa vaihtoa tuli tuon välityksen vaihdon takia.

    Etujarruiksi päivitin D2 6-mäntäiset radiaalikiinnitteiset, 304mm. irtokeskiö levyillä, tuo setti tuli sopivasti sponsorilta (Futurez) joka oli suurin syy päivitykseen. Aika iso parannus vanhoihin Wilwoodin superliteihin joka tapauksessa, no iso syy saattoi olal että ne oli hieman hutaisten laitettu aikanaan ja liian ohuilla levyillä. Ne kelpaa silti mainiosti Charger projektiin.

    http://forum.vastaheitto.com/index.php? ... 5152;image

    http://forum.vastaheitto.com/index.php? ... 5156;image

    Jatketaan juttua myöhemmin...
     
  5. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Jos laitetta alkaa jalostamaan enemmän rata-orientoituneeksi niin minkälaisia parannuksia kokeneemmat lähtisivät tekemään. Viime viikonlopuna kävin botnialla ajamassa ensimmäisen Roadsport kisani. Sen verran tein muutoksia että vaihdoin 107kg/cm takajouset 55kg/cm jäykkyysiin, ja ruuvasin etuvakaajan paikalleen.

    1.21,6 oli viikonlopun paras kierros, eli kolmisen sekuntia terävimän kärjen perässä. Jarrupaikat ja ajolinjat oli varmaan aikalailla mitä sattuu ja renkaat 6-7v. vanhaa paistoa olevina ja tietysti käytettyinä ei ehkä ihan kilpailukykyiset.

    Yleisesti ottaen auto oli yliohjaava, mutta esim. lähtösuoralle tulevan kurvin aliohjasi aika lailla. Mulla ei tässä kohtaa ollut oikein mitään hajua mitä alustalle lähtisi tekemään, ajoaikaa tarvii rutkasti että osaa alkaa oikein mitään miettimään.
     
  6. hiacekuski

    hiacekuski Gearhead

    Se lähtösuoralle tuleva kurvi on tosiaan semmoinen, että jos auto jossain aliohjaa niin eritoten siinä.

    Sä olet tehnyt jo auton perusasiat kuntoon, joten ei taida mitään itsestäänselvää juttua olla jäljellä mistä lähteä parantamaan, paitsi uudet renkaat, iskarien/jousien hienosäätöjä ja paljon kierroksia alle. Sekunti pari irtoaa niistä kyllä per kierros.

    Camaron aerodynamiikka varmaan antaa tasoitusta esim C4:lle. Pystyisikö tuohon koriin virittelemään jotain ilmaa ohjaavia osia, pohjalevyä keulan alle ym.
     
  7. romuarnold

    romuarnold 1st gear

    Mikä tuo ohjauksen kulmavaihde on? Oon purkanu muutamia kymmeniä pakettiautoja ja niissä joissain, joissa on hammastanko, on kulmavaihde ohjauksessa. Olikohan Mazda E2200. Niitä vaihteita ei koskaan kysytty, ovat ilmeisesti kestäviä. Se kulma taisi olla vähän niin kuin takaviistoon, eli jyrkempi kuin 90 astetta.
     
  8. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Kiitti edelliselle tuosta Mazdan kulmavaihdevinkistä, sellaisen sinne keväällä asentelin, ohjaus parani oikein huomattavasti. Muuten ei ihmeempää autoon, perän laakereiden vaihto ja uusi kytkin, niillä mentiin koko kesä. Tai no, putket tein uusiksi kesällä, Tuplat 2.5" x-putkella, saundit parani ja äänet väheni, perstuntumalla vääntöä keskirekisteriin aika muikeasti lisää.

    Drifting, tänä vuonna ajettiin ensimmäistä kertaa SM-sarjaa, iso juttu sinänsä, lienee ensimmäinen maa maailmassa missä kisataan kansallisesta mestaruudesta FIA alaisen järjestön alla.

    Menestys, about 30 kuskia, olin loppupisteissä viides, ei huonosti, mutta ei hyvinkään. Voimanpuute vähän kiusaa, mulal se 505hp koneelta, liki koko muu top10 porukalla 600-800hp. Pitäis talven aikan melkein kehitellä vähän lisää voimaa jos yrittää ensi kesänä tosissaan vielä kilpailla.

    Viimeinen kisa viime viikonlopulta on tuoreessa muistissa ja oli kesän menestyksekkäin niin laitetaan vähän videopätkiä.

    www.youtube.com/watch?v=ILntruGzh-U&feature=share

    Tässä ehkä paraslaatuisin, Quick guide omista ajoista, top16 5:20 kohdilla, Top8 8:20, Top4 9:50, top4 One-more-time 11:20, finaali 13:35

    Tuossa incar pätkää ekoista treeneistä aamulla, noilal ajoilla ei paljon kyllä voi kehuskella.

    http://www.youtube.com/watch?v=xYSqW6x0i9Y&

    Ja varsinainen asia miksi tänne tuli taas päiviteltyä, HRF kisat Botnialla runsaan viikon päästä. Jos jollain tiedossa järkirahaan 245/40-17 MH A048 kummeja millä vielä kisan ajelis niin tarjota saa, tarvis käydä oikein lähdöt ajelemassa rataleiman jatkumon kannalta mutta nyt ei kyllä persaus kestä uutta sarjaa ostaa :oops:
     
  9. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Moro! Tolleen lonkalta heitettynä voisit kysästä vaikka Matalamäen Jarilta. Sillä tais jäädä tän kesän ajot väliin, mutta saattais vaikka joitain ylivuotisia gummeja löytyä? Jari majailee Seinäjoki/Koskenkorva akselilla.
     
  10. pirre

    pirre 3rd gear

    Tsekkaas YV, kumia tarjolla
     
  11. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Pitää vielä kiitellä porukan yhteishenkeä ja auttamista, Pirre sponsoroi ajokelpoiset kumit kisaan ja Ralliperuna nimimerkillä kirjoitteleva lainasi Hans niskatuen ja siihen matsaavan kypärän. Huomenaamulla Botnialle mars :)
     
  12. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Botnialta palauduttu, olipas hidasta menoa. 3s. rauhallisemmin kuin viime vuonna, 1:24.5 tais olla paras noteeraus kun viime vuonna mentiin 1:21.5. Eikä oikein mitään käsitystä minkä piikkiin laittaisi. Ainoana erona autossa vrt. viime vuoteen että nyt poistin takavakaajan, kuvittelin tuovan pitoa taakse, peräpää oli vaan kovin lipoinen. Ja jarrubalanssit jäi hakematta kokonaan, renkaat oli vähän ehtoopuolen kumeja kummallakin kertaa, viime vuonna pintaa pari milliä enemmän mutta paistettu -03 vrt. nyt -07.

    Aamun warmupissa tein kunnon flatspotin eturenkaaseen pääsuoran lopun jarrutuksessa, ei tullut huomioitua niitä pomppuja. Eka lähtö meni sillä renkaalla, lähdin siis hänniltä kun katsoin aika-ajot turhaksi... Pari pykälää pääsi nousemaan, Chevellen kanssa miteltiin pääsuoralla ja yllättäen Camarontissa riitti kulku jopa ohittamiseen.

    Tokassa lähdössä sain kuitattua muutaman auton lähdössä ja ekalla kierroksella, parin kierroksen jälkeen alkoi renkaat lipsumaan ja kaverit ottivat paikkansa takaisin, viimeiset 5 kieppiä meni aikalailla luistellessa, tuskimpa oli yokohamoissa edes muistoa rengaskuviosta kun päästin ne kärsimyksistään lopullisesti parin viimeisen kurvin aikana savuna taivaalle.

    Katsotaan miten ensi vuonna menee päällekkäisyydet Driftingin kanssa ja minkä verran ehtii tätä ajamaan, sen verran aattelin ainakin satsata että tilaan pari sarjaa yokohamaa talvella varoiksi.

    Autolle ei mitään dramaattista ole tämän lajin puolesta suunnitteilla, uusi väritys ja parin kauden arpien korjaaminen + uutta kuituosaa, alkaa olla aikas rivossa kunnossa. Uudet ylätukivarret eteen. Jos luisutouhua jatketaan kunnolla niin E85 + Ahdin, ja remmi pois radalle ja bensaa tankkiin.
     
  13. mxu

    mxu 3rd gear

    Jatka ihmeessä luisuhommia, camaroa on kyllä ilo katsella noissa kinkereissä 8)
     
  14. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Kyllä sitä varmasti aina jatkamaan tullaan, koko kauden kiertäminen on vaan siinä hommassa paljon kiinni sponsoreista.
     
  15. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Nostetaas vähän ylös, ei oo hetkeen tullut tänne näymmä mitään päiviteltyä. Nyt tarttis taas jatkojalostaa autoa joten päivitellään tätäkin.

    Uppailen pääasiassa kuvat jne facebookiin Autoviitala Drifting teamin sivuille ->https://www.facebook.com/groups/42830947301/?ref=ts&fref=ts
    Jos et ole jäsen, liity.

    Noo, kevään suunnitelmat.(ja mitään ei ole tehty toistaiseksi):
    -PAINETTA KATTILAAN ;) by Paxton Novi 2200SL
    -Edelliseen liittyen E85 muutos.
    -Ehkä alakerran tsekkaus, vähän ACL:ää ja ARPpia, näiden tarpeellisuus? Ostettu kuitenkin
    -öljycoolerin kytkentä, accusump kytkentä
    -Uudet etupään kuitukäikäleet, pikku ulkonäköpäivitystä
    -Ylimaalaus
    -Hiukan etupään geometrian muuttelua
    -Taakse uudet (vanhat) jarrusatulat, wilwood dynalite -> superlite
    -Taakse uudet Coilit (BC racing)
    -Kuskin mukavuuden nimissä hieman kabiinin eristystä konehuoneesta, lämmitystä, tuuletusta, oviin tiivisteet
    -Uudet pyyhkijänkoneistot

    Jne. jotain pikkujuttuja.

    E85 muutokseen liittyen kyysymystä.
    Ajatuksen on että vaihdan vaahdot RCI tankkiin, suuttimiksi tulossa 1210cc KMS EV14.
    Nykyisin b-pumppuna Aeromotive A1000, E85:lla riittelee nähtävästi 700hp nurkille, pähkäilen että meneekö vaihtoon... ???
    Siirtopumppuna Carterin 380l/h pumppu, riittää varmaan, mutta kestääkö E85?
    Muuten ei aiheuttane toimenpiteitä, muuta kuin konehuoneeseen tarvii vaihtaa pätkä bensaletkua, muuten linjat 1/2" teräspunos teflon-nylon mitälie putkea? Pitäs olla kait jees, ja hydrauliikkaliittimin.
    Tuleeko jotain ongelmia mieleen aiheeseen liittyen?

    Ahtaminen, minkähän Coolerin tuonne virittelis. Alkuun aattelin että kaksi 300x450x76 kennoa päällekkäin ja ahtoputket y-haaralla, riittäis ainakin virtaus. Olis suotuisa malli Camaron nokan muodon suhteen, nyt tulossa vielä RS keula. Mut yksi 600x300x120 GT-R style cooleri ajanee myöskin asiansa.

    Alakerta:
    Löytyykö täältä mielipiteitä että kannattaako alkaa pöyhimään / päivittämää pelkällä pulttitavaralla / studeilla. Ameriikan mantereella on montaa mieltä aihepiiriin liittyen. Koko konetta ei kiinnostaisi purkaa tässä kohtaa. Mä rajaan tehonnälkäni 700hp nurkille jo voimansiirronkin nimissä. Persaus ei enää kestä mitään 1.5k€ kytkinpaketin hommaamista, laatikosta puhumattakaan.
     
  16. jknR

    jknR Gearhead

    Autoviitala Drift Teamilla ei löydy naamakirjasta mitään, mutta Autoviitala Drifting Teamilla löytyi oikea ryhmä!

    Meinaatko ajella ensi kesänä enempi luisua vai grippiä?
     
  17. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Kitoos pikku korjauksesta. Luisua ajelen enemmäkseen, grippiä varmaan taas sen yhden kisaviikonlopun.
     
  18. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Topikkiin ei ole päivityksiä kuulunut mutta tallsissa on onneksi tapahtunut

    Eli koppa tuli siistittyä aluksi kuntoon, tehtiin uudet etuloksut. Ruattista RPSglasfiiberiltä tuli RS mallin uudet keulan kuitukäikäleet perusmallin pakkelilla paikkailtujen tilalle.
    Ovet kuiduteltiin istumaan siistimmin, takapään rypyt oiottiin ja helvetillisten hiontalkoiden jälkeen uuden mustan värin ruiskaisi totuttuun tapaan automaalaamo Pekka Suomi Huittisista.

    Muuten laiteltiin hiukan Lamin-x kalvoja eteen ja taakse, uutta orggis maskia, lampput ja ritilää jne. Sellanen perus siistiminen kolmen vuoden käytön jälkeen. Ja uudet tarrat toki hiukan uusitulla teemalla.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tekniikka:

    Ekana nykäisin tekniikan pois ja tsekkasin alakerran, kolme kautta kurmutusta kuitenkin takana.

    ARP mainstudit oli hommattuna mutta jätin hyllyyn seuraavasta syystä:
    Jenkkijoet kertovat että pinnapulttien vaihtaminen runkopukkien pulttien tilalle on suositeltava upgrade, mutta laakerikaulat todennäköisesti vetävät hieman pois muodostaan joten linjahoonaus on must tuossa tapauksessa. Jätin väliin koska mun tehotavoitteilla ei olla vielä kipukynnyksellä.

    Kk. laakereita kun tarkistelin ja totesin että varoiksi hommatut ACL Race laakerit olivat tarpeeseen tuli eteen yksi toinen epäkohta, hain momentteja niin törmäsin samaan "disortion" toteamukseen jos vaihdetaan OEM pulttien tilalle kovat ARPit, erilainen momentti vääntää kiertokankien kaulat soikeaksi, satkua tai runsasta tiemmä tullut heittoa ja laakereita korkkaillut aika paljon tuon puolipakollisen pulttiupgraden jälkeen. Toi satku on kai ihan normaali koneistustarkkuus yleensä mutta orggis alulaakereilla ja 2 satkun välyksellä lienee ymmärrettävää että tuon kanssa voi näissä koneissa tulla ongelmaa jos kysessä on "sisäänajetut laakerit" ja vaan vaihdetaan pelkät pultit. Tuo oli luultavasti lisäksi täysin turhaa sillä LS3 oli kuin olikin 12.9 pultit kangilla, tosin noi on käsittääkseni silti uusittava avatessa joten...

    No, tää jäi vaivaamaan ja tein empiiristä tutkimusta sen verran kuin nipussa olevan koneen ja plastigaugen kanssa pystyy, en havainnut että mun tapauksessa olisi mitään soikeutumaa tapahtunut. Tosin nuo alunperin 12.9 pultit ja momentti joka suht lähellä ARP momenttia saattavat vaikuttaa asiaan, LS1 /2 asia on vähän eri. Joka tapauksessa kannattaa miettiä pariin otteeseen ennenkuin vaihtelee koneeseen eri kovuusluokan pulttitavaraa.

    No se siitä.

    Veku teki öljylle lauhduttimen ryöstölaipan, sellanen asennettiin paikoilleen ja pari vuotta konehuoneessa toimettomana olleet öljynlauhdutin ja Accusump paineakku pääsivät viimein toimintaan.

    Bensakiskoja muokkailtiin hieman paremman virtauksen toivossa ja suuttimiksi vaihtui KMS EV14 2.5-5bar 850-1210cc, siirtopumpuksi tuo aiemmin mainittu Holleyn HP 12-125, suodattimet E85 kestäviin ja tankin vaahdot myös. Noiden OEM kiskojen virtaus häiritsee sen verran että hommaan kyllä jotku muut ensitilassa...

    By-passiksi laitoin VAG 60mm sähköisen kaasuläpän Tatechin ohjaamana, cooleriksi kiinalaisen 600x300x100 mokkulan.

    Ja tietenkin tuon ahdinsetin, eli Paxtonin Novi 2200SL, ECS kiinnikkeillä, tuo pulttaantui paikalleen ongelmitta. Kampuran hihnapyörälle vielä tuo pakolliseksi haukuttu tapittaminen. Homma onnistui poraamalla hyvin ilman kummempia apuvälineitä, lukitustappina käytin poranterän pätkää.

    Lisäksi väsäiltiin konehuoneeseen race malliset sisäloksut alumiinipellistä, estää ees hiukan kumisilpun ja veden lentämistä konehuoneeseen.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Sitten päästiin säätelemään dynoon, siitä se riemu repesi...

    Ennen ekaa reissua ei päässyt ajamaan kuin auton trailerille ja perillä selvisi roppakaupalla lastentauteja. Tuon "hukkaportin" eli sähköisen kaasuläpän kanssa oli hieman ongelmaa. Suurempi murhe oli ettei ahtimen hihna pysynyt päällä kovin häävisti, suurin murhe oli että ahtoi liikaa ja voimaa oli tulollaan enemmän kuin paikat kestävät, tuon myötä loppui bensatuotto kesken. Ts bensapumppu. Painetta 0.7 ja bensalla joku vähän yli 600hp/750nm. E85:lla eka veto oli 730hp/850nm ja ennakoihin ei oltu juurikaan vielä koskettu tässä vaiheessa, lisää olisi ollut luvassa mukavasti.

    Aeromotive A1000 vaihtui Fuelabin 1500hp pumppuun.
    Ahtopaineisiin kokeiltiin sellaista kikkaa että välitysten muuttamisen sijaan laitoin mäntätoimisen dumpin, sen ohjausletkuun sähköisen kolmitieventtiilin mitä ohjataan eculla. Eli kun haluttu ahtopaine saavutetaan, kolmitieventtiilin poistaa dumpin kiinni pitävän ohjauspaineen ja tuo alkaa vuotamaan liikoja pihalle. Saa suhteessa enemmän alas / keskirekisteriin lisää jerkkua. Lisäksi bonuksena napin takaa saa nuo puuttuvat konit käyttöön siinä vaiheessa, kun alkaa tuntumaan että tehot ei riitä ja "nyt tulos vaikka tulisi kiertokanki lohkosta ulos."

    Tehtiin ohjuri hihnalle ja kuviteltiin että homma kunnossa, no erinäisten vaiheiden ja epäonnistuneiden korjausten jälkeen voin sanoa että näin ei ollut. Toinen säätöreissu meni reisille tuon takia, kotona tajusin alkaa etsimään vikaa dampperista.

    Hukkaportin rikkoutuminen -> hihnan rikkoutuminen oli nähtävästi hajottanut sen. Pelkkä dampperi ei vielä auttanut hihnan päällä pysymiseen, ohjaava ohjairulla ahtimen jälkeen tuntui auttavan.

    Joten säätöreissu vol. 3. Tää meni nyt hieman paremmin, tuo sähköinen dumppi hajos vielä kertaalleen, lisättiin vastus väliin kiinnivetopuolelle ja sen jälkeen ei ongelmaa.

    Voimaa on hieman liikaa vieläkin 0.5-0.6 ahdoilla, mutta toivotaan että kestää...

    Tossa ensin ekan säätöreissun dynolappu, tossa paineita 0.7-0.8 ja säätö keskeytetty, ennakot tosi miedot.

    [​IMG]

    Tässä lopullinen dynolappu, säädöt kohdillaan, ahdot nousee paremmin, kytkin luisti (tai renkaat) tossa vedon lopussa mistä notkahdus jo 1000rpm ennen rajoittajaa. Ihan hyvin toi tuntui tien päällä puskevan, ja jos kykä luistaa huippuväännöllä, niin mulla ei ainakaan riittänyt pokka kokeilemaan että millä vaihteella huippuväännön saa tiehen Nelosella ei saanut mitenkään ja vitosella alkais olla vauhtia noilla kierroksilla vähän liikaa...

    [​IMG]

    Ens viikonloppuna sitten Motoparkissa räjähtää :)
     
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    No toivotaan nyt kuitenkin että ei räjähtäis, alkaa olemaan teholukemat sen verran kivat, että saishan tuo pysyä nipussakin ;)
     
  20. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Pysyihän se Camaron pata kesän nipussa, ja SM-hopeaa tuli pokattua. Koputetaan puuta jos pysyis ehjänä vielä seuraavankin kesän kultajahdissa.

    Tarinoidaan myöhemmin lisää, kuluvan talven päivittelyistä, sitä odotellessa voi katsastaa uuden VM:n lehtipisteeltä.

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!